1 508 885 läst · 24 707 svar
1509k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 274 inlägg
Jag har jämfört Guess-o-metern på vår ID4 med laddad el och den har stämt så pass bra att jag utgår från GOMen när jag visar siffror.Alfredo skrev:
Det beror ju på vart man bor, jag bodde i linköping, så det var motorväg oavsett om man skulle norrut eller söderut...S sjoelund skrev:Jag håller inte med om att det alltid är motorvägskörning när man ska köra längre. Om man ska mot Stockholm så är det motorväg, men vem fan vill dit? Det är mycket 2+1-vägar när jag kör lite längre.
OK, jag kan ta motorvägen och spara in 2 minuter på en 2 timmars resa enligt Google på ett vanligt resmål för mig. Men det kostar 30% extra energi...
130 på vinterväglag kör jag absolut inte, men jag kör ju om fler bilar än det är som kör om mig på vintern...
Som van bilförare är det inget konstigt att marcha på enligt tillåten skyltning på raka välplogade motorvägar med bra vinterdäck. Full respekt för att ovana förare tycker det är känns läskigt,men den kategorin tillhör inte jag.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 274 inlägg
Min bil berättar inte för mig hur mycket den laddat, utan jag har tagit vad laddbox/laddstolpe anser att bilen laddat och dividerat med körd sträcka.Alfredo skrev:
Dessvärre vill inte VW berätta hur mycket energi man faktiskt får in i batteriet. 😒
Kombinationen 140-150km/h i -20c och lägre är väldigt vanligt i inlandet i Norrland. Faktum är att när det är riktigt kallt, -30c och runt där så blir de snöiga och isiga vägarna sträva som tusan och du har enormt grepp i vägen med bra dubbdäck. Den totala avsaknaden av poliser gör att de flesta norrlänningar tuffar på långt över tillåten hastighet i Norrlands inland. Och de annars dåliga vägarna uppe i Norrland blir magiskt släta och fina vintertid. Det är mycket halare på vägarna i södra Sverige, där man plogar och saltar och det tinar och fryser om vart annat mellan varenda dygn.J jocke31 skrev:
Jo, jag har faktiskt min kära mor i Ydre kommun, så det hände att vi åkte dit. En resa på ca 12mil enkel väg. Vintertid var det med nöd och näppe vid tog oss T&R 24mil med 100%laddat batteri från start. Vilket stämmer rätt bra med min deklarerade 3kw per mil. 77kw netto tillgänglig i id4an. 77/24=3.3kwAlfredo skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Ja, det är ett val man sannolikt kan göra. Jag tycker sällan att ett stopp på en 30-milsresa är ett problem, i synnerhet inte då stoppet sällan behöver vara särskilt många minuter för att komma fem–tio mil till.Johannes Carlsson skrev:
Håller med. Det var ett formkrav även för mig att komma så långt oavsett väder. Nu när så inte alltid är fallet har det dock visat sig vara ett begränsat problem i verkligheten.Johannes Carlsson skrev:
Det ”problem” jag har är dock att när laddning väl krävs så är det på en vägsträcka (E4 runt Nyköping) där laddinfrastrukturen är förvånansvärt dålig givet efterfrågan.
Det är ganska vanligt att kundens krav innan en investering och det man värderar efter skiljer sig åt, såna upptäckter gör jag själv regelbundet.Nötegårdsgubben skrev:Ja, det är ett val man sannolikt kan göra. Jag tycker sällan att ett stopp på en 30-milsresa är ett problem, i synnerhet inte då stoppet sällan behöver vara särskilt många minuter för att komma fem–tio mil till.
Håller med. Det var ett formkrav även för mig att komma så långt oavsett väder. Nu när så inte alltid är fallet har det dock visat sig vara ett begränsat problem i verkligheten.
Det ”problem” jag har är dock att när laddning väl krävs så är det på en vägsträcka (E4 runt Nyköping) där laddinfrastrukturen är förvånansvärt dålig givet efterfrågan.
Här tycker jag vi har en av elbilarna största svagheter, så fort det är dags att åka långresor så blir en jäkla massa laddstopp. Vintertid extremt, men även sommartid i motorvägsfart. Jag har klarat en resa T&R Linköping-Stockholm, men jag fick lov att köra typ 80 sista 8milen för att ta mig hem, valde det mot att stanna och ladda, tids mässigt gick det säkert på ett ut. Men att man sommartid inte ens kan köra 40mil utan laddstopp är bara för dåligt. Och vintertid gör man säkrast i att stanna och ladda var 20e mil, för att vara på säkra sidan om det skulle uppstå nån situation så man blir ståendes i bilkö. Det ÄR för dåligt.Johannes Carlsson skrev:
Av en ren chans bor jag också i Linköping så jag vet mycket väl att det inte är motorväg om man åker långt. Till exempel till Göteborg (och man vet att det inte är så långt, för man har 1/3 av batteriet kvar när man kommer fram utan att ladda). Mycket 2+1 de vägarna. Och efter Norrköping kör man mot Katrineholm så blir det 100 km/h 2+1 där också.J Jocke_Villaägaren skrev:
För som sagt... Vem vill till Stockholm? Eller Malmö?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Jag är förvisso för att man har lite marginaler, i synnerhet om det är en dålig väderprognos vintertid, men det ska rätt mycket till för att man ska tömma ett batteri stillastående i en kö.J Jocke_Villaägaren skrev:
Men är det lite moddigt eller väldigt kallt hamnar man lik förbannat vid att det är lämpligt att ladda redan efter 20 mil. Är det en dealbreaker för en ska man nog titta på bilar med 100 kWh batteri eller mer snarare än runt 80. För egen del tycker jag inte att det är motiverat, och då kör jag ändå ett par 30-milsresor i månaden sommar som vinter och 45 mil någon gång nu och då. Ytterst sällan längre än så iofs.
Redigerat:
Jag har en XC60 hybrid, den går typ 75km på ca 18 kWh enligt instrumenten, det stämmer även bra med verkligheten - åtminstone på sommarhalvåret. 😉Alfredo skrev:
Jag har på långresor kollat exakt hur mycket jag laddat, alltså inga siffror från guess-o-metern.Alfredo skrev:
På enstaka resor så får man ju också en siffra på verklig förbrukning, nämligen antal förbrukade kWh delat med sträckan.
”Återstående räckvidd” i displayen är förstås ingen siffra man kan använda i dessa sammanhang. Det är ju bara en prediktion baserad på tidigare körmönster, utetemperatur osv.