1 508 072 läst · 24 707 svar
1508k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 832 inlägg
rost = korrosion. Aluminium rostar ju också fast oxidskiktet brukar hindra ytterligare djupare korrosionT TommyC skrev:
Jag såg filmen och läste artikeln hos ViBilägare. Jag drog dock inte slutsatsen att alla komponenter som rostar på dagens bilar kommer att ersättas av kolfiber. Vad var det jag missade? Hur kom du fram till att bilarna kommer att vara rostfria? Även om det är tekniskt möjligt att redan idag ersätta mycket metall i karossen med kolfiber så kommer det inte att ske av kostnadsskäl. Det finns detaljer som tillverkas av kolfiber idag t ex fälgar på Königsegg och en del karossdetaljer på exklusiva bilar. Det är inget som kommer att bli vanligt på bruksbilar.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Kolfiber kommer trots priset mer och mer även i vanliga bilar. Ex har BMW i3 haft stora delar av chassiet av kolfiber redan från början och även 7-serien har bärande delar av kolfiber sedan många år tillbaka. Det är jakten på vikt som även i dessa är drivande.T TommyC skrev:Jag såg filmen och läste artikeln hos ViBilägare. Jag drog dock inte slutsatsen att alla komponenter som rostar på dagens bilar kommer att ersättas av kolfiber. Vad var det jag missade? Hur kom du fram till att bilarna kommer att vara rostfria? Även om det är tekniskt möjligt att redan idag ersätta mycket metall i karossen med kolfiber så kommer det inte att ske av kostnadsskäl. Det finns detaljer som tillverkas av kolfiber idag t ex fälgar på Königsegg och en del karossdetaljer på exklusiva bilar. Det är inget som kommer att bli vanligt på bruksbilar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 832 inlägg
BMW i3 är ju nerlagd, och Kolfiber är inte alls trevligt ur återvinningssynpunkt där är Aluminium riktigt bra.
Kollar man på livscykel ska det vara material som är lätta att separera och återvinna. Allt med fiber inblandat är uselt.
Kollar man på livscykel ska det vara material som är lätta att separera och återvinna. Allt med fiber inblandat är uselt.
Du tillhör kanske de som är någorlunda rationell i ditt tankesätt? Jag gissar att du inte är med i Bensinupproret där de som har kraftiga känslor för bensinpriset samlas?Alfredo skrev:
Min bild är att de som mest diskuterar laddpris och bränslepris är de som skaffat elbil för att visa hur mycket pengar de "sparar".D djac skrev:
De är också extremt fokuserad på milkostnaden, jag har ju flera gånger påpekat att de som styr för de flesta är snarare årskostnaden. Eftersom de flesta bilar har rätt högt inköpspris så sjunker milkostnaden i princip alltid ju mer man kör, medans årskostnaden ökar ju mer man kör.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Undrar om den gjort några batteribyten 🤔
även om batteriet tappat lite räcker det för de flesta resorna. Billiga mil förutsatt att den inte totalhavererar. Bilen är ju inte ens 10 år. Med så många mil borde slitdelar vara bytta minst en gång.K Kane skrev: