Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är ju karossen som det gäller (såvitt jag förstod, men kanske är det fortfarande tänkt att bottenplattan blir i stål, eller egentligen är det antagligen inget alls tänkt i detta stadium av produktutveckling).

Ärligt talat var mitt inlägg bara för att puffa upp i denna tråd att det kanske är lite nya coola saker på gång (men alltså, som vanligt i sådana här sammanhang långt fram i tiden - OM det ens blir!!), och jag ville skriva något litet fyndigt om detta.
Jag är ledsen att du missade mitt försök att inrama det hela i en liten rolig omskrivning, ... jag ska skärpa mig, bara skriva torrt och tråkigt framöver (HAHA, nu skojade jag igen :))
Ursäkta, jag fattade inte det, ska försöka skärpa mig 😆

Sen är det ju ett faktum att nästan ingen biltillverkare vill att deras bilar inte ska rosta. Kolfiber har ju egenskapen att kunna spricka vid felbelastning så det kanske kan ersätta rostandet? Å andra sidan så kommer troligen el och elektronikfel skicka de flesta moderna bilar till skroten långt tidigare än äldre bilar hamnade där p g a rost.
 
J jocke31 skrev:
Låter mycket, men vilken modell av PS2:an är det?
Svart med fyrhjulsdrift, värdelös 360 kamera och hög elförbrukning...mer än så har han inte berättat om bilen.
 
Isakare Isakare skrev:
Svart med fyrhjulsdrift, värdelös 360 kamera och hög elförbrukning...mer än så har han inte berättat om bilen.
Ok. Det är dock anmärkningsvärt hög förbrukning jämfört med statistik om biltypen:
https://ev-database.org/car/2227/Polestar-2-Long-Range-Dual-Motor

Brukar alltså ligga på 1,74 kWh i medelförbrukning.
Bild av en Polestar 2 Long Range Dual Motor med specifikationerna: 79,0 kWh användbart batteri, 455 km räckvidd och effektivitet på 174 Wh/km.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tabell med uppskattad räckvidd för Polestar 2 Long Range Dual Motor: 330-660 km beroende på kör- och väderförhållanden, t.ex. stadskörning i kallt väder 440 km.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jocke31 skrev:
Ok. Det är dock anmärkningsvärt hög förbrukning jämfört med statistik om biltypen:
[länk]

Brukar alltså ligga på 1,74 kWh i medelförbrukning.
[bild]
[bild]
Snitt förbrukningen på Spritmonitor för PS2 alla modeller (75 bilar) är 22,12 kw/100 km.
 
Mikael_L
T TommyC skrev:
Ursäkta, jag fattade inte det, ska försöka skärpa mig 😆

Sen är det ju ett faktum att nästan ingen biltillverkare vill att deras bilar inte ska rosta. Kolfiber har ju egenskapen att kunna spricka vid felbelastning så det kanske kan ersätta rostandet? Å andra sidan så kommer troligen el och elektronikfel skicka de flesta moderna bilar till skroten långt tidigare än äldre bilar hamnade där p g a rost.
Det är lite samma som med ironi, det har alltid svårt att komma fram rätt på forum såhär.
Så jag borde kanske levererat ett rakt budskap istället för att försöka linda in det i något annat - lika mycket mitt fel.

Men jag tyckte konceptet lät spännande, att man kanske i framtiden kan låta batteriet utgöra en del av bilens stomme, dvs spara vikt där.
Men hur långt bort denna teknik kan tänkas vara kan man spekulera i, och faktiskt även om det alls blir något, i denna fasen av utveckling är det många intressanta idéer som faller bort av div orsaker.

Och lite undrar man ju även hur smart det är att vara helt omgiven av ett stort elbilsbatteri som kommer ta smällen vid minsta lilla krock. :)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är lite samma som med ironi, det har alltid svårt att komma fram rätt på forum såhär.
Så jag borde kanske levererat ett rakt budskap istället för att försöka linda in det i något annat - lika mycket mitt fel.

Men jag tyckte konceptet lät spännande, att man kanske i framtiden kan låta batteriet utgöra en del av bilens stomme, dvs spara vikt där.
Men hur långt bort denna teknik kan tänkas vara kan man spekulera i, och faktiskt även om det alls blir något, i denna fasen av utveckling är det många intressanta idéer som faller bort av div orsaker.

Och lite undrar man ju även hur smart det är att vara helt omgiven av ett stort elbilsbatteri som kommer ta smällen vid minsta lilla krock. :)
Värre är väl att bilen inte går att reparera, men den filosofin finns ju redan med hermetiskt tillslutna batterier.
 
J jocke31 skrev:
Ok. Det är dock anmärkningsvärt hög förbrukning jämfört med statistik om biltypen:
[länk]

Brukar alltså ligga på 1,74 kWh i medelförbrukning.
Polestar liksom Volvo gjorde en del förändringar av plattformen som resulterade i längre räckvidd. Jag är osäker på i vilken mån det var att göra drivlinan effektivare och i vilken mån det var större batteri. Men en Polestar från 2024 har längre räckvidd än en från 2022. Det var i samband med det som Volvo nedgraderade sina elbilar till bakhjulsdrift.
 
T TommyC skrev:
Å andra sidan så kommer troligen el och elektronikfel skicka de flesta moderna bilar till skroten långt tidigare än äldre bilar hamnade där p g a rost.
Som av en händelse hörde jag precis de tongångarna på 90-talet.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Polestar liksom Volvo gjorde en del förändringar av plattformen som resulterade i längre räckvidd. Jag är osäker på i vilken mån det var att göra drivlinan effektivare och i vilken mån det var större batteri. Men en Polestar från 2024 har längre räckvidd än en från 2022. Det var i samband med det som Volvo nedgraderade sina elbilar till bakhjulsdrift.
Japp, det kom en hel del effektivitetsförbättringar till 2024 för PS2. Tidigare år hade anmärkningsvätr hög förbrukning. Tror de har nya motorer bla.
 
Isakare Isakare skrev:
Snitt förbrukningen på Spritmonitor för PS2 alla modeller (75 bilar) är 22,12 kw/100 km.
Hmm. Men visst är det märkligt att jag efter typ 5000 mil i Mach-E lyckats snitta ganska precis på 2 kWh/mil över året (verklig, uppmätt förbrukning) och att en Polestar2 som är en mindre och lättare bil med värmepump (som Forden saknar) skulle dra mer än min bil?

Inte så effektiv bil i så fall. Alla som har värmepump hävdar ju att den sparar jättemycket energi t ex…
 
Isakare Isakare skrev:
Kompis med stor erfarenhet av elbilar bävar för vintern i sin senaste elbil, en PS2 köpt beg med 6000 mil på mätaren.
Hittills under sommaren har den inte kommit under 2,0 kw per mil.
...och min kompis med stor erfarenhet av bensinbilar blev chockad över att den senaste bilen med en 6-liters V8a drar över litern per mil.....🙂

Det är något som i din anekdot som skaver lite för mig 😉

/Krille
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Kompis med stor erfarenhet av elbilar bävar för vintern i sin senaste elbil, en PS2 köpt beg med 6000 mil på mätaren.
Hittills under sommaren har den inte kommit under 2,0 kw per mil.
Om man har stor erfarenhet av elbilar och värderar låg förbrukning högt så är valet av Polestar, som har en hög förbrukning, ett udda val.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
...och min kompis med stor erfarenhet av bensinbilar blev chockad över att den senaste bilen med en 6-liters V8a drar över litern per mil.....🙂

Det är något som i din anekdot som skaver lite för mig 😉

/Krille
Han är fullt medveten om att denna bil drar mycket el, han är inte ute efter att åka snålaste möjliga bil, utan som jag skrev tidigare, aldrig äga/åka samma bil som tidigare, och gärna byta en gång om året.
Senaste tjänstebilen hade han drygt 2 år, och bad chefen om att bli av med den p.g.a tristess, MB C300e, en bil vi flesta andra mer än gärna skulle ha länge, och t.o.m ha en till.
 
Isakare Isakare skrev:
Kompis med stor erfarenhet av elbilar bävar för vintern i sin senaste elbil, en PS2 köpt beg med 6000 mil på mätaren.
Hittills under sommaren har den inte kommit under 2,0 kw per mil.
Vad är det som oroar, är det räckvidd eller förbrukning?
I kostnad för brukning om man kan ladda hemma bör väl inte några tiondelar bli så stora pengar.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vad är det som oroar, är det räckvidd eller förbrukning?
I kostnad för brukning om man kan ladda hemma bör väl inte några tiondelar bli så stora pengar.
Nä, verkligen inte. Vi betalar 1 kr och 33 öre per kWh när vi laddar hemma inkl elnät, moms och skatt. En tiondels kWh kostar sålunda 13,3 öre.
Så min extrakostnad om jag kör t ex till Linköping (21 mil) och kör lite fortare med högre förbrukning blir alltså 5 kr och 6 öre tur och retur. Det känns fullt hanterbart.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.