1 508 829 läst · 24 707 svar
1509k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ursäkta, jag fattade inte det, ska försöka skärpa mig 😆Mikael_L skrev:Ja det är ju karossen som det gäller (såvitt jag förstod, men kanske är det fortfarande tänkt att bottenplattan blir i stål, eller egentligen är det antagligen inget alls tänkt i detta stadium av produktutveckling).
Ärligt talat var mitt inlägg bara för att puffa upp i denna tråd att det kanske är lite nya coola saker på gång (men alltså, som vanligt i sådana här sammanhang långt fram i tiden - OM det ens blir!!), och jag ville skriva något litet fyndigt om detta.
Jag är ledsen att du missade mitt försök att inrama det hela i en liten rolig omskrivning, ... jag ska skärpa mig, bara skriva torrt och tråkigt framöver (HAHA, nu skojade jag igen )
Sen är det ju ett faktum att nästan ingen biltillverkare vill att deras bilar inte ska rosta. Kolfiber har ju egenskapen att kunna spricka vid felbelastning så det kanske kan ersätta rostandet? Å andra sidan så kommer troligen el och elektronikfel skicka de flesta moderna bilar till skroten långt tidigare än äldre bilar hamnade där p g a rost.
Ok. Det är dock anmärkningsvärt hög förbrukning jämfört med statistik om biltypen:Isakare skrev:
https://ev-database.org/car/2227/Polestar-2-Long-Range-Dual-Motor
Brukar alltså ligga på 1,74 kWh i medelförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är lite samma som med ironi, det har alltid svårt att komma fram rätt på forum såhär.T TommyC skrev:Ursäkta, jag fattade inte det, ska försöka skärpa mig 😆
Sen är det ju ett faktum att nästan ingen biltillverkare vill att deras bilar inte ska rosta. Kolfiber har ju egenskapen att kunna spricka vid felbelastning så det kanske kan ersätta rostandet? Å andra sidan så kommer troligen el och elektronikfel skicka de flesta moderna bilar till skroten långt tidigare än äldre bilar hamnade där p g a rost.
Så jag borde kanske levererat ett rakt budskap istället för att försöka linda in det i något annat - lika mycket mitt fel.
Men jag tyckte konceptet lät spännande, att man kanske i framtiden kan låta batteriet utgöra en del av bilens stomme, dvs spara vikt där.
Men hur långt bort denna teknik kan tänkas vara kan man spekulera i, och faktiskt även om det alls blir något, i denna fasen av utveckling är det många intressanta idéer som faller bort av div orsaker.
Och lite undrar man ju även hur smart det är att vara helt omgiven av ett stort elbilsbatteri som kommer ta smällen vid minsta lilla krock.
Värre är väl att bilen inte går att reparera, men den filosofin finns ju redan med hermetiskt tillslutna batterier.Mikael_L skrev:Det är lite samma som med ironi, det har alltid svårt att komma fram rätt på forum såhär.
Så jag borde kanske levererat ett rakt budskap istället för att försöka linda in det i något annat - lika mycket mitt fel.
Men jag tyckte konceptet lät spännande, att man kanske i framtiden kan låta batteriet utgöra en del av bilens stomme, dvs spara vikt där.
Men hur långt bort denna teknik kan tänkas vara kan man spekulera i, och faktiskt även om det alls blir något, i denna fasen av utveckling är det många intressanta idéer som faller bort av div orsaker.
Och lite undrar man ju även hur smart det är att vara helt omgiven av ett stort elbilsbatteri som kommer ta smällen vid minsta lilla krock.
Polestar liksom Volvo gjorde en del förändringar av plattformen som resulterade i längre räckvidd. Jag är osäker på i vilken mån det var att göra drivlinan effektivare och i vilken mån det var större batteri. Men en Polestar från 2024 har längre räckvidd än en från 2022. Det var i samband med det som Volvo nedgraderade sina elbilar till bakhjulsdrift.J jocke31 skrev:
Japp, det kom en hel del effektivitetsförbättringar till 2024 för PS2. Tidigare år hade anmärkningsvätr hög förbrukning. Tror de har nya motorer bla.A Avemo skrev:Polestar liksom Volvo gjorde en del förändringar av plattformen som resulterade i längre räckvidd. Jag är osäker på i vilken mån det var att göra drivlinan effektivare och i vilken mån det var större batteri. Men en Polestar från 2024 har längre räckvidd än en från 2022. Det var i samband med det som Volvo nedgraderade sina elbilar till bakhjulsdrift.
Hmm. Men visst är det märkligt att jag efter typ 5000 mil i Mach-E lyckats snitta ganska precis på 2 kWh/mil över året (verklig, uppmätt förbrukning) och att en Polestar2 som är en mindre och lättare bil med värmepump (som Forden saknar) skulle dra mer än min bil?Isakare skrev:
Inte så effektiv bil i så fall. Alla som har värmepump hävdar ju att den sparar jättemycket energi t ex…
...och min kompis med stor erfarenhet av bensinbilar blev chockad över att den senaste bilen med en 6-liters V8a drar över litern per mil.....🙂Isakare skrev:
Det är något som i din anekdot som skaver lite för mig 😉
/Krille
Om man har stor erfarenhet av elbilar och värderar låg förbrukning högt så är valet av Polestar, som har en hög förbrukning, ett udda val.Isakare skrev:
Han är fullt medveten om att denna bil drar mycket el, han är inte ute efter att åka snålaste möjliga bil, utan som jag skrev tidigare, aldrig äga/åka samma bil som tidigare, och gärna byta en gång om året.K Krille4 skrev:
Senaste tjänstebilen hade han drygt 2 år, och bad chefen om att bli av med den p.g.a tristess, MB C300e, en bil vi flesta andra mer än gärna skulle ha länge, och t.o.m ha en till.
Vad är det som oroar, är det räckvidd eller förbrukning?Isakare skrev:
I kostnad för brukning om man kan ladda hemma bör väl inte några tiondelar bli så stora pengar.
Nä, verkligen inte. Vi betalar 1 kr och 33 öre per kWh när vi laddar hemma inkl elnät, moms och skatt. En tiondels kWh kostar sålunda 13,3 öre.A AndersS skrev:
Så min extrakostnad om jag kör t ex till Linköping (21 mil) och kör lite fortare med högre förbrukning blir alltså 5 kr och 6 öre tur och retur. Det känns fullt hanterbart.