P Pin skrev:
Citroën
Japp, blev en e-Berlingo till slut.
Var egentligen inte intresserad då priset den listas för (519 900) var på tok för högt för vad det är; ombyggd skåpbil med halvbra räckvidd. Men eftersom det kommer en ny Berlingo snart så hittade jag en lagerbil för strax under 300k med vinterdäck och dragkrok. Känns som en bra affär och stämmer kalkylen (nu med parkering inräknat) kommer detta gå billigare än min bensinberlingo från 2017 som jag kör nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
Isakare och 6 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu blev det förvirrande, @Styrman_jansson har redigerat bort vilken bil det var 🙃
Haha, jag försökte skriva två olika inlägg samtidigt. Nu är bilen med igen ;)
 
S Styrman_jansson skrev:
Japp, blev en e-Berlingo till slut.
Var egentligen inte intresserad då priset den listas för (519 900) var på tok för högt för vad det är; ombyggd skåpbil med halvbra räckvidd. Men eftersom det kommer en ny Berlingo snart så hittade jag en lagerbil för strax under 300k med vinterdäck och dragkrok. Känns som en bra affär och stämmer kalkylen (nu med parkering inräknat) kommer detta gå billigare än min bensinberlingo från 2017 som jag kör nu.
El-berlingo helt borta från min mentala radar. Den nya kanske blir spännande
 
  • Haha
richardtenggren
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
El-berlingo helt borta från min mentala radar. Den nya kanske blir spännande
Nja, den är nog så spännande som en skåpbils-MPV kan blir. Det största är väl 20% längre räckvidd så 34mil WLTP istället för 28... Tror den har LFP-batteri med.

Det är absolut ingen drömbil men efter att ha kört ICE Berlingo i snart 3år så har man vant sig vid en bil som löser typ alla vardagssituationer utan knussel. Det är helt enkelt en bil som gör transport av folk och saker så förbenat enkelt och smärtfritt.

T.ex. blev sonen tillfälligt rullstolsbunden över sommaren. Finns nog få bilar som utan problem sväljer rullstol och veckohandling med utrymme över samt är så lätt att ta sig i och ur.
 
  • Gilla
Unikt namn och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nja, den är nog så spännande som en skåpbils-MPV kan blir. Det största är väl 20% längre räckvidd så 34mil WLTP istället för 28... Tror den har LFP-batteri med.

Det är absolut ingen drömbil men efter att ha kört ICE Berlingo i snart 3år så har man vant sig vid en bil som löser typ alla vardagssituationer utan knussel. Det är helt enkelt en bil som gör transport av folk och saker så förbenat enkelt och smärtfritt.

T.ex. blev sonen tillfälligt rullstolsbunden över sommaren. Finns nog få bilar som utan problem sväljer rullstol och veckohandling med utrymme över samt är så lätt att ta sig i och ur.
Finns ju några vettiga MVP/Skåpbilar nu med eldrift. Men priset skiljer ju en hel del.
 
Mikael_L
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
El-berlingo helt borta från min mentala radar. Den nya kanske blir spännande
Nu är det ju så att Citroen, Peugeot, Opel, Toyota och Fiat har gått samman och byggt en bil tillsammans.
Nu kan jag inte riktigt alla modellnamn, men e-partner, proace city, är jag rätt säker på, Opel e-combo (eller combo electric) och e-berlingo, tror jag stämmer.
Och sen systermodeller till dessa med massor av säten och fönster.

Det enda som skiljer bilarna åt är ett stort plastsjok i fronten, ratten, och själva instrumenteringen (inte hela instrumentbrädan) för att varje tillverkare ska kunna få dit sina kännetecken.

Så vad gäller just den modellen av Citroen så kan man välja den ifall man tycker att en Toyota är ett möjligt alternativ.
Det är bättre att välja efter vilken återförsäljar och service-organisation man vill ha att göra med.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är det ju så att Citroen, Peugeot, Opel, Toyota och Fiat har gått samman och byggt en bil tillsammans.
Nu kan jag inte riktigt alla modellnamn, men e-partner, proace city, är jag rätt säker på, Opel e-combo (eller combo electric) och e-berlingo, tror jag stämmer.
Och sen systermodeller till dessa med massor av säten och fönster.

Det enda som skiljer bilarna åt är ett stort plastsjok i fronten, ratten, och själva instrumenteringen (inte hela instrumentbrädan) för att varje tillverkare ska kunna få dit sina kännetecken.

Så vad gäller just den modellen av Citroen så kan man välja den ifall man tycker att en Toyota är ett möjligt alternativ.
Det är bättre att välja efter vilken återförsäljar och service-organisation man vill ha att göra med.
… och vilket märke som har billigast service ;)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Finns ju några vettiga MVP/Skåpbilar nu med eldrift. Men priset skiljer ju en hel del.
Jaså gör det det? Jag menar ID Buzz verkar trevlig med vilken barnfamilj har 6-700tsek att punga ut?

Det är väl stellantisvarianterna ( och toyota) samt Renault Kangoo och Mercedes variant ( som bygger på samma plattfrom som Kangoo).


Och så kanske Nissan 200 någonting?
 
S Styrman_jansson skrev:
Jaså gör det det? Jag menar ID Buzz verkar trevlig med vilken barnfamilj har 6-700tsek att punga ut?

Det är väl stellantisvarianterna ( och toyota) samt Renault Kangoo och Mercedes variant ( som bygger på samma plattfrom som Kangoo).


Och så kanske Nissan 200 någonting?
Ford, Mercedes men det är ju en helt annan prisnivå på dom stora bilarna.
 
Mikael_L
S Styrman_jansson skrev:
Jaså gör det det? Jag menar ID Buzz verkar trevlig med vilken barnfamilj har 6-700tsek att punga ut?

Det är väl stellantisvarianterna ( och toyota) samt Renault Kangoo och Mercedes variant ( som bygger på samma plattfrom som Kangoo).


Och så kanske Nissan 200 någonting?
Är inte Nissan NV- 200 borta nu?
Och istället är det townstar som gäller nu, vilken är exakt samma bil som Renault kangoo (om den inte bytt namn vid denna generationsväxling) och kanske något mer märke...
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är inte Nissan NV- 200 borta nu?
Och istället är det townstar som gäller nu, vilken är exakt samma bil som Renault kangoo (om den inte bytt namn vid denna generationsväxling) och kanske något mer märke...
Verkar så. Hade en Townstar som hyrbil på Teneriffa, fick mig att börja leta bil med skjutdörr.
Varför har inte VW Touran skjutdörr lixom?

45kWh känns lite väl lite?
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är inte Nissan NV- 200 borta nu?
Och istället är det townstar som gäller nu, vilken är exakt samma bil som Renault kangoo (om den inte bytt namn vid denna generationsväxling) och kanske något mer märke...
Det kanske den är. Kan inte varit så vanlig då jag bara sett någon enstaka. Kangoo e-tech har vi provsuttit men konstigt nog bar det betydligt sämre utrymme bak än på e-Berlingon…

Kikade lite på ny Scenic e-tech också men ack var små alla bilar känns invändigt efter man kört skåpis MPV ett tag.
 
S Styrman_jansson skrev:
Det kanske den är. Kan inte varit så vanlig då jag bara sett någon enstaka. Kangoo e-tech har vi provsuttit men konstigt nog bar det betydligt sämre utrymme bak än på e-Berlingon…

Kikade lite på ny Scenic e-tech också men ack var små alla bilar känns invändigt efter man kört skåpis MPV ett tag.
Inte bara så att baksätet va framkört?
 
S Styrman_jansson skrev:
Det kanske den är. Kan inte varit så vanlig då jag bara sett någon enstaka. Kangoo e-tech har vi provsuttit men konstigt nog bar det betydligt sämre utrymme bak än på e-Berlingon…

Kikade lite på ny Scenic e-tech också men ack var små alla bilar känns invändigt efter man kört skåpis MPV ett tag.
Kör XC70 idag, men utrymme från skåpbil vore nice. Vad drar en diesel berlingo?

Vart lite sugen på Model Y nu när privatleasing är 5200:- månaden och företagsleasing 3500:-

Vad låg Scenic på?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Inte bara så att baksätet va framkört?
Kanske det. Tänkte inte på att det gick att justera. Mercedes EQT, som är en Kangoo i grunden, hade varit fint annars men 200k+ i prisskillnad mot Berlingon var lite för mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.