S Styrman_jansson skrev:
Efter jäkligt mycket funderande så kommer vi bli eldrivna igen. Har haft funderingar på att byta ut "storbilen" till el ett tag men tänkt vänta ett par år. Nu kom dock besked från jobbet att man kommer dra in alla parkingsplatser om man inte har personalbil (förmånsbil med bruttolöneavdrag). Då kom en extra kostnad på 1600:-/månad för parkering in i "kalkylen" samtidigt som jag fick ett j**ligt bra pris på en lagerbil. Återstår att se när jag kan hämta den. Vad det är får ni gissa ;)
Vilken j-a kommunism detta med p-platser på jobbet.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vilken j-a kommunism detta med p-platser på jobbet.
Ja det är inte så snyggt. Egentligen är det ju skatteverket som tycker att p-plats på jobbet är en förmån så det ska förmånsbeskattas. Det var inget problem för mig men det vara många här som klagade att de skulle förmånsbeskattas för p-plats en hel månad när de bara stod ett par dagar i veckan och då lackade företaget ut på att administrera detta. Till viss del kan jag förstå det men för oss som accepterade förmånsbeskattning för hela månaden kunde de ju behållit p-platserna.

Behöver bilen i jobbet någon/några dagar i veckan samt har en sjuk son så jag behöver skjuta honom till sjukan/skolan i tid och otid så var inget alternativ att åka till jobbet på annat sätt.

Kan också tycka det är märkligt att skatteverket inte har någon bra lösning för p-platser som delas av flera personer...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Kan också tycka det är märkligt att skatteverket inte har någon bra lösning för p-platser som delas av flera personer...
En lösning är att ta betalt av den anställde per timme/dag/månad med marknadsmässigt pris. Då blir det ingen förmån.

Sedan kan man ju alltid vara slapp med att kontrollera att de anställda betalar.
 
  • Gilla
  • Haha
jpsjogren och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
En lösning är att ta betalt av den anställde per timme/dag/månad med marknadsmässigt pris. Då blir det ingen förmån.

Sedan kan man ju alltid vara slapp med att kontrollera att de anställda betalar.
Absolut hade detta gått att lösa. Men företaget vill inte ha den administrationen utan lösning var förmånsbeskattning för hel månad eller så tar vi bort parkeringsplatserna. Blev tyvärr massa gnäll från anställda då som skapade dålig stämning så då togs de bort helt.

Kostnaderna är i detta fall helt sekundärt då de var en drill i havet mot effekten av att man får nöjdare personal....
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Efter jäkligt mycket funderande så kommer vi bli eldrivna igen. Har haft funderingar på att byta ut "storbilen" till el ett tag men tänkt vänta ett par år. Nu kom dock besked från jobbet att man kommer dra in alla parkingsplatser om man inte har personalbil (förmånsbil med bruttolöneavdrag). Då kom en extra kostnad på 1600:-/månad för parkering in i "kalkylen" samtidigt som jag fick ett j**ligt bra pris på en lagerbil. Återstår att se när jag kan hämta den. Vad det är får ni gissa ;)
ID Buzz
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
ID Buzz
Haha, mkt bra gissning och hade jag varit mer stadd i kassan hade den varit given.
 
S Styrman_jansson skrev:
Haha, mkt bra gissning och hade jag varit mer stadd i kassan hade den varit given.
Model Y då bara för att företagsleasingen är sjukt låg just nu
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Model Y då bara för att företagsleasingen är sjukt låg just nu
Nja, då var I.D buss närmare sanningen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nja, då var I.D buss närmare sanningen.
Bah, ID4, Enyaq siste gissningen
 
Har inte PSA några Buzz-liknande elbilar?

Opel Zafira och Peugeot e-Traveller till exempel
 
  • Gilla
Kirka75
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har inte PSA några Buzz-liknande elbilar?

Opel Zafira och Peugeot e-Traveller till exempel
Du är jäkligt nära.
 
S Styrman_jansson skrev:
Du är jäkligt nära.
Rätt koncern, fel "storlek" på skåpbilen på min gissning 🙃
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Rätt koncern, fel "storlek" på skåpbilen på min gissning 🙃
👍
 
Citroën
 
Nu blev det förvirrande, @Styrman_jansson har redigerat bort vilken bil det var 🙃
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.