Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kör XC70 idag, men utrymme från skåpbil vore nice. Vad drar en diesel berlingo?

Vart lite sugen på Model Y nu när privatleasing är 5200:- månaden och företagsleasing 3500:-

Vad låg Scenic på?
Vet inte vad en Diesel drar. Vi har en 1.2 Puretech bensinare som dragit 0,62 i snitt över snart 5k mil så gissar att 1.5l dieseln blir jäkligt snål. Den är nog en bättre motor i grunden än 1.2 Puretech. I alla fall de tidiga med kamrem( tror de fick kedja senare).

Scenicen började på typ 464k med 42mil WLTP och typ 550k med 62mil( 87kWh) WLTP. Verkar vara en vettig bil till rimligt pris men frågan är om skillnad den till en MY är tillräcklig.
 
S Styrman_jansson skrev:
Vet inte vad en Diesel drar. Vi har en 1.2 Puretech bensinare som dragit 0,62 i snitt över snart 5k mil så gissar att 1.5l dieseln blir jäkligt snål. Den är nog en bättre motor i grunden än 1.2 Puretech. I alla fall de tidiga med kamrem( tror de fick kedja senare).

Scenicen började på typ 464k med 42mil WLTP och typ 550k med 62mil( 87kWh) WLTP. Verkar vara en vettig bil till rimligt pris men frågan är om skillnad den till en MY är tillräcklig.
1,5l motorn är riktigt bra. Har kört en del med den i Duster. Tyst och snål!
Runt 0,5-0,55 skulle jag gissa då. Ganska snål med andra ord.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Mikael_L
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
45kWh känns lite väl lite?
Tja, det beror väl helt på användningsområdet.
De flesta är väl täckta skåpisar tänkta för hantverkare.
Och de ska väl sällan behöva köra mer än 15-20 mil på en dag, de ska ju få ihop några timmar med riktigt arbete också.

Men för barnfamiljen på långresa är det såklart rätt snålt.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
nu är väl ingen längre som kan gnälla på räckvidden eller?
eller har det kommit nått nytt?
 
J jannebmw skrev:
nu är väl ingen längre som kan gnälla på räckvidden eller?
eller har det kommit nått nytt?
Nja, nu finns det ju bilar som går uppemot 60-70mil WLTP, men jag skulle väl inte vilja påstå att de är rimligt prissatta.

T.ex. nya Renault Scenic som ska gå 62mil WLTP kostar ju typ 550tsek. Gamla Scenic var ju inte ens i närheten utan Renault har ju alltid varit rätt hyfsat billiga.

Jag skulle gärna ha lite mer räckvidd i Berlingon jag beställt (speciellt för listpris om 519tsek) men till det priset jag fick den för så känns det acceptabelt då det kommer funka för kanske 90-95% av resorna vi gör.
 
De va väl 86kWh i Scenic. Respektabelt! Och den verkar faktiskt vara ganska bra. Bättre baksäte i mitten än ID7 tydligen, om man nu sitter där..

Tesla Model Y ryktas få 95kWh i facelift som kommer nån gång runt årsskiftet, så runt 20% längre räckvidd kan man nog förvänta sig
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
De va väl 86kWh i Scenic. Respektabelt! Och den verkar faktiskt vara ganska bra. Bättre baksäte i mitten än ID7 tydligen, om man nu sitter där..

Tesla Model Y ryktas få 95kWh i facelift som kommer nån gång runt årsskiftet, så runt 20% längre räckvidd kan man nog förvänta sig
Ja Scenicen är nog en bra bil och Renault har ju byggt elbilar länge så erfarenhet har de ju.

Men det är fortfarande 550k för en vanlig familjebil. Grundversionen börjar förvisso på 464k (42mil WLTP) men det är ju ändå 146k mer än grundpriset för en Skoda Octavia...
 
Ska åka 46 mil med familjen i eftermiddag och då blir det ett stopp på 23 minuter och ett stopp på 5 minuter om vi följer vad Tesla rekommenderar (Model S100D). Tror familjen kommer att önska längre stopp än bilen behöver för att ladda.

Efter ett år med elbil har jag helt i onödan haft räckviddsångest vid två tillfällen:
* Inför första laddningen då jag inte var säker på om ägarskapet av bilen hos Tesla blivit genomfört och hur det fungerade med laddning i praktiken - det var överfört och laddningen gick bra.
* Jag glömde laddsladden hemma och kunde inte ladda på hotellet över natten som planerat - blev en extra tur på 30 min för att ladda på Cirkle-K vilket gick väldigt smidigt. Behövde bara blippa kreditkortet precis som vid vanlig tankning.

/Krille
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Ska åka 46 mil med familjen i eftermiddag och då blir det ett stopp på 23 minuter och ett stopp på 5 minuter om vi följer vad Tesla rekommenderar (Model S100D). Tror familjen kommer att önska längre stopp än bilen behöver för att ladda.

Efter ett år med elbil har jag helt i onödan haft räckviddsångest vid två tillfällen:
* Inför första laddningen då jag inte var säker på om ägarskapet av bilen hos Tesla blivit genomfört och hur det fungerade med laddning i praktiken - det var överfört och laddningen gick bra.
* Jag glömde laddsladden hemma och kunde inte ladda på hotellet över natten som planerat - blev en extra tur på 30 min för att ladda på Cirkle-K vilket gick väldigt smidigt. Behövde bara blippa kreditkortet precis som vid vanlig tankning.

/Krille
Yes man får ju tänka på sig själv och passagerarna med. Jag ska köra hem nybilen 25mil imorgon och det verkar bli ett laddstopp om 25minuter. Det hade jag nog velat gjort även om jag körde ICE-bil…
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
S Styrman_jansson skrev:
25mil imorgon och det verkar bli ett laddstopp om 25minuter. Det hade jag nog velat gjort även om jag körde ICE-bil…
Alltså, är inte vi elbilsägare duktiga på att lura oss själva, att försköna osv. :D

Jag kan också säga eller tänka sådär. Men inte tusan skulle jag någonsin tagit ett stopp mitt i en 25 mils tripp med mina fossilbilar. Det är ju inte ens 3 timmar. ;)

Men oavsett sånt, så har jag ändå inte svårt att motivera valet, ty om det händer en, eller en handfull ggr om året så spelar det ju dock inte så stor roll.
Jag skulle inte vilja ha det så ifall det blev nästan varenda dag, t.ex. om man är resande säljare eller nåt sånt.
Men då skaffar man ju sig istället en bil som passar bättre.


Krille4's resa på 46 mil däremot. (inlägget typ över)
Som ung så hade det inte varit speciellt nödvändigt, jag har tömt hel bensintank och lite till utan någon annan paus än det minimala tankstoppet (ev en liten snabb drill bakom knuten i samband med detta).
Men idag skulle jag absolut planera att ha ett stopp någonstans mitt i den sträckan, troligen med lite fika eller mat.
Med barn med i bilen - ja minst ett stopp.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Alltså, är inte vi elbilsägare duktiga på att lura oss själva, att försköna osv. :D

Jag kan också säga eller tänka sådär. Men inte tusan skulle jag någonsin tagit ett stopp mitt i en 25 mils tripp med mina fossilbilar. Det är ju inte ens 3 timmar. ;)
Det kan jag nog med säkerhet säga. På 3h kommer jag säkerligen bli nödig, kaffesugen eller hungrig. Eller helt enkelt trött på att inte få röra på mig, eller sett något intressant.

Men visst har jag sträckkört 3-4h utan paus men då har det varit av att jag varit sen e.d.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men oavsett sånt, så har jag ändå inte svårt att motivera valet, ty om det händer en, eller en handfull ggr om året så spelar det ju dock inte så stor roll.
Jag skulle inte vilja ha det så ifall det blev nästan varenda dag, t.ex. om man är resande säljare eller nåt sånt.
Men då skaffar man ju sig istället en bil som passar bättre.
Jo det är ju en kompromiss, så är det. Men många verkar fokusera på de 5-10% av resorna som inte går lika bra än de 90-95% där det inte är några problem.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Jag körde samma resa för en månad sedan som jag gjorde för ett år sedan, 30mil och 3h, stannade halvvägs båda gångerna och tog en kaffe och nått att tugga på, skillnaden var att senast ställde jag mig vid en laddstolpe då jag bytt till elbil.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Egentligen är det ju skatteverket som tycker att p-plats på jobbet är en förmån så det ska förmånsbeskattas.
Det där drabbades jag av för många år sen också. De som hade förmånsbil slapp avgift, vi andra fick betala typ 1500 spänn i förmånsvärde, vi hade platser i varmgarage eller utomhus, de i garage hade skyhögt förmånsvärde, typ lika mycket som en hel bil kostade, så de fick direkt de med förmånsbil överta. På den tiden så hade mitt jobb inte personalbilar, det var en löneförmån att få bil och krävdes en viss tjänst och lönenivå för att bli erbjuden. Precis när jag bytte till sådan tjänst som var berättigad till bil höjde de nivån och började med personalbilar, de med "förmånsbil" fick behålla den (mer förmånliga) där bla bränsle ingick och det var billigare välja en dyrare bil, men med el och att man inte höjt beloppet vad bilen får kosta så är det färre och färre som har kvar förmånen, utan istället byter mot personalbil (som också är förmånsbil men kostnadsneutral). Jag hann inte få nån sån. Nu är nog båda varianterna inte speciellt förmånliga längre. Om de nu inte börjar beskatta p-platserna där jag är placerad nu, men det är mitt i ingenstans så jag har svårt se att det har ett värde.
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men idag skulle jag absolut planera att ha ett stopp någonstans mitt i den sträckan, troligen med lite fika eller mat.
Med barn med i bilen - ja minst ett stopp.
Men nu kom jag på att jag sitter här och ljuger.
Förra sommaren så körde jag 86 mil utan annat än ett stopp för att tanka i Sundsvall.
Nattkörning, de flesta milen avverkades i morgonljuset på relativt tomma vägar.
Barnen sov i baksätet, jag lyssnade på sommarprat efter sommarprat i in-ear-hörlurar.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som ung så hade det inte varit speciellt nödvändigt, jag har tömt hel bensintank och lite till utan någon annan paus än det minimala tankstoppet (ev en liten snabb drill bakom knuten i samband med detta).
Men idag skulle jag absolut planera att ha ett stopp någonstans mitt i den sträckan, troligen med lite fika eller mat.
Jag säget tvärt om, som ung på 70-talet och kanske en 60-talsbil med 40L tank då var man tvungen att ta paus efter 30 mil, åtminstone tanka.
Idag med otroligt mycket bättre komfort, adaptiv farthållare och "pilot assist", samt tank och förbrukning för 100 mil, då kör jag lätt 40-50 mil och inga barns behov.😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.