J JohanLun skrev:
Det där drabbades jag av för många år sen också. De som hade förmånsbil slapp avgift, vi andra fick betala typ 1500 spänn i förmånsvärde, vi hade platser i varmgarage eller utomhus, de i garage hade skyhögt förmånsvärde, typ lika mycket som en hel bil kostade, så de fick direkt de med förmånsbil överta. På den tiden så hade mitt jobb inte personalbilar, det var en löneförmån att få bil och krävdes en viss tjänst och lönenivå för att bli erbjuden. Precis när jag bytte till sådan tjänst som var berättigad till bil höjde de nivån och började med personalbilar, de med "förmånsbil" fick behålla den (mer förmånliga) där bla bränsle ingick och det var billigare välja en dyrare bil, men med el och att man inte höjt beloppet vad bilen får kosta så är det färre och färre som har kvar förmånen, utan istället byter mot personalbil (som också är förmånsbil men kostnadsneutral). Jag hann inte få nån sån. Nu är nog båda varianterna inte speciellt förmånliga längre. Om de nu inte börjar beskatta p-platserna där jag är placerad nu, men det är mitt i ingenstans så jag har svårt se att det har ett värde.
Ja det är lite lustigt. Förmånsvärdet för våra parkeringsplatser ( varmgarage med laddmöjlighet) är typ 75% av förmånsvärdet för min bil och ändå ingår parkeringen så upplägget är rätt ok tycker jag.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
@Mikael_L
En sån tripp hade jag aldrig gett mig på, då skulle jag och familjen suttit i ett dike. 😬

Vi tycker det är rätt trist att plöja långa sträckor, så vi delar oftast upp dem med delmål för att bryta av.

Det vi får ta med oss är väl att vi alla är olika och kör olika.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men inte tusan skulle jag någonsin tagit ett stopp mitt i en 25 mils tripp med mina fossilbilar.
Vad skönt med en ärlig elbilsägare. 👍
S Styrman_jansson skrev:
Det kan jag nog med säkerhet säga. På 3h kommer jag säkerligen bli nödig, kaffesugen
Nödig och kaffeköp tar typ några minuter och inte 25. 😉
S Styrman_jansson skrev:
eller hungrig. Eller helt enkelt trött på att inte få röra på mig, eller sett något intressant
På de stälen jag oftast äter om jag äter på de vanliga turerna på runt 20 mil finns inga laddare. 😢 Och heller inget intressant som jag inte redan sett mer än tillräckligt många gånger. 😗
 
D
Och man kan ju vara lite anpassningsbar, jag tillhör absolut långkörarna, även när barnen var små, vi hade bil därefter och körde mycket till Italien på den tiden, inga stopp innan tankning där.

Körde med Teslan till Italien, då blir det fler stopp, några bjöd på upplevelser men de flesta kunde jag varit utan men både jag och frun tog det med jämnmod.

Mycket har ändrats sen jag föddes och att stanna och tanka några extra gånger tillhör de enklare sakerna att anpassa sig till.
 
  • Gilla
Mikael_L och 7 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad skönt med en ärlig elbilsägare. 👍
Nödig och kaffeköp tar typ några minuter och inte 25. 😉
Ja det går säkert att stressa på det till under 5min men jag försöker utesluta så mycket stress jag kan. Efter 1,5h i bil vill jag röra på mig lite, ungefär som när jag sitter på kontoret så brukar jag stretcha och röra lite på mig efter ungefär samma tid.

Jag är likdan när jag köra ICE-bil. Även om jag har sträckkört 60mil så avstår jag gärna.

Men visst. Elbilsägandet kanske lägger till 5-10min på en 3h resa där ”tvingad” ta en promenad eller lite lugnt någon stund. Och har jag planerat för lite tid för resan är det naturligtvis tråkigt och stressande.
Alfredo Alfredo skrev:
På de stälen jag oftast äter om jag äter på de vanliga turerna på runt 20 mil finns inga laddare. 😢 Och heller inget intressant som jag inte redan sett mer än tillräckligt många gånger. 😗
Detta är däremot ett lite större problem. Jag håller definitivt med om att det behövs fler laddare, speciellt vid matställen/rastplatser.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ja det går säkert att stressa på det till under 5min
Nu behöver vi inte tjafsa om det men för att stanna till på en rastplats och pinka i "skogsbrynet" eller gå in på en mack och hämta kaffe behöver jag inte stressa för att klara det på fem minuter, om det nu inte råkar vara lång kö. Kaffet är ändå så d-a varmt att det får sitta i mugghållaren några mil innan jag tar första sippen. 😀
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nu behöver vi inte tjafsa om det men för att stanna till på en rastplats och pinka i "skogsbrynet" eller gå in på en mack och hämta kaffe behöver jag inte stressa för att klara det på fem minuter, om det nu inte råkar vara lång kö. Kaffet är ändå så d-a varmt att det får sitta i mugghållaren några mil innan jag tar första sippen. 😀
Om det inte är kö ja. Jag räknar alltid med att saker ska ta längre tid än normalt, att det ska jävlas lite grann och att man inte kan förutsäga allt.

Ofta går det något bättre än planerat och resor och arbetsuppgifter kan genomföras mkt lugnt och stressfritt.

Och står jag parkerad på en rastplats så passar jag på att traska runt och ”gympa” lite.

Jag vill helt enkelt ha en paus på en 3hs resa.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Om det inte är kö ja. Jag räknar alltid med att saker ska ta längre tid än normalt, att det ska jävlas lite grann och att man inte kan förutsäga allt.

Ofta går det något bättre än planerat och resor och arbetsuppgifter kan genomföras mkt lugnt och stressfritt.

Och står jag parkerad på en rastplats så passar jag på att traska runt och ”gympa” lite.

Jag vill helt enkelt ha en paus på en 3hs resa.
Samma här. Hatar att åka 4-5 timmar utan att stanna. Det är på tok för tråkigt. Oavsett drivmedel.
Fast jag är nog lite skada från min tidigare karriär som turnerande musiker. Vissa år åkte vi runt 4000 mil i van eller turnébuss, och det var stundtals olidligt segt. 🙂
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Mitt rekord är 120 mil på 12h genom Sverige, då blev det varken många eller långa pauser. Detta var med barnen med dessutom. Vi stannade bara för att äta på restaurang en gång, i övrigt var det toalett och korta bensträckare med en macka...
 
J jocke31 skrev:
Samma här. Hatar att åka 4-5 timmar utan att stanna.
Fast det jag pratade om var en resa på runt 20 mil, alltså typ halva den tiden.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det jag pratade om var en resa på runt 20 mil, alltså typ halva den tiden.
Jomen 20-25 mil är ju OK.
Om jag åker Sthlm-Jönköping (33 mil) så blir det någon bensträckare.
Sthlm-Gbg (47 mil) sannolikt 2 stopp varav 1 laddstopp och Sthlm-Malmö (60 mil) kanske 3 stopp varav 2 med lite laddning.

Tricket är ju att man visserligen startar med 100%, men därefter bara laddar upp till 80% längs vägen. Så även om man har hyfsad räckvidd (i mitt fall 40 mil WLTP eftersom jag inte har en Long Range) så försvinner 20%, alltså 8 mil vid snabbladdaren.

Sedan så innebär sträckorna ovan en hel del 120-väg och då blir det ingen WLTP-räckvidd direkt. F ö är det synd att vi inte anger amerikanska EPA istället, den är närmare sanningen.
 
Som jag har skrivit flera gånger så gör vi rätt ofta så att vi åker hemifrån efter frukost och räknar med att vara framme vid lunch. Blir det nåt längre stopp på den resan försenar det lunchen.

Liknande är det på kvällen, vi åker efter att vi ätit, kanske vid 19-19.30, och då vill man inte heller i det läget förlänga restiden onödigt mycket.

För oss handlar det oftast om att maximera tiden på destinationen, och då blir det ju så att eventuella extra stopp innebär att man antingen naggar på tiden på destinationen, behöver åka tidigare (vilket kanske inte alla gånger är praktiskt genomförbart) eller komma hem senare.
 
N Nerre skrev:
Som jag har skrivit flera gånger så gör vi rätt ofta så att vi åker hemifrån efter frukost och räknar med att vara framme vid lunch. Blir det nåt längre stopp på den resan försenar det lunchen.

Liknande är det på kvällen, vi åker efter att vi ätit, kanske vid 19-19.30, och då vill man inte heller i det läget förlänga restiden onödigt mycket.

För oss handlar det oftast om att maximera tiden på destinationen, och då blir det ju så att eventuella extra stopp innebär att man antingen naggar på tiden på destinationen, behöver åka tidigare (vilket kanske inte alla gånger är praktiskt genomförbart) eller komma hem senare.
Beror ju mycket på hur långt man ska. Oftast klarar man ju sig helt utan laddstopp innan man är hemma.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
För oss handlar det oftast om att maximera tiden på destinationen, och då blir det ju så att eventuella extra stopp innebär att man antingen naggar på tiden på destinationen, behöver åka tidigare (vilket kanske inte alla gånger är praktiskt genomförbart) eller komma hem senare.
Sådär kunde jag vara förr. Om jag skulle göra så nu (sträckåka långt för att maximera tiden på destinationen) så skulle jag vara så trött när jag kom fram att den ev. extra tid jag "tjänat" in skulle vara rätt värdelös ändå.

Då planerar jag hellre in lite extra tid för resan, och även något kul att stanna och göra på vägen. Speciellt med barn är min erfarenhet att något roligt stopp på vägen kan göra resan kännas kortare fast den tar längre i tid.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Hur är det med elbilar, exkl. Tesla, och "hjälpkörande"? Har haft det i snart åtta år och det är för mig av större betydelse för bilkörning än drivmedel och pausbehov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.