1 525 293 läst · 24 843 svar
1525k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Med närmare 1200 inlägg bara i den här tråden så tyder det på ett närmast genuint och andäktigt intresse för elbilar. Undrar hur många mantimmar som har gått till spillo med alla inlägg? Barnen storgråter, frun storsuckar. Tapeterna rasar ner från väggarna. Akvariet växer igen.sysmali skrev:
Vindar är svårberäkade, annars vore det kul att testa vad mot och medvind drar/ger.Nötegårdsgubben skrev:Jag var också ute och körde rätt mycket igår, men hade mestadels vinden i ryggen eller sidan. Jag har nog aldrig haft så låg förbrukning på en så lång sträcka.
Men djävulen ligger i detaljerna: Av olika skäl var det i mitt fall nästan bara landsvägskörning (en försumbar sträcka motorväg) och jag höll ner hastigheten pga. vinden, både för kastvindarnas skull och pga. risken för oförutsedda hinder. (Fick rent av vända en gång pga. träd över vägbanan och körde under ett obehagligt lutande träd en annan. Och mängden stora grenar på vägarna var legio.)
Så visst påverkar vinden förbrukningen, 15 sekundmeters motvind är ju trots allt över 50 km/h i ökat luftmotstånd, men det finns flera skäl att hålla ner hastigheten.
Dock är även jag förvånad över hur relativt få som kör fort med elbilar. De flesta resor är ju korta med sådana också, så jag tror inte att det i så stor utsträckning handlar om räckvidden.
Men för mig är det för tidigt med elbil om vinden blir en faktor att ta hänsyn till.😉😂Isakare skrev:
Erkänner dock att det funnits bilägare genom åren som penetrerat drivmedelssparande på liknande sätt, dock inte jag.
Jag har dock testat att ändra mitt sätt att tanka bilarna, dvs kan fylla på när tanken är halvfylld och passerar macken hemma när jag ändå varit ute på inhandlingsresa. Liknar väl lite elbilskörning och fungerar utmärkt, bara att åka iväg på längre resa utan behöva fundera, blir ungefär som att ha hemmaladdning för elbil.
Så nu funderar jag på mitt tidigare beteende att försöka köra så länge som möjligt på tankinnehållet, men, men, man lär så länge man lever efter nästan 50 års bilkörande.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 031 inlägg
Jag tror inte att det är så svårt. Det finns ju exempelvis de som gör räckviddstester i 90 resp. 120. Då är säkert en del ökat rullmotstånd och kanske något annat med, men i stort tror jag att det kan översättas till en motvind om 8 m/s. Och det gör bevisligen rätt stor skillnad.Isakare skrev:
Säkert finns det ingenjörer här som kan hjälpa oss att reda ut hur mycket av en hastighetsökning som förbrukningsmässigt har att göra med vindmotstånd respektive annat.
Jo, men ingenjörers beräkningar och verkligen stämmer sällan likt vindar aldrig är nått som blåser konstant.Nötegårdsgubben skrev:Jag tror inte att det är så svårt. Det finns ju exempelvis de som gör räckviddstester i 90 resp. 120. Då är säkert en del ökat rullmotstånd och kanske något annat med, men i stort tror jag att det kan översättas till en motvind om 8 m/s. Och det gör bevisligen rätt stor skillnad.
Säkert finns det ingenjörer här som kan hjälpa oss att reda ut hur mycket av en hastighetsökning som förbrukningsmässigt har att göra med vindmotstånd respektive annat.
Ja det är nog bäst om du väntar några år till.A AndersS skrev:Men för mig är det för tidigt med elbil om vinden blir en faktor att ta hänsyn till.😉😂
Erkänner dock att det funnits bilägare genom åren som penetrerat drivmedelssparande på liknande sätt, dock inte jag.
Jag har dock testat att ändra mitt sätt att tanka bilarna, dvs kan fylla på när tanken är halvfylld och passerar macken hemma när jag ändå varit ute på inhandlingsresa. Liknar väl lite elbilskörning och fungerar utmärkt, bara att åka iväg på längre resa utan behöva fundera, blir ungefär som att ha hemmaladdning för elbil.
Så nu funderar jag på mitt tidigare beteende att försöka köra så länge som möjligt på tankinnehållet, men, men, man lär så länge man lever efter nästan 50 års bilkörande.
Räckviddstester utförs nog inte av ingenjörer som regel, i alla fall inte de du kan läsa om i motortidningar.Isakare skrev:
Nötegårdsgubbens approach på problemet är lysande bra.
Det är precis så det fungerar, och i dessa högre hastigheter dominerar luftmotstånd kraftigt så att det blir en bra approximation.
Om vinden är byig, så får du helt enkelt försöka göra en bra gissning på medelvind, likaså om den inte är rak med eller motvind.
Men vill man räkna på det så tar man bilens frontarea och cW-värde och använder denna formel
Räkna detta med en känd förbrukning vid en känd hastighet, sen räknar du ut Fd för en annan hastighet så har du ett linjärt förhållande för elbilens förbrukning där.
Sen kommer det, särskilt i lägre hastigheter, ha lite andra friktionsförluster m.m som vi inte får med här. Men över 70km/h är dessa troligen bara max någon enstaka procent.
Detta funkar dock inte lika enkelt för en ICE-bil, för där man måste man ta hänsyn till bilens transmission samt, framförallt, dess bränsleförbrukning/varvtal/vridmoment-map.
En sån här ...
Räkna detta med en känd förbrukning vid en känd hastighet, sen räknar du ut Fd för en annan hastighet så har du ett linjärt förhållande för elbilens förbrukning där.
Sen kommer det, särskilt i lägre hastigheter, ha lite andra friktionsförluster m.m som vi inte får med här. Men över 70km/h är dessa troligen bara max någon enstaka procent.
Detta funkar dock inte lika enkelt för en ICE-bil, för där man måste man ta hänsyn till bilens transmission samt, framförallt, dess bränsleförbrukning/varvtal/vridmoment-map.
En sån här ...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Just nu ser det ut så, men saker kan förändras.Mikael_L skrev:
Tycker också att diskussionen i tråden har förändrats sedan den startade och även förutsättningar.
Från den tidigare lite "hysteriskt" snabba omställningstiden är det idag ett mera rimligt resonemang om äldre och nya bilar för att göra ett utbyte av befintliga fordon.
Se Norge som varit tidigt ute med elbilar och nu börjar få en övervikt av elbilar.
Nu ser jag att det var någon rätt märklig motor det där, väldigt lågvarvig tydligen.Mikael_L skrev:Men vill man räkna på det så tar man bilens frontarea och cW-värde och använder denna formel
[bild]
Räkna detta med en känd förbrukning vid en känd hastighet, sen räknar du ut Fd för en annan hastighet så har du ett linjärt förhållande för elbilens förbrukning där.
Sen kommer det, särskilt i lägre hastigheter, ha lite andra friktionsförluster m.m som vi inte får med här. Men över 70km/h är dessa troligen bara max någon enstaka procent.
Detta funkar dock inte lika enkelt för en ICE-bil, för där man måste man ta hänsyn till bilens transmission samt, framförallt, dess bränsleförbrukning/varvtal/vridmoment-map.
En sån här ...
[bild]
Så här ser det mer typiskt ut, för diesel och bensinmotorer i bilar, denna ska tydligen vara en diesel
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tagen från denna wikipedia-sida
https://en.wikipedia.org/wiki/Consumption_map
Är inte så hemskt förtjust i kineserna, peugeot vet jag inte om man vågar köpa. Fransmännen har ju som aldrig varit kända för att göra bra elsystem och en fransk elbil känns som problem. Kan vara fördomar bara.anders07 skrev:
Tesla x är ju som intressant men ack så dyr, polestar känns som väldigt osäkra då det verkar gå knackigt för dom, trist o skaffa en o så blir det en fisker av dom.
Men har lagt mina planer på att byta till en elbil lite på is, det tar som emot att leasa en personbil för närmare miljonen och solka ner den på industrin, även om mitt jobb är relativt "fint" så ska man likförbaskat in och studsa på något gruvområde eller annan industri och det tar som emot.
Idag måste man nog kolla runt lite vilka märken de samarbetar med och hur lika den färdiga produkten är.L Lutte skrev:Är inte så hemskt förtjust i kineserna, peugeot vet jag inte om man vågar köpa. Fransmännen har ju som aldrig varit kända för att göra bra elsystem och en fransk elbil känns som problem. Kan vara fördomar bara.
Tesla x är ju som intressant men ack så dyr, polestar känns som väldigt osäkra då det verkar gå knackigt för dom, trist o skaffa en o så blir det en fisker av dom.
Men har lagt mina planer på att byta till en elbil lite på is, det tar som emot att leasa en personbil för närmare miljonen och solka ner den på industrin, även om mitt jobb är relativt "fint" så ska man likförbaskat in och studsa på något gruvområde eller annan industri och det tar som emot.
T.ex Toyota proace city
Peugeot e-partner
Citroën berlingo electric och
Opel combo-e
är HELT samma bil, det är endast lite som byts i fronten, ratten är olika i alla, och själva instrumenthuset (instrumentbrädan är samma).
Nu var det bara dessa jag hade koll på, men det finns många mer eller mindre långtgående samarbeten, idag är det nog väldigt få biltillverkare som kör sitt race helt i egen regi
Toyota
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Peugeot
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Citroën
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Opel
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför? Vad är fördelen? Jag tycker det är tråkigt att tanka så jag gör det så sällan som möjligt.A AndersS skrev:
Går dessa resor ofta på vägar där det är ont om mackar? Annars förstår jag inte riktigt finessen. Där jag kör kan jag nästan alltid hitta en passande mack inom runt tio mil framåt och då väljer jag den om jag börjar få tomt i tanken.A AndersS skrev: