1 524 341 läst · 24 843 svar
1524k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ja, det är inte lätt... 😅L Lutte skrev:Är inte så hemskt förtjust i kineserna, peugeot vet jag inte om man vågar köpa. Fransmännen har ju som aldrig varit kända för att göra bra elsystem och en fransk elbil känns som problem. Kan vara fördomar bara.
Tesla x är ju som intressant men ack så dyr, polestar känns som väldigt osäkra då det verkar gå knackigt för dom, trist o skaffa en o så blir det en fisker av dom.
Men har lagt mina planer på att byta till en elbil lite på is, det tar som emot att leasa en personbil för närmare miljonen och solka ner den på industrin, även om mitt jobb är relativt "fint" så ska man likförbaskat in och studsa på något gruvområde eller annan industri och det tar som emot.
Jag har beställt en Xpeng G9 (nya modellen som kommer nu i september)... Velade länge fram och tillbaka mellan Zeekr, XPeng, BMW och Mercedes men tycker att man får lite mer "lyx" i kineserna och de har en del "kul" som saknas i Europeiska bilarna, även om det sved att lämna en streak på dryga 30 år med tysk bil...
En fransos (eller italienare) skulle jag inte heller köpa... Dock var jag imponerad av Skoda, den kändes gedigen och bra men lite för liten för mina behov.
Xpeng G9 är löjligt bekväm, och då har jag kört både BMW X5 och Mercedes GLE de senaste åren som jag kan jämföra med...
Att sen kinesiska säkerhetstjänsten lyssnar på allt man säger och alla telefonsamtal via bilen får man på köpet! 🙃
Nja, jag tycker mig nog ha noterat ett ökat däckslitage redan på min lilla 500e.L Liljeros skrev:Jag upplever att jag har blivit en mycket lugnare förare sen jag skaffade elbil, trots att bilen har markant bättre prestanda än någon bil jag tidigare ägt. Tror det är en kombination av one pedal driving och att allt typ av okynneskörning får en så direkt och tydlig effekt på förbrukningen (det blir lite sport att ligga på ett lågt snitt).
Jag håller normalt rekommenderade hastigheter eller strax över, anpassar mig så att säga till trafikrytmen normalt. Jag åker E4an både söderut och norrut ganska frekvent och skulle inte säga att varken EL eller fossilbilar är överrepresenterade av dom bilar man kör om.
På Autobahn var dock dom tyska dieseltrollen överrepresenterade i vänsterfilen, kanske inte helt oväntat. Tuffingarna som ska visa hur det går till kommer ju farande med jämna mellanrum med tajta filbyten i hög fart hela vägen mellan ytter innerfilen om vartannat. 95% av trafiken håller dock mer rimliga 130-140 och accepterar att man inte behöver fara in och ut efter varje bil man passerat, upplever att det blivit bättre än förr. Blir snabbt väldigt mycket högre förbrukning pga av luftmotstånd pga av exponentiell ökning så finns ingen anledning att pressa, det blir ju ändå kö pga av vägarbete med jämna mellanrum…
Det där med fiskörning är troligen fortfarande nybörjare i hög grad som har räckviddsångest.
De med Tesla, som väl rimligen har lite mer elmil i ryggen, tycker jag sällan man behöver köra om.
Om vi bara fick förbrukning i konstantfart redovisat igen så skulle man enkelt kunna se var de bästa ingenjörerna jobbar.Mikael_L skrev:Men vill man räkna på det så tar man bilens frontarea och cW-värde och använder denna formel
[bild]
Räkna detta med en känd förbrukning vid en känd hastighet, sen räknar du ut Fd för en annan hastighet så har du ett linjärt förhållande för elbilens förbrukning där.
Sen kommer det, särskilt i lägre hastigheter, ha lite andra friktionsförluster m.m som vi inte får med här. Men över 70km/h är dessa troligen bara max någon enstaka procent.
Detta funkar dock inte lika enkelt för en ICE-bil, för där man måste man ta hänsyn till bilens transmission samt, framförallt, dess bränsleförbrukning/varvtal/vridmoment-map.
En sån här ...
[bild]
Nu blandas allt ihop i de jävla WLTP-cyklerna med 30 km/h som snittfart.
Jag har en sådan!D djac skrev:
Är väldigt nöjd, den rullar på som bara den, inga problem hittills (kört ca 1100mil) det negativa är bagageutrymmet, är inte särskilt bra, förbrukning är som förväntad, full laddning ca 60 mil
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Hur ser prisbilden ut, samma på det också, eller kostar något emblem mer?Mikael_L skrev:Idag måste man nog kolla runt lite vilka märken de samarbetar med och hur lika den färdiga produkten är.
T.ex Toyota proace city
Peugeot e-partner
Citroën berlingo electric och
Opel combo-e
är HELT samma bil, det är endast lite som byts i fronten, ratten är olika i alla, och själva instrumenthuset (instrumentbrädan är samma).
Nu var det bara dessa jag hade koll på, men det finns många mer eller mindre långtgående samarbeten, idag är det nog väldigt få biltillverkare som kör sitt race helt i egen regi
Toyota
[bild]
Peugeot
[bild]
Citroën
[bild]
Opel
[bild]
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Jo det finns väl lite fler argument mot att köpa en produkt byggd subventionerat i en kommunistisk diktatur, men jag erkänner att det är lätt att kasta stenar i glashus här.anders07 skrev:
Passar bra för mig och passar inte alla, man gör ju det man tycker känns enkelt och bra.🙂Alfredo skrev:Varför? Vad är fördelen? Jag tycker det är tråkigt att tanka så jag gör det så sällan som möjligt.
Går dessa resor ofta på vägar där det är ont om mackar? Annars förstår jag inte riktigt finessen. Där jag kör kan jag nästan alltid hitta en passande mack inom runt tio mil framåt och då väljer jag den om jag börjar få tomt i tanken.
Och var som inlägg i elbilsdialogen att det för mig blir ungefär som att ladda hemma den dagen det blir bilbyte. Jag passerar macken, återvinning ligger där och finns en matbutik, så skvätt i 25-30L diesel så blir tanken full. Perfekt👍
Ja, så är det ju, och jag har våndats mycket innan jag fattade beslut... Men ser du på många andra "europeiska" bilar så är 90% av bilen byggd i Kina, av delarna, ibland 100% men man kallar det ändå "svensk" bil.JanneJanne123 skrev:
Svårt att undvika att få något kinesiskt oavsett vad man köper idag tyvärr...
Man behöver pröva göra nån ankomst till snabbladdare med under 5% så är man inte så nervös sen framöver, gärna norr om GävleK karlmb skrev:
Mercedes elbilar verkar riktigt bra, jag har lite svårt för inredningen dock. Mercedes är väl Teslas motpol på den punkten. Det är ju dock mycket en smaksak och inget som påverkar funktionen.Maltemullvad skrev:
Ja det har blivit vanligare med sådana samarbeten, speciellt på transportbilar då det är en ganska smal marknad? Crafter och sprinter är väll samma chassi har jag för mig!Mikael_L skrev:Idag måste man nog kolla runt lite vilka märken de samarbetar med och hur lika den färdiga produkten är.
T.ex Toyota proace city
Peugeot e-partner
Citroën berlingo electric och
Opel combo-e
är HELT samma bil, det är endast lite som byts i fronten, ratten är olika i alla, och själva instrumenthuset (instrumentbrädan är samma).
Nu var det bara dessa jag hade koll på, men det finns många mer eller mindre långtgående samarbeten, idag är det nog väldigt få biltillverkare som kör sitt race helt i egen regi
Toyota
[bild]
Peugeot
[bild]
Citroën
[bild]
Opel
[bild]
Sen motorer har det delats ganska friskt mellan koncerner, många har köpt in psa dieselmotorer till sin mindre bilar, men det är ju en helt okey motor från fransmännen.
Det är definitivt inte enkelt att bestämma sig.anders07 skrev:Ja, det är inte lätt... 😅
Jag har beställt en Xpeng G9 (nya modellen som kommer nu i september)... Velade länge fram och tillbaka mellan Zeekr, XPeng, BMW och Mercedes men tycker att man får lite mer "lyx" i kineserna och de har en del "kul" som saknas i Europeiska bilarna, även om det sved att lämna en streak på dryga 30 år med tysk bil...
En fransos (eller italienare) skulle jag inte heller köpa... Dock var jag imponerad av Skoda, den kändes gedigen och bra men lite för liten för mina behov.
Xpeng G9 är löjligt bekväm, och då har jag kört både BMW X5 och Mercedes GLE de senaste åren som jag kan jämföra med...
Att sen kinesiska säkerhetstjänsten lyssnar på allt man säger och alla telefonsamtal via bilen får man på köpet! 🙃
Visst får man lite mer lyx i kineserna men det jag har sett av dom så känns dom som lite "överdesignade" men gillar man det så är det ju inga problem.
Nä jag avvaktar något år och ser hur marknaden ser ut eller så blir det ett panikköp om sossarna och miljötalibanerna kommer till makten och dieseln blir svindyr igen.
Det har ju varit relativt vanligt sen 90 talet. Volvo vs mitsubishi. Trillingarna c1 osv.L Lutte skrev:Ja det har blivit vanligare med sådana samarbeten, speciellt på transportbilar då det är en ganska smal marknad? Crafter och sprinter är väll samma chassi har jag för mig!
Sen motorer har det delats ganska friskt mellan koncerner, många har köpt in psa dieselmotorer till sin mindre bilar, men det är ju en helt okey motor från fransmännen.
Opel mokka är typ samma bil som peugeot.
Att man drar sig för en fransk idag är nästan lite ofattbart när tex volvo har blivit den nya strulpellen på marknaden
Det är skillnad på statliga Renault och privatägda Peugeot-Citroën.? Rkarlsson skrev:
Jag är inne på min andra Renault nu, en 2016, den förre var en 2010.K karlmb skrev:
Hade inga problem alls med 2010an, och vi får väl se med denna 2016 vad resultatet blir.
Kollegor hade peugeot, bland annat den första modellen av 2008, inga problem.
Tjänstebilarna (volvo v90) är det strul med allihopa Ena fick grava problem i vintras, ingen värme alls i bilen. Lite häftigt ändå.
Ah just det, hade en citroen berlingo samtidigt som jag hade elbilen (tvång) och den gick rejält jävla bra. Och gör så än idag i farsans ägor.