R
Nästan Två kronor har det slagit den senaste månade tankade diesel igår för 18.59kr/L
den 9/6-24 kostade dieseln 16.84kr/L..
Så det är stor skillnad inom en månad, tankar privat ca 90-110L/månad så det är någon eller några hundralappar dyrare🥲
 
  • Dieselpump visar kostnaden 381.93 kronor för 22.68 liter med priset 16.84 kr/L, tankad vid Automat 4 på en bensinstation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
330e är ju en vanlig bensinare + elmotor. Väldigt lik setup som Volvo kör. Vid svensk motorvägsfart bör den dra 0,6-0,7l milen.

1,6 låter närmast som ett 100km/mil swap för vardagskörningen. Eller så är det 200km/h

Jag tycker inte det är svårt att hålla WLTP siffror.
Så... en Peugeot 508 ska gå att köra 218mil på en tank
 
R
Har en kompis som kör en 330e touring enligt han så kör han den på blandad körning 0.71-0.73L/mil..
Han laddar sällan bilen med el händer någon enstaka gång i månaden..
 
P Pin skrev:
Ja 1,5 liter per 100 km, och det är ju extremt lågt. Tänker du i termer av liter per mil och inte per 100 km?

När batteriet är tomt borde förbrukningen vara 0,6 till 0,8 liter per mil.
Jag titta fel såklart.

Men förbrukningen är inte för mycket ändå på en bmw på autobahn med troligtvis en normalförare av bmw (hispiga och kör som tattare)
Kör som man kör en renåå så hade han säkert kommit ett par mil till =)

A Avemo skrev:
Jag tror att du får titta igen. Säger du 1,5 l/100 km som är enheten för WLTP så är jag beredd att tro dig. Men det blir ju 0,15 l/mil. Och det är givetvis orimligt på långfärd.
Jag titta fel såklart.
Men om han tror på det själv med 292 hk och enbart motordrift så får han ju tänka om. Till och med toyotas säljare säger att uppgiven förbrukning är rent trams på deras hybrider.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tankar fullt när tanken närmar sig tom. Tror kostnaden jämnar ut sig i längden. Så stora variationer som du beskriver känner jag inte igen.
Jag kör 100% statistik på min nuvarande bil nu. Givetvis är det inte 2 kr just nu. Men det kan ske.

1,65 kr skiljer det lägst vs högst. Misstänker att priset sjunker efter semestern som vanligt.

Tabell som visar bensinpriser per liter mellan 21 april och 5 juli, varierande mellan 16,69 och 18,34 kr.
 
R Rkarlsson skrev:
Men om han tror på det själv med 292 hk och enbart motordrift så får han ju tänka om. Till och med toyotas säljare säger att uppgiven förbrukning är rent trams på deras hybrider.
Jag tror att du drar för stora slutsatser av begränsad information. Jag har i alla fall inte sett någon indikation på att den icke namngivne föraren vi talar om var besviken på att bilen inte klarar WLTP-förbrukningen på autobahn.
 
M
A Anders_Nilsson skrev:
Vill absolut m8nnas att Sveriges första motorväg, mellan Malmö och Lund, byggdes före kriget i betong efter tysk förebild. Oavsett politiskt ledarskap har Tyskland alltid varit ett land vi tittat på.
Visst byggdes Autostradan i betong men den invigdes först 1953.
 
A Avemo skrev:
Jag tror att du drar för stora slutsatser av begränsad information. Jag har i alla fall inte sett någon indikation på att den icke namngivne föraren vi talar om var besviken på att bilen inte klarar WLTP-förbrukningen på autobahn.
Nej de var väl något om att tanka stup i kvarten.

Det var förvisso nog mer den som la upp de här som kanske hade åsikt om det =) Medans vi andra som har normala tankar och förbrukning på dieslarna kommer långt.
 
Tänkte på det här med förbrukning nu när jag åkte Stockholm-Helsingborg i kväll.
Denna bil drar i normala fall 0,91-0,93 på motorväg.
Det blåste motvind som satan i dag, snittförbrukningen var uppe på 12.3 innan Jönköping, men sjönk sen till det på bilden efter vinden mojnat strax efter Jönköping.
Jag körde om hundratals elbilar, ingen körde om mig.
Undra hur mycket vinden hade påverkat om min bil varit en elbil ??
Bilens färddator visar en förbrukning på 10,8 l/100 km, en distans på 532,5 km, en genomsnittshastighet på 112 km/h och en kvarvarande körsträcka på 304 km.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tror inte luftmotståndet gör någon större skillnad på var energin kommer ifrån så jag gissar på precis samma som nu.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Tänkte på det här med förbrukning nu när jag åkte Stockholm-Helsingborg i kväll.
Denna bil drar i normala fall 0,91-0,93 på motorväg.
Det blåste motvind som satan i dag, snittförbrukningen var uppe på 12.3 innan Jönköping, men sjönk sen till det på bilden efter vinden mojnat strax efter Jönköping.
Jag körde om hundratals elbilar, ingen körde om mig.
Undra hur mycket vinden hade påverkat om min bil varit en elbil ??
[bild]
Jag var också ute och körde rätt mycket igår, men hade mestadels vinden i ryggen eller sidan. Jag har nog aldrig haft så låg förbrukning på en så lång sträcka.

Men djävulen ligger i detaljerna: Av olika skäl var det i mitt fall nästan bara landsvägskörning (en försumbar sträcka motorväg) och jag höll ner hastigheten pga. vinden, både för kastvindarnas skull och pga. risken för oförutsedda hinder. (Fick rent av vända en gång pga. träd över vägbanan och körde under ett obehagligt lutande träd en annan. Och mängden stora grenar på vägarna var legio.)

Så visst påverkar vinden förbrukningen, 15 sekundmeters motvind är ju trots allt över 50 km/h i ökat luftmotstånd, men det finns flera skäl att hålla ner hastigheten.

Dock är även jag förvånad över hur relativt få som kör fort med elbilar. De flesta resor är ju korta med sådana också, så jag tror inte att det i så stor utsträckning handlar om räckvidden.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Dock är även jag förvånad över hur relativt få som kör fort med elbilar. De flesta resor är ju korta med sådana också, så jag tror inte att det i så stor utsträckning handlar om räckvidden.
Jag upplever att jag har blivit en mycket lugnare förare sen jag skaffade elbil, trots att bilen har markant bättre prestanda än någon bil jag tidigare ägt. Tror det är en kombination av one pedal driving och att allt typ av okynneskörning får en så direkt och tydlig effekt på förbrukningen (det blir lite sport att ligga på ett lågt snitt).

Jag håller normalt rekommenderade hastigheter eller strax över, anpassar mig så att säga till trafikrytmen normalt. Jag åker E4an både söderut och norrut ganska frekvent och skulle inte säga att varken EL eller fossilbilar är överrepresenterade av dom bilar man kör om.

På Autobahn var dock dom tyska dieseltrollen överrepresenterade i vänsterfilen, kanske inte helt oväntat. Tuffingarna som ska visa hur det går till kommer ju farande med jämna mellanrum med tajta filbyten i hög fart hela vägen mellan ytter innerfilen om vartannat. 95% av trafiken håller dock mer rimliga 130-140 och accepterar att man inte behöver fara in och ut efter varje bil man passerat, upplever att det blivit bättre än förr. Blir snabbt väldigt mycket högre förbrukning pga av luftmotstånd pga av exponentiell ökning så finns ingen anledning att pressa, det blir ju ändå kö pga av vägarbete med jämna mellanrum…
 
  • Gilla
AmbiJens och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
J Jensa86 skrev:
Tror inte luftmotståndet gör någon större skillnad på var energin kommer ifrån så jag gissar på precis samma som nu.
Nej, det hade blivit stor skillnad för att elmotorn i elbilen har i princip samma verkningsgrad över hela varvtal och momentregistret medan fossilbilen får ökad verkningsgrad när man tar ut mer vridmoment.
 
Mikael_L
L Liljeros skrev:
Jag upplever att jag har blivit en mycket lugnare förare sen jag skaffade elbil, trots att bilen har markant bättre prestanda än någon bil jag tidigare ägt. Tror det är en kombination av one pedal driving och att allt typ av okynneskörning får en så direkt och tydlig effekt på förbrukningen (det blir lite sport att ligga på ett lågt snitt).
Exakt samma för mig.
Fast då hade jag ju dessutom en bil med räckvidd på gränsen första två åren, vilket ytterligare lärde mig att hålla ner hastigheten för att köra snålt. Jag ligger för det mesta under hastighetsgränsen, blir omkörd av de flesta och kör bara om epo'r själv.
Och jag har ju också insett att det bara kostar mig kanske 5-6 minuter per dag att köra lite lugnare än som förr ligga och hetsa och utvidga magsåret.
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Så kyla med tradionell ac och så värme via ptc element? Någon som vet hur cop värdet är på värmepumparna när man kör värme på vintern?

Var för övrigt och kollade på kia ev9, mycket trevlig bil att köra lite dyr men finns inte så mycket annat i den storleken vad jag vet av
Xpeng G9, Zeekr 001 och Nio EL7, eller nya EL8 är ungefär samma storlek. Polestar 4 kommer snart och Peugeot E-5008 kommer i höst också.

Och så Tesla X förstås...

Alla ganska stora bilar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.