1 533 803 läst · 24 902 svar
1534k läst
24,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
1,6 l/milen tillhör inget normalt modernt. Farsans cadillac de ville dra inte så mycket när man kör lugnt fram ensA Avemo skrev:
Nu missade jag dock att det var en hybrid, och nästan 300 hästar.
Ser dock fortfarande inte problemet, de flesta köper inte en bmw hybrid som drar 1,6 l/milen
Som dessutom står extremt tydligt under 330e på deras hemsida vilket betyder att om man gnäller över det så är man bara konstig.
Ha nä, inte om det inte är något allvarligt fel.P Pin skrev:
Körde Passat GTE genom Tyskland förra sommaren, hamnade på förvånande låg förbrukning. Marchade i 130ish där det var möjligt och den drog inte över 0,6 totalt på första stinten Lund-Trelleborg, Rostock-Bayern. Tankade första gången efter övernattning strax norr om Ingolstadt. Fick räkna ett par ggr, trodde jag gjort något fel.
Hade som rutin att köra i "battery hold" på långresor, oftast stabiliserade man på ca 50% batteri. Regen-broms och att kunna köra köra på batteri på låglast korta stunder sparar nog mer än man kan tro.
Amerikanska bilar är inte normala.Rkarlsson skrev:
Hittar vi olika siffror? WLTP-förbrukningen för just laddhybrider är väl närmast meningslös. Den uppgift jag hittar är 1,1-1 l/100km. Då skulle 40 l bensin räcka 400 mil. Och det tror jag är ännu mer orimligt än att det skulle vara så lite som 25 mil.Rkarlsson skrev:
På min Mitsubishi så ger "battery save'" väldigt bra resultat, den drar klart mindre när man kör så jämfört med att man har ett nästan tomt batteri som skall laddas upp för att kunna agera hjälp vid acceleration mm. Detta verkar stämma med Passat GTEn alltså.
Paradoxalt så går det ju snabbare ju oftare man stannar.😁 15 mil stint på motorväg och ladda bara så att det räcker till nästa är ju vinnarrecept.Andreas_Hansson skrev:
Funkar väl mest om man kör själv, har man familj med så blir alla stopp förvånansvärt långa...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 169 inlägg
Kanske tidsmässigt, men vem känner behov av att stanna var 15:e mil?U Ursidae skrev:
Kan jag köra 30 mil, stanna och äta och sen köra 20–25 mil till är jag nöjd. Tillfällena behov finns av att körs längre än 50 mil är så få att jag få kan leva med omaket att göra flera stopp då, men inte gärna annars.
Amerikanare är rätt sköna kontra eu bilar. Haft en själv.A Avemo skrev:
Den wltp jag hittade va 1,5l/milen. Så det är mer rimligt att den törstige tysken bara går 25 mil då. Häftigt att den drar mer än en v8 =)
Nej wltp är en faktor 10 lägre för 330e, men säger ingenting om förbrukningen med tomt batteriRkarlsson skrev:
wltp är något man kan titta på men det är bara trams.P Pin skrev:
Den är iallafall 1,5 på 330e och kör man lite fortare så blir det ju automatiskt mer. Inget att gnälla på då man vet man köper något törstigt.
https://hitta.bmw.se/r/G20-3-serie-Sedan/330e-Sedan-WBA28FS02P8D70833
Jag har inte en aning om hur 330e ägaren kört.
Kanske försökte han hålla Porschetempo 200+ vilket jag tror ger många inbromsningar och fartökningar, det drar soppa (han skrev autobahntempo)
40 liters tank ger dig 35 liter om du vill känna dig hyfsat bekväm, BMW varnar första gången vid 10 liter, sen tänds lampan vid 5 liter kvar.
Tidigare hade 3 serien 63 liters tank, med dieselmotor kom man 90-100 mil i rask takt, 120 mil på svensk motorväg i jämn fart.
Har själv åkt Stockholm-Åre t o r med en optimerad 320d, lampan tändes i Uppsala på hemvägen.
Vad jag läst kommer 330e ägarna inte ens till Åre enkel resa utan att tanka eller ladda.
Kanske försökte han hålla Porschetempo 200+ vilket jag tror ger många inbromsningar och fartökningar, det drar soppa (han skrev autobahntempo)
40 liters tank ger dig 35 liter om du vill känna dig hyfsat bekväm, BMW varnar första gången vid 10 liter, sen tänds lampan vid 5 liter kvar.
Tidigare hade 3 serien 63 liters tank, med dieselmotor kom man 90-100 mil i rask takt, 120 mil på svensk motorväg i jämn fart.
Har själv åkt Stockholm-Åre t o r med en optimerad 320d, lampan tändes i Uppsala på hemvägen.
Vad jag läst kommer 330e ägarna inte ens till Åre enkel resa utan att tanka eller ladda.
Ja 1,5 liter per 100 km, och det är ju extremt lågt. Tänker du i termer av liter per mil och inte per 100 km?Rkarlsson skrev:
När batteriet är tomt borde förbrukningen vara 0,6 till 0,8 liter per mil.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 657 inlägg
WLTP är ju baserat på en specifik körcykel och de får har batteriet (fullt?) laddat vid start.
Körcykeln är väl inte längre än att batteriet räcker stora delar av den.
Körcykeln är väl inte längre än att batteriet räcker stora delar av den.