A Avemo skrev:
Många skulle då anse att 1,6 l/mil är en mycket hög förbrukning och att det är ett problem. Men förmodligen är siffrorna inte så noggrant angivna.
1,6 l/milen tillhör inget normalt modernt. Farsans cadillac de ville dra inte så mycket när man kör lugnt fram ens :p

Nu missade jag dock att det var en hybrid, och nästan 300 hästar.

Ser dock fortfarande inte problemet, de flesta köper inte en bmw hybrid som drar 1,6 l/milen

Som dessutom står extremt tydligt under 330e på deras hemsida vilket betyder att om man gnäller över det så är man bara konstig.
 
P Pin skrev:
Nja jag snittar ibland 125 i Sverige på 110 och 120 väg. Då drar min BMW som är två nummer större och har större motor under 0,8. Att en 330e skulle dra 1,6 är osannolikt.

Men att stanna varannan timme är ju som vilken elbil som helst på Autobahn.
Ha nä, inte om det inte är något allvarligt fel.
Körde Passat GTE genom Tyskland förra sommaren, hamnade på förvånande låg förbrukning. Marchade i 130ish där det var möjligt och den drog inte över 0,6 totalt på första stinten Lund-Trelleborg, Rostock-Bayern. Tankade första gången efter övernattning strax norr om Ingolstadt. Fick räkna ett par ggr, trodde jag gjort något fel.
Hade som rutin att köra i "battery hold" på långresor, oftast stabiliserade man på ca 50% batteri. Regen-broms och att kunna köra köra på batteri på låglast korta stunder sparar nog mer än man kan tro.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
1,6 l/milen tillhör inget normalt modernt. Farsans cadillac de ville dra inte så mycket när man kör lugnt fram ens :p
Amerikanska bilar är inte normala.
R Rkarlsson skrev:
Ser dock fortfarande inte problemet, de flesta köper inte en bmw hybrid som drar 1,6 l/milen

Som dessutom står extremt tydligt under 330e på deras hemsida vilket betyder att om man gnäller över det så är man bara konstig.
Hittar vi olika siffror? WLTP-förbrukningen för just laddhybrider är väl närmast meningslös. Den uppgift jag hittar är 1,1-1 l/100km. Då skulle 40 l bensin räcka 400 mil. Och det tror jag är ännu mer orimligt än att det skulle vara så lite som 25 mil.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
På min Mitsubishi så ger "battery save'" väldigt bra resultat, den drar klart mindre när man kör så jämfört med att man har ett nästan tomt batteri som skall laddas upp för att kunna agera hjälp vid acceleration mm. Detta verkar stämma med Passat GTEn alltså.
 
  • Gilla
Ursidae
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Jag brukar köra lite kortare stopp och navigera till nästa tesla laddare.
Testade lite under långresa i veckan, att ladda 20 kWh tog 6 min med min M3 LR om man kommer in med SOC under 5%.
Ibland är jag så jäkla uttråkad av att köra bil så det blir en befrielse med lite ladd ångest 😃
Paradoxalt så går det ju snabbare ju oftare man stannar.😁 15 mil stint på motorväg och ladda bara så att det räcker till nästa är ju vinnarrecept.
Funkar väl mest om man kör själv, har man familj med så blir alla stopp förvånansvärt långa...
 
U Ursidae skrev:
15 mil stint på motorväg och ladda bara så att det räcker till nästa är ju vinnarrecept.
Kanske tidsmässigt, men vem känner behov av att stanna var 15:e mil?

Kan jag köra 30 mil, stanna och äta och sen köra 20–25 mil till är jag nöjd. Tillfällena behov finns av att körs längre än 50 mil är så få att jag få kan leva med omaket att göra flera stopp då, men inte gärna annars.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Amerikanska bilar är inte normala.

Hittar vi olika siffror? WLTP-förbrukningen för just laddhybrider är väl närmast meningslös. Den uppgift jag hittar är 1,1-1 l/100km. Då skulle 40 l bensin räcka 400 mil. Och det tror jag är ännu mer orimligt än att det skulle vara så lite som 25 mil.
Amerikanare är rätt sköna kontra eu bilar. Haft en själv.

Den wltp jag hittade va 1,5l/milen. Så det är mer rimligt att den törstige tysken bara går 25 mil då. Häftigt att den drar mer än en v8 =)
 
R Rkarlsson skrev:
Amerikanare är rätt sköna kontra eu bilar. Haft en själv.

Den wltp jag hittade va 1,5l/milen. Så det är mer rimligt att den törstige tysken bara går 25 mil då. Häftigt att den drar mer än en v8 =)
Nej wltp är en faktor 10 lägre för 330e, men säger ingenting om förbrukningen med tomt batteri
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nej wltp är en faktor 10 lägre för 330e, men säger ingenting om förbrukningen med tomt batteri
wltp är något man kan titta på men det är bara trams.

Den är iallafall 1,5 på 330e och kör man lite fortare så blir det ju automatiskt mer. Inget att gnälla på då man vet man köper något törstigt.
https://hitta.bmw.se/r/G20-3-serie-Sedan/330e-Sedan-WBA28FS02P8D70833
 
Jag har inte en aning om hur 330e ägaren kört.
Kanske försökte han hålla Porschetempo 200+ vilket jag tror ger många inbromsningar och fartökningar, det drar soppa (han skrev autobahntempo)
40 liters tank ger dig 35 liter om du vill känna dig hyfsat bekväm, BMW varnar första gången vid 10 liter, sen tänds lampan vid 5 liter kvar.

Tidigare hade 3 serien 63 liters tank, med dieselmotor kom man 90-100 mil i rask takt, 120 mil på svensk motorväg i jämn fart.
Har själv åkt Stockholm-Åre t o r med en optimerad 320d, lampan tändes i Uppsala på hemvägen.
Vad jag läst kommer 330e ägarna inte ens till Åre enkel resa utan att tanka eller ladda.
 
Isakare Isakare skrev:
Jo, om jag mins rätt hade ägaren tidigare haft diesel och åkt denna sträcka förr utan att behöva "tanka stup i kvarten"
Alltid intressant med personer som köper bil för en halv miljon utan att ens reflektera över räckvidden innan köpet.

/Krille
 
R Rkarlsson skrev:
wltp är något man kan titta på men det är bara trams.

Den är iallafall 1,5 på 330e och kör man lite fortare så blir det ju automatiskt mer. Inget att gnälla på då man vet man köper något törstigt.
[länk]
Ja 1,5 liter per 100 km, och det är ju extremt lågt. Tänker du i termer av liter per mil och inte per 100 km?

När batteriet är tomt borde förbrukningen vara 0,6 till 0,8 liter per mil.
 
R Rkarlsson skrev:
Den wltp jag hittade va 1,5l/milen.
Jag tror att du får titta igen. Säger du 1,5 l/100 km som är enheten för WLTP så är jag beredd att tro dig. Men det blir ju 0,15 l/mil. Och det är givetvis orimligt på långfärd.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
WLTP är ju baserat på en specifik körcykel och de får har batteriet (fullt?) laddat vid start.
Körcykeln är väl inte längre än att batteriet räcker stora delar av den.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Att köpa allt på en gång för 19 kr när det veckan senare kostar 16 kr
Jag tankar fullt när tanken närmar sig tom. Tror kostnaden jämnar ut sig i längden. Så stora variationer som du beskriver känner jag inte igen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.