R Rkarlsson skrev:
Jag är inne på min andra Renault nu, en 2016, den förre var en 2010.

Hade inga problem alls med 2010an, och vi får väl se med denna 2016 vad resultatet blir.

Kollegor hade peugeot, bland annat den första modellen av 2008, inga problem.

Tjänstebilarna (volvo v90) är det strul med allihopa :) Ena fick grava problem i vintras, ingen värme alls i bilen. Lite häftigt ändå.

Ah just det, hade en citroen berlingo samtidigt som jag hade elbilen (tvång) och den gick rejält jävla bra. Och gör så än idag i farsans ägor.
Jo, när det gäller data/elfel så går ingen säker..
 
R Rkarlsson skrev:
Det har ju varit relativt vanligt sen 90 talet. Volvo vs mitsubishi. Trillingarna c1 osv.
Opel mokka är typ samma bil som peugeot.

Att man drar sig för en fransk idag är nästan lite ofattbart när tex volvo har blivit den nya strulpellen på marknaden :p
Det är gamla fördomar som gör att man håller sig undan franska bilar, hade en peugeot början 00-talet och vilket strul det var med den, sen har dom som inte varit bättre än så. Nu har jag dock inte hört något om hur dom är.

Kan vara för att ingen jag känner kör franskt, det är deras gamla synder som gör det helt enkelt.
 
anders07 anders07 skrev:
Att sen kinesiska säkerhetstjänsten lyssnar på allt man säger och alla telefonsamtal via bilen får man på köpet! 🙃
Det är säkert inbyggd social scoring i kinesbilarna. Prata positivt om kinesiska diktaturen så uppdateras funktioner och prestanda, prata negativt så får du ringa bärgare.😆
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
sunnis
Det går att köra släp med elbil också, även om det finns många som påstår att det är omöjligt.

Elbil som drar en släpvagn med texten "Vildmarken Jägarexamen & Jaktresor" parkerad på en träplattform, omgiven av träd i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förbrukningen blev 3,7kWh / mil. Vilket med denna bil blir en teoretisk räckvidd på 30mil i praktiken 25mil till första snabbladdare och ca 20mil ytterligare efter första snabbladdningen (80% SoC). 40 mil vid 45min snabbladdning (inkl 15min av och påkoppling av släpet.
 
  • Gilla
  • Wow
Styrman_jansson och 4 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Det är gamla fördomar som gör att man håller sig undan franska bilar, hade en peugeot början 00-talet och vilket strul det var med den, sen har dom som inte varit bättre än så. Nu har jag dock inte hört något om hur dom är.

Kan vara för att ingen jag känner kör franskt, det är deras gamla synder som gör det helt enkelt.
Generellt är väl anekdoter en ganska dålig källa för att bedöma kvalitet. Jag har alltid gillat komforten i de franska bilarna. Kvaliteten har däremot inte alltid imponerat på mig. Den bil jag ägt under längst period var en Renault Laguna från 1997. Den köpte jag för 23000 och ägde i fem år. Där klagar jag inte. Den Citroën BX jag hade fick jag problem att hålla jämna steg och laga det som gick sönder. Den skrotade jag sedan. Den Peugeot 307 jag hade tyckte jag om medan jag körde den. Men den avslutade med att fordra en jättereparation av framvagnen precis när jag skulle sälja den. Alla dessa anekdoter är väl ganska intetsägande vid valet av en ny fransk bil idag. Och så är jag också nybliven förare av en Renault Megane E-tech.
 
K karlmb skrev:
Jo, när det gäller data/elfel så går ingen säker..
Absolut inte ett enda märke klarar sig. Det är rentav gamla sketna fördomar som ligger för sig på franska bilar.

Det är lite som att allt som det står Chrysler på är rent skrot och bör inte tas i alls med tång, Det var väl så förr där de hade patent på sina egna felsökningsmetoder, det var jag själv med om på en 99 300m. Den är skrotad idag för den var groteskt dyr att hålla vid liv verkade det som.

Men så är det ju inte idag.
 
sunnis sunnis skrev:
Förbrukningen blev 3,7kWh / mil. Vilket med denna bil blir en teoretisk räckvidd på 30mil
Nettokapacitet på 111 kWh. Vad är det för bil?
 
L Lutte skrev:
Det är gamla fördomar som gör att man håller sig undan franska bilar, hade en peugeot början 00-talet och vilket strul det var med den, sen har dom som inte varit bättre än så. Nu har jag dock inte hört något om hur dom är.

Kan vara för att ingen jag känner kör franskt, det är deras gamla synder som gör det helt enkelt.
Renault gjorde ett rejält uppsving från 2010 gällande kvaliten. När peugeot kom efter vet jag inte, men känner ett par som kör de bilarna. Just 2008 och 5008 verkar vara rätt bra bilar då de bara går och går.

Opel kan man då ifrågasätta rätt mycket gällande kvalite kontra pris, det var ju en mokka-e jag beställde först men hoppade av då de inte kunde leverera, hade då kontakt med en tålamodig snubbe som väntade till de kom.

Det var ju byggfel direkt från fabrik, kort räckvidd och konstiga fel. bagageluckan skrapade av färg från bakspoilern och de fick ha vinterkit på sina bilar för att öka räckvidd?

Liksom vilka andra har ett kitt med plastskit att sätta i fronten på sina elbilar?
 
A Avemo skrev:
Nettokapacitet på 111 kWh. Vad är det för bil?
BMW IX
 
M Myckling skrev:
BMW IX
Bilden syntes inte när jag skrev. 30 mil räckvidd med den släpvagnen tycker jag var mer imponerande än bilens WLTP-räckvidd på 40 mil.
 
R Rkarlsson skrev:
Absolut inte ett enda märke klarar sig. Det är rentav gamla sketna fördomar som ligger för sig på franska bilar.

Det är lite som att allt som det står Chrysler på är rent skrot och bör inte tas i alls med tång, Det var väl så förr där de hade patent på sina egna felsökningsmetoder, det var jag själv med om på en 99 300m. Den är skrotad idag för den var groteskt dyr att hålla vid liv verkade det som.

Men så är det ju inte idag.
Ah, en Merca-Chryssare!
 
sunnis
A Avemo skrev:
Nettokapacitet på 111 kWh. Vad är det för bil?
BMW iX, men det finns ett fel i kalkylen. Jag blandade ihop kapaciteten, nettot är 106KW. Får dra av 2 mil i beräkningen.
 
K karlmb skrev:
Ah, en Merca-Chryssare!
Dock 1000 ggr skönare än merca ;) Hade inte elsystemet varit så dumt så hade jag inte klagat på den. Obligatoriska ABS-SRS gick sönder, och närmsta chrysler åf var 9 mil tor och jag orka inte hålla på med de alls. Det var nackdelen med moderna jänkare ÅF var brutalt jobbiga, även Cadillac var så störiga att jag misshandlade relän och dylikt till de funkade igen. =)
 
maskeradeproggaren
A Avemo skrev:
Generellt är väl anekdoter en ganska dålig källa för att bedöma kvalitet. Jag har alltid gillat komforten i de franska bilarna. Kvaliteten har däremot inte alltid imponerat på mig. Den bil jag ägt under längst period var en Renault Laguna från 1997. Den köpte jag för 23000 och ägde i fem år. Där klagar jag inte. Den Citroën BX jag hade fick jag problem att hålla jämna steg och laga det som gick sönder. Den skrotade jag sedan. Den Peugeot 307 jag hade tyckte jag om medan jag körde den. Men den avslutade med att fordra en jättereparation av framvagnen precis när jag skulle sälja den. Alla dessa anekdoter är väl ganska intetsägande vid valet av en ny fransk bil idag. Och så är jag också nybliven förare av en Renault Megane E-tech.
Har också alltid gillat komforten i franska bilar och många av de tekniska, ibland egensinnade, tekniska finesser som man kan hitta. Ägde själv en renault för länge sedan men självklart hade den strul. har bekanta som haft relativt nya franska bilar och som haft de mest bisarra problemen. Så jag har aldrig övervägt att köpa franskt igen men utesluter inte att de blivit bättre nu de senaste åren.
 
sunnis sunnis skrev:
Det går att köra släp med elbil också, även om det finns många som påstår att det är omöjligt.

[bild]

Förbrukningen blev 3,7kWh / mil. Vilket med denna bil blir en teoretisk räckvidd på 30mil i praktiken 25mil till första snabbladdare och ca 20mil ytterligare efter första snabbladdningen (80% SoC). 40 mil vid 45min snabbladdning (inkl 15min av och påkoppling av släpet.
Kan vi halvera den förbrukningen med en aerodynamisk trailer istället för den där husvagnen? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.