Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Med ID4 ska du kunna snitta runt 90km/h inklusive laddstopp om man följer Björn Nylands körstil. Hur länge orkar man hålla igång..
Vad håller han för tempo, om det är svårt att snabbladda över 100kW måste det vara tufft? Eller kör han 10-70%.

Jag kunde hålla ca 115-120km/h inklusive laddning på autobahn men då laddade jag i 175kW från 10-60% och kanske 110kW upp till 85% för att sen köra vidare.

Dock var vår längsta etapp runt 65-70mil så sällan jag laddade mer än en gång per dag, jag har kört ett par 100mil etapper med vår V70 som jag hade förr men det var verkligen inte kul, man var ju helt förstörd efteråt 😬
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
S
Körde idag 70 mil från Höga Kusten och ner till Östergötland. Startade med 80% imorse och laddade i Hudiksvall efter 23 mil. Lite klent med laddare mellan Hudiksvall och Gävle men det var ändå lagom med bensträckare och lunchstopp efter 2,5 timmar.
Det var 17 grader ute och lite duggregn när batteriförvärmningen gick igång i 10 minuter på 4,4 kW. Motorvägsfart räcker inte för att värma batteriet.
26-81% på 16 minuter. 5 kr/kWh på Eviny och en annan som laddade. Hann precis med toabesöket. 😄
Lunch efter laddningen.
Laddkurva för elbil på station HUD1-B Hudiksvall 360 - kW CCS, visar laddhastigheten i kW och batterinivån i procent från kl. 11:47 till 12:00 15.07.24.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av laddningsstatistik: Laddning startade 11:47 och stoppade 12:02, med 46,71 kWh energi och genomsnittlig effekt på 179,47 kW. Batteriet ökade från 26% till 81%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa stopp i Uppsala på Eviny och glass på Ica. Nästan helt tomt här med(en Passat GTE försökte snabbladda innan han hittade AC-stolparna bredvid) men på okq8 såg det fullt ut.
Bilen var laddad innan glassarna var uppätna efter 22 minuter. 😅
Laddningsinformation för en elbil, laddningssession varade 22 min och 38 sek, energileverans 60,83 kWh, batteri ökade från 16% till 89%, genomsnittlig effekt 161,25 kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Batteriladdkurva för laddning vid GNI2-B Gnista i Uppsala. Visar laddeffekt (235 till 0 kW) och batteriprocent (0 till 100%) över tid (15:26 till 15:45).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ioniq 5 är jättebekväm att köra långt även för de i baksätet men rätt törstig i högre farter. Ioniq 6 är mycket mer aerodynamisk. Snittade nog 1,9 kWh/mil idag med högt tempo på vägen och med 5 personer i bilen och full packning. Hade bakboxen på men den verkar inte påverka förbrukningen ändå. Boxen var tom förutom några skor för bilen sväljer så sjukt mycket mer än man tror.

Även om bilen var fullastad märktes det inte i körningen. På Passaten vi hade innan så märktes det i fjädringen när bilen var full (och pp accelerationen). Vi har ändå ”bara” den bakhjulsdrivna versionen med 228 hk.

Planerade resan i gratisversionen av A better routeplanner. Tiden och förbrukningen enligt den stämmer sjukt bra. Diffade 3 procentenheter efter 2,5 timmes körning.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Körde idag 70 mil från Höga Kusten och ner till Östergötland. Startade med 80% imorse och laddade i Hudiksvall efter 23 mil. Lite klent med laddare mellan Hudiksvall och Gävle men det var ändå lagom med bensträckare och lunchstopp efter 2,5 timmar.
Det var 17 grader ute och lite duggregn när batteriförvärmningen gick igång i 10 minuter på 4,4 kW. Motorvägsfart räcker inte för att värma batteriet.
26-81% på 16 minuter. 5 kr/kWh på Eviny och en annan som laddade. Hann precis med toabesöket. 😄
Lunch efter laddningen.
[bild][bild]

Nästa stopp i Uppsala på Eviny och glass på Ica. Nästan helt tomt här med(en Passat GTE försökte snabbladda innan han hittade AC-stolparna bredvid) men på okq8 såg det fullt ut.
Bilen var laddad innan glassarna var uppätna efter 22 minuter. 😅
[bild][bild]

Ioniq 5 är jättebekväm att köra långt även för de i baksätet men rätt törstig i högre farter. Ioniq 6 är mycket mer aerodynamisk. Snittade nog 1,9 kWh/mil idag med högt tempo på vägen och med 5 personer i bilen och full packning. Hade bakboxen på men den verkar inte påverka förbrukningen ändå. Boxen var tom förutom några skor för bilen sväljer så sjukt mycket mer än man tror.

Även om bilen var fullastad märktes det inte i körningen. På Passaten vi hade innan så märktes det i fjädringen när bilen var full (och pp accelerationen). Vi har ändå ”bara” den bakhjulsdrivna versionen med 228 hk.

Planerade resan i gratisversionen av A better routeplanner. Tiden och förbrukningen enligt den stämmer sjukt bra. Diffade 3 procentenheter efter 2,5 timmes körning.
Det nya problemet; laddångest.
När man oroar sig för att.ladda för mkt (sliter på batteriet), eller att inte hinna tillbaka tills det är klart och få arga ögat från köande eller rent av en straffavgift.
 
S
Antingen hittar man en billigare 150 kW vid matstället eller så laddarna man separerat. Funkar för bra för oss.
 
S sinuslinus skrev:
Körde idag 70 mil från Höga Kusten och ner till Östergötland. Startade med 80% imorse och laddade i Hudiksvall efter 23 mil. Lite klent med laddare mellan Hudiksvall och Gävle men det var ändå lagom med bensträckare och lunchstopp efter 2,5 timmar.
Det var 17 grader ute och lite duggregn när batteriförvärmningen gick igång i 10 minuter på 4,4 kW. Motorvägsfart räcker inte för att värma batteriet.
26-81% på 16 minuter. 5 kr/kWh på Eviny och en annan som laddade. Hann precis med toabesöket. 😄
Lunch efter laddningen.
[bild][bild]

Nästa stopp i Uppsala på Eviny och glass på Ica. Nästan helt tomt här med(en Passat GTE försökte snabbladda innan han hittade AC-stolparna bredvid) men på okq8 såg det fullt ut.
Bilen var laddad innan glassarna var uppätna efter 22 minuter. 😅
[bild][bild]

Ioniq 5 är jättebekväm att köra långt även för de i baksätet men rätt törstig i högre farter. Ioniq 6 är mycket mer aerodynamisk. Snittade nog 1,9 kWh/mil idag med högt tempo på vägen och med 5 personer i bilen och full packning. Hade bakboxen på men den verkar inte påverka förbrukningen ändå. Boxen var tom förutom några skor för bilen sväljer så sjukt mycket mer än man tror.

Även om bilen var fullastad märktes det inte i körningen. På Passaten vi hade innan så märktes det i fjädringen när bilen var full (och pp accelerationen). Vi har ändå ”bara” den bakhjulsdrivna versionen med 228 hk.

Planerade resan i gratisversionen av A better routeplanner. Tiden och förbrukningen enligt den stämmer sjukt bra. Diffade 3 procentenheter efter 2,5 timmes körning.
Tycker det är synd att dom gjorde Ioniq5 (Och Kia EV6) med så dålig aerodynamik. Ioniq 6 är jättetrång i baksätet så där hade det nog klagats en del.
 
L Liljeros skrev:
Vad håller han för tempo, om det är svårt att snabbladda över 100kW måste det vara tufft? Eller kör han 10-70%.

Jag kunde hålla ca 115-120km/h inklusive laddning på autobahn men då laddade jag i 175kW från 10-60% och kanske 110kW upp till 85% för att sen köra vidare.

Dock var vår längsta etapp runt 65-70mil så sällan jag laddade mer än en gång per dag, jag har kört ett par 100mil etapper med vår V70 som jag hade förr men det var verkligen inte kul, man var ju helt förstörd efteråt 😬
Han kör skyltad hastighet + moms och brukar väl ladda 5-50% typ. Snabba korta stopp så man håller uppe hastigheten. Men det är ju tänkt att testa vad bilen klarar som snabbast.
 
K karlmb skrev:
Det nya problemet; laddångest.
När man oroar sig för att.ladda för mkt (sliter på batteriet), eller att inte hinna tillbaka tills det är klart och få arga ögat från köande eller rent av en straffavgift.
Inget problem, åtminstone inte med min bil. Jag ställer in laddstoppet i bilen på 80% och får en notis i telefonen när det är 10 minuter kvar tills laddningen är klar.

Mig veterligen är det än så länge bara Tesla som tar straffavgift ibland, beroende på beläggningen tror jag.
 
Logad Logad skrev:
Inget problem, åtminstone inte med min bil. Jag ställer in laddstoppet i bilen på 80% och får en notis i telefonen när det är 10 minuter kvar tills laddningen är klar.

Mig veterligen är det än så länge bara Tesla som tar straffavgift ibland, beroende på beläggningen tror jag.
Jag har svårt att tro att övriga accepterar att bilar som inte laddar står inkopplade på snabbladdare, speciellt när dom flesta bara har 4-6 platser, jag har inget konto hos andra laddnätverk men dom gånger jag direktladdat har det alltid funnits någon form av straffpeng för att ha bilen inkopplad utan att ladda.

På AC laddare är det väldigt lätt att komma runt då man helt enkelt ställer ner laddhastigheten så att laddtiden matchar den tid man vill ha bilen parkerad.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Apropå elbilar och sånt




Vilket haveri tur att det hände direkt.
 
Logad Logad skrev:
Inget problem, åtminstone inte med min bil. Jag ställer in laddstoppet i bilen på 80% och får en notis i telefonen när det är 10 minuter kvar tills laddningen är klar.

Mig veterligen är det än så länge bara Tesla som tar straffavgift ibland, beroende på beläggningen tror jag.
Jag såg att vissa betaltjänster hade det när jag kikade efter stolpar.
Skärmdump av en app som visar priser och betalningsalternativ för laddning vid en laddstation på Torvströvägen 4, med priser för olika leverantörer som Northe, E.On Drive, och Elton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag såg att vissa betaltjänster hade det när jag kikade efter stolpar.
[bild]
Är inte minutkostnaden något som läggs på kWh kostnaden, oavsett om man laddar eller ej?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jo, och rena straffavgifter för att inte ladda känns ovanligt. Hörde talas om sånt innan jag skaffade elbil, men har nog aldrig sett det, även om jag vet att Tesla har/haft det.

150 kr/h för att inte ladda är iofs avskräckande, även om det inte ens var lägsta pris oavsett, så rätt ointressant.
 
L Liljeros skrev:
Jag har svårt att tro att övriga accepterar att bilar som inte laddar står inkopplade på snabbladdare, speciellt när dom flesta bara har 4-6 platser, jag har inget konto hos andra laddnätverk men dom gånger jag direktladdat har det alltid funnits någon form av straffpeng för att ha bilen inkopplad utan att ladda.

På AC laddare är det väldigt lätt att komma runt då man helt enkelt ställer ner laddhastigheten så att laddtiden matchar den tid man vill ha bilen parkerad.
Nej det är ingen som accepterar det, inte jag heller. Min poäng med det jag skrev är att jag enkelt vet när det är dags att åka vidare eller flytta bilen om jag inte ska iväg direkt.

Du kanske har konto hos IONITY? De laddarna har jag aldrig använt just för att det nästan alltid är fullt hos dem. Jag har inga abbonnemang så jag väljer fritt och hittar på så vis än så länge alltid en ledig laddstolpe. Enda gången jag stött på straffavgift förutom Tesla var InCharge men de har nu tagit bort sin minutavgift.
 
L Liljeros skrev:
Är inte minutkostnaden något som läggs på kWh kostnaden, oavsett om man laddar eller ej?
Jo det är rätt, tänkte fel 😅
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag såg att vissa betaltjänster hade det när jag kikade efter stolpar.
Ja men som syns kan man slippa minutkostnaden om man väljer rätt operatör. Jag har samtliga i den bilden klara i telefonen så just i det fallet hade jag valt Northe. Jag har 24 appar och 8 RFID för laddning.
 
  • Wow
dof
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.