Fairlane Fairlane skrev:
Du har väl inte glömt att du själv skrivit om att det måste finnas billiga bilar för sjuksköterskor för att det kanske tar för lång tid till jobbet annars? Om de inte kan köpa en billig bil (10000 kr) så måste de säga upp sig från jobbet?
Nej, det har jag inte glömt. Jag försöker ju säga att det finns en massa olika grupper av människor som har en massa olika behov. För vissa passar elbil utmärkt, för andra passar det inte lika bra. Till skillnad från de i tråden som hävdar att "elbil funkar för alla bara man vill".
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Blir ju lite löjligt att dra en parallell till att äta lunch när man tankar, att fylla på energi i en elbil tar längre tid än att tanka en ”vanlig” bil och vi brukar kombinera det med lunch, men känns det stressigt för dig så kan du ju sitta kvar i bilen och läsa byggahus eller göra något annat avkopplande.
Hur ofta passar laddningsbehovet med lunchtiden?

Det är ju kanske inte så lockande att äta lunch vid 9.30 eller 14.30? Eller stanna för att äta middag vid 21-tiden på kvällen?
 
N Nerre skrev:
Hur ofta passar laddningsbehovet med lunchtiden?

Det är ju kanske inte så lockande att äta lunch vid 9.30 eller 14.30? Eller stanna för att äta middag vid 21-tiden på kvällen?
alla med elbil får endast ladda och äta lunch samtidigt, visste du inte det?
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Nej, det har jag inte glömt. Jag försöker ju säga att det finns en massa olika grupper av människor som har en massa olika behov. För vissa passar elbil utmärkt, för andra passar det inte lika bra. Till skillnad från de i tråden som hävdar att "elbil funkar för alla bara man vill".
Det är inte många som hävdar att elbil funkar alla bara man vill, du får gärna nämna några stycken isåfall.
Däremot är det många som har talat om för dig att elbil nog inte passar just dig just nu.
Du försöker hela tiden hitta fel hos alla som det faktiskt fungerar för och är väldigt noga att påtala att det inte fungerar för dig vilket börjar bli lite tröttsamt, vi vet det nu.
DU BEHÖVER INTE köpa elbil nu, ok??
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Klockan 8 brukar jag ha varit på jobbet 1-1,5 timme redan när jag åker kollektivt, så att en buss slutar gå efter 8 verkar inte direkt vara ett oöverkomligt problem (om man nu inte har ett jobb där man behöver vara på plats fram till 17-18 på kvällen).
Så är det ju. Och åker du hem efter 17.10 är det ett extra byte där också. Klart begränsade. För mig går det bara smidigt med bussen när jag inte ska någon annanstans än till Göteborg och slipper lämna på förskolan. Lite närmare till Borås, men dit är helt hopplöst att åka kollektivt
 
JanneJanne123
N Nerre skrev:
Hur ofta passar laddningsbehovet med lunchtiden?

Det är ju kanske inte så lockande att äta lunch vid 9.30 eller 14.30? Eller stanna för att äta middag vid 21-tiden på kvällen?
Det var hemskt vad ni hakar upp er på lunch. Vi brukar försöka anpassa våra resor så att laddning och lunch går att kombinera, men det är ju inget måste, är en liten optimering bara. Vid tiderna du föreslår hade jag istället föreslagit en liten enklare fika, eller kanske en liten kvällskorv. Men hör och häpna, man kan bara sitta kvar i bilen och kolla på film eller sjunga karaoke om man vill det. Eller ta en promenad, eller något helt annat. Oändliga möjligheter!
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
alla med elbil får endast ladda och äta lunch samtidigt, visste du inte det?
Eller att om man inte gillar att ladda och äta lunch samtidigt så är man löjlig...?
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Blir ju lite löjligt att dra en parallell till att äta lunch när man tankar, att fylla på energi i en elbil tar längre tid än att tanka en ”vanlig” bil och vi brukar kombinera det med lunch, men känns det stressigt för dig så kan du ju sitta kvar i bilen och läsa byggahus eller göra något annat avkopplande.
Jag förstår inte vilken parallell jag drar och varför det skulle vara löjligt? Min poäng var att det är ju bra att du kan utnyttja tiden till att äta lunch medans du laddar, men att det inte passar mig.
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Men hör och häpna, man kan bara sitta kvar i bilen och kolla på film eller sjunga karaoke om man vill det. Eller ta en promenad, eller något helt annat. Oändliga möjligheter!
Man kan också sitta hemma och kolla naveln, ta dieselbilen eller tycka att det är en nackdel att vänta på elbilsladdning och hoppas att tekniken utvecklats tills man köper nästa elbil!
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det var hemskt vad ni hakar upp er på lunch.
Jag är inte speciellt upphakad, nämnde det bara en gång. Responsen blev lite märklig kan jag tycka...löjligt och fossilbilsförsvarare med matsäck och vuxenblöja? 🙄🙄
 
Storsockret
Man måste ju heller inte ladda upp hela vägen till 80%. Man kan ladda upp nog för att komma till nästa så det istället blir små bensträckare med ett par timmars mellanrum. Typ 10-15 min. Förutsatt att man har en bil som kan ladda i lite vettig hastighet då. Så körde jag senast, kom fram väldigt utvilad, verkligen bara toapaus och skaffa nått att trycka in i kakhålet.

Men det kanske inte är så kul variant om man ska lasta ungar hejvilt.
 
D
N Nerre skrev:
Ja, men fortfarande tjatas det en massa om att köpa elbil, men inte om att dra ner på körandet.

Och det är alltid lika kul när man föreslår att folk ska åka kollektivt, för då blir svaret att "det fungerar inte för mig". Men när nån säger om elbil att "det fungerar inte för mig" så kommer argumenten med att man får göra lite uppoffringar.
Dra ner på körandet löser man enklast genom att prissätta bränslet rätt, göra som med andra produkter och låta det fossila betala för dess negativa påverkan, det skulle vara ett rättvist och snabbt sätt att få ner fossilkonsumtionen.
 
  • Gilla
Zsam och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Dra ner på körandet löser man enklast genom att prissätta bränslet rätt, göra som med andra produkter och låta det fossila betala för dess negativa påverkan, det skulle vara ett rättvist och snabbt sätt att få ner fossilkonsumtionen.
Usch fy, hur kan du säga så! Tänk på alla låginkomsttagare och de som bor i glesbygd!
/s

Nej, jag håller med, bränslet behöver stå för sina kostnader, men samtidigt så blir det nog svårt att höja på en gång, jag tror vi behöver höja drivmedelspriser över tid, just för att folk ska hinna ställa om.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Usch fy, hur kan du säga så! Tänk på alla låginkomsttagare och de som bor i glesbygd!
/s

Nej, jag håller med, bränslet behöver stå för sina kostnader, men samtidigt så blir det nog svårt att höja på en gång, jag tror vi behöver höja drivmedelspriser över tid, just för att folk ska hinna ställa om.
Fast verkligheten är att det är svårt att ställa om för många i glesbygd utan allmänna kommunikationsmedel.

I stora delar av Sverige saknas också bra allmänna kommunikationsmedel så snart man bor längre än några kilometer från en större stad. Speciellt om man har barn som ska lämnas och hämtas på vägen.

Bor själv 6 km utanför en medelstor stad och det tar mig 20 minuter att åka till jobbet med bil inklusive att lämna barn på förskola respektive skola. Skulle jag ta allmänna kommunikationsmedel skulle det istället ta över en timme enkel väg. Av den timmen skulle dessutom 30 minuter vara promenad med två barn efter gångvägar som under vintern sällan är skottade på morgonen.

För många är det inte så lätt att att ställa om när bränslepriserna höjs 🙂

/Krille
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Fast verkligheten är att det är svårt att ställa om för många i glesbygd utan allmänna kommunikationsmedel.

I stora delar av Sverige saknas också bra allmänna kommunikationsmedel så snart man bor längre än några kilometer från en större stad. Speciellt om man har barn som ska lämnas och hämtas på vägen.

Bor själv 6 km utanför en medelstor stad och det tar mig 20 minuter att åka till jobbet med bil inklusive att lämna barn på förskola respektive skola. Skulle jag ta allmänna kommunikationsmedel skulle det istället ta över en timme enkel väg. Av den timmen skulle dessutom 30 minuter vara promenad med två barn efter gångvägar som under vintern sällan är skottade på morgonen.

För många är det inte så lätt att att ställa om när bränslepriserna höjs 🙂

/Krille
Problemet är ju att vi vant oss vid att nyttja ett bränsle som inte bekostar sina egna skador i form av koldioxidutsläpp.

Hade det kostat "vad det egentligen skulle" så hade folk inte valt att bosätta sig så att de behöver köra, det hade också funnits ett betydligt större intresse för att åka kollektivt.

Att långsamt höja priserna tror jag är ett bättre alternativ till att inte göra nått, eller till att chockhöja priset om några år.

Det finns ingen lätt lösning på det hela, och tyvärr är det de som har det sämst ställt som drabbas hårdast.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Problemet är ju att vi vant oss vid att nyttja ett bränsle som inte bekostar sina egna skador i form av koldioxidutsläpp.

Hade det kostat "vad det egentligen skulle" så hade folk inte valt att bosätta sig så att de behöver köra, det hade också funnits ett betydligt större intresse för att åka kollektivt.

Att långsamt höja priserna tror jag är ett bättre alternativ till att inte göra nått, eller till att chockhöja priset om några år.

Det finns ingen lätt lösning på det hela, och tyvärr är det de som har det sämst ställt som drabbas hårdast.
Hur har du räknat fram vad det egentligen skulle kostat?

Alla uppgifter jag lyckas hitta visar att den totala skatten kopplad till "miljön" för fossila bränslen redan är flera gånger högre än vad det kostar att klimatkompensera koldioxidutsläppen.

Problemet är väl snarare att skatterna inte används till det de är avsedda.

/Krille
 
  • Gilla
Nidhogg och 2 till
  • Laddar…
Fast det handlar ju inte bara om att klimatkompensera. Det kan man inte göra hur mycket som helst. Man kan ju inte plantera regnskog över hela jorden för att kompensera för alla bilars utsläpp...
Enda långsiktiga lösningen är att minska utsläppen och då är ekonomiska styrmedel det som funkar allra bäst.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Hur har du räknat fram vad det egentligen skulle kostat?

Alla uppgifter jag lyckas hitta visar att den totala skatten kopplad till "miljön" för fossila bränslen redan är flera gånger högre än vad det kostar att klimatkompensera koldioxidutsläppen.

Problemet är väl snarare att skatterna inte används till det de är avsedda.

/Krille
Jadu, vad kostar det att fånga koldioxid och lagra det? För det är ju egentligen den enda lösning som på lång sikt är koldioxidneutral.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.