1 526 622 läst · 24 843 svar
1527k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkomna till laddkaoset i Borlänge söndagen V9 när stockholmarna vänder hemåt från sportlov. Tänkte ta en lunch på Ikea nu medans vi laddar, känner ingen stress att springa ut till laddaren idag om det inte fyller på rejält med bilar under tiden.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 990 inlägg
När det gäller att flytta bilen under pågående lunch så är det bara ett symptom på att laddstationen inte är fullt utvecklad.
Det ska såklart vara ett överflöd av laddpunkter så alla kan stå kvar och istället ett inbyggt system för lastbalansering. Det finns några varianter som har bra lastbalansering men t.ex. CirkleK bygger ut med hypercharger så det bara är några få laddpunkter per enhet. Jag hoppas och tror att detta kommer ändras framöver.
Det ska såklart vara ett överflöd av laddpunkter så alla kan stå kvar och istället ett inbyggt system för lastbalansering. Det finns några varianter som har bra lastbalansering men t.ex. CirkleK bygger ut med hypercharger så det bara är några få laddpunkter per enhet. Jag hoppas och tror att detta kommer ändras framöver.
Jo behovet av laddare med kapacitet över 250kW känns onekligen begränsat. Systemet finns ju redan och tillämpas, kanske främst av Tesla.Johannes Carlsson skrev:När det gäller att flytta bilen under pågående lunch så är det bara ett symptom på att laddstationen inte är fullt utvecklad.
Det ska såklart vara ett överflöd av laddpunkter så alla kan stå kvar och istället ett inbyggt system för lastbalansering. Det finns några varianter som har bra lastbalansering men t.ex. CirkleK bygger ut med hypercharger så det bara är några få laddpunkter per enhet. Jag hoppas och tror att detta kommer ändras framöver.
Det kräver ju dock mer yta vilket man troligtvis snålar in på i dom attraktiva lägena och monterar istället 4st 300kW som troligtvis aldrig nånsin kommer levera full effekt samtidigt.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 990 inlägg
Mer yta krävs det egentligen inte, det är bara att fler av de totala antalet platser har ladduttag till den nivån att det inte gör så mycket om en fossilbil står på laddplats utan att ladda.L Liljeros skrev:Jo behovet av laddare med kapacitet över 250kW känns onekligen begränsat. Systemet finns ju redan och tillämpas, kanske främst av Tesla.
Det kräver ju dock mer yta vilket man troligtvis snålar in på i dom attraktiva lägena och monterar istället 4st 300kW som troligtvis aldrig nånsin kommer levera full effekt samtidigt.
Laddplatserna längst ifrån ingången så blir det lite av en automatisk fördelning. Även PHEV bilar ska ju kunna ladda med gott samvete att inte vara ivägen
Eller så behåller man sin begagnade bränslebil och kör mindre. Pendla kollektivt till jobbet eller jobba hemifrån.L Liljeros skrev:
Visst, det funkar kanske inte för alla, men om de som det funkar gör så så kan de som det inte funkar för skaffa elbil.
För även om vi minskar utsläppen från motorn genom att alla byter till elbil så kommer vi fortfarande att ha gummipartiklar från däcken, utsläpp från tillverkningen, utsläpp från läckage av smörjmedel (även bilar utan motor har en massa smörjmedel) etc. Så för miljön så räcker det inte med elbilar, bilåkandet måste minska.
Begreppet miljön blir ju tämligen brett i sammanhanget. För en fossilfri fordonsflotta är elektrifieringen nödvändig. Att andra problem kommer att kvarstå efter det tror jag de flesta fattar.N Nerre skrev:Eller så behåller man sin begagnade bränslebil och kör mindre. Pendla kollektivt till jobbet eller jobba hemifrån.
Visst, det funkar kanske inte för alla, men om de som det funkar gör så så kan de som det inte funkar för skaffa elbil.
För även om vi minskar utsläppen från motorn genom att alla byter till elbil så kommer vi fortfarande att ha gummipartiklar från däcken, utsläpp från tillverkningen, utsläpp från läckage av smörjmedel (även bilar utan motor har en massa smörjmedel) etc. Så för miljön så räcker det inte med elbilar, bilåkandet måste minska.
CheckA ajn82 skrev:
Jag har endast ett barn.
Min bil är stor och vräkig med stor motor och tankas med flytande bränsle , vilket idag avskräcker alla unga fertila pk-mp-v-kvinnor 😎 😉.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 990 inlägg
Ännu bättre är att minska sitt körande och se till att det man faktiskt kör görs med en snål elbil.N Nerre skrev:Eller så behåller man sin begagnade bränslebil och kör mindre. Pendla kollektivt till jobbet eller jobba hemifrån.
Visst, det funkar kanske inte för alla, men om de som det funkar gör så så kan de som det inte funkar för skaffa elbil.
För även om vi minskar utsläppen från motorn genom att alla byter till elbil så kommer vi fortfarande att ha gummipartiklar från däcken, utsläpp från tillverkningen, utsläpp från läckage av smörjmedel (även bilar utan motor har en massa smörjmedel) etc. Så för miljön så räcker det inte med elbilar, bilåkandet måste minska.
Kör du mer än 800mil/år är det bättre för miljön att åka NY elbil än begagnad fossilbil
Ja, man måste titta på helhetsbilden. Om alla som idag kör omkring i begagnade bensinbilar skulle byta till ny elbil så är jag rätt säker på att utsläppsnettot skulle öka.W witten skrev:
Men nu tillverkas det ju inte så många elbilar att det skulle gå att göra så.
Det där finns det ju utredningar gjorda på och tämligen söndertjatat i tråden.N Nerre skrev:
Ja, men fortfarande tjatas det en massa om att köpa elbil, men inte om att dra ner på körandet.
Och det är alltid lika kul när man föreslår att folk ska åka kollektivt, för då blir svaret att "det fungerar inte för mig". Men när nån säger om elbil att "det fungerar inte för mig" så kommer argumenten med att man får göra lite uppoffringar.
Och det är alltid lika kul när man föreslår att folk ska åka kollektivt, för då blir svaret att "det fungerar inte för mig". Men när nån säger om elbil att "det fungerar inte för mig" så kommer argumenten med att man får göra lite uppoffringar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 990 inlägg
Tycker nog man gott kan göra lite uppoffringar för att åka kollektivt också. Det är tyvärr inte praktiskt möjligt i många fall.N Nerre skrev:Ja, men fortfarande tjatas det en massa om att köpa elbil, men inte om att dra ner på körandet.
Och det är alltid lika kul när man föreslår att folk ska åka kollektivt, för då blir svaret att "det fungerar inte för mig". Men när nån säger om elbil att "det fungerar inte för mig" så kommer argumenten med att man får göra lite uppoffringar.
Det händer att jag tar bussen till jobbet, dock måste jag vara väldigt precis med timingen då direktbussen slutar gå efter 8 på morgonen så man får byta halvvägs. Samma på eftermiddagen. Och om man vill passa på att göra lite ärenden på vägen hem från jobbet blir det orimligt komplicerat och tidsödande. Vi kanske kunde samla våra platser lite klokare, men det kräver en visionär, proaktiv stadsplanering och det saknas tyvärr helt i Göteborgsregionen.
Jag stannar istället hemma och åker bara till kontoret 1-2 gånger i veckan. Då handlar jag mat och tar shopping etc. I samma veva. Tyvärr är en rimlig elbil sämre ekonomiskt för mitt körmönster än en fossilbil
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 243 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 243 inlägg
Du har väl inte glömt att du själv skrivit om att det måste finnas billiga bilar för sjuksköterskor för att det kanske tar för lång tid till jobbet annars? Om de inte kan köpa en billig bil (10000 kr) så måste de säga upp sig från jobbet?N Nerre skrev: