1 526 975 läst · 24 843 svar
1527k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 527 inlägg
Jag håller egentligen helt med!
Vi borde definitivt ifrågasätta hur mycket bil som körs idag, egentligen är det alldeles för billigt att köra bil, men det är ju inte populärt att säga 🙄
Jobbar själv på annan ort, där det tar mig nästan en hel timme extra enkel väg att åka kollektivt vilket jag gärna gjort om det inte tog så lång tid.
Tidigare samåkte jag och bättre hälften, så fick den andra åka kollektivt hem.
Dock har det bytts jobb så nu cyklas det istället 8km enkel väg i ur och skur, och jag är bara på kontoret 2dagar i veckan (hade gärna varit 0-1 dagar men det gillar inte chefen 🙄).
Vi borde definitivt ifrågasätta hur mycket bil som körs idag, egentligen är det alldeles för billigt att köra bil, men det är ju inte populärt att säga 🙄
Jobbar själv på annan ort, där det tar mig nästan en hel timme extra enkel väg att åka kollektivt vilket jag gärna gjort om det inte tog så lång tid.
Tidigare samåkte jag och bättre hälften, så fick den andra åka kollektivt hem.
Dock har det bytts jobb så nu cyklas det istället 8km enkel väg i ur och skur, och jag är bara på kontoret 2dagar i veckan (hade gärna varit 0-1 dagar men det gillar inte chefen 🙄).
Det särskiljs inte i en del inlägg mellan miljö alt. klimatpåverkan, och används även felaktigt. Så fundera på vilket som avses, annars blir det fel.
För lat för att kommentera "tveksamma" inlägg.😉
För lat för att kommentera "tveksamma" inlägg.😉
Med elbil så pratar man för de flesta om att en resa tar 30-60 minuter extra pga laddstopp ett par enstaka gånger per år, för alla som inte bor inne i centrum av de största städerna pratar man för att åka kollektivt 30-60 minuter extra per dag istället i normalfallet.
Vi har 2 elbilar och åker ändå kollektivt till jobbet nästan jämt. Tar min bil till infartsparkering några km och därifrån buss och pendeltåg de 2-3 dagar/vecka jag är inne på kontoret. Fästmön åker kommunalt hela vägen. Vi använder primärt bilarna för att handla osv på kvällar/helger.
Det är mest dyrt och jobbigt att åka bil till andra sidan stan i Stockholm. Trängselskatter, broavgifter, dyr parkering och bilköer, vilket gör att det i de flesta fall går snabbare och smidigare att åka kommunalt.
Vi bor å andra sidan i Stockholmsområdet där kollektivtrafiken är väl utbyggd. Har full förståelse för att det är knepigare om man bor i Jokkmokk eller liknande.
Det är mest dyrt och jobbigt att åka bil till andra sidan stan i Stockholm. Trängselskatter, broavgifter, dyr parkering och bilköer, vilket gör att det i de flesta fall går snabbare och smidigare att åka kommunalt.
Vi bor å andra sidan i Stockholmsområdet där kollektivtrafiken är väl utbyggd. Har full förståelse för att det är knepigare om man bor i Jokkmokk eller liknande.
Problemet är att vi i västvärlden aldrig kommer vara villiga att ge upp bilen, det blir helt enkelt en för stor uppoffring. Elbil blir då en medelvägN Nerre skrev:Ja, men fortfarande tjatas det en massa om att köpa elbil, men inte om att dra ner på körandet.
Och det är alltid lika kul när man föreslår att folk ska åka kollektivt, för då blir svaret att "det fungerar inte för mig". Men när nån säger om elbil att "det fungerar inte för mig" så kommer argumenten med att man får göra lite uppoffringar.
Att 10 ggr per år sitta och ladda i 15-20min är inte en stor uppoffring oavsett vad alla fossilbilförsvare som gör sina långresor med matsäck och vuxenblöja för att in i det sista inte behöva stanna på vägen.
Sen kan man tycka vad man vill om att det åks bil i den utsträckning det gör men tror det blir svårt att vända den trenden. Jag är själv uppväxt på landsbygden där bilåkande var en nödvändighet men har nu av delvis klimatmässiga skäl valt att bosätta mig centralt. Då klarar man sig oftast på en bil istället för 2 och merparten av vardagspusslet kan hanteras til fots eller med cykel.
I rusningstrafik i Stockholm går det ofta t o m fortare att åka kommunalt än bil. Tar mig 1 timme och 10 minuter ungefär från dörr till dörr. Med bil så tar det ca 40 minuter i teorin, men bara innan kl 6 på morgonen eller efter kl 9:30 och hem bara innan kl 15 eller efter 18:30. I rusningstrafik tar det lätt 1 timme 15 min till 1,5 timmar. Bussen har ju eget körfält och tågen rullar på hyfsat bra.
Men att föreslå kollektivt utanför stockholm eller valfri storstad är ju att se ner på andra.N Nerre skrev:Ja, men fortfarande tjatas det en massa om att köpa elbil, men inte om att dra ner på körandet.
Och det är alltid lika kul när man föreslår att folk ska åka kollektivt, för då blir svaret att "det fungerar inte för mig". Men när nån säger om elbil att "det fungerar inte för mig" så kommer argumenten med att man får göra lite uppoffringar.
Vi har dålig kollektivtrafik här. Jag kan inte åka alls. Min kollega försöker, men vi får ofta hämta honom då han inte hinner med byte av tåg.
Och det är så för många. Om man inte har byte eller jobbar i stan funkar det ju. Jobbar man utanför stan så funkar det inte alls.
Men de som tjatar om elbil har nog ändå inte insett att det är en rejäl uppoffring av ekonomin, och majoriteten av människor kan inte alls köpa en elbil om det skall vara lite vettigt batteri.
Problemet kallas politiker. Och även ekonomi. Trots att de får mark och pengar av företagare så vägrar de fixa kollektivtrafiken för stora arbetsgivare. Jag hade kunnat åka kollektivt om politikerna i vår kommun lyssnat. Men utan att gå in på vilka så var inte högersidan alls intresserade av det.L Liljeros skrev:Problemet är att vi i västvärlden aldrig kommer vara villiga att ge upp bilen, det blir helt enkelt en för stor uppoffring. Elbil blir då en medelväg
Att 10 ggr per år sitta och ladda i 15-20min är inte en stor uppoffring oavsett vad alla fossilbilförsvare som gör sina långresor med matsäck och vuxenblöja för att in i det sista inte behöva stanna på vägen.
Sen kan man tycka vad man vill om att det åks bil i den utsträckning det gör men tror det blir svårt att vända den trenden. Jag är själv uppväxt på landsbygden där bilåkande var en nödvändighet men har nu av delvis klimatmässiga skäl valt att bosätta mig centralt. Då klarar man sig oftast på en bil istället för 2 och merparten av vardagspusslet kan hanteras til fots eller med cykel.
Ladda bilen nånstans på vägen till jobbet kan jag ju inte heller, då ingen vill sätta upp stolpar på den sträckan trots det är en av de mest trafikerade vägarna vi har här.
Och laddstolpar inne i stan för pendlarna finns ju knappt, och de flesta arbetena ligger en bit iväg. Så för de som bor i lägenhet är det rätt kört direkt.
Att flytta för att pendla 3-5 mil är ingen möjlighet heller.
Det tar mig 30-60 min extra per dag att åka kollektivt (beroende på om jag kör bil i värsta rusningen eller inte). Så det är en uppoffring tidsmässigt att åka kollektivt.
Ekonomiskt är det tvärtom en uppoffring att köra bil. Om vi bortser från vad själva bilen kostar och antar att jag redan äger den och ändå tagit alla fasta kostnader så blir det för mig i Stockholm varje dag jag skulle köra bil till jobbet ä:
Trängselskatt 2 x 45 kr = 90 kr
Parkering 9 x 20 kr = 180 kr
Bränsle 3 x 18 kr = 54 kr
Summa 324 kr
Kör jag varje arbetsdag en månad blir det 6500 kr. Med elbil skulle det bli några tior billigare per dag, men dyrare än att behålla nuvarande bil vad gäller allt det jag bortsett från i kalkylen, främst värdeminskning.
Att jämföras med SL kort för 1020 kr per månad som kan användas utanför arbetsresor och även av andra familjemedlemmar när jag inte använder det. Och andra skulle kunna använda bilen om jag inte har den parkerad utanför jobbet hela dagen.
Ekonomiskt är det tvärtom en uppoffring att köra bil. Om vi bortser från vad själva bilen kostar och antar att jag redan äger den och ändå tagit alla fasta kostnader så blir det för mig i Stockholm varje dag jag skulle köra bil till jobbet ä:
Trängselskatt 2 x 45 kr = 90 kr
Parkering 9 x 20 kr = 180 kr
Bränsle 3 x 18 kr = 54 kr
Summa 324 kr
Kör jag varje arbetsdag en månad blir det 6500 kr. Med elbil skulle det bli några tior billigare per dag, men dyrare än att behålla nuvarande bil vad gäller allt det jag bortsett från i kalkylen, främst värdeminskning.
Att jämföras med SL kort för 1020 kr per månad som kan användas utanför arbetsresor och även av andra familjemedlemmar när jag inte använder det. Och andra skulle kunna använda bilen om jag inte har den parkerad utanför jobbet hela dagen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 527 inlägg
Hade det inte varit så billigt att köra bil hade vi nog bosatt oss närmare arbetet, eller jobbat närmare hemmet.
Det hade också funnits fler som vill åka kollektivt, vilket troligtvis hade gjort att kollektivtrafiken haft större räckvidd och kapacitet.
Men nu är vi bra offtopic i en elbilstråd.
Det hade också funnits fler som vill åka kollektivt, vilket troligtvis hade gjort att kollektivtrafiken haft större räckvidd och kapacitet.
Men nu är vi bra offtopic i en elbilstråd.
Jag tycker detta är högst relevant förutom att tråden har räckvidd i rubriken. Jag tycker var vi väljer att bo och att arbeta är en viktig aspekt. Och förutsättningarna för att kunna välja med avseende på utbud av bostäder, arbete, kommunikationer, skolor, fritidssysselsättningar mm.13th Marine skrev:
Precis. Även vi med elbil kan tycka att t.ex. laddnings-infrastrukturen måste förbättras eller att det är kasst att räckvidden minskar drastiskt på vintern. Och inse att om alla skall köpa, och vilja köpa, elbil så finns det en del kvar att göra.L Liljeros skrev:
Early adopters förlikar sig gärna med de brister som finns i tidig teknik. Men skall det bli en mass-marknad ställs ofta helt andra krav. Utgångspunkten bör rimligtvis vara att människan inte skall "förlika" sig med, eller anpassa sig till, tekniken, utan tekniken skall anpassas till människan.L Liljeros skrev:
Det som definitivt inte hjälper till att få fler att skaffa elbil är att uttrycka sig arrogant nedlåtande om de som tycker annorlunda eller har andra behov än du själv:
L Liljeros skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Blir ju lite löjligt att dra en parallell till att äta lunch när man tankar, att fylla på energi i en elbil tar längre tid än att tanka en ”vanlig” bil och vi brukar kombinera det med lunch, men känns det stressigt för dig så kan du ju sitta kvar i bilen och läsa byggahus eller göra något annat avkopplande.Microkatten skrev:Det är ju fint att det fungerar för dig, @JanneJanne123 , och andra att äta lunch på "macken" samtidigt som du laddar, och att det inte är något problem att behöva flytta bilen mitt i lunchen, eller tycka folk är idioter som inte flyttar bilen när de sitter och äter.
Själv brukar jag aldrig äta lunch samtidigt som jag tankar. Om jag hade gjort det hade jag blivit stressad över att behöva rusa ut mitt i lunchen för att flytta på bilen för att undvika en hög minutavgift, straffavgift eller så att ingen tycker jag är en idiot.
Istället hoppas jag på att elbils-branschen så fort som möjligt kan mogna så att alla faktiskt kan och vill köpa elbil. Där är laddning en nyckelfråga. Krav på kreditkorts-betalning är ett steg framåt. Tillgänglighet, enkelhet, tid och kostnad har stor potential för förbättring.
Finns förövrigt själviska idioter som tankar och köper lunch på macken också och som låter bilen stå kvar vid pumpen när de går in och handlar. Att folk är idioter är tyvärr inget som kom med elbilarna.
Kommer att tänka på en händelse i en liten ort i Dalarna för flera år sedan, innan det fanns elbilar. Jag svängde in på macken gör att tanka. Vid pumpen stod en taxi och tankade så jag väntade bakom. Chauffören hade snart tankat klart och lämnade bilen kvar och gick in i butiken. Jag tänkte att han kunde ju kört fram bilen ett par meter men ska han bara kissa eller köpa en glass tar det väl bara en minut. Mycket riktigt kommer han tillbaka efter en minut och sätter sig i bilen. Men kör inte därifrån. När det gått en stund tryter mitt storstadstålamod och jag kliver ur min bil och knackar på hans ruta. Jag undrar om han inte kan köra fram bilen en bit när han tankat klart så att jag kan tanka. Han blänger på mig och svarar sävligt ”snaaart” på Grängesbergdialekt (de pratar lååångsamt där i Grääängesbeeerg). Ja vafan han satt en stund till med sitt sudoku eller vad han nu höll på med. 😅JanneJanne123 skrev:Blir ju lite löjligt att dra en parallell till att äta lunch när man tankar, att fylla på energi i en elbil tar längre tid än att tanka en ”vanlig” bil och vi brukar kombinera det med lunch, men känns det stressigt för dig så kan du ju sitta kvar i bilen och läsa byggahus eller göra något annat avkopplande.
Finns förövrigt själviska idioter som tankar och köper lunch på macken också och som låter bilen stå kvar vid pumpen när de går in och handlar. Att folk är idioter är tyvärr inget som kom med elbilarna.
Klockan 8 brukar jag ha varit på jobbet 1-1,5 timme redan när jag åker kollektivt, så att en buss slutar gå efter 8 verkar inte direkt vara ett oöverkomligt problem (om man nu inte har ett jobb där man behöver vara på plats fram till 17-18 på kvällen).Johannes Carlsson skrev:Det händer att jag tar bussen till jobbet, dock måste jag vara väldigt precis med timingen då direktbussen slutar gå efter 8 på morgonen så man får byta halvvägs. Samma på eftermiddagen. Och om man vill passa på att göra lite ärenden på vägen hem från jobbet blir det orimligt komplicerat och tidsödande.