D
K Krille4 skrev:
Hur har du räknat fram vad det egentligen skulle kostat?

Alla uppgifter jag lyckas hitta visar att den totala skatten kopplad till "miljön" för fossila bränslen redan är flera gånger högre än vad det kostar att klimatkompensera koldioxidutsläppen.

Problemet är väl snarare att skatterna inte används till det de är avsedda.

/Krille
Det finns många trovärdiga organisationer som räknar och håller koll på detta och svaret är att omställningen hade gått snabbt, mycket snabbt, om det fossila inte skulle subventioneras, tex genom att andra får ta smällen och betala för konsekvenserna av andras fossilkonsumtion.

Det finns nog heller inte många som tror att "omställningen" är att man tex bara byter en fossil mot elbil, gällande transporter så kommer det sannolikt att handla om att också minska konsumtionen. Man kommer inte kunna bo långt från allt och räkna med att subventionerat fara runt, om man då såklart inte är väldigt rik, det ger ju immunitet mot det ekonomiska.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Var tvungen att kolla upp min fråga om hur dyrt det är med koldioxidinfångning.
Enligt: https://origin.iea.org/commentaries/is-carbon-capture-too-expensive
Blir det 3-8kr/l bensin för "Direct air capture", vilket är lägre än jag trodde.

Har dock ingen aning om hur många anläggningar som behövs för detta, och om det ens går att ha så många anläggningar.
 
D djac skrev:
Det finns många trovärdiga organisationer som räknar och håller koll på detta och svaret är att omställningen hade gått snabbt, mycket snabbt, om det fossila inte skulle subventioneras, tex genom att andra får ta smällen och betala för konsekvenserna av andras fossilkonsumtion.

Det finns nog heller inte många som tror att "omställningen" är att man tex bara byter en fossil mot elbil, gällande transporter så kommer det sannolikt att handla om att också minska konsumtionen. Man kommer inte kunna bo långt från allt och räkna med att subventionerat fara runt, om man då såklart inte är väldigt rik, det ger ju immunitet mot det ekonomiska.
Gällande världens totala fossilkomsumtion har du säkert rätt - jag syftade mer på det som är närmare oss d v s Sverige.

Kan du länka till någon sådan uträkning? Sen jämföra den med de skatter vi har på fossila bränslen i Sverige.

/Krille
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast det handlar ju inte bara om att klimatkompensera. Det kan man inte göra hur mycket som helst. Man kan ju inte plantera regnskog över hela jorden för att kompensera för alla bilars utsläpp...
Enda långsiktiga lösningen är att minska utsläppen och då är ekonomiska styrmedel det som funkar allra bäst.
Fast nu är ju klimatkompensation inte bara att plantera regnskog utan i grunden just ett ekonomiskt styrmedel.

/Krille
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Klimat/mljödialogen har vi haft många gånger i tråden och det blir aldrig konsensus.
 
D
K Krille4 skrev:
Gällande världens totala fossilkomsumtion har du säkert rätt - jag syftade mer på det som är närmare oss d v s Sverige.

Kan du länka till någon sådan uträkning? Sen jämföra den med de skatter vi har på fossila bränslen i Sverige.

/Krille
En av de större, som uppdateras löpande, görs av Världsbanken men du kan hitta flera andra stora och de landar inte långt från varandra, priset behöver bli minst tre gånger dagens och då är det mycket försiktigt räknat, tex värderas inte liv alls.

Man skulle ju dessutom kunna tänka sig ytterligare avgifter ovanpå detta, om man ponerar att man ser fossilanvändning som något negativt.

https://www.imf.org/en/Topics/climate-change/energy-subsidies
 
El har en energiskatt på 53,5öre/kWh, bensin betalar bara 35,3öre/kWh. Men det är en skatt båda betalar.

Den enda skatt som är unik för bensin är koldioxidskatten på 3,93kr/l vilket hypotetiskt skulle kunna räcka till att bekosta koldioxidinfångning 🤔
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
En av de större, som uppdateras löpande, görs av Världsbanken men du kan hitta flera andra stora och de landar inte långt från varandra, priset behöver bli minst tre gånger dagens och då är det mycket försiktigt räknat, tex värderas inte liv alls.

Man skulle ju dessutom kunna tänka sig ytterligare avgifter ovanpå detta, om man ponerar att man ser fossilanvändning som något negativt.

[länk]
Kan du jämföra det med de skatter vi redan har i Sverige?

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Fast nu är ju klimatkompensation inte bara att plantera regnskog utan i grunden just ett ekonomiskt styrmedel.

/Krille
Nja... Klimatkompensation betyder just att man på något vis minskar/fångar upp CO2-utsläpp någonstans för att kompensera för CO2-utsläpp på ett annat ställe. Det har inget med ekonomi att göra.

Klimatkompensation enligt ISO14021: "Mekanism för att kompensera för en produkts klimatavtryck (carbon footprint) genom förebyggande av utsläpp, minskning eller avlägsnande av motsvarande mängd utsläpp av växthusgaser i en process utanför produktsystemets gränser"
 
D
K Krille4 skrev:
Kan du jämföra det med de skatter vi redan har i Sverige?

/Krille
Vilka skatter tänker du på, vi har rätt många, och på vilket sätt tror du de kompenserar för både miljö och klimatkonsekvenser?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
El har en energiskatt på 53,5öre/kWh, bensin betalar bara 35,3öre/kWh. Men det är en skatt båda betalar.

Den enda skatt som är unik för bensin är koldioxidskatten på 3,93kr/l vilket hypotetiskt skulle kunna räcka till att bekosta koldioxidinfångning 🤔
Så med andra ord betalar vi i Sverige redan mer i koldioxidskatt än kostnaden att kompensera.

Då kan ju jag tycka att vi i just Sverige kanske inte behöver höja skatterna på fossila bränslen mer utan att det bör göras av länder med "för låga" skatter.

/Krille
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nja... Klimatkompensation betyder just att man på något vis minskar/fångar upp CO2-utsläpp någonstans för att kompensera för CO2-utsläpp på ett annat ställe. Det har inget med ekonomi att göra.

Klimatkompensation enligt ISO14021: "Mekanism för att kompensera för en produkts klimatavtryck (carbon footprint) genom förebyggande av utsläpp, minskning eller avlägsnande av motsvarande mängd utsläpp av växthusgaser i en process utanför produktsystemets gränser"
Det som driver mekanismen är ju i huvudsak ekonomi - du anser ju själv att ekonomiska styrmedel fungerar allra bäst 😉

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Fast verkligheten är att det är svårt att ställa om för många i glesbygd utan allmänna kommunikationsmedel.

I stora delar av Sverige saknas också bra allmänna kommunikationsmedel så snart man bor längre än några kilometer från en större stad. Speciellt om man har barn som ska lämnas och hämtas på vägen.

Bor själv 6 km utanför en medelstor stad och det tar mig 20 minuter att åka till jobbet med bil inklusive att lämna barn på förskola respektive skola. Skulle jag ta allmänna kommunikationsmedel skulle det istället ta över en timme enkel väg. Av den timmen skulle dessutom 30 minuter vara promenad med två barn efter gångvägar som under vintern sällan är skottade på morgonen.

För många är det inte så lätt att att ställa om när bränslepriserna höjs 🙂

/Krille
Jag bor 6 km från en tågstation i en centralort men att ta sig dit är ett helvete.

Anropsstyrd trafik
Turen körs med taxi och beställs på tel: 0771-77 44 99, minst två timmar i förväg. Ska du resa tidigt på morgonen behöver du beställa dagen innan. För grupper 5-9 personer ska beställning göras minst fem arbetsdagar i förväg.


Restid till Malmö Central 1 timme 13 minuter.

24-timmarsbiljett med fria resor inom zonen kostar för två personer med resatillsammansrabatt 174 kronor (en person 116 kronor).
174 kronor köper 9,6 liter bensin som jag kommer ~13,7 mil på.
116 kronor köper 6,4 liter bensin som jag kommer ~9,1 mil på.

Ska man sedan någonstans i Malmö tar det en evighet och man kan inte handla något för det är både tungt och otympligt.

Samma resa med bil t&r: 92 km/1 tim 12 minuter, 6,4 liter, kostnad ~126 kr

Räknat på bensinpris idag 18,09/L, förbrukning 0,7L/mil, avstånd & restider Google Maps

Min bil är 12 år gammal och kostar mindre än en krona/mil i drifts/servicekostnader eftersom jag gör all service själv.

Summering: Resa kollektivt där jag bor** är mycket dyrare om man som vi är mer än en som reser, och tar minst dubbelt så lång tid och man kan inte resa när man vill.

** inom en radie av 4 mil ligger Malmö, Lund, Trelleborg, Ystad
 
D djac skrev:
Vilka skatter tänker du på, vi har rätt många, och på vilket sätt tror du de kompenserar för både miljö och klimatkonsekvenser?
Skatterna på fossilt bränsle i Sverige naturligtvis - visa nu istället beräkningen som är efterfrågad istället för att bemöta inlägg med hånfulla skratt 😉

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Det som driver mekanismen är ju i huvudsak ekonomi - du anser ju själv att ekonomiska styrmedel fungerar allra bäst 😉

/Krille
Ja, men att göra ett dåligt energislag dyrt är inte klimatkompensering per definition.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.