1 431 536 läst · 23 552 svar
1432k läst
23,6k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Byggveteran
· 2 278 inlägg
Och då ska ingen köra elbil??N Nerre skrev:
Det kallas utveckling och den får ha sin takt.
Finns inga produkter som inte förändras över tid och vi är i början av detta skiftet.
Sen hur lång tid det tar och om någon annan ide kommer lösa våra transporter i framtiden det vet vi inte.
Elbilar idag fungerar bevisligen för många (mig också även om jag inte har någon) att det sen finns dom som bara ser problem och inte lösningar är en helt annan diskussion.
Det nämns hela tiden men detta är naturligtvis konstruerat, dessa hade sannolikt levt och haft ett bra liv även om historien hade tagit en annan vändning och elbil hade blivit det vanligaste iaf.N Nerre skrev:
De som idag hade fått störst förändring om alla skulle bytt på dagen är de som bor så att de inte kan ladda hemma, då är det fortfarande rätt bökigt. Å andra sidan hade detta ju lösts snabbt om alla hade bytt, så en kort period antagligen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 562 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 562 inlägg
Den diskussionen är relevant för en del av klimatpåverkan, sen har du miljöfrågan, med över 8 miljoner döda globalt per år av fossila luftföroreningar, värdet på dessa liv kan man ju se på olika sätt men som jämförelse anser WHO att 3 miljoner strök med i COVID 2020, vi vet ju alla vilket liv detta ställde till med och summorna man spenderade.13th Marine skrev:
Allt beror på hur man räknat men t ex kan klimatkompensera sin körning t ex hos Opus och då kostar det 170 kr/ton CO2e vilket är ganska långt från 3-8 kr litern.13th Marine skrev:
Höftat från deras exempel ca 20 öre per mil (10-15 öre litern?) för en Golf och drygt 30 öre per mil (30-40 öre litern?) för en Tiguan. Då har man ganska god marginal kvar till 3-8 kr.
https://opus.se/hallbarhet/vart-klimatansvar/klimatkompensera-din-korning
- VW Golf 2014 Bensin 105hk, 114g/km NEDC, 1100 mil = 1,3t CO2e
- VW Tiguan 2020, Bensin 190hk, 194g/km WLTP, 1500mil = 2,9t CO2e
/Krille
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 562 inlägg
Jag räknar med ren koldioxidinfångning som sagt, allt annat är greenwashing.K Krille4 skrev:Allt beror på hur man räknat men t ex kan klimatkompensera sin körning t ex hos Opus och då kostar det 170 kr/ton CO2e vilket är ganska långt från 3-8 kr litern.
Höftat från deras exempel ca 20 öre per mil (10-15 öre litern?) för en Golf och drygt 30 öre per mil (30-40 öre litern?) för en Tiguan. Då har man ganska god marginal kvar till 3-8 kr.
[länk]
Nu vet man ju inte hur de räknar men verkar som många ligger i intervallet 100-200 kr per ton CO2e.
- VW Golf 2014 Bensin 105hk, 114g/km NEDC, 1100 mil = 1,3t CO2e
- VW Tiguan 2020, Bensin 190hk, 194g/km WLTP, 1500mil = 2,9t CO2e
/Krille
13th Marine skrev:
Klimatkompensation är i hög grad greenwashing, det är någon form av sätt för oss i västvärlden att rättfärdiga vårat klimatavtryck.K Krille4 skrev:Allt beror på hur man räknat men t ex kan klimatkompensera sin körning t ex hos Opus och då kostar det 170 kr/ton CO2e vilket är ganska långt från 3-8 kr litern.
Höftat från deras exempel ca 20 öre per mil (10-15 öre litern?) för en Golf och drygt 30 öre per mil (30-40 öre litern?) för en Tiguan. Då har man ganska god marginal kvar till 3-8 kr.
[länk]
Nu vet man ju inte hur de räknar men verkar som många ligger i intervallet 100-200 kr per ton CO2e.
- VW Golf 2014 Bensin 105hk, 114g/km NEDC, 1100 mil = 1,3t CO2e
- VW Tiguan 2020, Bensin 190hk, 194g/km WLTP, 1500mil = 2,9t CO2e
/Krille
Flertalet oberoende undersökningar visar snarare på att lokalbefolkning där projekten genomförs ( för det sker ju precis som allt vi gör någon annanstans) påverkas negativt av dom.
Redigerat:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 849 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 849 inlägg
Som tidigare skribenter redan har konstaterat passar elbil i nuvarande form inte dig. För oss passar det dock bra då barnen ändå inte orkar sitta i bilen längre än batteriet räcker.N Nerre skrev:
Lite mer nyanserad syn på verkligheten än att allt annat är greenwashing har du väl ändå?13th Marine skrev:
Om nu Opus kan kompensera CO2e för 170 kr ton (d v s 10-50 öre per liter fossilbränsle) - tänk då vad den svenska staten skulle kunna uppnå om hela koldioxidskatten faktiskt användes till att minska koldioxidutsläppen. 🙂
Om nu vilja verkligen finns
/Krille
Det har jag väl aldrig påstått?A Argastesnickaren skrev:
Jag försöker bara visa att det faktiskt finns rätt många som inte lär kunna byta till elbil de närmsta 5-10 åren, av en massa olika anledningar.
Det kanske är 50 000 personer som varken har laddmöjlighet hemma eller på jobbet.
Det är kanske 50 000 personer som inte har råd att köpa en bil som kostar mer än 50 000.
Det kanske är 20 000 personer som har behov av att dra tungt släp långa sträckor.
osv.
Detta är ju rent hypotetiska siffror, men det är för att väga upp de som sitter och säger "Elbil fungerar för alla".
Det lär inte ha undgått någon att du vill visa detta. Men vem säger emot dig? Det är många som hävdar att elbil fungerar för de allra flesta om viljan finns. Men det är ju något helt annat än att den fungerar för alla eller att alla har råd. Och så finns det de som inte vill ha en elbil. Du har en ovana att säga emot saker som ingen har sagt.N Nerre skrev: