N Nerre skrev:
Även om elbil skulle börja funka för mig finns det en massa andra som det inte fungerar för.
Och då ska ingen köra elbil??
Det kallas utveckling och den får ha sin takt.
Finns inga produkter som inte förändras över tid och vi är i början av detta skiftet.
Sen hur lång tid det tar och om någon annan ide kommer lösa våra transporter i framtiden det vet vi inte.
Elbilar idag fungerar bevisligen för många (mig också även om jag inte har någon) att det sen finns dom som bara ser problem och inte lösningar är en helt annan diskussion.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nä, 4kr, varken mer eller mindre, och då räknade jag in momsen i det =)
Forfarande mer än det kostar att klimatkompensera för koldioxidutsläppen 🙂

/Krille
 
D
N Nerre skrev:
Även om elbil skulle börja funka för mig finns det en massa andra som det inte fungerar för.
Det nämns hela tiden men detta är naturligtvis konstruerat, dessa hade sannolikt levt och haft ett bra liv även om historien hade tagit en annan vändning och elbil hade blivit det vanligaste iaf.

De som idag hade fått störst förändring om alla skulle bytt på dagen är de som bor så att de inte kan ladda hemma, då är det fortfarande rätt bökigt. Å andra sidan hade detta ju lösts snabbt om alla hade bytt, så en kort period antagligen.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Forfarande mer än det kostar att klimatkompensera för koldioxidutsläppen 🙂

/Krille
Jag skrev 3-8kr, troligtvis landar det på det dyraste.
 
D djac skrev:
Ja och momsen är ju inte fossilspecifik så den är lika fel att ta med som arbetsgivaravgiften och inkomstskatten, 3,14kr är svaret på bensin.
Nja, hade du inte haft skatten så hade du inte behövt momsen på den.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag skrev 3-8kr, troligtvis landar det på det dyraste.
Den diskussionen är relevant för en del av klimatpåverkan, sen har du miljöfrågan, med över 8 miljoner döda globalt per år av fossila luftföroreningar, värdet på dessa liv kan man ju se på olika sätt men som jämförelse anser WHO att 3 miljoner strök med i COVID 2020, vi vet ju alla vilket liv detta ställde till med och summorna man spenderade.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag skrev 3-8kr, troligtvis landar det på det dyraste.
Allt beror på hur man räknat men t ex kan klimatkompensera sin körning t ex hos Opus och då kostar det 170 kr/ton CO2e vilket är ganska långt från 3-8 kr litern.

Höftat från deras exempel ca 20 öre per mil (10-15 öre litern?) för en Golf och drygt 30 öre per mil (30-40 öre litern?) för en Tiguan. Då har man ganska god marginal kvar till 3-8 kr.

https://opus.se/hallbarhet/vart-klimatansvar/klimatkompensera-din-korning
  • VW Golf 2014 Bensin 105hk, 114g/km NEDC, 1100 mil = 1,3t CO2e

  • VW Tiguan 2020, Bensin 190hk, 194g/km WLTP, 1500mil = 2,9t CO2e
Nu vet man ju inte hur de räknar men verkar som många ligger i intervallet 100-200 kr per ton CO2e.

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Allt beror på hur man räknat men t ex kan klimatkompensera sin körning t ex hos Opus och då kostar det 170 kr/ton CO2e vilket är ganska långt från 3-8 kr litern.

Höftat från deras exempel ca 20 öre per mil (10-15 öre litern?) för en Golf och drygt 30 öre per mil (30-40 öre litern?) för en Tiguan. Då har man ganska god marginal kvar till 3-8 kr.

[länk]
  • VW Golf 2014 Bensin 105hk, 114g/km NEDC, 1100 mil = 1,3t CO2e

  • VW Tiguan 2020, Bensin 190hk, 194g/km WLTP, 1500mil = 2,9t CO2e
Nu vet man ju inte hur de räknar men verkar som många ligger i intervallet 100-200 kr per ton CO2e.

/Krille
Jag räknar med ren koldioxidinfångning som sagt, allt annat är greenwashing.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag räknar med ren koldioxidinfångning som sagt, allt annat är greenwashing.
K Krille4 skrev:
Allt beror på hur man räknat men t ex kan klimatkompensera sin körning t ex hos Opus och då kostar det 170 kr/ton CO2e vilket är ganska långt från 3-8 kr litern.

Höftat från deras exempel ca 20 öre per mil (10-15 öre litern?) för en Golf och drygt 30 öre per mil (30-40 öre litern?) för en Tiguan. Då har man ganska god marginal kvar till 3-8 kr.

[länk]
  • VW Golf 2014 Bensin 105hk, 114g/km NEDC, 1100 mil = 1,3t CO2e

  • VW Tiguan 2020, Bensin 190hk, 194g/km WLTP, 1500mil = 2,9t CO2e
Nu vet man ju inte hur de räknar men verkar som många ligger i intervallet 100-200 kr per ton CO2e.

/Krille
Klimatkompensation är i hög grad greenwashing, det är någon form av sätt för oss i västvärlden att rättfärdiga vårat klimatavtryck.

Flertalet oberoende undersökningar visar snarare på att lokalbefolkning där projekten genomförs ( för det sker ju precis som allt vi gör någon annanstans) påverkas negativt av dom.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
JanneJanne123
N Nerre skrev:
Vi brukar försöka anpassa våra resor så vi behöver stanna så lite som möjligt på vägen. Eftersom syftet med våra resor är att komma fram. Det är inte resan som är målet för oss.
Som tidigare skribenter redan har konstaterat passar elbil i nuvarande form inte dig. För oss passar det dock bra då barnen ändå inte orkar sitta i bilen längre än batteriet räcker.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag räknar med ren koldioxidinfångning som sagt, allt annat är greenwashing.
Lite mer nyanserad syn på verkligheten än att allt annat är greenwashing har du väl ändå?

Om nu Opus kan kompensera CO2e för 170 kr ton (d v s 10-50 öre per liter fossilbränsle) - tänk då vad den svenska staten skulle kunna uppnå om hela koldioxidskatten faktiskt användes till att minska koldioxidutsläppen. 🙂

Om nu vilja verkligen finns

/Krille
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
Att köpa klimatkompensation är humbug, ingen seriös nämner det längre, det luktar 1900-tal lång väg, det som betyder något är att minska utsläppen.
 
  • Gilla
Zsam
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Och då ska ingen köra elbil??
Det har jag väl aldrig påstått?

Jag försöker bara visa att det faktiskt finns rätt många som inte lär kunna byta till elbil de närmsta 5-10 åren, av en massa olika anledningar.

Det kanske är 50 000 personer som varken har laddmöjlighet hemma eller på jobbet.
Det är kanske 50 000 personer som inte har råd att köpa en bil som kostar mer än 50 000.
Det kanske är 20 000 personer som har behov av att dra tungt släp långa sträckor.
osv.

Detta är ju rent hypotetiska siffror, men det är för att väga upp de som sitter och säger "Elbil fungerar för alla".
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
Vi har köpt en Kia e niro nyligen och som det känns nu kommer vi aldrig gå tillbaka till en bensin/dieselbil igen.
Håller med helt.
 
N Nerre skrev:
Jag försöker bara visa att det faktiskt finns rätt många som inte lär kunna byta till elbil de närmsta 5-10 åren, av en massa olika anledningar.
Det lär inte ha undgått någon att du vill visa detta. Men vem säger emot dig? Det är många som hävdar att elbil fungerar för de allra flesta om viljan finns. Men det är ju något helt annat än att den fungerar för alla eller att alla har råd. Och så finns det de som inte vill ha en elbil. Du har en ovana att säga emot saker som ingen har sagt.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.