D
K Krille4 skrev:
Det som driver mekanismen är ju i huvudsak ekonomi - du anser ju själv att ekonomiska styrmedel fungerar allra bäst 😉

/Krille
Eftersom vi pratar om ca 7% av den globala BNPn som inledningsvis priset måste höjas med så tror jag inte det är realistiskt att diskutera bara vad som händer "vid pump", det fossila måste stå för sin kostnader redan från början. Som sista utväg kan såklart mottagarländerna beskatta fossilt om det inte gjorts tidigare i kedjan.
 
K Krille4 skrev:
Så med andra ord betalar vi i Sverige redan mer i koldioxidskatt än kostnaden att kompensera.

Då kan ju jag tycka att vi i just Sverige kanske inte behöver höja skatterna på fossila bränslen mer utan att det bör göras av länder med "för låga" skatter.

/Krille
Jag kan ha missat nått i mina uträkningar, för det känns ärligt talat rätt udda att koldioxidinfångning skulle vara ett mer ekonomiskt alternativ än biobränsle och att vi då lobbar mot det senare istället.

Men då får man ju lägga press på sina politiker att sluta använda koldioxidskatten till nått annat än att minska våra koldioxidutsläpp, eller till att faktiskt fånga in koldioxid.
Sen ska det ju lagras i all evighet med.

Sen ska vi inte heller glömma att bensin är nått vi importerar, det gör oss sårbara, och att bensin är en ändlig resurs som vi förr eller senare kommer behöva vänja oss av med.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
D
K Krille4 skrev:
Skatterna på fossilt bränsle i Sverige naturligtvis - visa nu istället beräkningen som är efterfrågad istället för att bemöta inlägg med hånfulla skratt 😉

/Krille
Jag skickade en av många studier som innehåller mycket detaljer, om du tror att 3 kronors skatt i Sverige påverkar bilden speciellt mycket så har du antingen inte ens läst sammanfattningen eller så har du inte förstått det du läste, jag har svårt att se vad mer jag kan göra för dig.

Detta är också en av många frågor där det inte passar sig att vara både okunnig och kritisk, det är liksom irrelevant.
 
D djac skrev:
Jag skickade en av många studier som innehåller mycket detaljer, om du tror att 3 kronors skatt i Sverige påverkar bilden speciellt mycket så har du antingen inte ens läst sammanfattningen eller så har du inte förstått det du läste, jag har svårt att se vad mer jag kan göra för dig.

Detta är också en av många frågor där det inte passar sig att vara både okunnig och kritisk, det är liksom irrelevant.
4,50-5 kr per liter i koldioxidskatt i Sverige kompenserar för koldioxidutsläppen. Visa mig nu din beräkning som motbevisar det.

Ska Sverige ska kompensera för hela världens koldioxidutsläpp av fossila bränslen genom ännu högre skatter i just Sverige?

/Krille
 
K Krille4 skrev:
4,50-5 kr per liter i koldioxidskatt i Sverige kompenserar för koldioxidutsläppen. Visa mig nu din beräkning som motbevisar det.
Hur då?
Vad investeras dessa 4,5-5 kr i som kompenserar vårt koldioxidutsläpp?
 
D
K Krille4 skrev:
4,50-5 kr per liter i koldioxidskatt i Sverige kompenserar för koldioxidutsläppen. Visa mig nu din beräkning som motbevisar det.

Ska Sverige ska kompensera för hela världens koldioxidutsläpp av fossila bränslen genom ännu högre skatter i just Sverige?

/Krille
Du får läsa på, du känner uppenbarligen starkt i frågan men det räcker inte, det är bara tröttsamt att argumentera mot känslostormar. Fossilt är så attraktivt enkom för att det är billigt, skulle det behöva stå för sina konsekvenskostnader, som mycket annat faktiskt får, så hade det varit en mycket smal produkt som bara användes i några speciella applikationer, just på grund av kostnaden och det hade varit bra för oss alla.
 
Är det ens tekniskt möjligt att på ett säkert sätt (vi pratar väl samma tidsspann som lagring av kärnavfall?) lagra så stora mängder koldioxid i jordskorpan så man kan kompensera för all eldning av fossila bränslen under överskådlig framtid? Bara i EU handlar det om en miljard ton per år.

Rent spontant känns det som att en minskning av användningen av fossil bränslen är enda vägen framåt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
4,50-5 kr per liter i koldioxidskatt i Sverige kompenserar för koldioxidutsläppen. Visa mig nu din beräkning som motbevisar det.

Ska Sverige ska kompensera för hela världens koldioxidutsläpp av fossila bränslen genom ännu högre skatter i just Sverige?

/Krille
Nä, 4kr, varken mer eller mindre, och då räknade jag in momsen i det =)
 
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Nä, 4kr, varken mer eller mindre, och då räknade jag in momsen i det =)
Ja och momsen är ju inte fossilspecifik så den är lika fel att ta med som arbetsgivaravgiften och inkomstskatten, 3,14kr är svaret på bensin.
 
Det kommer att lösa sig med flera modeller, bättre batteriteknik och laddplatser, så i takt med att elbilarna utvecklas kommer de att ersätta dagens bensin/dieselbilar.
Allt tar sin tid i praktiken.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
D djac skrev:
Du får läsa på, du känner uppenbarligen starkt i frågan men det räcker inte, det är bara tröttsamt att argumentera mot känslostormar. Fossilt är så attraktivt enkom för att det är billigt, skulle det behöva stå för sina konsekvenskostnader, som mycket annat faktiskt får, så hade det varit en mycket smal produkt som bara användes i några speciella applikationer, just på grund av kostnaden och det hade varit bra för oss alla.
Jag vill ha fakta i frågan men tyvärr verkar du inte kunna presentera några utan kör med någon pinsam härskarteknik som inte ens en tonåring blir imponerad av.

Visa nu beräkningen istället för att bara som vanligt argumentera med känslor 😉

/Krille
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D
K Krille4 skrev:
Jag vill ha fakta i frågan men tyvärr verkar du inte kunna presentera några utan kör med någon pinsam härskarteknik som inte ens en tonåring blir imponerad av.

Visa nu beräkningen istället för att bara som vanligt argumentera med känslor 😉

/Krille
Du har fått det men orkar inte läsa, jag kan inte hjälpa dig med detta.
 
A Argastesnickaren skrev:
Däremot är det många som har talat om för dig att elbil nog inte passar just dig just nu.
Även om elbil skulle börja funka för mig finns det en massa andra som det inte fungerar för.
 
D djac skrev:
Du har fått det men orkar inte läsa, jag kan inte hjälpa dig med detta.
Synd - jag trodde att du hade fakta i frågan och inte bara känslor.

Du kan väl bara visa beräkningen där kostnaden att kompensera för koldioxidutsläppen är högre än de 3,14 kr (plus moms) som vi betalar per liter i Sverige. Borde väl inte vara så svårt?

/Krille
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det var hemskt vad ni hakar upp er på lunch. Vi brukar försöka anpassa våra resor så att laddning och lunch går att kombinera, men det är ju inget måste, är en liten optimering bara.
Vi brukar försöka anpassa våra resor så vi behöver stanna så lite som möjligt på vägen. Eftersom syftet med våra resor är att komma fram. Det är inte resan som är målet för oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.