1 526 055 läst · 24 843 svar
1526k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag tror detta är problemet. Alla som sätter upp laddare har en kalkyl som baseras på någon typ av avtal för att få ett vettigt pris för att knyta kunden till sig. Man vill inte konkurrera med varandra endast med priset per kWh likt mackarna gör idag. Tyvärr kommer man nog behöva ge vika snart och anamma den modellenJanneJanne123 skrev:
ID4 också.Nötegårdsgubben skrev:Intressanta siffror. Ganska små ändå, men inte obetydliga.
Nu vet jag inte vad @Greger_08 kör för bil, men räknar jag baklänges på min egen ID4 så skulle den dra 1,5–1,6 kWh/mil om man körde som körcykeln. 1,7 kWh/mil inklusive laddförluster enligt länken. Nu kör jag inte så, och flertalet andra gör det nog inte heller, men en faktisk förbrukning på över 60 % mer än jämförelsetalet (eller nästan 50 % mer än det plus antagen laddförlust) är ändå anmärkningsvärt.
Edit: räknefel
Visst har jag upplevt att det är relativt gott om laddare men jag hade inte trott att det var så här bra! Klipp från LinkedIn
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 985 inlägg
Och det är ändå 150kW, som får ses gott nog. Många bilar tar ju bara 80kW ändå
Körde till Sälen nu i år och det va sinnessjuka köer till laddstationerna. Och efter det började jag hålla lite koll och se hur det fungerar. Många verkar ställa bilen på laddning och går in och käkar en bit mat om möjligheten finns och det kan ju ta en stund. Hur löser ni det? Om det ens är ett problem för er? Har ingen el-bil själv men funderingarna börja krypa fram på att skaffa en, problemet är dock långkörningarna vilket jag gör ganska ofta.
Blir det någon irritation vid laddstolparna vid t ex semester? Jag kan nästan bli irriterad när jag måste vänta på någon som står vid macken och tankar diesel 😬
Blir det någon irritation vid laddstolparna vid t ex semester? Jag kan nästan bli irriterad när jag måste vänta på någon som står vid macken och tankar diesel 😬
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 045 inlägg
Man ska nog läsa det som att laddstationen ska ha minst 150 kW, inte varje enskild laddstolpe. Därtill är driftkravet bara tre timmars kontinuerlig drift, så det går att få stöd för en station med batteribackup där elnätet i sig inte ger möjlighet till tillräckligt stort momentant strömuttag. Smart.
Sen är det lite häpnadsväckande att det utöver Norrland och Värmland/Dalarna inte bara ges stöd till sporadiskt högbelastade skogsvägar i Småland (hej E22!), utan även på Södertörn ute i Nynäshamn. Det hade man ju trott att kommersiella krafter kunde klara själva, även om det är en avkrok med behov av främst destinationsladdning.
Lista över upphandlade laddstationer 2024:
https://alltomelbil.se/lista-29-nya-platser-kommer-fa-snabbladdare-med-stod-av-trafikverket/
Sen är det lite häpnadsväckande att det utöver Norrland och Värmland/Dalarna inte bara ges stöd till sporadiskt högbelastade skogsvägar i Småland (hej E22!), utan även på Södertörn ute i Nynäshamn. Det hade man ju trott att kommersiella krafter kunde klara själva, även om det är en avkrok med behov av främst destinationsladdning.
Lista över upphandlade laddstationer 2024:
https://alltomelbil.se/lista-29-nya-platser-kommer-fa-snabbladdare-med-stod-av-trafikverket/
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 045 inlägg
Jag var i Vemdalen och upplevde inte samma problem, tvärtom behövde jag inte stå i kö alls. Hur långa upplevde du att köerna var, och när och var var det?G Ganescha skrev:
Ja, det är lämpligt. Att ladda säg 10–80 % tar ofta 20–30 minuter. Så en normal laddstolpe kan betjäna 2–3 bilar i timmen om man tänker att alla är ute och långkör och behöver ladda mycket.G Ganescha skrev:
Säkerligen. Det hjälper att planera för att inte behöva ladda på samma plats som alla andra samtidigt. Ofta är det lösbart för vissa av oss, vilket minskar trycket.G Ganescha skrev:
Då kanske det här med elbil inte är något för dig än om du ofta kör långt samtidigt och på samma vägar som alla andra. I synnerhet om det är vägar med periodvis extra hög belastning, som de till fjällen eller Öland exempelvis.G Ganescha skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Du åkte förbi med ”vanlig” bil och noterade köerna? Får man fråga var dessa köer var någonstans? Körde själv upp i söndags och kör ner mot Stockholm imorgon, är inte i Sälen men en bra bit norr om Mora. Följde situationen väldigt noga i ChargeFinder under söndagen och runt lunchtid var det högt tryck på många laddare, men fullt var det väldigt sällan.G Ganescha skrev:Körde till Sälen nu i år och det va sinnessjuka köer till laddstationerna. Och efter det började jag hålla lite koll och se hur det fungerar. Många verkar ställa bilen på laddning och går in och käkar en bit mat om möjligheten finns och det kan ju ta en stund. Hur löser ni det? Om det ens är ett problem för er? Har ingen el-bil själv men funderingarna börja krypa fram på att skaffa en, problemet är dock långkörningarna vilket jag gör ganska ofta.
Blir det någon irritation vid laddstolparna vid t ex semester? Jag kan nästan bli irriterad när jag måste vänta på någon som står vid macken och tankar diesel 😬
Lite beroende på bil och laddningsstrategi så tar en laddning mellan 20-60 minuter och det brukar vara lagom för att ta en lunch under tiden. Är det högt tryck på laddarna är man en idiot om man inte går ut och flyttar bilen när laddningen är klar, men annars sitter man kvar och äter tills man är klar och låter bilen stå kvar även om den har laddat klart.
Tesla har ju straffavgift om man inte flyttar bilen efter 5min, är detta något övriga också tillämpar ?JanneJanne123 skrev:Du åkte förbi med ”vanlig” bil och noterade köerna? Får man fråga var dessa köer var någonstans? Körde själv upp i söndags och kör ner mot Stockholm imorgon, är inte i Sälen men en bra bit norr om Mora. Följde situationen väldigt noga i ChargeFinder under söndagen och runt lunchtid var det högt tryck på många laddare, men fullt var det väldigt sällan.
Lite beroende på bil och laddningsstrategi så tar en laddning mellan 20-60 minuter och det brukar vara lagom för att ta en lunch under tiden. Är det högt tryck på laddarna är man en idiot om man inte går ut och flyttar bilen när laddningen är klar, men annars sitter man kvar och äter tills man är klar och låter bilen stå kvar även om den har laddat klart.
Själv har jag haft problem att bilen laddar för fort, är precis jag hinner dra i mig en meny på ett valfritt hamburgerhak och då äter jag snabbt.
När jag åkte fredagen inför sportlovet och laddade i Hudiksvall fanns 3-4 laddare fria vid kl 18 vilket borde vara en första anhalt att ladda för många då det är ca 3h och 30mil från Stockholm. Kön på MAX var ett betydligt större problem
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
En bensindriven bil är det självklara valet för dig 👍 Jag minns inte ens när jag senast behövde vänta på plats vid pumpen. 😁G Ganescha skrev:Körde till Sälen nu i år och det va sinnessjuka köer till laddstationerna. Och efter det började jag hålla lite koll och se hur det fungerar. Många verkar ställa bilen på laddning och går in och käkar en bit mat om möjligheten finns och det kan ju ta en stund. Hur löser ni det? Om det ens är ett problem för er? Har ingen el-bil själv men funderingarna börja krypa fram på att skaffa en, problemet är dock långkörningarna vilket jag gör ganska ofta.
Blir det någon irritation vid laddstolparna vid t ex semester? Jag kan nästan bli irriterad när jag måste vänta på någon som står vid macken och tankar diesel 😬
Besöker bara offentliga laddare vid ett par tillfällen per år, i övrigt börjar jag alltid dagen med ”full tank”.T TommyC skrev:
Otroligt skönt att slippa åka förbi macken med jämna mellanrum.