1 526 609 läst · 24 843 svar
1527k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 524 inlägg
De billigare bolagen kör 10000mil/8år. Andra kör 15000mil/10år, vissa ännu längre, vissa lägger det under sin "stora" eller "plusförsäkring".L Liljeros skrev:Oklart, länge sedan jag hade en försäkrad bil men oftast gäller väl helförsäkringen endast maskinskada upp till ett visst antal mil typ 10-12.000mil för dom flesta bolag , efter det så är det ju bara skador på bilen vid kollision. Helförsäkringen låg på 1200 månad, Trygg Hansa verkade dock genom märkesförsäkring försäkra drivlinan för 17.000 mil under 8 år för Tesla vilket ändå känns prisvärt.
Verkar vara liknande försäkring hos Volvia, och då i bas, du kan få 20000mil/10år med plus där.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 524 inlägg
Undrar om det är därför de lagt GTXen på 299hk.L Liljeros skrev:Då verkar det ju vara någon form av tröskelvärde, dvs att ca 300hk och över räknas det som en lite sportigare bil med högre risk och premie därefter.
Här är ju ett problem för Tesla som inte har några effektsvaga bilar likt VAG eller Volvo/Polestar. Jag hade mer än gärna haft en Model Y med 300hk och stora batteriet men den kombon finns ju inte. Nu verkar ju 300 ändå trigga en högre försäkringskostnad så är ju vilket som att man får 450hk
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Är uppe i norra Dalarna just nu, åkte upp i söndags. Var inga laddköer att tala om alls, ganska högt tryck runt lunch, men generellt lugnt. Lite mer tryck än en vanlig dag såklart. Där det var mest problem var hos Tesla i Borlänge där folk stod i rätt lång kö samtidigt som det fanns massor av lediga andra laddare i staden. Teslaägare verkar gilla laddköer.Mikael_L skrev:
Många är nog bekväma som vill slippa alla appar och dylikt, är bekvämt att bara plugga in och sätta sig. Är ju också billigare att som Teslaägare ladda på egna nätverket. Enstaka laddningar på andra laddare är ju generellt ganska dyrt även om det finns prisvärda alternativ på sina ställen.JanneJanne123 skrev:Är uppe i norra Dalarna just nu, åkte upp i söndags. Var inga laddköer att tala om alls, ganska högt tryck runt lunch, men generellt lugnt. Lite mer tryck än en vanlig dag såklart. Där det var mest problem var hos Tesla i Borlänge där folk stod i rätt lång kö samtidigt som det fanns massor av lediga andra laddare i staden. Teslaägare verkar gilla laddköer.
Jag har dock skaffat alla fall InCharge också så att man har något alternativ, det är även enda snabbladdaren på fjällorten vi besöker frekvent.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 067 inlägg
Det är å andra sidan mängden energi man förbrukar (och inte minst betalar och skattar för) som är intressant ur ett kundperspektiv. Laddförluster är väl därtill relativt små om man inte exempelvis laddar med svag ström i kallt väder.pacman42 skrev:
Inte så småNötegårdsgubben skrev:
https://alltomelbil.se/test-av-14-elbilar-sa-stor-blir-effektforlusten-vid-ac-laddning/
Just därför hoppas jag utvecklingen går riktigt snabbt så mindre verkstäder börjar ta sig an allt med elbilar så man slipper åka in till de stora som har lite av ett monopol idag.D djac skrev:
Bara en så jävla korkad grej som krängningshämmare som är en förbrukningsvara på vw. Folk hade fått pris på runt 3700 kr för att byta 2 stag. Det är alltså 10 minuter per sida och 1000 kr i material.
Det kan man sakna på Tesla, det brukar vara så att det finns en bättre separat verkstad för de andra märkena, ibland drivs den av före detta märkesverkstadsmekaniker som var för noggranna för att jobba där. Startar eget och de kunder som bryr sig flyttar dit.? Rkarlsson skrev:Just därför hoppas jag utvecklingen går riktigt snabbt så mindre verkstäder börjar ta sig an allt med elbilar så man slipper åka in till de stora som har lite av ett monopol idag.
Bara en så jävla korkad grej som krängningshämmare som är en förbrukningsvara på vw. Folk hade fått pris på runt 3700 kr för att byta 2 stag. Det är alltså 10 minuter per sida och 1000 kr i material.
Det kan ju skilja mellan olika laddare. Min är försedd med en helt oduglig energimätare. På knappt tre år har den registrerat att jag laddat 61000 kWh. Under denna tid har jag enligt elbolaget haft en total förbrukning på ungefär 25000 kWh vilket inkluderar husets värme.G Greger_08 skrev:
Rör sig ju många gånger om ganska små belopp rent ekonomiskt. Jag laddar runt 350-400kWh hemma per månad och kör ca 200mil. Räknar jag utifrån listan skulle det innebära att uppemot 15% är förluster. Dvs ca 50kWh, med nuvarande abonnemang och timmätning ligger jag runt 70-90 öre/kWh för att ladda bil dvs 40kr per månad eller 20 öre per mil…Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 067 inlägg
Intressanta siffror. Ganska små ändå, men inte obetydliga.pacman42 skrev:
Nu vet jag inte vad @Greger_08 kör för bil, men räknar jag baklänges på min egen ID4 så skulle den dra 1,5–1,6 kWh/mil om man körde som körcykeln. 1,7 kWh/mil inklusive laddförluster enligt länken. Nu kör jag inte så, och flertalet andra gör det nog inte heller, men en faktisk förbrukning på över 60 % mer än jämförelsetalet (eller nästan 50 % mer än det plus antagen laddförlust) är ändå anmärkningsvärt.
Edit: räknefel
Redigerat: