Kollade pris för halvförsäkring för mig i Stockholmsförort hos Trygg Hansa:
  • VW ID4 GTX 670kr/mån
  • Tesla model Y SR 675kr/mån
Båda är bilar på ca 2000kg med 300hk effekt. Tesla verkar således inte vara dyrare än motsvarande bil från annat märke med samma effekt. Dock så har dom mycket bilar med hög effekt vilket drar upp kostnaden men inte dyrare än likvärdiga
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Walle85
L Liljeros skrev:
Det börjar ju dyka upp resultat nu på hårdkörda Tesla som gått som Taxi och utifrån det så verkar ju ändå drivlinan stå pall, verkar ju ändå förekomma en hel del som kommer upp i 40-50.000 mil med helt ok kapacitet trots frekvent snabbladdning under 7-8 år.

Tror att det i takt med att begagnatmarknaden ökar kommer börja dyka upp renodlade batteriservicefirmor där man kan åtgärda fel på batteriet snarare än att byta ut det.

Dessa bilar kan då fungera som helt ok pendlarbil eller andrabil.
Dock så har en hel del Tesla-taxibilar bytt ganska många komponenter så som motorer och bromsar etc. under dessa mil. Iaf enligt de chaufförer jag åkt med och frågat hur en Tesla står sig över tid och mil. Iofs ingen som, vad jag minns, sagt att de varit tvungen att byta batteri.
 
Har själv en udda sportcoupe (60 ex i Sverige) med lite över 300 hk.
Mindre ort och plus 50 då landar helförsäkring med vilt och alla tillägg inklusive lägst självrisk på 4000 kr helår:)
 
L Liljeros skrev:
Kollade pris för halvförsäkring för mig i Stockholmsförort hos Trygg Hansa:
  • VW ID4 GTX 670kr/mån
  • Tesla model Y SR 675kr/mån
Båda är bilar på ca 2000kg med 300hk effekt. Tesla verkar således inte vara dyrare än motsvarande bil från annat märke med samma effekt. Dock så har dom mycket bilar med hög effekt vilket drar upp kostnaden men inte dyrare än likvärdiga
Bra poäng, förklarar den generella skillnaden.

Jag letade reda på en Standard range utan AWD som har lite mindre effekt, dock 50% mer än vår Id4.

852kr i månaden, precis som den på 500hk jag knappade in först.
🙄
 
L Liljeros skrev:
Kollade pris för halvförsäkring för mig i Stockholmsförort hos Trygg Hansa:
  • VW ID4 GTX 670kr/mån
  • Tesla model Y SR 675kr/mån
Båda är bilar på ca 2000kg med 300hk effekt. Tesla verkar således inte vara dyrare än motsvarande bil från annat märke med samma effekt. Dock så har dom mycket bilar med hög effekt vilket drar upp kostnaden men inte dyrare än likvärdiga
Jag kollade för skojs skull denna https://www.blocket.se/annons/1000909008 (nu skulle jag aldrig köpt av den säljaren) men för skojs skull, En LR
såhär blev det
Skärmdump av försäkringsalternativ med priser; trafikförsäkring 232 kr/mån, halvförsäkring 516 kr/mån, helförsäkring 1029 kr/mån.
Då med upp till 1000 mil.
Upp till 2000 mil blev det 552 kr för halv och 1215 för hel.

Så hansa gillar inte teslas chassi :D
 
A Argastesnickaren skrev:
Har själv en udda sportcoupe (60 ex i Sverige) med lite över 300 hk.
Mindre ort och plus 50 då landar helförsäkring med vilt och alla tillägg inklusive lägst självrisk på 4000 kr helår:)
Stinger?
Jag får betala 15000 för helförsäkring till min BMW. Sthlm förort plus 50. Hög självrisk.
 
L Liljeros skrev:
Kollade pris för halvförsäkring för mig i Stockholmsförort hos Trygg Hansa:
  • VW ID4 GTX 670kr/mån
  • Tesla model Y SR 675kr/mån
Båda är bilar på ca 2000kg med 300hk effekt. Tesla verkar således inte vara dyrare än motsvarande bil från annat märke med samma effekt. Dock så har dom mycket bilar med hög effekt vilket drar upp kostnaden men inte dyrare än likvärdiga
Men vad kostar helförsäkringen efter ett par år?
 
P Pin skrev:
Stinger?
Jag får betala 15000 för helförsäkring till min BMW. Sthlm förort plus 50. Hög självrisk.
Nästan, Genesis 3.8 men kikar faktiskt på en Stinger.
Har bara svårt att skilja mig från min.
Otroligt mycket bil för pengarna om man vill vara ensam om att äga en udda bil med några år på nacken som ingen granne har.
Dessutom eftersom det inte kom någon ersättare som gjorde den gamla omodern så håller fortfarande utseendet bra:)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D
R Rkarlsson skrev:
Det är ju inte det. Det är ett batteri de byter. De sitter ju ändå 12 batterier i rackaren. Och bara en modul kostar ju runt 20 tusen.
Nu är ju vw smarta och har så man kan byta enskilda. Det var väl inte så förr på första moderna elbilarna.

Att byta alla 12 hade ju kostat som en begagnad id3 ja. Och det är en anledning att jag aldrig skulle köpt en 8 år gammal elbil :)

Nämn en sak på motorn som kostar 20 000 i delar utan arbete, eller tanken. Jag kan inte riktigt komma på något jämförbart i pris.
Spelar det någon roll hur det fördelas, att det är enkelt att byta en del på en elbil är väl om något en fördel.

Har man kört bil i några decennier så har man konfronterats med massor av återkallelser och motorreparationer. Tex kan jag nämna Mercedes byte av insprutningssystem på alla dieselmotorer med piezoinsprut, kanske billiga delar men jag kan lova att det hade varit dyrt att köpa på egen hand, exemplen på motorreparationer är oändliga.
 
D
L Liljeros skrev:
Det börjar ju dyka upp resultat nu på hårdkörda Tesla som gått som Taxi och utifrån det så verkar ju ändå drivlinan stå pall, verkar ju ändå förekomma en hel del som kommer upp i 40-50.000 mil med helt ok kapacitet trots frekvent snabbladdning under 7-8 år.

Tror att det i takt med att begagnatmarknaden ökar kommer börja dyka upp renodlade batteriservicefirmor där man kan åtgärda fel på batteriet snarare än att byta ut det.

Dessa bilar kan då fungera som helt ok pendlarbil eller andrabil.
Just Tesla har de verkligen stresstestat i USA, sett rapporter där de kört Model S 24/7/365 och bara snabbladdat, inga problem med drivlina och batteri men inredningen fallerar. Tyckte jag såg att det som en följd finns ett program i USA där man renoverar inredning och skickar ut bilarna i drift igen.
 
P Pin skrev:
Men vad kostar helförsäkringen efter ett par år?
Oklart, länge sedan jag hade en försäkrad bil men oftast gäller väl helförsäkringen endast maskinskada upp till ett visst antal mil typ 10-12.000mil för dom flesta bolag , efter det så är det ju bara skador på bilen vid kollision. Helförsäkringen låg på 1200 månad, Trygg Hansa verkade dock genom märkesförsäkring försäkra drivlinan för 17.000 mil under 8 år för Tesla vilket ändå känns prisvärt.
 
D djac skrev:
Spelar det någon roll hur det fördelas, att det är enkelt att byta en del på en elbil är väl om något en fördel.

Har man kört bil i några decennier så har man konfronterats med massor av återkallelser och motorreparationer. Tex kan jag nämna Mercedes byte av insprutningssystem på alla dieselmotorer med piezoinsprut, kanske billiga delar men jag kan lova att det hade varit dyrt att köpa på egen hand, exemplen på motorreparationer är oändliga.
Är det verkligen så enkelt att byta en del på batteriet? Tidsåtgång är 2 dagar. Kan lova dig att insprutninssytem tar inte 2 dagar att byta.
Att de var smarta och inte gjort allt i ett pack betyder ju inte att det är lätt.

Det betyder att vw håller låg kvalitet, bilen indikerade inga fel. En gul lampa dök upp vid ett tillfälle om elfel, sen slocknade den. Vw verkstaden kunde inte hitta några fel alls när den var inne på felsökning. Men vw sa åt de att byta ändå.
Och jag tycker absolut det är dåligt vad de än är för bil om det är så.

Det är bara det att det är inte billigt när det väl kommer, och kommer problemet om 8 år och en modul fortfarande kostar 20 000 utan arbete så får man ju hoppas att inte flera går på kort tid. Då kan jag ändå garantera att ett motorbyte är mycket billigare då du som på tex tesla slänger i begagnat.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Bra poäng, förklarar den generella skillnaden.

Jag letade reda på en Standard range utan AWD som har lite mindre effekt, dock 50% mer än vår Id4.

852kr i månaden, precis som den på 500hk jag knappade in först.
🙄
Då verkar det ju vara någon form av tröskelvärde, dvs att ca 300hk och över räknas det som en lite sportigare bil med högre risk och premie därefter.

Här är ju ett problem för Tesla som inte har några effektsvaga bilar likt VAG eller Volvo/Polestar. Jag hade mer än gärna haft en Model Y med 300hk och stora batteriet men den kombon finns ju inte. Nu verkar ju 300 ändå trigga en högre försäkringskostnad så är ju vilket som att man får 450hk
 
D
R Rkarlsson skrev:
Är det verkligen så enkelt att byta en del på batteriet? Tidsåtgång är 2 dagar. Kan lova dig att insprutninssytem tar inte 2 dagar att byta.
Att de var smarta och inte gjort allt i ett pack betyder ju inte att det är lätt.

Det betyder att vw håller låg kvalitet, bilen indikerade inga fel. En gul lampa dök upp vid ett tillfälle om elfel, sen slocknade den. Vw verkstaden kunde inte hitta några fel alls när den var inne på felsökning. Men vw sa åt de att byta ändå.
Och jag tycker absolut det är dåligt vad de än är för bil om det är så.

Det är bara det att det är inte billigt när det väl kommer, och kommer problemet om 8 år och en modul fortfarande kostar 20 000 utan arbete så får man ju hoppas att inte flera går på kort tid. Då kan jag ändå garantera att ett motorbyte är mycket billigare då du som på tex tesla slänger i begagnat.
Diskussionen om inkompetenta märkesverkstäder är att slå in öppna dörrar, där kan jag dra lite egna historier från Mercedes (och Din Bil faktiskt) i Malmö, rena cirkusen, och det är mycket stor risker förenat med att ta in bilarna dit.
 
L Liljeros skrev:
Då verkar det ju vara någon form av tröskelvärde, dvs att ca 300hk och över räknas det som en lite sportigare bil med högre risk och premie därefter.

Här är ju ett problem för Tesla som inte har några effektsvaga bilar likt VAG eller Volvo/Polestar. Jag hade mer än gärna haft en Model Y med 300hk och stora batteriet men den kombon finns ju inte. Nu verkar ju 300 ändå trigga en högre försäkringskostnad så är ju vilket som att man får 450hk
Det är inte bara hk som styr
En bil som attraherar äldre personer och som är dyr att köpa kan ha en betydligt lägre försäkringskostnad än en billig bil som yngre gillar trots samma hk men olika kostnader för försäkringsbolaget gällande skador
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.