Smaken är som baken vissa väljer att köpa en större motor för 100k extra för vilken vinning då? 0.5 snabbare 0-100 tid i teorin..

Med bra lampor ser du bättre iallafall 😎 (tills dom blir stulna) så det kanske är bättre att släna pengarna på en större motor iallafall..
 
G Greger_08 skrev:
Smaken är som baken vissa väljer att köpa en större motor för 100k extra för vilken vinning då? 0.5 snabbare 0-100 tid i teorin..

Med bra lampor ser du bättre iallafall 😎 (tills dom blir stulna) så det kanske är bättre att släna pengarna på en större motor iallafall..
Det ena utesluter inte det andra... ;)
 
R Robert-san01 skrev:
Digital Light är lite mer än Matrix. Dessa har 1024 punkter som den lyser upp individuellt. Den kan även projicera varningar mm på vägen. Funktionaliteten är beroende på vilken version och paket du har av Digital Light.

Om det är värt pengarna? Tveksamt...
Frågar du mig SÅ är det värt varenda krona, galet bra ljus i alla lägen, undantaget är om det snöar kraftigt eller tjock dimma, då slår jag av funktionen och kör på vanligt halvljus
 
Maltemullvad Maltemullvad skrev:
Frågar du mig SÅ är det värt varenda krona, galet bra ljus i alla lägen, undantaget är om det snöar kraftigt eller tjock dimma, då slår jag av funktionen och kör på vanligt halvljus
Jag har Digital Light med utökad funktion på min EQS och de är absolut bättre än de LED HP som frun har på sin EQE. Men det är fortfarande tveksamt om Digital Light är värt 20k.

Såg för övrigt att MB nu har en SE edn av EQS där man inkluderar ex Digital Light med projicering.
 
L Liljeros skrev:
Har 55kWh batteri och 175kW laddning, går alldeles utmärkt.
Jag tror han var lite ironisk.
 
D djac skrev:
I Frankrike tror de på omställningen, subventionerar elbilar istället för fossilbränsle, uppfriskande: [länk]
Och en storbilindustri......
 
D djac skrev:
I Frankrike tror de på omställningen, subventionerar elbilar istället för fossilbränsle, uppfriskande: [länk]
Sätter en liten tunna skit på att Frankrike subventionerar fossilbränsle mer än vi gör i Sverige om vi håller oss till det sätt du brukar räkna på.
 
  • Gilla
  • Haha
mnils och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är apropå ingenting i Vemdalen nu.

Körde från stan vid kvart över åtta. Stannade och laddade först vid en halvtom laddstation vid McD Gävlebro, sen i Ljusdal. Var lite orolig för den senare, men det var ledigt där med.

Hade nog klarat det på ett stopp med lite precisare marginalet, nu laddade jag nog redan vid 45 % första stoppet.
Och så hemresan. Blev en dag tidigare hemfärd because of reasons. Vemdalen–Bollnäs–Uppsala–Stockholm.

Förvisso mitt i lunchrusningen i Bollnäs, men där var ”fullt utan kö” på Max. I Uppsala fanns hur mycket lediga laddare som helst.

Kan tänka mig att laddköerna i helgen till mycket blir beroende av hur folk planerar och att laddarna håller sig hela. Upp gick det som sagt bra då vi var iväg vid åttatiden, och då mötte vi väl ändå hemvändare från Uppland på vägen genom Gävleborg. Men vi var nog före dem i Gävle och få av dem behövde nog ladda redan i Ljusdal norrifrån.

Skulle säga att det var betydligt fler elbilar på sportlovsresa i år än för två år sen, men också rejält mycket fler laddare. Jag skulle tro att vecka nio till Jämtland/Härjedalen (och norra Dalarna) är en av de resor som har störst laddkörisk, och nog alltid kommer ha.

Än så länge kräver det fortfarande planering och framförhållning om man vill att det ska gå smidigt, men det finns också lite olika alternativ i vägval och hur man kan/vill stanna, så förhoppningsvis är det mest kvällspressen och skadeglada olyckskorpar som hittar någon större mängd köer.

Tog ett hattrick på burgarhak på vägen. McD på vägen upp, Max och Burger King på väg hem (det senare iofs. utan att äta). Det går att hitta laddare på andra ställen med, men min uppfattning är att ett burgarstopp ofta är allt som behövs i tid. Stannar man på mer ”riktiga” restauranger tar pausen ofta längre tid än laddningen.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Ang Trådrubriken.

Tänker Du ny eller begagnad?

Med begagnad, kan vi väl anta 8 år gammal eller äldre.
 
T tompaah7503 skrev:
Stämmer inte.

"Alla nya Nissan LEAF täcks av en generell nybilsgaranti på 3 år/100.000 km, samt:
- 5 år/100.000 km på drivlina och övriga komponenter relaterade till eldrift.
- 8 år/160 000 km kapacitetsgaranti på litiumjonbatteriet (om kapaciteten sjunker under 9 av 12 staplar på bilens kapacitetsmätare)."

Flera andra tillverkare erbjuder liknande villkor.
[bild]
På våra el- och hybridbilar erbjuder vi hela 8 års garanti på högspänningsbatteripaketet (eller max 160 000 km). Därmed kan du vara säker på att vi har testat och utvecklat dessa batteripaket, så att vi kan erbjuda dig denna förmånliga fabriksgaranti. Utbyte/reparation av högspänningsbatteriet kan ske om SOH (state of health) är under 70% (mer än 30% minskning av batteriets kapacitet). SOH ska kontrolleras med hjälp av Hyundai diagnostester.

Ovanstående är saxatfrån Hyundais sida.
Frågan är då när batteriet byts?
Det står "kan bytas", inte ska bytas om kapaciteten understiger 70%, inom 8 år får man förmoda.
Den 5 åriga garantin på resten får man även på en fossilbil av samma märke.

Sedan vet jag inte om service på vanlig bil är särskilt täta. De flesta 2500-3000 mil eller en gång per år. En gång om året är rimligt med tanke på bromsar, bromsskivor, hjullager, styrleder. Detta finns även på en elbil och bör kollas med samma intervall.
 
Du @Guzzen1 , hur går det med siffrorna på biobränsle, kan inte komma ihåg att du presenterade några siffror på hur mycket mark som skulle behövas.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
På våra el- och hybridbilar erbjuder vi hela 8 års garanti på högspänningsbatteripaketet (eller max 160 000 km). Därmed kan du vara säker på att vi har testat och utvecklat dessa batteripaket, så att vi kan erbjuda dig denna förmånliga fabriksgaranti. Utbyte/reparation av högspänningsbatteriet kan ske om SOH (state of health) är under 70% (mer än 30% minskning av batteriets kapacitet). SOH ska kontrolleras med hjälp av Hyundai diagnostester.

Ovanstående är saxatfrån Hyundais sida.
Frågan är då när batteriet byts?
Det står "kan bytas", inte ska bytas om kapaciteten understiger 70%, inom 8 år får man förmoda.
Den 5 åriga garantin på resten får man även på en fossilbil av samma märke.

Sedan vet jag inte om service på vanlig bil är särskilt täta. De flesta 2500-3000 mil eller en gång per år. En gång om året är rimligt med tanke på bromsar, bromsskivor, hjullager, styrleder. Detta finns även på en elbil och bör kollas med samma intervall.
Generellt sett byts väl ett elbilsbatteri lika ofta som motorn i en förbränningsbil, dvs i princip aldrig.

Det är väl 50/50 mellan 1500 och 3000mil serviceintervall på förbränningsbilar, 3000mil förutsätter oftast dessutom rätt körmönster.

Vår Id4 har service varannat år, fria mil.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Generellt sett byts väl ett elbilsbatteri lika ofta som motorn i en förbränningsbil, dvs i princip aldrig.

Det är väl 50/50 mellan 1500 och 3000mil serviceintervall på förbränningsbilar, 3000mil förutsätter oftast dessutom rätt körmönster.

Vår Id4 har service varannat år, fria mil.
Det är ju en liten lögn ändå.
De bytte modul på min i januari och bilen är en 2022 uttagen juni 2022. Och en modul är ju just ett batteri av 12.

I mars förra året så var där en artikel om att vw skulle byta på 2200 bilar, så där är säkert fler.

Nu tog ju garantin smällen.

I med det är vw så kan jag ju berätta att med en 2012 års passat så gick den 23 månader innan motor och växellåda byttes. Så vw fortsätter i samma spår :D
 
R Rkarlsson skrev:
Det är ju en liten lögn ändå.
De bytte modul på min i januari och bilen är en 2022 uttagen juni 2022. Och en modul är ju just ett batteri av 12.

I mars förra året så var där en artikel om att vw skulle byta på 2200 bilar, så där är säkert fler.

Nu tog ju garantin smällen.

I med det är vw så kan jag ju berätta att med en 2012 års passat så gick den 23 månader innan motor och växellåda byttes. Så vw fortsätter i samma spår :D
Fast att byta en modul är ju mer som att byta en del i motorn, och det händer ju på förbränningsbilar med.
Jag tolkade det som att vi pratade om kompletta batteribyten, att byta enskilda celler eller mindre moduler är ju en betydligt lägre kostnad än ett komplett batterIbyte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.