1 501 592 läst · 24 663 svar
1502k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Byggveteran
· Kalmar
· 493 inlägg
@JanneJanne123 Du är fan en smart kille.JanneJanne123 skrev:Med risk att låta som en foliehatt tror jag han är en självgod egoist som vill ha kompensation och jaga klick. Artiklar om hur dåligt det är med elbilar hamnar snabbt som premiumartiklar på Expressen, så det verkar sälja.
Folk får köra vilka bilar de vill för min del, tycker dock det är tråkigt att allmänheten får en bild av elbilar i media som inte riktigt stämmer överens med verkligheten. Jag har dock redan gjort mitt val och känner mig trygg i det, men samtidigt så får man inte glömma att det är bara en bil, vad är det värsta som kan hända om man har satsat på fel häst? Inget livsavgörande direkt.
Byggveteran
· Kalmar
· 493 inlägg
Det är ännu värre än så, oftast handlar de låsta artiklarna inte om det som rubriken ger sken av, det är en enskild mening som i sitt sammanhang inte är värt något.J JohanLun skrev:
de har också (på aftonbladet) börjat sätta små bockar V Lisan V Bästa bilen V Så kör du smartast Ofta rätt osammanhängande...D djac skrev:
Dags att skrota ut fossilbilar snabbare?
https://www.mestmotor.se/recharge/a.../studie-sa-snabbt-gar-elbilen-med-miljovinst/
https://www.mestmotor.se/recharge/a.../studie-sa-snabbt-gar-elbilen-med-miljovinst/
Att skrota fungerande saker i förtid är oftast väldigt dumt. Dessutom gör det folk fattigare. Otroligt enögt att bara betrakta en parameter. Forskare ska ofta stavas "forskare". Det är försäljning och propaganda det handlar om.
Vad jag kan se verkar de jämföra ny ICE-bil med ny elbil?
De verkar alltså inte titta på begagnade ICE-bilar?
Av anledningen att en kompis bara fick 103 km räckvidd på sin Cooper SE vid 100% laddning i -18,5 grader, gick jag ut på hemsidan för att se bilens fakta.
Skrattade högt för mig själv när jag läste detta 😅😂🤣
Näää, 50-70 är aldrig snabbt, det är olidligt långsamt enligt mig.
Och ska man vänta till sommaren för att åka 🤔😉
Skrattade högt för mig själv när jag läste detta 😅😂🤣
Näää, 50-70 är aldrig snabbt, det är olidligt långsamt enligt mig.
Och ska man vänta till sommaren för att åka 🤔😉
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 724 inlägg
Det beror till stor del vilka modeller vi jämför.T TommyC skrev:
Snabbräknat, bygga en Tesla model 3 och skrota en V70 d3
Volvo V70 d3 förbrukar 175g Co2 per km.
Tesla Model 3 förbrukar ungefär 3g/km med svensk elmix så säg 5 avrundat.
Det blir alltså 170g/km i skillnad per km
Det kostar ca 14.000.000g CO2 att tillverka en Model 3.
14.000.000/170=82.353km
Medelsvensken kör 11.000km per år
82.353/11.000=7,5 år
Kör man 30.000km per år
82.353/30.000=2,7 år
Min bensinare behöver köra 6800mil för att äta upp produktionen av en tesla
Redigerat: