JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Med risk att låta som en foliehatt
Det tror jag inte att du behöver poängtera, det framgår ändå.
 
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det tror jag inte att du behöver poängtera, det framgår ändå.
Tack Dan.
 
  • Älska
  • Haha
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Med risk att låta som en foliehatt tror jag han är en självgod egoist som vill ha kompensation och jaga klick. Artiklar om hur dåligt det är med elbilar hamnar snabbt som premiumartiklar på Expressen, så det verkar sälja.

Folk får köra vilka bilar de vill för min del, tycker dock det är tråkigt att allmänheten får en bild av elbilar i media som inte riktigt stämmer överens med verkligheten. Jag har dock redan gjort mitt val och känner mig trygg i det, men samtidigt så får man inte glömma att det är bara en bil, vad är det värsta som kan hända om man har satsat på fel häst? Inget livsavgörande direkt.
@JanneJanne123 Du är fan en smart kille.
 
  • Gilla
witten och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Med risk att låta som en foliehatt tror jag han är en självgod egoist som vill ha kompensation och jaga klick.
Det är väl ett klassiskt fall av "två flugor med en smäll"?

Sen är det ju givetvis lättast att börja gräva där man står.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är väl ett klassiskt fall av "två flugor med en smäll"?

Sen är det ju givetvis lättast att börja gräva där man står.
Utveckla tack. Vad menar du med ”två flugor med en smäll"?
Kan knappast handla om elbils-åbäket, eller?
 
M Matte Bygg skrev:
Utveckla tack. Vad menar du med ”två flugor med en smäll"?
Kan knappast handla om elbils-åbäket, eller?
Skriv en artikel.
1) Få kompensation från en biltillverkare privat.
2) Tjäna pengar på en artikel folk vill läsa.

1) är fluga nummer 1. 2) är fluga nummer 2.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Jo. Kvällstidningarna har ofta rubriker bakom betalvägg med tex "Den elbilen ska du undvika", " bästa köpet av elbil" och liknande. Jag har aldrig betalat mig in för att se om de gjort den perfekta undersökningen. Troligen är det väl nån chefredaktör som bedömt sin egen bil?
Det är ännu värre än så, oftast handlar de låsta artiklarna inte om det som rubriken ger sken av, det är en enskild mening som i sitt sammanhang inte är värt något.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är ännu värre än så, oftast handlar de låsta artiklarna inte om det som rubriken ger sken av, det är en enskild mening som i sitt sammanhang inte är värt något.
de har också (på aftonbladet) börjat sätta små bockar V Lisan V Bästa bilen V Så kör du smartast Ofta rätt osammanhängande...
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Att skrota fungerande saker i förtid är oftast väldigt dumt. Dessutom gör det folk fattigare. Otroligt enögt att bara betrakta en parameter. Forskare ska ofta stavas "forskare". Det är försäljning och propaganda det handlar om.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vad jag kan se verkar de jämföra ny ICE-bil med ny elbil?
Det slår forskare vid det tyska institutet för energi- och miljöforskning Heidelberg (Ifeu) fast i en ny studie som visar att en ny elbil sparar närmare hälften av utsläppen av växthusgaser under sin livstid jämfört med en ny bil med förbränningsmotor.
De verkar alltså inte titta på begagnade ICE-bilar?
 
Av anledningen att en kompis bara fick 103 km räckvidd på sin Cooper SE vid 100% laddning i -18,5 grader, gick jag ut på hemsidan för att se bilens fakta.

Skrattade högt för mig själv när jag läste detta 😅😂🤣
Näää, 50-70 är aldrig snabbt, det är olidligt långsamt enligt mig.
Och ska man vänta till sommaren för att åka 🤔😉
Instruktioner för elbil: batteriladdning, temperatur vid körning, optimal hastighet för räckvidd och effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
50-70 km/h. Relativt snabbt...🙃🙄😱😂
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Att skrota fungerande saker i förtid är oftast väldigt dumt. Dessutom gör det folk fattigare. Otroligt enögt att bara betrakta en parameter. Forskare ska ofta stavas "forskare". Det är försäljning och propaganda det handlar om.
Det beror till stor del vilka modeller vi jämför.

Snabbräknat, bygga en Tesla model 3 och skrota en V70 d3
Volvo V70 d3 förbrukar 175g Co2 per km.
Tesla Model 3 förbrukar ungefär 3g/km med svensk elmix så säg 5 avrundat.
Det blir alltså 170g/km i skillnad per km

Det kostar ca 14.000.000g CO2 att tillverka en Model 3.
14.000.000/170=82.353km

Medelsvensken kör 11.000km per år
82.353/11.000=7,5 år

Kör man 30.000km per år
82.353/30.000=2,7 år

Min bensinare behöver köra 6800mil för att äta upp produktionen av en tesla
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Jo, har man obegränsat med pengar och struntar i om man använder dom på ett vettigt sätt så kan man ju räkna bara CO2 och strunta i allt annat 🤣
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.