Mitt problem med alla sådana här trådar är att de är så enögda för sina egna förhållanden...

För en del är elbil det bästa valet och för andra ett omöjligt val.

Jag har fortfarande inget bra svar för någon som bor i en hyresrätt utan laddmöjligheter på landsbygden med en låg inkomst och dåliga allmänna kommunikationer... Att höja kostnaden för att ha en bil lär inte hjälpa till snabba på omställningen.

Valmöjligheterna för den som bor i eget hus med bra jobb och lämpligt pendelavstånd och gratis laddning på jobbet är annorlunda.

/ATW
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Av anledningen att en kompis bara fick 103 km räckvidd på sin Cooper SE vid 100% laddning i -18,5 grader, gick jag ut på hemsidan för att se bilens fakta.

Skrattade högt för mig själv när jag läste detta 😅😂🤣
Näää, 50-70 är aldrig snabbt, det är olidligt långsamt enligt mig.
Och ska man vänta till sommaren för att åka 🤔😉
[bild]
Det är ju en stadsbil, då är väl 50-70 rätt snabbt?
 
Det är därför man ska titta på dom som faktiskt köper nya bilar. Det absolut snabbaste är att helt enkelt bara förbjuda nyförsäljningen av fossilbilar, gillar man inte förbud så är det väntan på billigare batterier som är en jämn process. De med små medel får åka begagnade bilar med kort räckvidd och ta tåget på långresan.

Eller Bonus/malus sytem på något sätt. Norge har t.ex. sänkt moms på elbilar

i Rumänien har dom ett program som heter Rabla där du helt enkelt får betala lägre pris för bilen om du byter in en gammal bil som ska skrotas. 10.000€ kan man få en Dacia Spring elbil för om man byter in en gammal 5000:- häck
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är därför man ska titta på dom som faktiskt köper nya bilar. Det absolut snabbaste är att helt enkelt bara förbjuda nyförsäljningen av fossilbilar, gillar man inte förbud så är det väntan på billigare batterier som är en jämn process. De med små medel får åka begagnade bilar med kort räckvidd och ta tåget på långresan.

Eller Bonus/malus sytem på något sätt. Norge har t.ex. sänkt moms på elbilar

i Rumänien har dom ett program som heter Rabla där du helt enkelt får betala lägre pris för bilen om du byter in en gammal bil som ska skrotas. 10.000€ kan man få en Dacia Spring elbil för om man byter in en gammal 5000:- häck
Jag vet inte hur jag ska tolka ditt inlägg... Kanske det är enklare att bara skjuta alla fattiga? Jag ser ingen tillstymmelse till lösning i ditt inlägg.

/ATW
 
  • Gilla
  • Wow
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag vet inte hur jag ska tolka ditt inlägg... Kanske det är enklare att bara skjuta alla fattiga? Jag ser ingen tillstymmelse till lösning i ditt inlägg.

/ATW
Om du faktiskt läser mitt inlägg så är det iallafall 3 metoder som bör öka hastigheten på omställningen till elbilar.
1. sänkt moms på elbilar
2. inbytesprogram med bidrag när du byter en smutsig bil mot en renare
3. Förbjud nyförsäljning av fossilbilar. -> 100% elbilar på nya vilket leder till fler elbilar även om det kostar mer för dom som köper dom nya ger det ett ökat tillskott för elbilar på begagnatmarknaden.

Fattiga människor har inte råd att köpa nya bilar oavsett. Där gäller det att maximera nybilsförsäljningen i önskad kategori så det finns fler billiga elbilar på marknaden. Det finns billiga begagnade elbilar redan idag men då får man stå ut med kort räckvidd.
Ekonomin är det effektivaste styrmedlet vi har, det ska alltså vara ekonomiskt fördelaktigt att ta det miljövänligare alternativet om det ska gå undan.
-> billigare att åka elbil
-> dyrare att åka fossilbil
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79 och 3 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Förbjud nyförsäljning av fossilbilar.
Att detta snabbar på en omställning till elbilar är tämligen självklart men anser du det realistiskt och rimligt?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Att detta snabbar på en omställning till elbilar är tämligen självklart men anser du det realistiskt och rimligt?
Nej. Absolut inte, det är ytterst icke-önskvärt skulle jag påstå.

Grundproblemet är att elbilar har för hög tillverkningskostnad idag, bidrag på köp hit och dit löser inte det. Så bättre vore att underlätta produktionen med support för fabriker, snabbare process för gruvdrift etc. Vi har ju både Litium och Kobolt i Svergie som inte utvinns för det är tydligen bättre med "barnarbetare i Kongo" det är väl på gång med väldigt osäkert och långsamt.

Sen kan man väl fråga sig varför vi ska flänga runt överallt
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om du faktiskt läser mitt inlägg så är det iallafall 3 metoder som bör öka hastigheten på omställningen till elbilar.
1. sänkt moms på elbilar
2. inbytesprogram med bidrag när du byter en smutsig bil mot en renare
3. Förbjud nyförsäljning av fossilbilar. -> 100% elbilar på nya vilket leder till fler elbilar även om det kostar mer för dom som köper dom nya ger det ett ökat tillskott för elbilar på begagnatmarknaden.

Fattiga människor har inte råd att köpa nya bilar oavsett. Där gäller det att maximera nybilsförsäljningen i önskad kategori så det finns fler billiga elbilar på marknaden. Det finns billiga begagnade elbilar redan idag men då får man stå ut med kort räckvidd.
Ekonomin är det effektivaste styrmedlet vi har, det ska alltså vara ekonomiskt fördelaktigt att ta det miljövänligare alternativet om det ska gå undan.
-> billigare att åka elbil
-> dyrare att åka fossilbil
På vilket sätt skulle en elbil (även om man bortser från kostnaden på bilen)vara ett alternativ för den på landsbygden boende människan utan laddmöjlighet...

/ATW
 
A ArneTW skrev:
På vilket sätt skulle en elbil (även om man bortser från kostnaden på bilen)vara ett alternativ för den på landsbygden boende människan utan laddmöjlighet...

/ATW
Jag vet inte om jag köper argumentet ”utan laddmöjlighet”. Möjligen ”utan smidig laddmöjlighet”. Finns det el (och det gör det i princip i 100% av alla svenska permanentboenden) så finns det möjlighet att lösa laddning.

Om det vore sant så är det en showstopper helt oavsett om det är på landsbygd eller inte och helt oavsett om man är fattig eller rik.
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag vet inte om jag köper argumentet ”utan laddmöjlighet”. Möjligen ”utan smidig laddmöjlighet”. Finns det el (och det gör det i princip i 100% av alla svenska permanentboenden) så finns det möjlighet att lösa laddning.

Om det vore sant så är det en showstopper helt oavsett om det är på landsbygd eller inte och helt oavsett om man är fattig eller rik.
Hur skulle du lösa laddmöjligheten i ett hyreshusområde i en mindre ort.

Jag håller med om att det inte är omöjligt men att det skulle hända snabbare bara för att man skulle göra det dyrare att ha bil är inte sant enligt mig.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Hur skulle du lösa laddmöjligheten i ett hyreshusområde i en mindre ort.

Jag håller med om att det inte är omöjligt men att det skulle hända snabbare bara för att man skulle göra det dyrare att ha bil är inte sant enligt mig.

/ATW
Det är ju bara att sätta upp laddare, plättlätt och inte speciellt dyrt. Finns det bidrag för fastighetsägare liknande det som finns för privatbostäder?

edit: verkar finnas, 50% upp till 15' per laddpunkt.
https://www.naturvardsverket.se/bidrag/ladda-bilen/
 
  • Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Finns det el (och det gör det i princip i 100% av alla svenska permanentboenden) så finns det möjlighet att lösa laddning.
På vilket sätt säkerställer det faktum att någon har el i sin bostad att denne kan lösa sin laddning?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är ju bara att sätta upp laddare
Vem menar du ska göra det? Fastighetsägaren som inte ens har möjlighet att erbjuda parkeringsplatser?
 
A ArneTW skrev:
Hur skulle du lösa laddmöjligheten i ett hyreshusområde i en mindre ort.

Jag håller med om att det inte är omöjligt men att det skulle hända snabbare bara för att man skulle göra det dyrare att ha bil är inte sant enligt mig.

/ATW
Det första jag skulle göra är att prata med fastighetsägaren. I andra hand skulle jag se mig omkring efter villor i närområdet där man kanske kan göra en deal med en husägare om att installera en laddbox (eller köpa in sig på befintlig).

Men att bo i hyreslägenhet i glesbygd är såklart en svår nöt att knäcka när det kommer till elbilsladdning. Utan möjlighet att ladda hemma hade jag inte skaffat elbil idag. Själv laddar jag minst 95% hemma, övriga 4,8% på jobbet (2,20kr/kWh) och resten på snabbladdare vid längre resor.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Att hitta på låtsashinder som att det inte skulle finnas el på landsbygden är så löjligt att jag redan nu kan lova att man i en nära framtid kommer skratta åt dem som förr (nu alltså) kom med sådana argument.

Det är bara att det uppstår en efterfrågan så kommer problemet lösa sig. För den som inte tror mig uppmanar jag er att backa fem–tio år bakåt i tiden och se på den diskussion som då fanns om bostadsrätter och/eller gatuparkering i städer.

Några få kommer ha problem i ett övergångsskede, men det är allt.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.