Alfredo Alfredo skrev:
Vem menar du ska göra det? Fastighetsägaren som inte ens har möjlighet att erbjuda parkeringsplatser?
Hur ofta saknas parkeringsmöjlighet på landsbygden?
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 8 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att hitta på låtsashinder som att det inte skulle finnas el på landsbygden är så löjligt att jag redan nu kan lova att man i en nära framtid kommer skratta åt dem som förr (nu alltså) kom med sådana argument.

Det är bara att det uppstår en efterfrågan så kommer problemet lösa sig. För den som inte tror mig uppmanar jag er att backa fem–tio år bakåt i tiden och se på den diskussion som då fanns om bostadsrätter och/eller gatuparkering i städer.

Några få kommer ha problem i ett övergångsskede, men det är allt.
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta...

Upplys mig om diskussionen om bostadsrätter och gatuparkeringar.

Sedan kan berätta för mig hur laddinfrastrukturen lägenhetsboende ska lösas.

/ATW
 
useless useless skrev:
Hur ofta saknas parkeringsmöjlighet på landsbygden?
Nu är det väl lite otydligt vad landsbygd betyder... men om man tolkar det som tätorter med mindre än 5000invånare där det finns hyreshus.

Jag förstår att du tror att det bara bor bönder med egna gårdar utanför slussarna.

/ATW
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är ju bara att sätta upp laddare, plättlätt och inte speciellt dyrt. Finns det bidrag för fastighetsägare liknande det som finns för privatbostäder?

edit: verkar finnas, 50% upp till 15' per laddpunkt.
[länk]
Ja du...

/ATW
 
useless useless skrev:
Hur ofta saknas parkeringsmöjlighet på landsbygden?
Nu handlade detta inte om landsbygden utan om en "mindre ort" och även om det finns parkeringsmöjlighet är det inte samma sak som att det är "plättlätt" att sätta upp laddare.

Har man själv inte kontroll över den fastighet där man parkerar krävs det att den med denna kontroll vill sätta upp laddare. Annars spelar det ingen roll om det är "plättlätt" för laddarna uppstår inte av sig själva.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Nu är det väl lite otydligt vad landsbygd betyder... men om man tolkar det som tätorter med mindre än 5000invånare där det finns hyreshus.
Och på hur många av dessa orter är det omöjligt att ordna en parkeringsplats med laddare/motorvärmare inom gångavstånd från bostadshusen om det skulle saknas?

Jag har bara bott på orter med färre än 5000 invånare och enligt min erfarenhet finns det alltid parkeringsplatser i anslutning till hyreshuskvarteren i centrum.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att hitta på låtsashinder som att det inte skulle finnas el på landsbygden
Vem har påstått något sådant. Jag tycker du argumenterar ganska osakligt nu.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är bara att det uppstår en efterfrågan så kommer problemet lösa sig. För den som inte tror mig uppmanar jag er att backa fem–tio år bakåt i tiden och se på den diskussion som då fanns om bostadsrätter och/eller gatuparkering i städer.
Dessa två meningar får du gärna förklara för jag förstår inte alls vad du menar. Vilken diskussion "om bostadsrätter och/eller gatuparkering i städer" fanns för fem/tio år sedan och hur menar du att den förändrats?
 
useless useless skrev:
Och på hur många av dessa orter är det omöjligt att ordna en parkeringsplats med laddare/motorvärmare inom gångavstånd från bostadshusen om det skulle saknas?

Jag har bara bott på orter med färre än 5000 invånare och enligt min erfarenhet finns det alltid parkeringsplatser i anslutning till hyreshuskvarteren i centrum.
Skönt att du tycker det är så lätt att ordna.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Skönt att du tycker det är så lätt att ordna.

/ATW
Nja... Min poäng var väl snarare att det redan är ordnat? Men jag har ju lite begränsad erfarenhet, så du får gärna visa något exempel på en ort med max 5000 invånare där det saknas parkeringsmöjligheter i de centrala delarna.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Och på hur många av dessa orter är det omöjligt att ordna en parkeringsplats med laddare/motorvärmare inom gångavstånd från bostadshusen om det skulle saknas?
Det vet jag inte men om det är teoretiskt möjligt att installera en "laddstolpe" är rätt ointressant för den som behöver ladda sin bil. Det intressanta är om det faktiskt är möjligt att få tillgång till en sådan "laddstolpe".

Råder man inte själv över den fastighet där man parkerar är man beroende av att den som gör det är villig att erbjuda laddmöjlighet. Och så kanske det snart blir för de flesta men så är det definitivt inte idag.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
du får gärna visa något exempel på en ort med max 5000 invånare där det saknas parkeringsmöjligheter i de centrala delarna.
Fast nu handlade det inte om parkeringsmöjligheter utan om parkeringsmöjligheter med möjlighet att ladda.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Ja, jag har ju bara bott i Norrland och där är det i alla fall standard med motorvärmarplatser för de boende. Men det är kanske inte lika självklart i södra Sverige.
 
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att hitta på låtsashinder som att det inte skulle finnas el på landsbygden är så löjligt att jag redan nu kan lova att man i en nära framtid kommer skratta åt dem som förr (nu alltså) kom med sådana argument.

Det är bara att det uppstår en efterfrågan så kommer problemet lösa sig. För den som inte tror mig uppmanar jag er att backa fem–tio år bakåt i tiden och se på den diskussion som då fanns om bostadsrätter och/eller gatuparkering i städer.

Några få kommer ha problem i ett övergångsskede, men det är allt.
Har någon förändring av någonting någonsin skett utan att någon enskild känt åtminstone en övergående irritation, jag tror faktiskt inte det?

Finns det öht någonting i vårt land som ingen ondgör sig över, nej, jag tror inte det heller.

Skulle man vänta med alla förbättringar tills alla förklarar sig helnöjda så tror jag inte vi någonsin kommit ur havet.
 
  • Gilla
  • Älska
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
D
A ArneTW skrev:
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta...

Upplys mig om diskussionen om bostadsrätter och gatuparkeringar.

Sedan kan berätta för mig hur laddinfrastrukturen lägenhetsboende ska lösas.

/ATW
Det kommer ske med kabel!
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Om hela ”byn” köper varsin Tesla kommer det snart en supercharger på torget mittemot det nedlagda domusvaruhuset. Marknadsekonomi.

(Eller så investerar något företag i lite mark och sätter upp andra typer av laddstationer).
 
  • Gilla
richardtenggren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.