Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Alla nya bilar som går över typ 5' mil för sin livslängd bör vara elbilar är väl det man kan säga.
Befintliga bilar som körs extremt lite, typ under 8,200 mil på tiden av en elbils livslängd bör få vara kvar.

Medellivslängden på en bil är 15-20 år så räknar vi
15 år -> 546mil/år
20 år -> 410 mil/år
Min andrabil är en V70 från 2005. Helt otrolig kvalitet. Förra året hade vi behov av två bilar lite oftare av olika skäl, annars är det nån gång i månaden. Så tar vi den när vi ska åka långresa. Min tanke är ju att den ska gå runt 500 mil per år, inte så mycket mer. Då tycker jag det är helt OK att behålla den. Min gamla mamma har en liten Kia som är 5 år gammal som hon kört kanske 2500 mil totalt med. Även hon bör behålla denna Kia.

Problemet jag ser är de som köper nya fossilbilar. Skillnaden görs framförallt vid val av ny bil. De som köper ny bil har ofta även ekonomin att ta en elbil istället och kan på de första 3 åren i princip räkna hem merkostnaden med sänkt driftskostnad (då de flesta, utom min gamla mamma och andra pensionärer, som köper ny bil ofta kör flera tusen mil per år). Om man nu kör extremt få mil så tycker jag det kan vara motiverat att köpa en ny förbränningsbil också, ta tex pensionärer eller Nerre i denna tråden.

För de som har behov av en extrabil och möjlighet att parkera den tycker jag man skulle kunna överväga en skatt så att gamla bilar blir billiga att ha om man har en väldigt kort körsträcka. Visst kan det bli fusk med skruvade mätare, men det är såpass krångligt nuförtiden att jag tror att gemene man inte skulle fuska. Så fram för en kilometerbaserad skatt så kan familjer ha en gammal A6 diesel som går 500 mil per år och sen köra en liten elbil till vardags. Även försäkringsbolagen borde se över om inte bilar som går som andrabilar med extremt kort körsträcka kunde få lägre försäkring. Jag tror det är betydligt bättre att "slutanvända" förbränningsbilarna genom att låta dem gå länge men med få mil och att folk då vågar köpa elbil för vardagskörningen. För tyvärr saknas den bil som Nerre hela tiden efterfrågar, den billiga, mellanstora elbilen utan lull lull och med bra utrymmen. Den är helt enkelt för dyr att tillverka tror jag, plus att jag tror att många andra länder redan är mer vanligt att man har en liten "citybil" - i sverige ska alla köra en stor kombi till vardags. Det som verkar erbjudas som elbil är antingen en minibil eller en lyxig SUV/coupe tex Tesla S / X.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Om man inte "hetsar" på omställning till ev. elbilar som framtida drivmedel så kommer det att lösa sig både med laddning och passande fordonsmodeller. Vi kan väl kolla tråden 2030-35-40 för att se hur utvecklingen varit.😃
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Åter igen: Hur vanligt är det på orter med färre än 5000 invånare?
Återigen: I #19930 svarade jag på den frågan med att jag inte vet. Tror du verkligen någon kan ge ett meningsfullt svar på den frågan?
 
Mikael_L
D djac skrev:
Men vi kan väl ge Arne lite rätt, för att det ska vara bekvämt med elbil så bör man försöka få tillgång till destinationsladdning i närheten av hemmet, att bara snabbladda hade jag tyckt var drygt. Jag har bekanta som levde så i över ett år, innan de fick till laddare vid brfs parkeringsplatser.
Men jag undrar lite när polletten ska falla ner för de stora matmarknaderna, köpladorna och affärscentrum, som mest inriktar sig på att få de bilburna kunderna.

De kommer självklart snart börja ha lösningar där man åker dit, ställer sig vid någon av alla parkeringsplatser som har laddstolpe. Där matar man in sitt regnummer och kopplar bilen.
I kassan sen meddelar man att man även vill betala för laddningen och uppger sitt regnummer, så stoppas laddningen och bilen släpps loss och det kommer 2-3kr/kWh på kvittot.

Dessa stolpar bör kunna ladda med något typ 10-22kW, jag tror inte mer behövs, hellre att det finns fler laddstolpar.

En bra lösning för stadsbor som har elbil som man kör måttligt långt med.
 
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
J JohanLun skrev:
Jag tror det är betydligt bättre att "slutanvända" förbränningsbilarna genom att låta dem gå länge men med få mil och att folk då vågar köpa elbil för vardagskörningen.
Ja det är bra tänkt.
Och då är det inte att slutanvända gamla bilar som är det viktiga, utan att få folk som våndas över elbilsvalet med tanke på räckvidden - de som skippar elbilen för att en med minst 70 mils räckvidd, på vintern, blir för dyr.
Om de inser att de kan ha en mer vettig elbil för sina dagliga transporter och sen behålla sin gamla ICE utan att bi allt för fattiga, för den där årets skidresa vid påsk, och till Liseberg en gång på sommaren, så kanske det lossnar lite med försäljning av mindre, billigare och enklare elbilar, vilket om några år kommer göra en bra skillnad på begagnatmarknaden.

edit:
du skrev slutanvända inom " " ... så jag tror att du menade precis som jag tänker.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men jag undrar lite när polletten ska falla ner för de stora matmarknaderna, köpladorna och affärscentrum, som mest inriktar sig på att få de bilburna kunderna.

De kommer självklart snart börja ha lösningar där man åker dit, ställer sig vid någon av alla parkeringsplatser som har laddstolpe. Där matar man in sitt regnummer och kopplar bilen.
I kassan sen meddelar man att man även vill betala för laddningen och uppger sitt regnummer, så stoppas laddningen och bilen släpps loss och det kommer 2-3kr/kWh på kvittot.

Dessa stolpar bör kunna ladda med något typ 10-22kW, jag tror inte mer behövs, hellre att det finns fler laddstolpar.

En bra lösning för stadsbor som har elbil som man kör måttligt långt med.
Det är nog inte viljan som saknas. ICA mfl har laddare utanför sina lador men problemet är att det saknas effekt in för att gödsla med stolpar över hela deras parkeringar.

Var själv med och projekterade ett köpområde nära Stockholm som skulle byggas. De låg redan vid start på gränsen med vad elnätet kunde ge dem och det var utan några laddplatser projekterade. Det satts lite laddplatser ändå, men de har fått stängas av när området blivit fullt inflyttat då verksamheten tar allt som nätet kan ge området.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
R Robert-san01 skrev:
Det är nog inte viljan som saknas. ICA mfl har laddare utanför sina lador men problemet är att det saknas effekt in för att gödsla med stolpar över hela deras parkeringar.
Nej, problemet är djungeln av betalningslösningar, och allt krångel där.
Uppge regnummer och betala i kassan - superenkelt!


R Robert-san01 skrev:
Var själv med och projekterade ett köpområde nära Stockholm som skulle byggas. De låg redan vid start på gränsen med vad elnätet kunde ge dem och det var utan några laddplatser projekterade. Det satts lite laddplatser ändå, men de har fått stängas av när området blivit fullt inflyttat då verksamheten tar allt som nätet kan ge området.
Men visst, JA, det finns även detta problem. I Uppsala har det varit katastrofläge i ett decennium nu.
Men nu byggs det stamnät och regionnätsförstärkningar hit, så det snart börjar finnas en möjlighet för stan att fortsätta växa.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är bra tänkt.
Och då är det inte att slutanvända gamla bilar som är det viktiga, utan att få folk som våndas över elbilsvalet med tanke på räckvidden - de som skippar elbilen för att en med minst 70 mils räckvidd, på vintern, blir för dyr.
Om de inser att de kan ha en mer vettig elbil för sina dagliga transporter och sen behålla sin gamla ICE utan att bi allt för fattiga, för den där årets skidresa vid påsk, och till Liseberg en gång på sommaren, så kanske det lossnar lite med försäljning av mindre, billigare och enklare elbilar, vilket om några år kommer göra en bra skillnad på begagnatmarknaden.

edit:
du skrev slutanvända inom " " ... så jag tror att du menade precis som jag tänker.
Det fina (om man har plats på gården) är ju att man har en extrabil. Vi klarade oss länge på en bil plus en extra "sommarbil" när vi saxade semestrar. Jag hade under många år en saab-cab, när jag trodde vi kunde vara utan den blev det efter ett halvår en gammal skoda oktavia som ingen ville köra då de få gångerna vi skulle göra olika saker blev extremt krångligt om jag tex stack iväg en vecka med barnen och lämnade frun helt utan bil. Nu råkade jag få ta över min pappas gamla V70 när han slutade köra bil och den var så jäkla bra att jag har behållit den som andrabil, trots den är väldigt "trist". Annars skulle jag nog överväga en något nyare andrabil. Jag har nog aldrig kört så gammal bil på fjällresan förut, men underligt nog så har denna bil aldrig krånglat.

Ja, slutanvända menar jag att gamla tjänsteslädar typ A6, V90 osv efter 6-7 år är ypperliga att gå ytterligare 10 år som sällananvänd andrabil. Sen skrotas. Det kommer ytterligare ett antal år finnas behov av dessa bilar som nya, går de få mil räcker de länge hos privatpersoner som kör 500 mil om året. Funkar ju bara för de som "egentligen" inte har behov av 2 bilar. Men bor man på landet och kör många mil så går nog elbilskalkylen ihop ändå, iallafall snart, när fler beg bilar finns tillgängliga.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men jag undrar lite när polletten ska falla ner för de stora matmarknaderna, köpladorna och affärscentrum, som mest inriktar sig på att få de bilburna kunderna.

De kommer självklart snart börja ha lösningar där man åker dit, ställer sig vid någon av alla parkeringsplatser som har laddstolpe. Där matar man in sitt regnummer och kopplar bilen.
I kassan sen meddelar man att man även vill betala för laddningen och uppger sitt regnummer, så stoppas laddningen och bilen släpps loss och det kommer 2-3kr/kWh på kvittot.

Dessa stolpar bör kunna ladda med något typ 10-22kW, jag tror inte mer behövs, hellre att det finns fler laddstolpar.

En bra lösning för stadsbor som har elbil som man kör måttligt långt med.
Mikael, du är väl baserad i Uppsala. ICA Maxi där vid E4 S (gnista?) har en utmärkt laddare som är gratis. Snabb dessutom. "Vår" närmsta ICA Maxi i Häggvik har också gratis laddare som är annonserade som 22kW. Men de verkar vara i praktiken på 22kW för alla tillsammans. Inte ens när jag stått där själv och storhandlat en timme har det gått i mer än 2-3 kWh. Uselt. Dyr är affären också. Den i Uppsala har jag handlat 30-40 minuter och fått i 10kWh, lite längre handling så är min resa från Sollentuna till Uppsala helt återställd efter handlingen. Den verkar faktiskt trycka i 22kW, och eftersom Zoe drar ca 1.4 så fyller man rätt lätt i en 5 mila tur.

Jag tror laddningen måste bli så enkel som Teslas Superchargers, man bara pluggar i sladden så sköts debitering helt automagiskt. Vi hade Tesla som hyrbil på semestern i somras under 2v och det var fruktansvärt enkelt. Då är det ännu enklare än att tanka bensin. Inga kort. Ingenting. Bara plugga i sladden.
 
Mikael_L
J JohanLun skrev:
ICA Maxi där vid E4 S (gnista?) har en utmärkt laddare som är gratis.
OK, ja det hade jag inte koll på.
Ibland, sällan, men ibland åker jag ut på Almungevägen i slutet av dagen, jag borde kanske åka in där och handla lite någon dag, för att testa.
J JohanLun skrev:
Snabb dessutom. "Vår" närmsta ICA Maxi i Häggvik har också gratis laddare som är annonserade som 22kW. Men de verkar vara i praktiken på 22kW för alla tillsammans. Inte ens när jag stått där själv och storhandlat en timme har det gått i mer än 2-3 kWh. Uselt. Dyr är affären också.
Ja samma är det vid Citygross Gränbystaden, de har några gratis laddpunkter, men på en timme så ramlar det kanske in max 1/2 kWh, så de är otroligt effektbegränsade, helt värdelöst.
Annars hade jag stannat där och handlat på vägen hem lite då och då. Nu missar de en del försäljning - men jag tror inte de har märkt det.

Samma med laddarna i garaget i Gränby C, de var gratis (men trångt om platserna dock), och det var ett incitament för mig att åka in och handla och kanske gå på systemet, på vägen hem.
Nu när de kostar så skippar jag detta för det mesta (inte för kostnaden egentligen, utan bara att jag inte ids greja med en laddlösning till för bara detta nästan-behov).
Här är ett exempel på där jag ibland skulle åkt och handlat på Kvantum där, om det bara hade varit så enkelt som jag beskrev i ett inlägg tidigare, att jag skulle kunnat betala i kassan tillsammans med matkassen.
Nu skippar jag det, jag åker hem och laddar billigare, om det kniper så kör jag sakta, om det kniper extremt så tar jag 5 minuter i snabbladdaren i Gränby köpstad.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om de inser att de kan ha en mer vettig elbil för sina dagliga transporter och sen behålla sin gamla ICE utan att bi allt för fattiga
Enbart den extra parkeringskostnaden skulle göra mig för fattig för att det skulle kunna motiveras... Räknar man sedan in alla övriga fasta kostnader en bil medför tror jag inte många ser det rimligt med två bilar om de inte faktiskt har behov av två bilar.
 
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Enbart den extra parkeringskostnaden skulle göra mig för fattig för att det skulle kunna motiveras... Räknar man sedan in alla övriga fasta kostnader en bil medför tror jag inte många ser det rimligt med två bilar om de inte faktiskt har behov av två bilar.
Så är det, först och främst är det endast möjligt för de som har möjlighet att ha en extra bil ståendes helt gratis. Men ärligt talat måste det ju inte vara på egen tomt, eller precis där man bor. Föräldrarna eller någon släkting, vän, har kanske en gård ...

Sen är de fasta kostnaderna för en extra bil för höga, men det var ju det som JohanLun adresserade, löser man detta, så kanske fler kan tänka sig en elbil, om de har råd att ha sin gamla fossilkärra som backup.



Jag har en kompis, de hade en diesel och köpte en elbil.
De behöll bägge, de menade att dieseln behövs för de resor de ibland gör till farmor/farfar (ca 35 mil) och lite annat.
Nu visade det sig att det var så kul med elbil, och så billigt, att de tar elbilen ändå för de flesta av dessa resor också, och står ut med lite bök med laddning på vägen osv.
Jag tror att de fortfarande har kvar dieseln på garageuppfarten, men den måste ju kännas lite belastande att ha, kan jag tänka mig. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Enbart den extra parkeringskostnaden skulle göra mig för fattig för att det skulle kunna motiveras... Räknar man sedan in alla övriga fasta kostnader en bil medför tror jag inte många ser det rimligt med två bilar om de inte faktiskt har behov av två bilar.
Vi parkerar ju gratis på egen tomt, ja det är nog en förutsättning.
Jag har räknat och det skulle nog vara billigare att ta ut en elbil, typ en ID4, som personalbil via jobbet (även om den kostnaden gått upp rejält) än att ha en privat liten beg elbil (Zoe) och en (jättegammal) Volvo. Även en gammal bil kostar i skatt, försäkring, besiktning och några småkostnader ca 1000kr i månaden. Visst kan man köra enbart trafikförsäkring och ställa av bilen när den inte nyttjas, men vi kör helförsäkring och har den påställd hela tiden. Men de där gångerna ett par gånger i månaden när två bilar behövs är det väldigt värdefullt att slippa "skippa" en aktivitet vilket annars skulle bli fallet. Visst, man kan ta taxi eller åka kommunalt, det går nog att "räkna hem", men konsekvensen blir att man där och då är för snål och "stannar hemma". Fördelen med elbilen är att det är otroligt billigt och inte känns så elakt för miljön att ta korta turer med bil så den används oftare.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Jag skulle inte vara orolig för att ha elbil i Norrlands inland och bo i lägenhet. Finns nog inget lägenhet där som inte har egen parkering med motorvärmare och det finns fina lösningar för att bygga om till elbilsladdare och ändå ha kvar motorvärmaruttaget.
Ja du...

/ATW
 
R Robert-san01 skrev:
Det funkar för Kopparstaden...

[länk]
Som sagt finns det exempel där det funkar och där infrastrukturen klarar fler laddplatser... men att extrapolera det till att det inte finns något problem är att ta i.

Om du frågar de som bor på kopparstaden lär du finna de som inte har tillgång till motorvärmare/laddplats.

/ATW
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.