Alfredo Alfredo skrev:
OK. Så hur tycker du den privatperson som bor i en lägenhet helt utan parkeringar inom fastigheten bör agera för att någon (kommunen antar jag) ska sätta upp laddstolpar efter gatan? Vilka realistiska möjligheter till påverkan som medför att laddstolpar installeras ser du? Förekommer det ens att det finns installerade laddstolpar efter gatan?


Återigen verkar du inte förstå. Vilken parkering? Hur ska de som varje dag behöver leta en ledig lucka efter gatan agera för att få laddmöjlighet?
Lägg av nu, ja absolut menar jag att man ska pusha på att t.ex. kommunen sätter upp laddstolpar. Det förekommer lite här och var, främst i parkeringshus och parkering för bostadsområden.

Uttrycks ett starkt önskemål om laddplatser från tillräckligt många kommer proaktiva kommuner att agera. Jag fick förfrågan av Göteborgs stad när jag bodde i Göteborg om att installera laddplats utan att be om det. Kommunens proaktiva agerande i det fallet, tror det va 5-6 år sedan

Parkeringen där man brukar parkera sin bil, var det nu än må vara.

Det är inte säkert att man får framgång direkt eller alls men försöker ingen kommer det aldrig.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det har väl ingen menat men är det inte ganska rimligt att de som inte har en vettig möjlighet att ladda en elbil väntar med att köpa en sådan tills de har en sådan möjlighet. Det är väl rent ut sagt rätt korkat att köpa en elbil om man inte kan ladda den?
Man kan inte utdöma ett teknikskifte för att några individer inte ännu har möjligheten att gå över.

Tänk om man sagt detta om elektiska spisar. Det finns hus som inte har fått el indraget än, så jag tycker vi avvaktar med elspisar tills alla hus och stugor i hela Sverige har el indraget, tills dess får alla köra på vedspis.

De som inte har laddplats, eller de som redan har en bra förbränningsbil och kör några hundra mil om året ska givetvis inte gå i bräschen för elektrifieringen genom att byta bil. Men de kan ju inte hindra (genom något slags mystiskt argument) andra som har dessa möjligheter att byta till el...
 
  • Gilla
Skandiamannen och 2 till
  • Laddar…
D
A ArneTW skrev:
Men din lösning är att göra det dyrare att köra bil så blir problemen lösta.

Jag anar också ett människoförakt i din argumentation.. De som inte har möjlighet att ladda eller köpa en elbil är lata och saknar driv och får skylla sig själva.

/ATW
Det kommer bli dyrare, transporter förespås öka i pris och därmed konsumeras allt mindre.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Det har väl ingen menat men är det inte ganska rimligt att de som inte har en vettig möjlighet att ladda en elbil väntar med att köpa en sådan tills de har en sådan möjlighet. Det är väl rent ut sagt rätt korkat att köpa en elbil om man inte kan ladda den?
Men nej så är det ju.
Det fanns ju både en som var först med att köpa en bensinbil i slutet av 1800-talet och sen någon som var sist med att sluta ta häst till affären.
Lika blir det nu, någon var först med elbil, någon annan blir den siste att använda ICE för daglig transport.

Det går ju inte ens teoretiskt att alla gör bytet samma dag.

Och i kölvattnet av detta kommer även laddmöjligheter att utökas, men inte heller det blir jämnt fördelat, utan kommer att i viss mång följa etableringen av elbilar (alltså var, när och hur, typ)
 
A ArneTW skrev:
Men din lösning är att göra det dyrare att köra bil så blir problemen lösta.

Jag anar också ett människoförakt i din argumentation.. De som inte har möjlighet att ladda eller köpa en elbil är lata och saknar driv och får skylla sig själva.

/ATW
Jag tycker ändå alternativet att göra en "förstörande" teknik dyrare är bättre än att ge subventioner till elbilsköpare. Det är faktiskt bättre att ta ut en straffskatt än att ge ett bidrag. Jag tycker nog totalt sett det oftast är bättre göra så. Tex, gör det lönsammare att arbeta för en låg lön (=sänk skatten) än ge den som jobbar inget eller lite ett bidrag. Är det bättre att ge bidrag till de som äter morötter eller höja skatten på chips och läsk? Så länge vi tar ut skatter på saker så är det bättre att ta högre skatt på aktiviteter som är oönskade. Det sämsta är att ta skatt på aktiviteter som är önskade och ge bidrag till aktiviteter som är oönskade. Som tex med arbete och arbetslöshet.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men nej så är det ju.
Det fanns ju både en som var först med att köpa en bensinbil i slutet av 1800-talet och sen någon som var sist med att sluta ta häst till affären.
Lika blir det nu, någon var först med elbil, någon annan blir den siste att använda ICE för daglig transport.

Det går ju inte ens teoretiskt att alla gör bytet samma dag.

Och i kölvattnet av detta kommer även laddmöjligheter att utökas, men inte heller det blir jämnt fördelat, utan kommer att i viss mång följa etableringen av elbilar (alltså var, när och hur, typ)
Jag tycker vi istället ska göra som högertrafikomläggningen 1967. Vi väljer en dag när alla ska byta samtidigt. Det är väl lite samma sak med elbilar och bensinbilar som vilken sida vägen man kör på? :D ;)
 
  • Haha
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Lägg av nu, ja absolut menar jag att man ska pusha på att t.ex. kommunen sätter upp laddstolpar. Det förekommer lite här och var, främst i parkeringshus och parkering för bostadsområden.

Uttrycks ett starkt önskemål om laddplatser från tillräckligt många kommer proaktiva kommuner att agera. Jag fick förfrågan av Göteborgs stad när jag bodde i Göteborg om att installera laddplats utan att be om det. Kommunens proaktiva agerande i det fallet, tror det va 5-6 år sedan

Parkeringen där man brukar parkera sin bil, var det nu än må vara.

Det är inte säkert att man får framgång direkt eller alls men försöker ingen kommer det aldrig.
Vare sig man tycker om det eller inte, så blir det hela tiden fler laddplatser. Både kommuner och fastighetsägare går i bräschen.

https://forvaltarforum.se/2023/05/09/stockholmshem-gor-alla-parkeringsplatser-redo-for-laddning/

https://hagagaraget.se/

https://www.lulebo.se/artikel/elbilsladdning

https://alltomelbil.se/p-garaget-vid-populara-arenan-har-nu-bara-laddplatser/
Stockholms Parkering har idag 13 anläggningar där samtliga platser har laddare. Dessa är anläggningar Arenagaraget (786), Hjärnegaraget (56), Högalidsgaraget (192), Norra Tornsgaraget (229), P-hus David Bagare (223), P-hus Fleminggatan (161), P-hus Hagastaden (845), P-hus Norra Real (183), P-hus Slottsbacken (18), P-hus Åkeshov (188), Rådhusgaraget (80), Stigbergsgaraget (342) och Väll-In (124).

https://storynews.se/parkeringsbolaget-bygger-ut-laddplatser-i-snabb-takt/
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tycker ändå alternativet att göra en "förstörande" teknik dyrare är bättre än att ge subventioner till elbilsköpare. Det är faktiskt bättre att ta ut en straffskatt än att ge ett bidrag. Jag tycker nog totalt sett det oftast är bättre göra så. Tex, gör det lönsammare att arbeta för en låg lön (=sänk skatten) än ge den som jobbar inget eller lite ett bidrag. Är det bättre att ge bidrag till de som äter morötter eller höja skatten på chips och läsk? Så länge vi tar ut skatter på saker så är det bättre att ta högre skatt på aktiviteter som är oönskade. Det sämsta är att ta skatt på aktiviteter som är önskade och ge bidrag till aktiviteter som är oönskade. Som tex med arbete och arbetslöshet.
Jag vill att man försöker undvika att sparka på de som redan ligger.

Ser ingen som argumenterar för att vi inte ska elektrifiera så fort och så mycket som möjligt.
Men att tro att alla har samma möjligheter bara man tar fram piskan när morötterna till villa/sommarstugehögern drogs in är fel.

För de som knappt har råd att ha en billig bil är råden om att ta sig i kragen ett hån.

Sedan att de som tror att alla som har tillgång till två hål i väggen automatiskt kan ladda bilar är mer än naiva när det gäller elinfrastrukturen i städer och tätorter...

/ATW

/ATW
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vare sig man tycker om det eller inte, så blir det hela tiden fler laddplatser. Både kommuner och fastighetsägare går i bräschen.

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]
Stockholms Parkering har idag 13 anläggningar där samtliga platser har laddare. Dessa är anläggningar Arenagaraget (786), Hjärnegaraget (56), Högalidsgaraget (192), Norra Tornsgaraget (229), P-hus David Bagare (223), P-hus Fleminggatan (161), P-hus Hagastaden (845), P-hus Norra Real (183), P-hus Slottsbacken (18), P-hus Åkeshov (188), Rådhusgaraget (80), Stigbergsgaraget (342) och Väll-In (124).

[länk]
Bra så... ett par tre tusen laddplatser då... Då har nästan varje stockholmare en egen laddplats snart.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Jag vill att man försöker undvika att sparka på de som redan ligger.

Ser ingen som argumenterar för att vi inte ska elektrifiera så fort och så mycket som möjligt.
Men att tro att alla har samma möjligheter bara man tar fram piskan när morötterna till villa/sommarstugehögern drogs in är fel.

För de som knappt har råd att ha en billig bil är råden om att ta sig i kragen ett hån.

Sedan att de som tror att alla som har tillgång till två hål i väggen automatiskt kan ladda bilar är mer än naiva när det gäller elinfrastrukturen i städer och tätorter...

/ATW
Jag är absolut för att inte fördyra att ha en gammal bil.
Men om man kör flera tusen mil per år så gör man av med så mycket i "driftskostnad" att man troligen kan räkna hem en elbil. Iallafall en billig sådan. Så egentligen är det hjälp till självhjälp att försöka få över dessa till elektrifiering.

Det man kan göra är att lägga en hög fordonsskatt på ALLA förbränningsfordon som tex är mellan 0-5 år gamla, lägga en kilometer-CO2-baserad skatt på alla som är äldre än 5 år. De som har råd att köpa ny bil får betala hög skatt oavsett miltal, övriga kan köra få mil billigt men med ökande miltal blir den bilen dyrare.

Elbilar skulle man kunna göra lättnader att köra, tex tullar osv. Men att ge bidrag för att köpa en ny bil är fel. Många elbilar försvinner utomlands när de säljs begagnade. Förvisso är vår atmosfär inte nationell så visst vinner vi på att andra länder kör mer elbil. Men det är orimligt att vi ska stå för elektrifiering i andra länder med våra skattemedel. Igen. Här är bättre med piska än morot sett till bidrag. Moroten kommer av att det är billigare köra elbil. Inte köpa den.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
D
A ArneTW skrev:
Jag vill att man försöker undvika att sparka på de som redan ligger.

Ser ingen som argumenterar för att vi inte ska elektrifiera så fort och så mycket som möjligt.
Men att tro att alla har samma möjligheter bara man tar fram piskan när morötterna till villa/sommarstugehögern drogs in är fel.

För de som knappt har råd att ha en billig bil är råden om att ta sig i kragen ett hån.

Sedan att de som tror att alla som har tillgång till två hål i väggen automatiskt kan ladda bilar är mer än naiva när det gäller elinfrastrukturen i städer och tätorter...

/ATW

/ATW
Alla kostnadsökningar slår hårdast mot de fattiga, varför bensin, diesel och snus ska prioriteras framför tex mat, när vi vet att det finns gott om familjer där barnen kommer hungriga till skolan, fattar jag inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
D djac skrev:
Alla kostnadsökningar slår hårdast mot de fattiga, varför bensin, diesel och snus, ska prioriteras framför tex mat, när vi vet att det finns gott om familjer där barnen kommer hungriga till skolan, fattar jag inte.
Sänk moms på mat. Höj på snus och bensin. :)

Om föräldrarna kör V8, snusar och sen inte har råd med mat, det löser man inte med vilka skatter och bidrag man än har...
 
  • Gilla
  • Haha
Pin och 1 till
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Sänk moms på mat. Höj på snus och bensin. :)

Om föräldrarna kör V8, snusar och sen inte har råd med mat, det löser man inte med vilka skatter och bidrag man än har...
Nej man kan inte hjälpa folk tillrätta med alla val, och detta är klart OT, men jag känner att detta Ronny & Ragge-fokus vi fått med regeringen är helt galet, snus och bensin ligger på samhällets förstaplats. Med en lärarsläkt (inte jag) hör jag om mycket elände och billigare snus är aldrig lösningen.
 
  • Haha
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Bra så... ett par tre tusen laddplatser då... Då har nästan varje stockholmare en egen laddplats snart.

/ATW
Redan löst. Där jag arbetar, innanför tullarna i Stockholm, har det förutom dessa p-hus satts upp laddstolpar på kommunal gatuparkering. Det är alltid lediga platser där då endast elbilar får parkera på dessa platser. Övriga platser oftast fulla där alla typer av bilar får parkera.

Så hade jag elbil fanns det både parkering och laddning. Nu finns det knappt ens parkering.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men jag undrar lite när polletten ska falla ner för de stora matmarknaderna, köpladorna och affärscentrum, som mest inriktar sig på att få de bilburna kunderna.

De kommer självklart snart börja ha lösningar där man åker dit, ställer sig vid någon av alla parkeringsplatser som har laddstolpe. Där matar man in sitt regnummer och kopplar bilen.
I kassan sen meddelar man att man även vill betala för laddningen och uppger sitt regnummer, så stoppas laddningen och bilen släpps loss och det kommer 2-3kr/kWh på kvittot.

Dessa stolpar bör kunna ladda med något typ 10-22kW, jag tror inte mer behövs, hellre att det finns fler laddstolpar.

En bra lösning för stadsbor som har elbil som man kör måttligt långt med.
Eller så kan man göra som man gjort i handelsområdet Väla i norra Helsingborg. Där har eways satt upp stolpar på 5 platser runt om. Totalt 154 uttag på vardera 11 kW. Med totalt runt 250 butiker kan lösningen med att registrera sitt nummer te sig lite krångligt i mina ögon. Förvisso är app/tagg/laddkort ett härke idag men man kan beställa ett gratis laddkort hos eways. Bara att plugga i sin kabel och blippa. Tycker man 11 kW är för långsamt så har Tesla en öppen supercharger och InCharge en mesig 50 kW på platsen.

Nu när vi haft en köldknäpp här så har inte mina 16A huvudsäkringar räckt för att både värma huset och ladda så jag har laddat "på stan" dessa dagar. Merkostnaden blir ändå bra mycket lägre än en uppsäkring.

Min närmaste ICA Maxi ligger i Hyllinge och där har det senaste året kommit upp 2 nya snabbladdplatser från InCharge och Eviny. Igår toppade jag upp bilen på Evinys stolpe som står minder än 100m från butikens ingång. Det går inte fort i kylan men fick in 17 kWh medan jag handlade. Detta är ett sätt att lösa problemet för de som tvingas parkera på gatan utan laddning. Det blir förstås dyrare men är i alla fall en lösning.

Tråden fokuserar mer på problemen än lösningar på dessa. En sådan lösning är en som diskuterats redan innan elbil var på tal. Parkeringsplatser i utkanten av staden med god kollektivtrafik intill. Här skulle man kunna ordna laddplatser för de som inte har parkering inne i städerna.

Jag bor i en liten stad om man nu kan kalla 9000 invånare för en stad. Det finns hyreshus och några enstaka föreningar men jag ser inga problem med att ordna laddplatser vid redan existerande parkeringar. Publikt är det skralt med laddplatser, det finns 4 st 22 kW i hela staden.

Sedan kan man undra hur bostadsbyggare tänker. I staden byggdes nyligen några radhuslängor som var avsedda att bilda en förening men försäljningen gick så dåligt att det fick bli hyres istället. Varje radhuslägenhet har en P-plats men det finns bara 2 laddstolpar varav den ena är en handikapplats. Hur tänkte man där?

Visst, jag har plats för en bil till jag skulle kunna förse med laddbox och hyra ut men är det ens lagligt att sälja el från sin fastighet?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.