1 441 194 läst · 23 747 svar
1441k läst
23,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det skulle jag tro, eon har nån form av lösning för detta.Logad skrev:
https://www.eon.se/elbil/elmack
Det är dyrt att vara fattig…D djac skrev:
… de skulle köpt elbil istället för att köpa diesel.😎
Men hungriga behöver inga barn vara. Havregrynsgröt mättar och är billig och sedan får de lunch i skolan. Det är dåliga prioriteringar och dåliga föräldrar bakom mycket av detta (om vi pratar om Sverige).
Var ser du att någon gjort det?J JohanLun skrev:
Men återigen, varför läser du in sådant som inte skrivs? Vem har antytt något liknande att vi ska "avvaktar med elspisar tills alla hus och stugor i hela Sverige har el indraget"? Men var det inte rimligt att den som inte i någorlunda närtid kunde få el indraget väntade med elspis tills dessa att det var möjligt att få el?J JohanLun skrev:
Fast min fråga var om det förekommer vid "gatuparkering". Jag tror aldrig jag stött på det men det kan naturligtvis finnas någonstans.Johannes Carlsson skrev:
Att det finns en ökande tillgång till laddplatser vid "parkeringshus och parkering för bostadsområden" är jag fullt medveten om men det var inte de med dessa möjligheter diskussionen eller min fråga avsåg.
Det är lite svårt att före en diskussion när motparten likt en politiker undviker den fråga som ställs och i stället svarar på något annat. 😉
OK. Det visste jag inte (gatuparkering alltså) och det besvarade en av mina tidigare frågor. Tack!P Pin skrev:
Hur länge kan man stå vid en sådan plats? Funkar det i praktiken (ekonomiskt bland annat) att parkera där på kvällen och ta bilen nästa morgon efter att ha laddat under natten? Eller för den delen tvärtom, ladda under en arbetsdag?
Har ingen elbil så jag vet inte. För mig är det knepigt att ens förstå vad som gäller när jag läser skylten. Vad jag förstått måste man parkera en laddbar bil där, men måste inte nödvändigtvis ladda. Jag tror man betalar dels för parkering och dels för laddningen. De boende har boendeparkering så de parkerar över natten vilket innebär att platserna är upptagna tidig morgon för att delvis bli lediga senare för att åter bli upptagna på kvällen. Boendeparkeringen kostar 75 kr per dygn eller 1100 kr per månad. För mig kostar det 20 Kr i timmen, vilket tillsammans med trängselskatten får mig att undvika att köra bil till jobbet.Alfredo skrev:OK. Det visste jag inte (gatuparkering alltså) och det besvarade en av mina tidigare frågor. Tack!
Hur länge kan man stå vid en sådan plats? Funkar det i praktiken (ekonomiskt bland annat) att parkera där på kvällen och ta bilen nästa morgon efter att ha laddat under natten? Eller för den delen tvärtom, ladda under en arbetsdag?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 363 inlägg
Kollade hur det ligger till i Göteborg. Göteborgs stads laddplatser är främst på Kvartersmark och inte på gatumark. Är väl egentligen för att det är enklare att samla 10st laddplatser där. Man kan stå där med sitt vanliga zon-parkeringstillstånd och betalar extra för de kWh man laddar.Alfredo skrev:Fast min fråga var om det förekommer vid "gatuparkering". Jag tror aldrig jag stött på det men det kan naturligtvis finnas någonstans.
Att det finns en ökande tillgång till laddplatser vid "parkeringshus och parkering för bostadsområden" är jag fullt medveten om men det var inte de med dessa möjligheter diskussionen eller min fråga avsåg.
Det är lite svårt att före en diskussion när motparten likt en politiker undviker den fråga som ställs och i stället svarar på något annat. 😉
Nattparkering verkar vara gratis om man har tillstånd där och man får stå kvar tills man är klar eller så länge som områdesreglerna säger. Precia som vanligt
Sen finns det massa privata bolag med laddare också
Men hur mycket av materialet från skrotade bilar används till att tillverka elbilar? En stor post för elbilarna är ju batteriet, och det finns väl inte mycket i en skrotad bil som kan återvinnas där?Johannes Carlsson skrev:
Gynnar bara de som har råd att köpa ny bil, d.v.s. de rika. Ungefär som ROT och RUT.Johannes Carlsson skrev:
Det är däremot en vettigare lösning, men hur ska den finansieras?Johannes Carlsson skrev:
Det kommer de tillverkare som fortfarande tillverkar bränslebilar nog inte bli så glada över. Och vi såg ju tidigare i tråden här hur bra det gått för Scania som ställt om till enbart tillverknings ellastbilar.Johannes Carlsson skrev:
Det är ju inte så att att ett förbud mot bränslebilar garanterat ökar försäljningen av elbilar, det kan lika gärna leda till att nyförsäljningen av bilar sjunker.
Du missar den lilla detaljen att många fastighetsägare vill inte ens erbjuda sina boende parkeringsplats. Många kommuner har väl parkeringstal på 0,2-0,3 (d.v.s. 0,2-0,3 parkeringsplatser per bostad).Johannes Carlsson skrev:
Laddplatser för gatuparkering har problemet att det oftast är en trottoar bredvid platsen. Eventuell laddstolpe måste då sitta i kanten på trottoaren, och det lär inte funka så bra med snöröjningen. Eller så måste laddkabeln dras över trottoaren.