D
Logad Logad skrev:
Visst, jag har plats för en bil till jag skulle kunna förse med laddbox och hyra ut men är det ens lagligt att sälja el från sin fastighet?
Det skulle jag tro, eon har nån form av lösning för detta.

https://www.eon.se/elbil/elmack
 
D djac skrev:
Alla kostnadsökningar slår hårdast mot de fattiga, varför bensin, diesel och snus ska prioriteras framför tex mat, när vi vet att det finns gott om familjer där barnen kommer hungriga till skolan, fattar jag inte.
Det är dyrt att vara fattig…
… de skulle köpt elbil istället för att köpa diesel.😎
Men hungriga behöver inga barn vara. Havregrynsgröt mättar och är billig och sedan får de lunch i skolan. Det är dåliga prioriteringar och dåliga föräldrar bakom mycket av detta (om vi pratar om Sverige).
 
Mikael_L
A ArneTW skrev:
Bra så... ett par tre tusen laddplatser då... Då har nästan varje stockholmare en egen laddplats snart.

/ATW
Ja det är nog rätt tänkt, för nästan varje stockholmare har ju en elbil ...
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D djac skrev:
Det skulle jag tro, eon har nån form av lösning för detta.

[länk]
Tekniska lösningar finns redan ja, inklusive debitering.
 
J JohanLun skrev:
Man kan inte utdöma ett teknikskifte för att några individer inte ännu har möjligheten att gå över.
Var ser du att någon gjort det?

J JohanLun skrev:
Tänk om man sagt detta om elektriska spisar. Det finns hus som inte har fått el indraget än, så jag tycker vi avvaktar med elspisar tills alla hus och stugor i hela Sverige har el indraget
Men återigen, varför läser du in sådant som inte skrivs? Vem har antytt något liknande att vi ska "avvaktar med elspisar tills alla hus och stugor i hela Sverige har el indraget"? Men var det inte rimligt att den som inte i någorlunda närtid kunde få el indraget väntade med elspis tills dessa att det var möjligt att få el?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det förekommer lite här och var, främst i parkeringshus och parkering för bostadsområden.
Fast min fråga var om det förekommer vid "gatuparkering". Jag tror aldrig jag stött på det men det kan naturligtvis finnas någonstans.

Att det finns en ökande tillgång till laddplatser vid "parkeringshus och parkering för bostadsområden" är jag fullt medveten om men det var inte de med dessa möjligheter diskussionen eller min fråga avsåg.

Det är lite svårt att före en diskussion när motparten likt en politiker undviker den fråga som ställs och i stället svarar på något annat. 😉
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vare sig man tycker om det eller inte, så blir det hela tiden fler laddplatser.
Vem skulle inte tycka om det? Konstig formulering kan jag tycka.
 
P Pin skrev:
innanför tullarna i Stockholm, har det förutom dessa p-hus satts upp laddstolpar på kommunal gatuparkering.
OK. Det visste jag inte (gatuparkering alltså) och det besvarade en av mina tidigare frågor. Tack!

Hur länge kan man stå vid en sådan plats? Funkar det i praktiken (ekonomiskt bland annat) att parkera där på kvällen och ta bilen nästa morgon efter att ha laddat under natten? Eller för den delen tvärtom, ladda under en arbetsdag?
 
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Det visste jag inte (gatuparkering alltså) och det besvarade en av mina tidigare frågor. Tack!

Hur länge kan man stå vid en sådan plats? Funkar det i praktiken (ekonomiskt bland annat) att parkera där på kvällen och ta bilen nästa morgon efter att ha laddat under natten? Eller för den delen tvärtom, ladda under en arbetsdag?
Har ingen elbil så jag vet inte. För mig är det knepigt att ens förstå vad som gäller när jag läser skylten. Vad jag förstått måste man parkera en laddbar bil där, men måste inte nödvändigtvis ladda. Jag tror man betalar dels för parkering och dels för laddningen. De boende har boendeparkering så de parkerar över natten vilket innebär att platserna är upptagna tidig morgon för att delvis bli lediga senare för att åter bli upptagna på kvällen. Boendeparkeringen kostar 75 kr per dygn eller 1100 kr per månad. För mig kostar det 20 Kr i timmen, vilket tillsammans med trängselskatten får mig att undvika att köra bil till jobbet.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
PS mellan kl 19 och 07 är det ingen avgift att parkera så det går bra att ladda på natten.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast min fråga var om det förekommer vid "gatuparkering". Jag tror aldrig jag stött på det men det kan naturligtvis finnas någonstans.

Att det finns en ökande tillgång till laddplatser vid "parkeringshus och parkering för bostadsområden" är jag fullt medveten om men det var inte de med dessa möjligheter diskussionen eller min fråga avsåg.

Det är lite svårt att före en diskussion när motparten likt en politiker undviker den fråga som ställs och i stället svarar på något annat. 😉
Kollade hur det ligger till i Göteborg. Göteborgs stads laddplatser är främst på Kvartersmark och inte på gatumark. Är väl egentligen för att det är enklare att samla 10st laddplatser där. Man kan stå där med sitt vanliga zon-parkeringstillstånd och betalar extra för de kWh man laddar.

Nattparkering verkar vara gratis om man har tillstånd där och man får stå kvar tills man är klar eller så länge som områdesreglerna säger. Precia som vanligt


Sen finns det massa privata bolag med laddare också
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är bättre att skrota alla direkt typ och återvinna materialet till att bygga elbilar.
Men hur mycket av materialet från skrotade bilar används till att tillverka elbilar? En stor post för elbilarna är ju batteriet, och det finns väl inte mycket i en skrotad bil som kan återvinnas där?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
1. sänkt moms på elbilar
Gynnar bara de som har råd att köpa ny bil, d.v.s. de rika. Ungefär som ROT och RUT.
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
2. inbytesprogram med bidrag när du byter en smutsig bil mot en renare
Det är däremot en vettigare lösning, men hur ska den finansieras?
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
3. Förbjud nyförsäljning av fossilbilar. -> 100% elbilar på nya vilket leder till fler elbilar även om det kostar mer för dom som köper dom nya ger det ett ökat tillskott för elbilar på begagnatmarknaden.
Det kommer de tillverkare som fortfarande tillverkar bränslebilar nog inte bli så glada över. Och vi såg ju tidigare i tråden här hur bra det gått för Scania som ställt om till enbart tillverknings ellastbilar.

Det är ju inte så att att ett förbud mot bränslebilar garanterat ökar försäljningen av elbilar, det kan lika gärna leda till att nyförsäljningen av bilar sjunker.
 
useless useless skrev:
Givetvis löser man det genom att se till att det finns laddmöjligheter för de boende.
Vem är "man"?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fastighetsägaren eller förvaltaren av parkeringen är ju den som bör sätta upp laddarna.
Du missar den lilla detaljen att många fastighetsägare vill inte ens erbjuda sina boende parkeringsplats. Många kommuner har väl parkeringstal på 0,2-0,3 (d.v.s. 0,2-0,3 parkeringsplatser per bostad).

Laddplatser för gatuparkering har problemet att det oftast är en trottoar bredvid platsen. Eventuell laddstolpe måste då sitta i kanten på trottoaren, och det lär inte funka så bra med snöröjningen. Eller så måste laddkabeln dras över trottoaren.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.