J JohanLun skrev:
Tänk om man sagt detta om elektiska spisar. Det finns hus som inte har fått el indraget än, så jag tycker vi avvaktar med elspisar tills alla hus och stugor i hela Sverige har el indraget, tills dess får alla köra på vedspis.
Nu vrider du på argumenten fel. Det är ingen som säger att vi ska avvakta med elspisar, det vi säger är att vi inte kan förbjuda ved/gasspisar ännu för alla kan inte skaffa elspis.

Det som kan skaffa elspis kan såklart göra det, ingen förbjuder dem. Men att komma och säga att det är inget problem att skaffa elspis för den som inte har el indragen blir konstigt.

"De kan fråga grannen som har el om de får dra en skarvsladd till elspisen."

"Kanske finns en villa i området där man kan snacka in sig och få ställa in elspisen och gå dit och laga mat."
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Vem skulle inte tycka om det? Konstig formulering kan jag tycka.
Tja, de som oroar sig för att de kanske har fel ang elbilar ... 🤔😕

Vad vet jag, men med så många skruvade argument jag läser och hör, så är väl detta inte alls speciellt skruvat.
 
Mikael_L
N Nerre skrev:
Nu vrider du på argumenten fel. Det är ingen som säger att vi ska avvakta med elspisar, det vi säger är att vi inte kan förbjuda ved/gasspisar ännu för alla kan inte skaffa elspis.
Fast du vrider också det fel.
JohanLun skrev ju att "Det finns hus som inte har fått el indraget än, så jag tycker vi avvaktar med elspisar tills alla hus och stugor i hela Sverige har el indraget, tills dess får alla köra på vedspis"
Vilket är rätt långt ifrån vad du skrev nu.
 
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Det visste jag inte (gatuparkering alltså) och det besvarade en av mina tidigare frågor. Tack!

Hur länge kan man stå vid en sådan plats? Funkar det i praktiken (ekonomiskt bland annat) att parkera där på kvällen och ta bilen nästa morgon efter att ha laddat under natten? Eller för den delen tvärtom, ladda under en arbetsdag?
Jag har åtminstone stått och laddat + parkerat på en sådan plats i några timmar medan jag gjorde ett uppdrag i Stockholm.
Jag tror inte att det fanns direkt någon tidsgräns, inget jag kommer ihåg att jag lade märke till. Men jag skulle å andra sidan bara häcka där 2-3 timmar, så det var knappast något jag undersökte närmare.

Och som någon skrev tidigare, jag hade många tomma rutor att välja på, medan platser som alla slags bilar fick stå var slut.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Var ser du att någon gjort det?

Men återigen, varför läser du in sådant som inte skrivs? Vem har antytt något liknande att vi ska "avvaktar med elspisar tills alla hus och stugor i hela Sverige har el indraget"? Men var det inte rimligt att den som inte i någorlunda närtid kunde få el indraget väntade med elspis tills dessa att det var möjligt att få el?
Jag borde citerat ArneTW istället...
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Gynnar bara de som har råd att köpa ny bil, d.v.s. de rika. Ungefär som ROT och RUT.

Det är däremot en vettigare lösning, men hur ska den finansieras?

Det kommer de tillverkare som fortfarande tillverkar bränslebilar nog inte bli så glada över. Och vi såg ju tidigare i tråden här hur bra det gått för Scania som ställt om till enbart tillverknings ellastbilar.

Det är ju inte så att att ett förbud mot bränslebilar garanterat ökar försäljningen av elbilar, det kan lika gärna leda till att nyförsäljningen av bilar sjunker.
Ja, hela poängen är att gynna de som köper ny elbil så de väljer en elbil istället för fossilbil. Fler nya elbilar -> billigare begagnade elbilar. Med bidraget som va tidigare kunde några fler köpa elbil än som bara hade råd med en fossilbil då prisskillnaden var stor.

Sen måste det finnas enablers och krav på stöd som t.ex. laddplatser. Stöd finns idag och det byggs ut ganska snabbt med laddare. Mycket vill ha mer.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast du vrider också det fel.
JohanLun skrev ju att "Det finns hus som inte har fått el indraget än, så jag tycker vi avvaktar med elspisar tills alla hus och stugor i hela Sverige har el indraget, tills dess får alla köra på vedspis"
Vilket är rätt långt ifrån vad du skrev nu.
Det var ju det jag menar är fel. Det är inget som sagt att vi ska avvakta med elbilar tills alla har laddmöjlighet. Det folk har sagt är att inte alla har vettig laddmöjlighet så vi kan inte förbjuda bränslebilar direkt.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja, hela poängen är att gynna de som köper ny elbil så de väljer en elbil istället för fossilbil. Fler nya elbilar -> billigare begagnade elbilar. Med bidraget som va tidigare kunde några fler köpa elbil än som bara hade råd med en fossilbil då prisskillnaden var stor.

Sen måste det finnas enablers och krav på stöd som t.ex. laddplatser. Stöd finns idag och det byggs ut ganska snabbt med laddare. Mycket vill ha mer.
Ingen med vett kommer vilja ha en 10 år gammal elbil. Jag jobbar med VAG/BMW/MB och de problemen nya bilar har kommer knappast försvinna när de är begagnade. Då måste priserna på delar/batterier gå ner med 95%. Jag undrar hur kylpumparna kommer hålla i längden, vissa modeller har 11 kylvätskepumpar exempelvis. Elbilar är kanon när dom är nya och har garanti, men sen då?

Vi blev tvingade att byta batteri på en MB som krockat fram, men en säkring i batteriet brönde i säkerhetsåtgärd, men tror du man får byta enbart säkringen enligt MB? Nej, nytt batteri för 350000 fick installeras.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Ingen med vett kommer vilja ha en 10 år gammal elbil. Jag jobbar med VAG/BMW/MB och de problemen nya bilar har kommer knappast försvinna när de är begagnade. Då måste priserna på delar/batterier gå ner med 95%. Jag undrar hur kylpumparna kommer hålla i längden, vissa modeller har 11 kylvätskepumpar exempelvis. Elbilar är kanon när dom är nya och har garanti, men sen då?

Vi blev tvingade att byta batteri på en MB som krockat fram, men en säkring i batteriet brönde i säkerhetsåtgärd, men tror du man får byta enbart säkringen enligt MB? Nej, nytt batteri för 350000 fick installeras.
Okej. Då vet vi att MB är kass och krånglig.

Man måste inte byta batteriet, som dessutom verkar överprissatt. Det går troligtvis utmärkt att laga, men utanför garantin då.

Det blir nog så att en del elbilar är helt okej som 10 år gammal, medans andra rena mardrömmen när dom är krångligt byggda med massa onödigt tjafs med barnsjukdomar.

Kia Niro och Tesla model 3 verkar åldras helt okej nu efter 5 år.

Tesla model S som nu är 10 år gammal går ju att laga och förutom barnsjukdomar på 2012-2013 verkar dom ändå dugliga och fortsatt bra räckvidd. Dom tidiga har haft större degradering.

Som vanligt, undvik de första årsmodellerna, tiden får visa vilka som håller sig bra. Men jag är inte speciellt orolig. Hälsan på batteriet går iallafall lätt att testa
 
  • Gilla
EdwinG84 och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det blir nog så att en del elbilar är helt okej som 10 år gammal, medans andra rena mardrömmen när dom är krångligt byggda med massa onödigt tjafs med barnsjukdomar.

Kia Niro och Tesla model 3 verkar åldras helt okej nu efter 5 år.
Tyvärr verkar ju tesla krångla till det så att det är dyrt att reparera bilarna, även om de verkar väldigt genomtänkta för att byggas rationellt. Kanske är det rätt tänkt, att man inte kommer repararera svårt skadade bilar, det blir för dyrt. Jag är dock orolig för att man inte kan reparera småfel som gör ägandet dyrt (och försäkringen). Det kommer väl visa sig. Även konventionella bilar är ju olika i detta avseende, där vissa kräver att halva bilen rivs isär för att byta koppling, kamrem eller nåt annat.

Det gamla tesla visat är att det finns goda möjligheter att batterierna inte degraderas så mycket att bilarna blir obrukbara. Resten, pumpar, hjulupphäningar, kompressorer, rost osv - är nog precis lika som på konventionella bilar. Vissa märken och modeller ska man undvika - tyvärr vet man inte vilka förrns modellen har några år på nacken. Vissa märken har ju dock visat sig vara generellt mycket bättre än andra.
 
N Nerre skrev:
Nu vrider du på argumenten fel. Det är ingen som säger att vi ska avvakta med elspisar, det vi säger är att vi inte kan förbjuda ved/gasspisar ännu för alla kan inte skaffa elspis.
Nu är det ju faktiskt så att vedspisar får man inte sätta in pga de förorenar. Att det inte gällde 1920 är en annan sak.

Men mångas argument är faktiskt så. JAG kan inte ha elbil, därför är elbil kass.

Jag vill absolut inte förbjuda "fossil" bilar, men jag vill de ska bära sin kostnad. Mycket hellre än att mina skattepengar ska bekosta nya elbilar.

Jag kan välja åka buss, tåg eller cykla om det är för dyrt med bensin och jag inte vill betala den skatten. Men jag kan inte undvika att mina skattepengar går till bidrag till nya elbilar då det inte är jag som köper elbilen. Visst, jag kan köpa en enbil för att få bidraget. Men det kanske jag inte har råd till.
 
R
J JohanLun skrev:
Nu är det ju faktiskt så att vedspisar får man inte sätta in pga de förorenar.
Vad baserar de detta på?
 
J JohanLun skrev:
Tyvärr verkar ju tesla krångla till det så att det är dyrt att reparera bilarna, även om de verkar väldigt genomtänkta för att byggas rationellt. Kanske är det rätt tänkt, att man inte kommer repararera svårt skadade bilar, det blir för dyrt. Jag är dock orolig för att man inte kan reparera småfel som gör ägandet dyrt (och försäkringen). Det kommer väl visa sig. Även konventionella bilar är ju olika i detta avseende, där vissa kräver att halva bilen rivs isär för att byta koppling, kamrem eller nåt annat.

Det gamla tesla visat är att det finns goda möjligheter att batterierna inte degraderas så mycket att bilarna blir obrukbara. Resten, pumpar, hjulupphäningar, kompressorer, rost osv - är nog precis lika som på konventionella bilar. Vissa märken och modeller ska man undvika - tyvärr vet man inte vilka förrns modellen har några år på nacken. Vissa märken har ju dock visat sig vara generellt mycket bättre än andra.
Det jag sett är att dom ändå inte är så himla svåra att laga när det väl behövs.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är ju bara att sätta upp laddare, plättlätt och inte speciellt dyrt. Finns det bidrag för fastighetsägare liknande det som finns för privatbostäder?

edit: verkar finnas, 50% upp till 15' per laddpunkt.
[länk]
Min särbo sitter med i hyresgästföreningen i ett större bostadsområde och har haft det uppe med bostadsbolaget.
De har inte ens elbilsladdning på agendan, för det är inte praktiskt möjligt inom rimliga ekonomiska ramar. Bra dra det till alla parkeringar är stora pengar, nästa problem är att det inte finns ström nog framdragen till området/husen, det behövs ny matning och nya transformatorer.
Och hyresgästerna som inte har bil vill ju inte vara med o betala.
"Vi ligger redan på gränsen när folk kommer hem och ska laga mat"
 
J JohanLun skrev:
Men mångas argument är faktiskt så. JAG kan inte ha elbil, därför är elbil kass.
Kan du inte länka till några inlägg, av de många, som argumenterar på det sättet för jag känner inte igen det du beskriver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.