Alfredo Alfredo skrev:
Har faktiskt aldrig reflekterat över ljudnivån. Hörs inte vägljudet mest? Jag kanske har för hög musik… Och har man en anständig ICE räcker den rappheten för mig. Svängradien ser jag väldigt sällan som speciellt intressant på någon bil. Är den generellt bättre på elbilar?
Finns ju bra många tysta ICE ändå. Jag spelar alltid jäkligt hög musik med men visst är elen tystare. Nu killgissar jag med lite erfarenhet bakom. Eftersom mina bilar är bakhjulsdrivna så kan de svänga mer med framhjulen?🤔
 
richardtenggren
Manganbangan Manganbangan skrev:
Finns ju bra många tysta ICE ändå. Jag spelar alltid jäkligt hög musik med men visst är elen tystare. Nu killgissar jag med lite erfarenhet bakom. Eftersom mina bilar är bakhjulsdrivna så kan de svänga mer med framhjulen?🤔
Riktiga bilar krafsar väl på alla fyra, det är väl sen gammalt 🤓
 
  • Haha
  • Gilla
Manganbangan och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Riktiga bilar krafsar väl på alla fyra, det är väl sen gammalt 🤓
Det är det enda jag saknar med mitt ex.(4M) 🥺
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Tesla’s svängradie är väl sådär dock!
Model 3 är samma som en Volvo V60, 11,7m
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Model 3 är samma som en Volvo V60, 11,7m
Så sant, jag läste om folk som gnällde på svängradien och började tycka att vår Model Y hade stor svängradie när vi ska backa in på gården.
Men som du säger så verkar skillnaden liten till V60 och Kodiaq som vi körde tidigare har till och med något större radie…
Lättpåverkad man är ibland tydligen, ändå brukar jag vara bra på att dubbelkolla fakta 😂
 
kisumisu kisumisu skrev:
Men snabbladdare går det bra att installera. Sätt istället fler destinationsladdare som ju kräver betydligt mindre kräm än snabbladdare. Man får fler laddpunkter och blir även billigare.

Sen är nästa problem att det håller på bli samma kartell som med bensinmackarna = skyhöga kwh priser på dessa laddstolpar. Ingen affär, BRF, Hyresbolag vill själv sköta anläggningen utan det skall vara just nåt stort bolag som tar pris därefter.
Vilken kommersiell aktör vill ha en affär som kan serva 5-6 kunder per dygn när samma yta kan serva 5-6 per timme?
 
R Robert-san01 skrev:
Vilken kommersiell aktör vill ha en affär som kan serva 5-6 kunder per dygn när samma yta kan serva 5-6 per timme?
Snabbladdare och destinationsladdare slåss väl inte nödvändigtvis om samma ytor? Installationskostnader och drift är ju också vitt skilda i kostnad.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
R Robert-san01 skrev:
Vilken kommersiell aktör vill ha en affär som kan serva 5-6 kunder per dygn när samma yta kan serva 5-6 per timme?
Nä precis är ju här det blivit fel när det blivit så många "kommersiella aktörer". Affärer och andra ställen har inte fattat att det här kan vara en morot att locka till sig kunder.

Nu senast var det Ikea som skrotade sin laddning. Blev att man tidigare stannade där och åt när man fick gratisladda.
Nu är det kommersiell aktör där som tar 4kr kWh.

Men avtal med aktörer kanske ger mer än kunder som vill ladda och handla.
 
Redigerat:
L Liljeros skrev:
Snabbladdare och destinationsladdare slåss väl inte nödvändigtvis om samma ytor? Installationskostnader och drift är ju också vitt skilda i kostnad.
Det var du som skrev att det går bra att sätta upp snabbladdare med inte långsamladdare. Oavsett om det är samma yta eller inte så är det marknaden och ekonomin som styr. Det är ingen välgörenhet som någon av dem idkar utan de måste ha ett affärscase.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
kisumisu kisumisu skrev:
Men snabbladdare går det bra att installera. Sätt istället fler destinationsladdare som ju kräver betydligt mindre kräm än snabbladdare. Man får fler laddpunkter och blir även billigare.

Sen är nästa problem att det håller på bli samma kartell som med bensinmackarna = skyhöga kwh priser på dessa laddstolpar. Ingen affär, BRF, Hyresbolag vill själv sköta anläggningen utan det skall vara just nåt stort bolag som tar pris därefter.
Fast ärligt talat, det där med långsamladdare utanför butiker tycker jag inte funkar, kanske de med hybrid tycker det ger något men med elbil gör det varken till eller från. För det första får man ta med sladd och det är bökigt, sen om man ska handla på en livsmedelsaffär tar det väl max 30 minuter, det är inte värt besväret att koppla in, fixa med app osv, för det lilla man får i, det är vad jag tycker iaf.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 4 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
För mig är One pedal driving något av en dealbreaker, när man väl vant sig vill man inte vara utan det, och ett argument tillräckligt för att jag skulle välja El även om jag kunde välja fritt mellan ICE eller el utan inblandning av skatter och övriga kostnader.

Tycker det skapar ett lugn och en dynamik i körningen jag inte upplevt tidigare där man fokuserar och anpassar sig till trafiken. Jag har kört mycket olika bilar och trodde verkligen inte att det skulle vara sån skillnad.
Tycker att självstyrande och adaptiv farthållare oberoende av drivkälla är den stora skillnaden, kör ca 70% med "självkörande" och 95% med farthållaren, har nu haft det i ca 7 år. Men säkert beroende var och hur man kör, samt vintertid fungerar det inte om väglinjer inte syns.
 
D
A AndersS skrev:
Tycker att självstyrande och adaptiv farthållare oberoende av drivkälla är den stora skillnaden, kör ca 70% med "självkörande" och 95% med farthållaren, har nu haft det i ca 7 år. Men säkert beroende var och hur man kör, samt vintertid fungerar det inte om väglinjer inte syns.
Lånar en Tesla nu med högsta nivån av självkörning (som är tillåten i Sverige), jag kan inte säga att det tillför mycket, mest bökigt faktiskt. Man kanske kan bli lite mer van med tiden men det är rätt virrigt.
 
D djac skrev:
Lånar en Tesla nu med högsta nivån av självkörning (som är tillåten i Sverige), jag kan inte säga att det tillför mycket, mest bökigt faktiskt. Man kanske kan bli lite mer van med tiden men det är rätt virrigt.
I vår bil trycker man bara på en rattknapp för att koppla in den och då kopplas även adaptiva farthållaren in.
Sedan rullar det på, Avstånd till framförvararande bil justeras också med rattknapp. I kö stannar och startar bilen automatiskt.
Så gaspedalen används inte så ofta.😉
Är väl så med all teknik och funktioner att man måste lära sig och bli van. Skulle idag aldrig välja en bil som saknar de funktionerna vid byte.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tycker att självstyrande och adaptiv farthållare oberoende av drivkälla är den stora skillnaden,
Men det har väl inget med el- kontra ICE-motor att göra? Och du skriver även "oberoende av drivkälla" men jag undrade varför "en elbil ger skönare resor". Att adaptiv farthållare är väldigt trevligt är vi helt överens om. Självstyrning som i "lane assist" och liknande är dock det första jag stänger av...
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
I vår bil trycker man bara på en rattknapp för att koppla in den och då kopplas även adaptiva farthållaren in.
Sedan rullar det på, Avstånd till framförvararande bil justeras också med rattknapp. I kö stannar och startar bilen automatiskt.
Så gaspedalen används inte så ofta.😉
Är väl så med all teknik och funktioner att man måste lära sig och bli van. Skulle idag aldrig välja en bil som saknar de funktionerna vid byte.
Ja men det är basen i Tesla, sen kan man då uppgradera dessa förmågor till att inkludera exempelvis filbyten, svänga av på motorväg, parkering, summon osv och det är det jag nu testat några dagar och inte ser något värde av för min del.

Gällande det basala, dvs autopilot och adaptiv farthållare så känns det irriterande med bilar utan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.