Isakare Isakare skrev:
Min särbo sitter med i hyresgästföreningen i ett större bostadsområde och har haft det uppe med bostadsbolaget.
De har inte ens elbilsladdning på agendan, för det är inte praktiskt möjligt inom rimliga ekonomiska ramar. Bra dra det till alla parkeringar är stora pengar, nästa problem är att det inte finns ström nog framdragen till området/husen, det behövs ny matning och nya transformatorer.
Och hyresgästerna som inte har bil vill ju inte vara med o betala.
"Vi ligger redan på gränsen när folk kommer hem och ska laga mat"
Låter som en förening som skulle kunna tjäna ekonomiskt på nätbalanserande batterier

https://www.byggahus.se/checkwatt-och-homevolt-smart-styrning-av-batterilager
 
S sinuslinus skrev:
Volvos VD i april. 🤷🏼‍♂️


[bild][bild]

[länk]
Volvo vill så gärna vara i framkant på elektrifiering , vi ska vara helt elektriska osv. Sanningen är ju att dom ligger hopplöst efter, man kan inte bedriva elbilsverksamhet hur länge som helst på gamla ombyggda ICE bilar.
 
mattetvilling mattetvilling skrev:
Äntligen!🤓
[bild]
[länk]
Misstänker att ansvarige designern "ramlade ut genom fönstret"
 
  • Haha
mattetvilling och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Min särbo sitter med i hyresgästföreningen i ett större bostadsområde och har haft det uppe med bostadsbolaget.
De har inte ens elbilsladdning på agendan, för det är inte praktiskt möjligt inom rimliga ekonomiska ramar. Bra dra det till alla parkeringar är stora pengar, nästa problem är att det inte finns ström nog framdragen till området/husen, det behövs ny matning och nya transformatorer.
Och hyresgästerna som inte har bil vill ju inte vara med o betala.
"Vi ligger redan på gränsen när folk kommer hem och ska laga mat"
Men när ingen lagar mat mitt i natten, då kan man tänka sig att det finns en hel del kapacitet över
 
Från att ha stått längst fram på barrikaderna och skrattat åt elbilar äger jag nu en och kör en på jobbet. Älskar mina två elbilar, verkligen! men kvaliten på Id.Buzz'n kan man kanske diskutera? Rost på fyra månader, och inte på alla skruvar dessutom 😂
 
  • Bild av en demonterad fordonsinteriör med synliga kablar, fästen, och delar av konsollstrukturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men mångas argument är faktiskt så. JAG kan inte ha elbil, därför är elbil kass.
På samma sätt är det många elbilsförespråkare som skriver "Elbil funkar för mig, alltså funkar det för alla".

Jag misstänker att du blandar ihop saker, om nån tar sig själv som exempel så är ju det ett exempel på ett exempel om man säger så.

Jag säger inte att elbilar inte funkar för nån, jag säger att för mig är det så här, och det är ett argument för att det inte funkar för alla. Jag är alltså ett exempel på nån som det inte funkar bra för, jag påstår inte att eftersom det inte funkar för mig funkar det inte för nån.
 
N Nerre skrev:
På samma sätt är det många elbilsförespråkare som skriver "Elbil funkar för mig, alltså funkar det för alla".

Jag misstänker att du blandar ihop saker, om nån tar sig själv som exempel så är ju det ett exempel på ett exempel om man säger så.

Jag säger inte att elbilar inte funkar för nån, jag säger att för mig är det så här, och det är ett argument för att det inte funkar för alla. Jag är alltså ett exempel på nån som det inte funkar bra för, jag påstår inte att eftersom det inte funkar för mig funkar det inte för nån.
Du tror saker som ingen säger! Elbilsägarna skiter väl i om du inte har en elbil. Mer pengar i skattkistan från de som tankar på mocken.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
På samma sätt är det många elbilsförespråkare som skriver "Elbil funkar för mig, alltså funkar det för alla".

Jag misstänker att du blandar ihop saker, om nån tar sig själv som exempel så är ju det ett exempel på ett exempel om man säger så.

Jag säger inte att elbilar inte funkar för nån, jag säger att för mig är det så här, och det är ett argument för att det inte funkar för alla. Jag är alltså ett exempel på nån som det inte funkar bra för, jag påstår inte att eftersom det inte funkar för mig funkar det inte för nån.
Jag var övertygad om att elbil varken skulle fungera privat eller i jobbet. Sen sa en störig typ att jag inte skulle haka upp mig på 1st lite jobbigare resa när 99st blir riktigt sköna. Han hade helt rätt. 👍
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
när 99st blir riktigt sköna
På vilket sätt tycker du en elbil ger skönare resor? För mig är det tämligen likvärdigt och ingen större skillnad med el eller ICE. Olika bilmodeller tycker jag medför större skillnader i "reseskönhet" än vad motortekniken påverkar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
På vilket sätt tycker du en elbil ger skönare resor? För mig är det tämligen likvärdigt och ingen större skillnad med el eller ICE. Olika bilmodeller tycker jag medför större skillnader i "reseskönhet" än vad motortekniken påverkar.
Reseskönheten för mig är så enkelt som att köra iväg. Rappheten utan motorvarvandet och tystnaden. Svängradien är också grym. Sen är ju komforten och tekniken inte direkt elbilens förtjänst.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Rappheten utan motorvarvandet och tystnaden. Svängradien är också grym.
Har faktiskt aldrig reflekterat över ljudnivån. Hörs inte vägljudet mest? Jag kanske har för hög musik… Och har man en anständig ICE räcker den rappheten för mig. Svängradien ser jag väldigt sällan som speciellt intressant på någon bil. Är den generellt bättre på elbilar?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Har faktiskt aldrig reflekterat över ljudnivån. Hörs inte vägljudet mest? Jag kanske har för hög musik… Och har man en anständig ICE räcker den rappheten för mig. Svängradien ser jag väldigt sällan som speciellt intressant på någon bil. Är den generellt bättre på elbilar?
Bakhjulsdrivna MEB bilar vrider framhjulen som en volvo 740. Inga drivaxlar fram
 
richardtenggren
Tesla’s svängradie är väl sådär dock!
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
kisumisu
R Robert-san01 skrev:
Det är nog inte viljan som saknas. ICA mfl har laddare utanför sina lador men problemet är att det saknas effekt in för att gödsla med stolpar över hela deras parkeringar.
Men snabbladdare går det bra att installera. Sätt istället fler destinationsladdare som ju kräver betydligt mindre kräm än snabbladdare. Man får fler laddpunkter och blir även billigare.

Sen är nästa problem att det håller på bli samma kartell som med bensinmackarna = skyhöga kwh priser på dessa laddstolpar. Ingen affär, BRF, Hyresbolag vill själv sköta anläggningen utan det skall vara just nåt stort bolag som tar pris därefter.
 
Alfredo Alfredo skrev:
På vilket sätt tycker du en elbil ger skönare resor? För mig är det tämligen likvärdigt och ingen större skillnad med el eller ICE. Olika bilmodeller tycker jag medför större skillnader i "reseskönhet" än vad motortekniken påverkar.
För mig är One pedal driving något av en dealbreaker, när man väl vant sig vill man inte vara utan det, och ett argument tillräckligt för att jag skulle välja El även om jag kunde välja fritt mellan ICE eller el utan inblandning av skatter och övriga kostnader.

Tycker det skapar ett lugn och en dynamik i körningen jag inte upplevt tidigare där man fokuserar och anpassar sig till trafiken. Jag har kört mycket olika bilar och trodde verkligen inte att det skulle vara sån skillnad.
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.