S Styrman_jansson skrev:
Förr var det lite mer krångligt men från 2027 måste alla snabbladdare ta kontokort och flera har redan den funktionen.
Hade du tänkt skriva: Ännu är det rätt krångligt men från 2027 måste alla snabbladdare ta kontokort och flera har redan den funktionen? 😉
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hade du tänkt skriva: Ännu är det rätt krångligt men från 2027 måste alla snabbladdare ta kontokort och flera har redan den funktionen? 😉
Nja, jag tycker det blivit mindre krångligt än "förr" redan nu eftersom en del redan tar betalkort men att det troligtvis kommer bli ännu smidigare i framtiden.
 
S Styrman_jansson skrev:
Nja, jag tycker det blivit mindre krångligt än "förr" redan nu eftersom en del redan tar betalkort men att det troligtvis kommer bli ännu smidigare i framtiden.
Men det står att det är 2027 som det ska finnas och jag skrev idag.😉
2-3 år är det trots allt.
 
richardtenggren
Jag stoppar i kabeln, laddningen startar och jag debiteras automatiskt efter avslutad laddning, hur svårt är det? 🤓
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag stoppar i kabeln, laddningen startar och jag debiteras automatiskt efter avslutad laddning, hur svårt är det? 🤓
Var som helst där man "tanka" en elbil när behov finns? Och alla tankhandtag passar ungefär som en bensinmack idag?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
richardtenggren
A AndersS skrev:
Var som helst där man "tanka" en elbil när behov finns? Och alla tankhandtag passar ungefär som en bensinmack idag?
Där det finns superchargers då, annars kan man ju köra någon av roamingkorten också, men kostar lite mer.
Men det är ytterst få gånger vi laddat på något annat än Tesla.
 
A AndersS skrev:
Men det står att det är 2027 som det ska finnas och jag skrev idag.😉
2-3 år är det trots allt.
Stationer som byggs nu måste ta betalkort. Det är redan byggda som måste kompletteras till 2027.

Själv har jag gjort det enkelt för mig genom en hög RFID-kort och taggar. Enklare än betalkort till och med.
 
A AndersS skrev:
Men det står att det är 2027 som det ska finnas och jag skrev idag.😉
2-3 år är det trots allt.
Det jag menar är att för några år sedan fanns det nästa inga laddstationer som tog betalkort. Nu har det blivit vanligare då fler bygger in den funktionen gradvis för att vara redo 2027. De kommer ju liksom inte att vänta till nyårsnatten 2026 och sedan bygga om alla samtidigt.
 
Logad Logad skrev:
Enklare än betalkort till och med.
Hur kan det vara enklare än att blippa sitt normala kreditkort?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Jag har inget emot elbil och det blir säkert en vid nästa byte.
Men under de år som tråden funnits har många skrivit "jaja, moget och inte för tidigt". Men fortfarande så "det ska komma" och "har inte varit så".
En gång i tiden gick jag en utbildning i produktutveckling och känner igen mycket av det i tråden av olika kategorier köpare. Det som skiljer här är miljödelen och politik, som kanske vill springa fortare än vad det tar normalt, även påverkan av företagspolicy för leasade bilar.
 
A AndersS skrev:
Men ni som valt elbil och nu diskuterar olika former av laddning, med olika effekter, begränsning i laddning, laddtider, var kan jag ladda, behöver jag en app, etc.
Om ni ser det från övriga, kanske 90%, som tidigare bara behövt ha koll på när är tanken tom och färg på tankhandtag, den som då läser den här tråden känner nog då "är nog för tidigt". 😇
Det är ju jobbigt med fossilbilar också. Måste fylla på med AdBlue. Klarar hyrbilen HVO? Klarar veteranen så mycket etanol vi har i pumpen numera? Kan jag låta bilen stå över vintern utan bensinen klibbar igen? Vilken motorolja behöver bilen fyllas på med när jag kör med släpet i uppförsbacke och den bråkar med mig? Klarar bränslet Norrlands temperaturer? Var kan jag fylla på gasbilen när jag kör genom Norge?

Det är fan mer problem än elbil. Vi pratar bara för att det är skoj - vi som har någorlunda moderna elbilar med 3-fas typ 2 vet att det inte är några problem.
 
  • Gilla
  • Haha
Andreas_Hansson och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
En gång i tiden gick jag en utbildning i produktutveckling och känner igen mycket av det i tråden av olika kategorier köpare. Det som skiljer här är miljödelen och politik, som kanske vill springa fortare än vad det tar normalt, även påverkan av företagspolicy för leasade bilar.
Kanske tidigare. Men när jag köpte bil i våras var det för elbilar var tokbilliga jämfört med bensin (när man räknar in service, drivmedel, försäkring och skatt). Och trots att bensinen är riktigt billig just nu är det fortfarande förmånligt med elbil då de blivit ännu billigare...
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag stoppar i kabeln, laddningen startar och jag debiteras automatiskt efter avslutad laddning, hur svårt är det? 🤓
Ja, så funkar ju både Teslor och bilar med Plug&Charge. Borde ju vara standard på alla bilar, tycker jag.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
J jocke31 skrev:
Ja, så funkar ju både Teslor och bilar med Plug&Charge. Borde ju vara standard på alla bilar, tycker jag.
Ja, hade gärna haft så hemma också, att man kunde godkänna sin egen bil men låst för andra 🤓
Vi har ju en Zeekr med, den har vi dock bara haft några veckor och endast laddat här hemma :)
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Var som helst där man "tanka" en elbil när behov finns? Och alla tankhandtag passar ungefär som en bensinmack idag?
Det är väl ganska få bilar som kan tanka från alla handtag? Jag har aldrig sett det som ett problem att hålla reda på om bilen skall ha bensin eller diesel. Och när det gäller laddning så är typ 2 ccs en europastandard och ofta det enda som finns. Någon gång ser man ett chademo-handtag också. Men det sitter ju inte i vägen när det också finns ett typ 2 ccs.

Ja, det är fortfarande onödigt struligt ibland när man behöver ladda ner en ny app i telefonen och registrera betalkortet innan man kan ladda bilen. Men man behöver inte hitta på låtsasproblem som att det skulle vara jobbigt att hitta rätt laddare.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.