A ArneTW skrev:
Som sagt finns det exempel där det funkar och där infrastrukturen klarar fler laddplatser... men att extrapolera det till att det inte finns något problem är att ta i.
Ja det är väldigt märklig argumentation att ta upp ett exempel på en företeelse och utifrån det dra någon slags slutsats att det är normen och att motsatsen inte existerar.

Det finns väl ingen som hävdat annat än att det finns massor av elbilsägare som löst sin laddning på ett utmärkt och välfungerande sätt, men det betyder inte att alla kan göra det.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det fina (om man har plats på gården) är ju att man har en extrabil. Vi klarade oss länge på en bil plus en extra "sommarbil" när vi saxade semestrar. Jag hade under många år en saab-cab, när jag trodde vi kunde vara utan den blev det efter ett halvår en gammal skoda oktavia som ingen ville köra då de få gångerna vi skulle göra olika saker blev extremt krångligt om jag tex stack iväg en vecka med barnen och lämnade frun helt utan bil. Nu råkade jag få ta över min pappas gamla V70 när han slutade köra bil och den var så jäkla bra att jag har behållit den som andrabil, trots den är väldigt "trist". Annars skulle jag nog överväga en något nyare andrabil. Jag har nog aldrig kört så gammal bil på fjällresan förut, men underligt nog så har denna bil aldrig krånglat.

Ja, slutanvända menar jag att gamla tjänsteslädar typ A6, V90 osv efter 6-7 år är ypperliga att gå ytterligare 10 år som sällananvänd andrabil. Sen skrotas. Det kommer ytterligare ett antal år finnas behov av dessa bilar som nya, går de få mil räcker de länge hos privatpersoner som kör 500 mil om året. Funkar ju bara för de som "egentligen" inte har behov av 2 bilar. Men bor man på landet och kör många mil så går nog elbilskalkylen ihop ändå, iallafall snart, när fler beg bilar finns tillgängliga.

Mikael, du är väl baserad i Uppsala. ICA Maxi där vid E4 S (gnista?) har en utmärkt laddare som är gratis. Snabb dessutom. "Vår" närmsta ICA Maxi i Häggvik har också gratis laddare som är annonserade som 22kW. Men de verkar vara i praktiken på 22kW för alla tillsammans. Inte ens när jag stått där själv och storhandlat en timme har det gått i mer än 2-3 kWh. Uselt. Dyr är affären också. Den i Uppsala har jag handlat 30-40 minuter och fått i 10kWh, lite längre handling så är min resa från Sollentuna till Uppsala helt återställd efter handlingen. Den verkar faktiskt trycka i 22kW, och eftersom Zoe drar ca 1.4 så fyller man rätt lätt i en 5 mila tur.

Jag tror laddningen måste bli så enkel som Teslas Superchargers, man bara pluggar i sladden så sköts debitering helt automagiskt. Vi hade Tesla som hyrbil på semestern i somras under 2v och det var fruktansvärt enkelt. Då är det ännu enklare än att tanka bensin. Inga kort. Ingenting. Bara plugga i sladden.
Det finns ju plug & charge kompatibla destinationsladdare t.ex. Zaptec Pro. Egentligen är det bara att uppgradera laddarna som är så är det löst. Och se till att nya installationer är kompatibla också


Som jag visade i min "utredning" innan så om man har behov av en bil och kör under 600mil per år är det bättre för miljön (och ekonomin) att åka en begagnad fossilbil eller begagnad elbil/hybrid.

Befintlig bil produktion = 0, förbrukning 175g/km
Ny bensinare produktion = 10.000.000g förbrukning 100g/km
Elbil produktion = 15.000.000g förbrukning 5g/km
livslängd bil 15 år

Ny el vs ny bensinare
5.000.000/95=52.631km
52.631/15år = 3.508km/år

- ska du ha ny bil och kör under 350mil per år är elbilen bättre för miljön.
- Kör du under 600mil per år är en begagnad diesel bättre för miljön än en ny elbil
 
Redigerat:
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det är väldigt märklig argumentation att ta upp ett exempel på en företeelse och utifrån det dra någon slags slutsats att det är normen och att motsatsen inte existerar.
Många gör ju precis samma sak fast åt andra hållet. Att något bostadsområde bara har parkeringar längs gatan målas upp som ett så stort problem att ingen kan köra elbil.
 
  • Gilla
Skandiamannen och 3 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Som sagt finns det exempel där det funkar och där infrastrukturen klarar fler laddplatser... men att extrapolera det till att det inte finns något problem är att ta i.

Om du frågar de som bor på kopparstaden lär du finna de som inte har tillgång till motorvärmare/laddplats.

/ATW
- Det är tekniskt lösbart, är elnätet klent får man uppgradera eller sätta bufferbatterier.
- Det finns ekonomiskt stöd från staten
- Det finns ett ökande behov

driv, lokal vilja att pusha för det och en initiat finansiering är väl det som främst saknas. Det är en liknande process vi gick igenom här med den lokala fiberföreningen. Måste kolla om lägenheterna här i byn har laddplatser ännu
 
  • Gilla
sandos och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Working Ivan?
Misstänker att med deras QC kommer den sluta som Smoking Ivan
 
useless useless skrev:
Många gör ju precis samma sak fast åt andra hållet. Att något bostadsområde bara har parkeringar längs gatan målas upp som ett så stort problem att ingen kan köra elbil.
Det har väl ingen påstått...?

/ATW
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
- Det är tekniskt lösbart, är elnätet klent får man uppgradera eller sätta bufferbatterier.
- Det finns ekonomiskt stöd från staten
- Det finns ett ökande behov

driv, lokal vilja att pusha för det och en initiat finansiering är väl det som främst saknas. Det är en liknande process vi gick igenom här med den lokala fiberföreningen. Måste kolla om lägenheterna här i byn har laddplatser ännu
Men din lösning är att göra det dyrare att köra bil så blir problemen lösta.

Jag anar också ett människoförakt i din argumentation.. De som inte har möjlighet att ladda eller köpa en elbil är lata och saknar driv och får skylla sig själva.

/ATW
 
useless useless skrev:
Många gör ju precis samma sak fast åt andra hållet. Att något bostadsområde bara har parkeringar längs gatan målas upp som ett så stort problem att ingen kan köra elbil.
Vem gör det? Var? Problemet gäller naturligtvis enbart de som "bara har parkeringar längs gatan". Vem har påstått att detta skulle vara ett problem för exempelvis de i egen villa med laddplats? Var hittar du ett så korkat argument?
 
A ArneTW skrev:
Men din lösning är att göra det dyrare att köra bil så blir problemen lösta.

Jag anar också ett människoförakt i din argumentation.. De som inte har möjlighet att ladda eller köpa en elbil är lata och saknar driv och får skylla sig själva.

/ATW
Jag är realistisk, du behöver inte lägga energi på ad hominem-argument. Vi håller det sakligt tack

Om det är betydande ekonomisk fördel att köra elbil jämfört mot en befintlig bil kommer den ekonomiska aspekten väga tyngre än vissa bekvämligheter som att inte behöva sätta upp en laddstolpe.

Sen är det ganska uppenbart att många är lata, saknar driv och får skylla sig själv. Världen förändras konstant och ids man inte göra något har man aktivt valt att genom passivitet sätta sig i skiten oavsett vad som gäller. Individen bör värna om sin situation.

Jag är inte för att straffa ut folk, men det behöver vara en betydlig fördel om man vill styra över till ett annat format, oavsett vad det är. Det kan vara ekonomisk, bekvämlighet, ideologisk eller produktiv fördel, helst en kombination av flera.

Nu kommer hårdare avgaskrav snart göra nya bensin och dieselbilar betydligt dyrare. Äldre bilar börjar förbjudas i vissa städers miljözoner etc. <Euro 5 är t.ex. förbjudna i Köpenhamn


Det finns kanske en aspekt i att det på håll saknas engagemang för att driva igenom förändringen. Där skulle man med externt stöd t.ex. pusha, hjälpa och driva på för att det faktiskt skall byggas ut på ett snabbare sätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
vissa bekvämligheter som att inte behöva sätta upp en laddstolpe.
Du verkar inte vilja förstå! Tror du verkligen att det är besväret med att sätta upp en laddstolpe som har någon större påverkan på hur fort elbilsanvändandet ökar? Har man "teknisk möjlighet" till en laddstolpe och kan räkna hem det är det väl bara idioter som inte sätter upp en laddstolpe, hur lata de än må vara.

Problemet finns väl främst för alla de som inte har någon möjlighet att sätta upp en laddstolpe, men det verkar många vägra inse.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du verkar inte vilja förstå! Tror du verkligen att det är besväret med att sätta upp en laddstolpe som har någon större påverkan på hur fort elbilsanvändandet ökar? Har man "teknisk möjlighet" till en laddstolpe och kan räkna hem det är det väl bara idioter som inte sätter upp en laddstolpe, hur lata de än må vara.

Problemet finns väl främst för alla de som inte har någon möjlighet att sätta upp en laddstolpe, men det verkar många vägra inse.
Det finns möjlighet överallt där det finns framdragen el. Där är det inga tekniska olösta frågor. Sen är det kanske så att privatpersonen som individ känner att dom inte har något möjlighet att påverka vilket jag tycker är felaktigt.

Jag förstår mycket väl situationen. Men vi ser nog detta med lite olika ögon för möjligheter eller vem som skall driva på förändringen. Alla som ser problemet har i mitt tycke ett ansvar att driva på frågan i någon rimlig nivå.

Fastighetsägaren eller förvaltaren av parkeringen är ju den som bör sätta upp laddarna. Det är ju samma oavsett om det är en privat villa, ett fastighetsbolag eller kommunal parkering.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag är realistisk, du behöver inte lägga energi på ad hominem-argument. Vi håller det sakligt tack

Om det är betydande ekonomisk fördel att köra elbil jämfört mot en befintlig bil kommer den ekonomiska aspekten väga tyngre än vissa bekvämligheter som att inte behöva sätta upp en laddstolpe.

Sen är det ganska uppenbart att många är lata, saknar driv och får skylla sig själv. Världen förändras konstant och ids man inte göra något har man aktivt valt att genom passivitet sätta sig i skiten oavsett vad som gäller. Individen bör värna om sin situation.

Jag är inte för att straffa ut folk, men det behöver vara en betydlig fördel om man vill styra över till ett annat format, oavsett vad det är. Det kan vara ekonomisk, bekvämlighet, ideologisk eller produktiv fördel, helst en kombination av flera.

Nu kommer hårdare avgaskrav snart göra nya bensin och dieselbilar betydligt dyrare. Äldre bilar börjar förbjudas i vissa städers miljözoner etc. <Euro 5 är t.ex. förbjudna i Köpenhamn


Det finns kanske en aspekt i att det på håll saknas engagemang för att driva igenom förändringen. Där skulle man med externt stöd t.ex. pusha, hjälpa och driva på för att det faktiskt skall byggas ut på ett snabbare sätt.
Ja herrejävlar. Sakligt ska det vara.

/ATW
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Mikael_L
Men som djac skrev.
Ska vi alltid vänta med att åstadkomma något alls tills alla problem är lösta i förväg ...

Ja då hade vi aldrig kommit upp ur haven ens ...


(Den var bra djac, den kommer jag inte glömma!!)
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sen är det kanske så att privatpersonen som individ känner att dom inte har något möjlighet att påverka vilket jag tycker är felaktigt.
OK. Så hur tycker du den privatperson som bor i en lägenhet helt utan parkeringar inom fastigheten bör agera för att någon (kommunen antar jag) ska sätta upp laddstolpar efter gatan? Vilka realistiska möjligheter till påverkan som medför att laddstolpar installeras ser du? Förekommer det ens att det finns installerade laddstolpar efter gatan?

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fastighetsägaren eller förvaltaren av parkeringen är ju den som bör sätta upp laddarna.
Återigen verkar du inte förstå. Vilken parkering? Hur ska de som varje dag behöver leta en ledig lucka efter gatan agera för att få laddmöjlighet?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ska vi alltid vänta med att åstadkomma något alls tills alla problem är lösta
Det har väl ingen menat men är det inte ganska rimligt att de som inte har en vettig möjlighet att ladda en elbil väntar med att köpa en sådan tills de har en sådan möjlighet. Det är väl rent ut sagt rätt korkat att köpa en elbil om man inte kan ladda den?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.