Jag köpte min Opel vivaro för 75 000:- för snart tre år/8000 mil sedan. Nu kan jag sälja den för 110 000:-, men det är ju ganska ointressant då det inte går att byta till något bättre för rimliga pengar. De som är tre år nyare i dag med samma körsträcka som den jag köpte kostar närmare 200 000:- nu.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Nu låter du som min fru...
:)

Hade jag så gott om pengar att jag kunde ha en porsche för 1.5 mille som extrabil så skulle jag nog ta mig råd till den extra kostnaden... Men tyvärr har jag inte det. Men principen att vissa bilar håller ett väldigt bra andrahandsvärde är intressant. För de som kör väldigt få mil och kan parkera säkert är det nog inte orimligt att köra en lite mer uddabil utan att det kostar något extra...

Gamla Chrysler eller Peugot cabbar verkar slumpas bort för tusenlappar. Annars tror jag att en 10-15 år gammal enklare "sportbil" eller cab är perfekt extrabil, ofta lite mer välskötta och iofs kostar 30-50.000 mer än en rosthäck men man får tillbaka pengarna.

Det kan ju, om man inte är en "familj", vara ett perfekt sätt att ha en förbränningsbil som komplement till en elbil de gånger man ska åka 80 mil på en dag. Men funkar ju bara för de som är 2 pers och inte ska på fjällresa... Min Z3 är dock lite för gammal och obekväm för att funka som andrabil... Ska göra mig av med den tror jag...
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
:)

Hade jag så gott om pengar att jag kunde ha en porsche för 1.5 mille som extrabil så skulle jag nog ta mig råd till den extra kostnaden... Men tyvärr har jag inte det. Men principen att vissa bilar håller ett väldigt bra andrahandsvärde är intressant. För de som kör väldigt få mil och kan parkera säkert är det nog inte orimligt att köra en lite mer uddabil utan att det kostar något extra...

Gamla Chrysler eller Peugot cabbar verkar slumpas bort för tusenlappar. Annars tror jag att en 10-15 år gammal enklare "sportbil" eller cab är perfekt extrabil, ofta lite mer välskötta och iofs kostar 30-50.000 mer än en rosthäck men man får tillbaka pengarna.

Det kan ju, om man inte är en "familj", vara ett perfekt sätt att ha en förbränningsbil som komplement till en elbil de gånger man ska åka 80 mil på en dag. Men funkar ju bara för de som är 2 pers och inte ska på fjällresa... Min Z3 är dock lite för gammal och obekväm för att funka som andrabil... Ska göra mig av med den tror jag...
Det är precis så jag har gjort.
Köpt en 2011 coupe som idag rullat 6600 mil med över 300 hk för en hyfsad slant.
Skatt 3000 kr och helförsäkring på 4500 kr helår.
Kommer alltid finnas en marknad för lite udda och eller roliga bilar.
Kör i stort sett bara nöjeskörning och det jag skulle spara i soppa pengar äts fort upp av ingen värdeminskning på denna.
Sen att få köra klassisk bakhjulsdrift på vintern är ju mest ett plus.
Denna MÅSTE köras, man kan inte bara åka med då den saknar vissa nya säkerhets grejor på gott och ont:)
 
Vän hade laddat sin Mini SE till 100% när det var -18,5 grader här om dagen.
Räckvidden då var 103 km, dock ljög bilen lite, efter 6 körda mil var det 74 km kvar.

(Som fosilbilsåkare räknar jag inte räckvidd i km, utan i mil 😉)
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Teknikens värld har gjort en intressant sammanställning över prisökningarna:
[bild]
[bild]
Appropå prisökningar.. Läste en artikel i Vi bilägare och deras V90 D3 awd som de långtestar. Den köptes 2017 för 307373:- Googlar man idag så ser man att v90 börjar på typ 600000 (visserligen laddhybrid då de slutat med "rena" dieslar)
 
Det sätter ju leasingkalkylen i ett helt annat ljus...
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Teknikens värld har gjort en intressant sammanställning över prisökningarna:
[bild]
[bild]
De där prisökningarna nya bilar haft på 13 år har begagnade bilar haft på två år.
 
N Nerre skrev:
Jag vet inte riktigt vad du kommenterar, det jag menar är att en bil för 400 000 som skrotas efter 10 år ger en högre årskostnad än en bil för 200 000 som skrotas efter 10 år. Det blir 40 000 respektive 20 000 om året.
Naturligtvis
Men det faktum att du behåller din bil till skrot ger dig en låg kostnad oavsett. Säljer du tidigare eller köper tidigare i bilens livscykel blir det dyrare.
Jag kunde inte läsa något om bilar i olika prisklasser i det jag besvarade.
 
Fairlane
M Matte Bygg skrev:
Mer om el-bilseländet vintertid… (bakom betalvägg)

Dussintals fick byta till fossil-hyr-bil

[länk]
En användare med trasig bil var det väl? Inte dussintals?

Men bärgarna fick också hjälpa en massa bensinbilar och dieselbilar som fick problem i kylan. Nu förespråkar du ju vätgasbil. De har ju en fördel, de kan inte tas på roadtrip... 😂
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 3 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Mer om el-bilseländet vintertid… (bakom betalvägg)

Dussintals fick byta till fossil-hyr-bil

[länk]
Dussintals 😆😆😆 i Mora!

Ja men det står i tidningen och då är det sant..
 
Redigerat:
JanneJanne123
M Matte Bygg skrev:
Mer om el-bilseländet vintertid… (bakom betalvägg)

Dussintals fick byta till fossil-hyr-bil

[länk]
Den högprofilerade chefredaktören i artikeln har återkommande problem med värmen på sin Tesla och vill utnyttja sin plattform för att sätta press på Tesla att åtgärda problemet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Den högprofilerade chefredaktören i artikeln har återkommande problem med värmen på sin Tesla och vill utnyttja sin plattform för att sätta press på Tesla att åtgärda problemet.
Tror du han vill ha någon sorts kompensation. Annars luktar det maktmissbruk.. Chefredaktörer har stor makt att ändra i allmänhetens åsikter. Och detta är ingen lite tidning. Är han en självgod egoist eller vill han bara upplysa?
 
JanneJanne123
M Matte Bygg skrev:
Tror du han vill ha någon sorts kompensation. Annars luktar det maktmissbruk.. Chefredaktörer har stor makt att ändra i allmänhetens åsikter. Och detta är ingen lite tidning. Är han en självgod egoist eller vill han bara upplysa?
Med risk att låta som en foliehatt tror jag han är en självgod egoist som vill ha kompensation och jaga klick. Artiklar om hur dåligt det är med elbilar hamnar snabbt som premiumartiklar på Expressen, så det verkar sälja.

Folk får köra vilka bilar de vill för min del, tycker dock det är tråkigt att allmänheten får en bild av elbilar i media som inte riktigt stämmer överens med verkligheten. Jag har dock redan gjort mitt val och känner mig trygg i det, men samtidigt så får man inte glömma att det är bara en bil, vad är det värsta som kan hända om man har satsat på fel häst? Inget livsavgörande direkt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Jo. Kvällstidningarna har ofta rubriker bakom betalvägg med tex "Den elbilen ska du undvika", " bästa köpet av elbil" och liknande. Jag har aldrig betalat mig in för att se om de gjort den perfekta undersökningen. Troligen är det väl nån chefredaktör som bedömt sin egen bil?
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.