1 501 657 läst · 24 663 svar
1502k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Rasade efter 8000 mil. Över 40000 Kr. Gick på garantin.D Dortmunder DAB skrev:Frugans Xc70 D4 med femman men manuell låda ligger på strax över 2500:- per år, kommer nog aldrig att sälja den.
Har alltid varit svag för Bmws större modeller, men hur hållbar är fyrhjulsdriften på din 740xd? Har läst om flera 320/520/530xd som har behövt renovera mittdiff/fördelningslåda och dylikt…
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 724 inlägg
Kostnaden blir ju kapitalkostnad/lån av inköpsbeloppet och sen värdeminskning.
Värdeminskningen är ju jämnt sjunkande med åren så det spelar ingen roll hur länge man behåller bilen jämfört med om man skulle bytt till en annan bil av samma värde
Värdeminskningen är ju jämnt sjunkande med åren så det spelar ingen roll hur länge man behåller bilen jämfört med om man skulle bytt till en annan bil av samma värde
Detta hände mig redan på 90-talet med en Merca, de behövde montera ut någon motorelektronik och lyckades göra fel, resultatet blev att kontrollboxen brändes som en startspärr och bilen gick inte att vare sig starta eller få växellådan ur P, den stod fast på lyften i flera dagarH HenrikHuslöse skrev:
Jag vet inte riktigt vad du kommenterar, det jag menar är att en bil för 400 000 som skrotas efter 10 år ger en högre årskostnad än en bil för 200 000 som skrotas efter 10 år. Det blir 40 000 respektive 20 000 om året.P Pin skrev:
Problemet är väl att nästa gång du köper bil kommer en motsvarande golf kombi eller opel kombi ha ett nybilspris på 380.000 och elbilen 470.000 kr. El och (f'låt) fossil närmar sig varandra, fosilbilarna har ökat i pris tycker jag. För 200.000 får du väl knappt en dacia duster som kostade 100.000 för 5 år sen... Medan teslan gått ned 100.000 på samma 5 år. (En golf verkar gått från 150.000 till 300.000 på samma 5 år).N Nerre skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 875 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 875 inlägg
Jag har i många år sagt att om löneökningen följde lunchpriser, bensinpriser, bostadspriser så har man en hygglig utveckling. Samma verkar gälla bilpriser. Vore intressant se hur ingångslöner ökat under denna period... Och andra priser... Känns nästan som bilpriserna kan ha slagit bostadsprisutvecklingen under denna 13 års period?JanneJanne123 skrev:
Förutom sista året har väl inflationen generellt under denna perioden varit relativt låg.
Kanske har andra varor, kläder, skor, TV-apparater (och fram tills för ett år sen) mat haft betydligt lägre prisökningar?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Sannolikt blir ändå kostnaden hög, map försäkring, skatt, service och värdeminskning (även om den i procent är väldigt låg så är det sällan nya bilar går upp i värde, även om det händer ibland).R Robert-san01 skrev:
Jag hade förut en saab cab, hade den i kanske 8 år tror jag... Värdeminskningen var inte många tusen per år. Köpte den när den var 7-8 år gammal tror jag... Nu har jag en gammal BMW Z3, den är nog ännu mera "gratis". Men även jämnåriga bilar av standardmodell är nog i princip utan värdeminskning, om man bara håller dem i samma skick. Dessa båda bilar är inte dyrare än nån annan bil i skatt och försäkring heller... Jag har haft dem som andrabil sommartid.
Kör man väldigt få mil så är nog en riktigt gammal bil det mest ekonomiska man kan ha. Kör man väldigt många mil är värdeminskningen mindre i förhållande till driftskostnaden, så elbilarna blir betydligt bättre att äga vid höga körsträckor. En riktigt gammal bil kan bli dyr om man kör mycket, pga den kräver mycket reparationer (om man inte gör dem själv vill säga). Jag gissar att din kollegas 911 blir rätt dyr om hen kör året runt 4.000 mil om året. Det bygger nog på att det är en finåkarbil om den ska hålla värdet.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Nu låter du som min fru...J JohanLun skrev:Sannolikt blir ändå kostnaden hög, map försäkring, skatt, service och värdeminskning (även om den i procent är väldigt låg så är det sällan nya bilar går upp i värde, även om det händer ibland).
Jag hade förut en saab cab, hade den i kanske 8 år tror jag... Värdeminskningen var inte många tusen per år. Köpte den när den var 7-8 år gammal tror jag... Nu har jag en gammal BMW Z3, den är nog ännu mera "gratis". Men även jämnåriga bilar av standardmodell är nog i princip utan värdeminskning, om man bara håller dem i samma skick. Dessa båda bilar är inte dyrare än nån annan bil i skatt och försäkring heller... Jag har haft dem som andrabil sommartid.
Kör man väldigt få mil så är nog en riktigt gammal bil det mest ekonomiska man kan ha. Kör man väldigt många mil är värdeminskningen mindre i förhållande till driftskostnaden, så elbilarna blir betydligt bättre att äga vid höga körsträckor. En riktigt gammal bil kan bli dyr om man kör mycket, pga den kräver mycket reparationer (om man inte gör dem själv vill säga). Jag gissar att din kollegas 911 blir rätt dyr om hen kör året runt 4.000 mil om året. Det bygger nog på att det är en finåkarbil om den ska hålla värdet.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
En bekant köpte en GT3 RS istället, den ökade i värde! Men hen har gått över till Cup-bilar istället för lekR Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg