1 501 694 läst · 24 663 svar
1502k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
En annan sak att hålla koll på är vad politikerna gör.J JohanLun skrev:
Det var försvinnande få politiker som köpte motorgasbilar eller naturgasbilar. Då var det även ganska lätt att skatta ihjäl eländet sen.
Elbilen har fått ett helt annat genomslag, så den kommer överleva, det är min gissning.
Jag har ändrat inställning, kan nu tänka mig en liten elbil för vardagskörning ihop med egna solsceller på garagetaket Men hur är det med dig @Düsseldorff har du skaffat elbil och sen bytt tillbaka till vanlig förbränningsmotor? Eller sitter du bara och kritiserar dem som skriver i tråden fast du inte har nått att tillföra själv...Düsseldorff skrev:
Det skulle aldrig falla mig in att köpa bilar i den prisklassen.J JohanLun skrev:
Och "köra" billigt struntar jag fullkomligt i med min årliga körsträcka på 800 mil, det är kostnaden för att "äga" som är relevant för mig. Årskostnaden, inte milkostnaden. Jag får nämligen inte lön baserat på hur många mil om året jag kör.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 724 inlägg
Varför köpa hybrid utan laddmöjlighet?blackarrow skrev:Ett sätt för en elbilsskeptiker att värna om miljön är att bosätta sig på promenadavstånd till buss/tågstation.
Om man vill uppdatera sin verksamhetsuppfattning kan en sökning på båtbiljetter.com vara nyttigt.
Jag gjorde en sökning på rena elbilar + laddhybrider för under 300’ och fick 2600 träffar.
Begagnatmarknaden har ändrats.
[länk]
Men begagnade bilar behöver reservdelar ibland.
Häromdagen var vi hos en bilhandlare. Han avrådde från laddhybridbilar. Du kommer inte att tjäna in extrakostnaden på minskad drivmedelskostnad och inte få tillbaka de extra pengarna för batteriet om 2- 3 år heller. De kommer att sjunka i pga priskonkurens med motsvarande rena elbilar.
Nej, hybrider utan laddmöjlighet rekomenderade bilhandlaren.
Jag är nog också inne på det spåret. Elmotorerna räddar de små förkrynpta snålmotoretna från överbelastning (att plågas med turbotryck).
En elmotor som hjälper till vid acceleration är inte så fel. Det är ju då förbränningsmotorer släpper ut extra mycket föroreningar. Laddning under landsvägskörning gör ju att motorn belastas lite mer vilket gör att det går att optimera förbränning och belastning.
Tillbaka till bilar under 300'
Det går att få en gammal Tesla för under 300' men den kan bli dyr, så dyr att man inte har råd att laga den (youtubeklippet 💥) men hur ser det ut nu?
Man kan få ett gammalt batteri för 100' till den nu.
För 100' kan man få en Zoe.
Tja, det är aldrig lätt att välja bil.
xxx
Å hur gick det för frun då? Hon köpte en 200kg tyngre bil än sin gamla utan att den drar mer bränsle än den gamla. Den laddar dessutom batteriet medan man kör. 🫣 😉
Mitt veto var förbrukat. Hon vill inte ha en bil som står en månad på verkstad varje vinter. Annars vi nöjda med pegutten (5008).
Den som är plugin har precis samma system som den du inte kan ladda. När du kört dina laddade 3-7mil så går bilen till hybridläge och fungerar som en "vanlig hybrid".
Var kanske en argument kunna sälja bort gamla icke laddbara modeller?
Jag tycker hybriden blivit billigare i drift än min gamla diesel.
Ingen horribel skatt, men drar i bensin som dieselbilen drog diesel.
Ännu mindre förbrukning blir det om man just laddar.
Däremot håller jag med att hybrid är ej framtiden.
Mer delar som kan gå sönder.
Pluginhybrid har ofta seg laddning.
Klarar oftast inte producera värme med enbart el utan då går bensinmotorn igång osv.
Så visst jag vill också ha riktig elbil. Hybriden var en inkörsport till elbil. Nu har man ju fått testa hur det går ladda, ungefär vad de kostar och tom hur bra det ändå funkar i kylan (var även jag mycket skeptisk till en början).
Redigerat:
Duktig säljare…?kisumisu skrev:
De skulle göra sig av med alla ”lagerbilar” som de ägde och fortsätta sälja på provision.
Dottern&Co köpte en ny Kia Picanto. Högre skatt än min gamla diesel.kisumisu skrev:
Att den lilla bilen straffbeskattas högre skatten men det berättade säljaren inte.
Fick förklara Malus…
De kunde ju köpt en gammal och mer praktisk dieselbil istället. 😇
Snålmotorer har väl problem med värmen?kisumisu skrev:
Har för mig jag såg en dieselhybrid med dieselvärmare. Inte jättemiljövänligt…🤔
Ren elbil (hehe) med värmepump står på önskelistan. 👍kisumisu skrev:
Men det var någon ekonom som förutspådde fossilpriskollaps, så det skulle kunna bli lägre priser på dieseln igen. 😃
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 773 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 773 inlägg
Vad har förändrats gällande sommarkörningen, där du gör majoriteten av milen? Det var ju problem att man inte kunde ladda var man ville och att det tog längre tid att ladda än att tanka, det gäller väl fortfarande?N Nerre skrev:
Vad har förändrats gällande att det var jobbigt att ansluta laddning hemma? Vill minnas att du tyckte det var jobbigt att ansluta motorvärmarkabel, men det kan ha varit någon annan.
Håller med. Det var oerhört olyckligt att man först talade sig varm för etanol och sen totalt övergav det efter alla investeringar tillverkare, mackar och privatpersoner gjort. Sen samma med gas. Tillsist sa man (men utan ekonomiska incitament) att diesel var bättre och se hur det gick.Mikael_L skrev:
Det jag ville säga var en replik till att du säger begagnade elbilar är för dyra, de kostade en mille för 10 år sen. Nu kostar de en halv mille och motsvarande bensin kostar kanske 100 mindre. Men visst, vi får vänta lite till på att elbilar kostar 350 där bensin kostar 250. Det är vad jag förstår de bilarna du vill ha. Jag också. Stor som en golf kombi. Bra utrustning men inte lyx.N Nerre skrev:Det skulle aldrig falla mig in att köpa bilar i den prisklassen.
Och "köra" billigt struntar jag fullkomligt i med min årliga körsträcka på 800 mil, det är kostnaden för att "äga" som är relevant för mig. Årskostnaden, inte milkostnaden. Jag får nämligen inte lön baserat på hur många mil om året jag kör.
Det beror ju på vad man har för bil.blackarrow skrev:Duktig säljare…?
De skulle göra sig av med alla ”lagerbilar” som de ägde och fortsätta sälja på provision.
Dottern&Co köpte en ny Kia Picanto. Högre skatt än min gamla diesel.
Att den lilla bilen straffbeskattas högre skatten men det berättade säljaren inte.
Fick förklara Malus…
De kunde ju köpt en gammal och mer praktisk dieselbil istället. 😇
Snålmotorer har väl problem med värmen?
Har för mig jag såg en dieselhybrid med dieselvärmare. Inte jättemiljövänligt…🤔
Ren elbil (hehe) med värmepump står på önskelistan. 👍
Men det var någon ekonom som förutspådde fossilpriskollaps, så det skulle kunna bli lägre priser på dieseln igen. 😃
En gammal Diesel Volvo har ca 8000kr i skatt per år.
Visst finns det partikelfilter adblue varianter som är en stor kostnad när dessa börjar bråka så småningom. Krånglar i kyla osv.
Min skatt var 300kr på pluginhybrid, plus billigare bränsle. Dieseln är fortfarande dyr och dyrare än bensin och el.
Sen beror det ju helt på vad man har för bil. Märker själv att generella bilmärken vad som varit bra i fossil är inte det nödvändigtvis på andra format. Tänker nu på t ex Volvo. Ligger så efter när det gäller eldrift...
Det som dock väldigt lite diskussion såhär allmänt är att det bästa med eldrift är just att bli oberoende av nåt landet inte har.
Pratas bara om miljö och de snacket får mig också ibland må illa....
Redigerat:
Vad är det för gammal Volvo som har 8000 i skatt per år? Malus är endast i tre år och då är bilen inte speciellt gammal. Jag betalar hälften, lite över 4000 kr i skatt för min 740 xd (BMW och inte Volvo).kisumisu skrev:Det beror ju på vad man har för bil.
En gammal Diesel Volvo har ca 8000kr i skatt per år.
Visst finns det partikelfilter adblue varianter som är en stor kostnad när dessa börjar bråka så småningom. Krånglar i kyla osv.
Min skatt var 300kr på pluginhybrid, plus billigare bränsle. Dieseln är fortfarande dyr och dyrare än bensin och el.
Sen beror det ju helt på vad man har för bil. Märker själv att generella bilmärken vad som varit bra i fossil är inte det nödvändigtvis på andra format. Tänker nu på t ex Volvo. Ligger så efter när det gäller eldrift...
Nu gör jag kanske fel också när jag jämför gammal och nytt.P Pin skrev:
Hittade faktist inte nån bil att visa sorry.
Fanns inga tillsalu.
Jag är ju en sån person som sällan byter bil. Så det här med värdeminskning mm har jag inte tagit så mycket hänsyn till.
Tycker själv en 30+ år gammal diesel kan vara bra. Är 0:- i skatt, inget adblue osv. Billigare i drift än liknande i bensinvariant.
Men tom där är vi fortfarande beroende av andra länder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men här lite vad min gamla bil kostar ovan.
Den nyare bilen nedan, förlåt att jag ljög var lite över 300kr.
Ni ser även storleksskillnaden på "Trunk volume". Så den här är inte heller rättvis jämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Volvos d5 är väl den dyraste. Ca 6000 kr nog inte över heller. Då får du nog upp på lastbilar.kisumisu skrev:Nu gör jag kanske fel också när jag jämför gammal och nytt.
Hittade faktist inte nån bil att visa sorry.
Fanns inga tillsalu.
Jag är ju en sån person som sällan byter bil. Så det här med värdeminskning mm har jag inte tagit så mycket hänsyn till.
Tycker själv en 30+ år gammal diesel kan vara bra. Är 0:- i skatt, inget adblue osv. Billigare i drift än liknande i bensinvariant.
Men tom där är vi fortfarande beroende av andra länder.
[bild]
Men här lite vad min gamla bil kostar ovan.
Den nyare bilen nedan, förlåt att jag ljög var lite över 300kr.
Ni ser även storleksskillnaden på "Trunk volume". Så den här är inte heller rättvis jämförelse.
[bild]