Mikael_L
J JohanLun skrev:
Det viktiga här tycker jag är att elbilarna blir bättre och billigare för varje år som går. För allas ekonomi och körmönster passar det inte än, men det är på väg i rätt riktning.
En annan sak att hålla koll på är vad politikerna gör.
Det var försvinnande få politiker som köpte motorgasbilar eller naturgasbilar. Då var det även ganska lätt att skatta ihjäl eländet sen.
Elbilen har fått ett helt annat genomslag, så den kommer överleva, det är min gissning.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
19801 inlägg senare vidhåller alla fortfarande sin initiala uppfattning, baserad på inget. Lägg ner tråden.
Jag har ändrat inställning, kan nu tänka mig en liten elbil för vardagskörning ihop med egna solsceller på garagetaket Men hur är det med dig @Düsseldorff har du skaffat elbil och sen bytt tillbaka till vanlig förbränningsmotor? Eller sitter du bara och kritiserar dem som skriver i tråden fast du inte har nått att tillföra själv...
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Som många påpekar. Du får nog inte ihop kalkylen om du ska köra en BMW 750 heller. Bilar som kostade 1 mille är svåra att köpa och köra billigt fem år senare...
Det skulle aldrig falla mig in att köpa bilar i den prisklassen.

Och "köra" billigt struntar jag fullkomligt i med min årliga körsträcka på 800 mil, det är kostnaden för att "äga" som är relevant för mig. Årskostnaden, inte milkostnaden. Jag får nämligen inte lön baserat på hur många mil om året jag kör.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Ett sätt för en elbilsskeptiker att värna om miljön är att bosätta sig på promenadavstånd till buss/tågstation.
Det gjorde jag redan för 25 år sen.
 
  • Haha
blackarrow
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Är det någon större skillnad mellan laddhybriderna hos tex Kia Optima Passat och Skoda Superb?
Pratar vi de äldre är dom ganska lika i räckvidd och förbrukning

2024 Superb och Passat PHEV har stort 25kWh batteri
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
kisumisu
blackarrow blackarrow skrev:
Ett sätt för en elbilsskeptiker att värna om miljön är att bosätta sig på promenadavstånd till buss/tågstation.
Om man vill uppdatera sin verksamhetsuppfattning kan en sökning på båtbiljetter.com vara nyttigt.
Jag gjorde en sökning på rena elbilar + laddhybrider för under 300’ och fick 2600 träffar.
Begagnatmarknaden har ändrats.

[länk]

Men begagnade bilar behöver reservdelar ibland.
Häromdagen var vi hos en bilhandlare. Han avrådde från laddhybridbilar. Du kommer inte att tjäna in extrakostnaden på minskad drivmedelskostnad och inte få tillbaka de extra pengarna för batteriet om 2- 3 år heller. De kommer att sjunka i pga priskonkurens med motsvarande rena elbilar.

Nej, hybrider utan laddmöjlighet rekomenderade bilhandlaren.

Jag är nog också inne på det spåret. Elmotorerna räddar de små förkrynpta snålmotoretna från överbelastning (att plågas med turbotryck).
En elmotor som hjälper till vid acceleration är inte så fel. Det är ju då förbränningsmotorer släpper ut extra mycket föroreningar. Laddning under landsvägskörning gör ju att motorn belastas lite mer vilket gör att det går att optimera förbränning och belastning.

Tillbaka till bilar under 300'
Det går att få en gammal Tesla för under 300' men den kan bli dyr, så dyr att man inte har råd att laga den (youtubeklippet 💥) men hur ser det ut nu?
Man kan få ett gammalt batteri för 100' till den nu.

För 100' kan man få en Zoe.
Tja, det är aldrig lätt att välja bil.

xxx

Å hur gick det för frun då? Hon köpte en 200kg tyngre bil än sin gamla utan att den drar mer bränsle än den gamla. Den laddar dessutom batteriet medan man kör. 🫣 😉

Mitt veto var förbrukat. Hon vill inte ha en bil som står en månad på verkstad varje vinter. Annars vi nöjda med pegutten (5008).
Varför köpa hybrid utan laddmöjlighet?
Den som är plugin har precis samma system som den du inte kan ladda. När du kört dina laddade 3-7mil så går bilen till hybridläge och fungerar som en "vanlig hybrid".

Var kanske en argument kunna sälja bort gamla icke laddbara modeller?

Jag tycker hybriden blivit billigare i drift än min gamla diesel.
Ingen horribel skatt, men drar i bensin som dieselbilen drog diesel.

Ännu mindre förbrukning blir det om man just laddar.

Däremot håller jag med att hybrid är ej framtiden.
Mer delar som kan gå sönder.
Pluginhybrid har ofta seg laddning.
Klarar oftast inte producera värme med enbart el utan då går bensinmotorn igång osv.

Så visst jag vill också ha riktig elbil. Hybriden var en inkörsport till elbil. Nu har man ju fått testa hur det går ladda, ungefär vad de kostar och tom hur bra det ändå funkar i kylan (var även jag mycket skeptisk till en början).
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det gjorde jag redan för 25 år sen.
För 25 år sen hade jag cykel/promenadavstånd till jobbet.
Det kunde till och med bli några mil på cykeln efter jobbet då. 💪
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Varför köpa hybrid utan laddmöjlighet?
Den som är plugin har precis samma system som den du inte kan ladda. När du kört dina laddade 3-7mil så går bilen till hybridläge och fungerar som en "vanlig hybrid".

Var kanske en argument kunna sälja bort gamla icke laddbara modeller?
Duktig säljare…?
De skulle göra sig av med alla ”lagerbilar” som de ägde och fortsätta sälja på provision.

kisumisu kisumisu skrev:
Jag tycker hybriden blivit billigare i drift än min gamla diesel.
Ingen horribel skatt, men drar i bensin som dieselbilen drog diesel.
Dottern&Co köpte en ny Kia Picanto. Högre skatt än min gamla diesel.
Att den lilla bilen straffbeskattas högre skatten men det berättade säljaren inte.
Fick förklara Malus…
De kunde ju köpt en gammal och mer praktisk dieselbil istället. 😇
kisumisu kisumisu skrev:
Ännu mindre förbrukning blir det om man just laddar.

Däremot håller jag med att hybrid är ej framtiden.
Mer delar som kan gå sönder.
Pluginhybrid har ofta seg laddning.
Klarar oftast inte producera värme med enbart el utan då går bensinmotorn igång osv.
Snålmotorer har väl problem med värmen?
Har för mig jag såg en dieselhybrid med dieselvärmare. Inte jättemiljövänligt…🤔
kisumisu kisumisu skrev:
Så visst jag vill också ha riktig elbil. Hybriden var en inkörsport till elbil. Nu har man ju fått testa hur det går ladda, ungefär vad de kostar och tom hur bra det ändå funkar i kylan (var även jag mycket skeptisk till en början).
Ren elbil (hehe) med värmepump står på önskelistan. 👍

Men det var någon ekonom som förutspådde fossilpriskollaps, så det skulle kunna bli lägre priser på dieseln igen. 😃
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Nä, jag har ändrat mig sen början av tråden.

Mitt främsta argument mot att skaffa elbil idag är det skrala utbudet av vettiga begagnade kombi, med minst 30 mil räckvidd vintertid, under 200 000.
Vad har förändrats gällande sommarkörningen, där du gör majoriteten av milen? Det var ju problem att man inte kunde ladda var man ville och att det tog längre tid att ladda än att tanka, det gäller väl fortfarande?

Vad har förändrats gällande att det var jobbigt att ansluta laddning hemma? Vill minnas att du tyckte det var jobbigt att ansluta motorvärmarkabel, men det kan ha varit någon annan.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
En annan sak att hålla koll på är vad politikerna gör.
Det var försvinnande få politiker som köpte motorgasbilar eller naturgasbilar. Då var det även ganska lätt att skatta ihjäl eländet sen.
Elbilen har fått ett helt annat genomslag, så den kommer överleva, det är min gissning.
Håller med. Det var oerhört olyckligt att man först talade sig varm för etanol och sen totalt övergav det efter alla investeringar tillverkare, mackar och privatpersoner gjort. Sen samma med gas. Tillsist sa man (men utan ekonomiska incitament) att diesel var bättre och se hur det gick.
N Nerre skrev:
Det skulle aldrig falla mig in att köpa bilar i den prisklassen.

Och "köra" billigt struntar jag fullkomligt i med min årliga körsträcka på 800 mil, det är kostnaden för att "äga" som är relevant för mig. Årskostnaden, inte milkostnaden. Jag får nämligen inte lön baserat på hur många mil om året jag kör.
Det jag ville säga var en replik till att du säger begagnade elbilar är för dyra, de kostade en mille för 10 år sen. Nu kostar de en halv mille och motsvarande bensin kostar kanske 100 mindre. Men visst, vi får vänta lite till på att elbilar kostar 350 där bensin kostar 250. Det är vad jag förstår de bilarna du vill ha. Jag också. Stor som en golf kombi. Bra utrustning men inte lyx.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
kisumisu
blackarrow blackarrow skrev:
Duktig säljare…?
De skulle göra sig av med alla ”lagerbilar” som de ägde och fortsätta sälja på provision.


Dottern&Co köpte en ny Kia Picanto. Högre skatt än min gamla diesel.
Att den lilla bilen straffbeskattas högre skatten men det berättade säljaren inte.
Fick förklara Malus…
De kunde ju köpt en gammal och mer praktisk dieselbil istället. 😇

Snålmotorer har väl problem med värmen?
Har för mig jag såg en dieselhybrid med dieselvärmare. Inte jättemiljövänligt…🤔

Ren elbil (hehe) med värmepump står på önskelistan. 👍

Men det var någon ekonom som förutspådde fossilpriskollaps, så det skulle kunna bli lägre priser på dieseln igen. 😃
Det beror ju på vad man har för bil.
En gammal Diesel Volvo har ca 8000kr i skatt per år.

Visst finns det partikelfilter adblue varianter som är en stor kostnad när dessa börjar bråka så småningom. Krånglar i kyla osv.

Min skatt var 300kr på pluginhybrid, plus billigare bränsle. Dieseln är fortfarande dyr och dyrare än bensin och el.

Sen beror det ju helt på vad man har för bil. Märker själv att generella bilmärken vad som varit bra i fossil är inte det nödvändigtvis på andra format. Tänker nu på t ex Volvo. Ligger så efter när det gäller eldrift...

Det som dock väldigt lite diskussion såhär allmänt är att det bästa med eldrift är just att bli oberoende av nåt landet inte har.

Pratas bara om miljö och de snacket får mig också ibland må illa....
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Det beror ju på vad man har för bil.
En gammal Diesel Volvo har ca 8000kr i skatt per år.

Visst finns det partikelfilter adblue varianter som är en stor kostnad när dessa börjar bråka så småningom. Krånglar i kyla osv.

Min skatt var 300kr på pluginhybrid, plus billigare bränsle. Dieseln är fortfarande dyr och dyrare än bensin och el.

Sen beror det ju helt på vad man har för bil. Märker själv att generella bilmärken vad som varit bra i fossil är inte det nödvändigtvis på andra format. Tänker nu på t ex Volvo. Ligger så efter när det gäller eldrift...
Vad är det för gammal Volvo som har 8000 i skatt per år? Malus är endast i tre år och då är bilen inte speciellt gammal. Jag betalar hälften, lite över 4000 kr i skatt för min 740 xd (BMW och inte Volvo).
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
P Pin skrev:
Vad är det för gammal Volvo som har 8000 i skatt per år? Malus är endast i tre år och då är bilen inte speciellt gammal. Jag betalar hälften, lite över 4000 kr i skatt för min 740 xd (BMW och inte Volvo).
Nu gör jag kanske fel också när jag jämför gammal och nytt.
Hittade faktist inte nån bil att visa sorry.
Fanns inga tillsalu.

Jag är ju en sån person som sällan byter bil. Så det här med värdeminskning mm har jag inte tagit så mycket hänsyn till.

Tycker själv en 30+ år gammal diesel kan vara bra. Är 0:- i skatt, inget adblue osv. Billigare i drift än liknande i bensinvariant.

Men tom där är vi fortfarande beroende av andra länder.

Skärmdump av bilinformation: förbrukning, CO2-utsläpp, tankvolym, bagagevolym, antal säten, besiktning, skatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men här lite vad min gamla bil kostar ovan.

Den nyare bilen nedan, förlåt att jag ljög var lite över 300kr.

Ni ser även storleksskillnaden på "Trunk volume". Så den här är inte heller rättvis jämförelse.


Skärmavbild av bilinformation: hybridmotor, prestanda, förbrukning, utsläpp, inspektion och skattedatum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Nu gör jag kanske fel också när jag jämför gammal och nytt.
Hittade faktist inte nån bil att visa sorry.
Fanns inga tillsalu.

Jag är ju en sån person som sällan byter bil. Så det här med värdeminskning mm har jag inte tagit så mycket hänsyn till.

Tycker själv en 30+ år gammal diesel kan vara bra. Är 0:- i skatt, inget adblue osv. Billigare i drift än liknande i bensinvariant.

Men tom där är vi fortfarande beroende av andra länder.

[bild]

Men här lite vad min gamla bil kostar ovan.

Den nyare bilen nedan, förlåt att jag ljög var lite över 300kr.

Ni ser även storleksskillnaden på "Trunk volume". Så den här är inte heller rättvis jämförelse.


[bild]
Volvos d5 är väl den dyraste. Ca 6000 kr nog inte över heller. Då får du nog upp på lastbilar.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Pratar vi de äldre är dom ganska lika i räckvidd och förbrukning

2024 Superb och Passat PHEV har stort 25kWh batteri
Jag har lite span på några är gamla, ca 2019-2021. Skulle helst vilja ha en större laddhybrid och en mindre elbil istället för en "mellanstor" Ceed diesel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.