1 527 831 läst · 24 843 svar
1528k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Alla tillverkare köper från typ samma inköpskällor, så kineserna har inget försprång där.Attitudeswe skrev:
För 1-2 år sedan var det en batteritillverkare som lyckades bryta den lite magiska gränsen på en tillverkningskostnad på 100$/kWh .
Det var alltså kostnaden för celler, sen ska det byggas ihop till batteripack, samt tas ut lite vinster också.
Så förra året hade batteripackkostnaden nått ner till 141$/kwh.
I år har den stigit med ca 7%, det första året som kostnaden för batteripack ökat, och sägs bero på global konjunktur, räntor och råvarupriser och sånt.
Men det jobbas hårt på att utveckla batterierna och processerna, och det är en hel del saker på gång.
Jag skickar in lite länkar så får ni läsa själva.
https://elbilen.se/nyheter/batteripriser-stiger-for-forsta-gangen-tolv-ar/
https://teslanyheter.se/senaste/tesla-4680-battericeller-tar-innovation-till-nasta-en-helt-ny-niva/
https://alltomelbil.se/tesla-producerar-nu-4680-batterier-till-1000-elbilar-i-veckan/
https://europe.autonews.com/suppliers/ev-battery-makers-race-develop-cheaper-cell-materials
edit:
En länk till, jag har inte hunnit läsa den själv, men här är det mycket om hur produktion och behov ökar, samt en hel del om tillgång av råmaterial (tror jag, jag scrollade bara ner några sekunder).
https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2023/trends-in-batteries
Redigerat:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Bekvämlighetsmässigt så finns det väl inget som slår egen, varm bil, parkerad 5m från ytterdörren. Inte ens en taxiresa kan slå det.Mikael_L skrev:
Jag bor i villa med 16A CEE-uttag så ladda fungerar utmärkt. Hustrun har gratis 22kW-laddare på sitt jobb.Mikael_L skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Du kommer med ett påstående, till och med ett "ju", har du grund för ditt påstående?Mikael_L skrev:
Härromåret kunde man köpa en ny ICE småbil för ganska lite pengar. En ny Zoe kostar hundratals procent mer. Tror du mellanskillnaden bara är vinst för Renault?
Roliga skrivningar, kanske inte avsiktliga men jag antar att en ICE-bil för 600' med 7% kostar samma? Diskussionerna om värdetapp kan vi väl lämna, ingen vet och det blir som att spekulera kring nederbörden på midsommarafton 2024..Attitudeswe skrev:Därför VW stänger produktionslinor för elbilar?
En elbil för 600k kostar i bara ränta (7%) 3500kr/mån (även utan värdetapp). En fossilbil med värdetapp på 30kkr/år kan tankas och köras 1000mil för den pengen...
Alla bilar är för dyra just nu. Särskillt elbilar behöver komma ner i pris.
En bil i golfklassen som gick 20mil på el och till priset av en dieselgolf (300k) hade sålt som smör. Konstigt att ingen riktar sig till den marknaden...
Men jag tror annars som du att de flesta är rätt fel på det idag, räckvidd prioriteras alldeles för högt och jag tror att det kommer att komma bilar med kortare räckvidd till bättre priser, och nischade dyra bilar som går längre.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Är det verkligen så?Mikael_L skrev:Det kostar ju mindre att bygga en elbil än en ICE-bil, så de höga priserna beror ju bara på att efterfrågan är större än tillverkningsvolymen (och antalet på begagnatmarknaden).
När väl produktionskapacitet har kommit ikapp så sjunker ju priserna på elbilar, vilket är lite tråkigt för den som köpt en ny de senaste åren, plötsligt blir värdeminskningen rejält stor.
https://www.mestmotor.se/recharge/a...volkwagens-elbilsfabriker--efterfragan-rasar/
Precis så är, just därför älskar jag elbilen (det var nog det allra bästa).M Markarbetaren skrev:
Jag kommer ut till en varm bil på vintern och en sval bil på sommaren, jag kör igång värmen/kylan med fjärrkontrollen 10 minuter innan jag ska iväg.
Den finessen har jag aldrig förut haft, och nu vill jag inte vara utan.
Just VW har problem med höga produktionskostnader pga ålderdomlig tillverkningsteknik och kostnadsdrivande strukturer i sina produkter, det är del av bilindustrins omställning som de måste igenom.Attitudeswe skrev:När id3 life 58kW lanserades i sverige kostade den 430kkr. Nu är billigaste id3an dyrare än vad inflationsökningen motiverar.
Blir det inte billigare med batterier osv så att dom kan sänka priserna istället för att stänga produktionslinor? Öppet mål för kinesiska tillverkare ju...
Komiskt att man i kina får 3st id3or till priset av en i sverige...
[bild]
Med elbilar så har biltillverkning demokratiserat men de beter sig fortfarande som att det var 1900-tal och motortekniken innebar så hög tröskel att konkurrensen hölls borta.
För tre år sedan spåddes produktionspriset vara samma nästa år, sen gick produktionspriset på celler ner mer än man trottG OMathson skrev:
https://teknikensvarld.expressen.se...-kostar-lika-mycket-som-vanlig-bil-om-tre-ar/
De här har en lite mer dyster prognos
https://www.theguardian.com/busines...-to-produce-than-fossil-fuel-vehicles-by-2027
Jag tror att ett tankefel är att alla EV som skapas i framtiden kommer vara som dagens.
Men med en mer mogen marknad, så kommer det fler småbilar/stadsbilar med mindre batterier ut på marknaden, och då kommer jämförelsen bli mer korrekt.
Och tänk vad mycket enklare och billigare en EV är.
Elmotorn är skitenkel och svinbillig i jämförelse. Motorelektroniken också.
Sen kostar batterier idag 150$/kWh, så det blir ju 45 tusen för 30kWh.
Men vad kostar en bensin eller dieselmotor, under 100.000kr ?
Sen växellåda, bränslesystem, avgassystem och koppling till detta ...
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Marknaden har ändrats pga tex bonus malus, hög skatt på fossila bränslena, drastiskt minskad försäljning osv så det finns inga billiga nya ICE bilar längre.i Sverige men en ny Swift som även den idag har lite eldrift kostar mindre än hälften mot en Zoe. Spelar ingen roll att det sitter lyftare, kamaxlar, vevstakar, koppling osv då den tillverningen har optimerats under många år.Mikael_L skrev:För tre år sedan spåddes produktionspriset vara samma nästa år, sen gick produktionspriset på celler ner mer än man trott
[länk]
De här har en lite mer dyster prognos
[länk]
Jag tror att ett tankefel är att alla EV som skapas i framtiden kommer vara som dagens.
Men med en mer mogen marknad, så kommer det fler småbilar/stadsbilar med mindre batterier ut på marknaden, och då kommer jämförelsen bli mer korrekt.
Och tänk vad mycket enklare och billigare en EV är.
Elmotorn är skitenkel och svinbillig i jämförelse. Motorelektroniken också.
Sen kostar batterier idag 150$/kWh, så det blir ju 45 tusen för 30kWh.
Men vad kostar en bensin eller dieselmotor, under 100.000kr ?
Sen växellåda, bränslesystem, avgassystem och koppling till detta ...
Ev är inte enkla. Inverterar, kylsystem växellåda/diff, skydd för batteriet...
Varför kostar inte en ny Zoe 150 000?
Jag hade köpt en direkt.
VW valde väg mot en svår framtid när de petade den progressive Herbert Diess och tillsatte Oliver Blume som VD. Han har ett mer traditionellt tänk och de kommer inte att klara att kapa kostnaderna lika mycket som den nya generationens elbilstillverkare om de inte anammar de nya teknikerna inom tillverkning och mjukvara. Trinityprojektet som var ett steg i den riktningen har blivit uppskjutet från 2026 till 2028.
Deras försäljning av elbilar går också nedåt ganska markant, medans konkurrenternas kurvor pekar rakt uppåt. Det tvingar dem till besparingar när de skulle behöva satsa mer. De första två veckorna i oktober pausade de produktionen av ID.3 i Zwickau-fabriken på grund av låg efterfrågan.
Deras försäljning av elbilar går också nedåt ganska markant, medans konkurrenternas kurvor pekar rakt uppåt. Det tvingar dem till besparingar när de skulle behöva satsa mer. De första två veckorna i oktober pausade de produktionen av ID.3 i Zwickau-fabriken på grund av låg efterfrågan.
Men du håller kanske med om att det enda som möjligen kan göra en EV dyrare än vilken ICE som helst är kostnaden för batteriet?G OMathson skrev:Marknaden har ändrats pga tex bonus malus, hög skatt på fossila bränslena, drastiskt minskad försäljning osv så det finns inga billiga nya ICE bilar längre.i Sverige men en ny Swift som även den idag har lite eldrift kostar mindre än hälften mot en Zoe. Spelar ingen roll att det sitter lyftare, kamaxlar, vevstakar, koppling osv då den tillverningen har optimerats under många år.
Ev är inte enkla. Inverterar, kylsystem växellåda/diff, skydd för batteriet...
Varför kostar inte en ny Zoe 150 000?
Jag hade köpt en direkt.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Visst men om allt annat vore så mycket billigare i både matrial, produktion, slutmontering, skulle tillverkarna slåss med lågt pris för att få upp volymen, avskrivning utveckling, marknadsandelar osv.Mikael_L skrev:
Därför att det är ett argument som elbilsförespråkarna använder. "Varje morgon är min bil fulladdad."Fairlane skrev:
Det blir inte lika imponerande om man säger "Varje morgon har min bil 30 mils räckvidd", med tanke på att en majoritet av bränslebilarna har längre räckvidd än så varje morgon, även fast de inte är fulltankade.