Mikael_L Mikael_L skrev:
Men jag kan lova dig att du inte kan köpa en elbil tillverkad 2015 eller senare som inte har detta, och väldigt många kan också förklimatisera med AC.
Det är bara med äldre EV samt ICE, som du kan behöva se upp lite.
Va de där stämmer väl verkligen inte?
Det var ju brist på värmepumpar 2022 så en hel del bilar gick ut utan pump. Menar du att dessa går att få värme av utan att bilen är igång? Har läst massor av första modellen av id3 som har ett jävla jidder med just värmen. Ja de har förvisso min med på vintern då vindrutan är jävligt dålig på att få bort imma :p
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Förutom cykel, så finns det eldriven cykel, mopedbil och annat som blir både billigare och miljövänligare, och lika praktiskt och nästan lika snabbt.
Jag tvivlar på att det blir billigare med en mopedbil för jobbpendling jämfört med att använda befintlig bil som antagligen behövs av andra skäl.
 
D
M Markarbetaren skrev:
Om resan till fjällen innehåller en större 4-hjulsdriven bil för både komfort och extra livskvalitet så är många beredda att det får kosta lite extra.

OT:
Jag var ute 2ggr med min båt i år, pojken sjösatte inte ens sin, dem ligger på samma konto kan vi säga. Kostnad för 2 båtplatser och p-kort 13000kr, bottenfärg, försäkring mm. 8000kr. Så drygt 10000kr/st kostade dom 2 utflykterna vi gjorde detta året. Dom flesta hade nog sagt att det är bättre/billigare att hyra båt dom 2 gångerna.
Både bättre och billigare att hyra för den resan, du får årets modell med nya däck till en lägre milkostnad, bara win!

Sen är det ju tråkigt att titta på saker ur det ekonomiska perspektivet och jag säger inte att man inte ska unna sig men hade du hyrt en båt för 10.000kr för en eftermiddag?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
De behöver inte få upp någon volym.
De har redan brist på så många komponenter att de inte kan tillverka fler EV.
Utan just nu passar man på att hålla så högt pris som möjligt och istället tjäna mer pengar.

När fler batterifabriker har kommit igång, när fler motorfabriker kommit igång, när underleverantörer klarar av att leverera större mängd kraftelektronik osv osv, så kommer produktionen öka, marknaden mättas och priserna sjunka.

Det tror min kristallkula åtminstone.
Men den har ju fel ibland, så vi får vänta och se.
Självklart vill tillverkarna få upp volymen för att konkurrera med andra, man har många fasta kostnader, utveckling, certifiering, lokaler, maskiner osv.
 
D djac skrev:
Om vi antar att det är en marknadsekonomi vi lever i så gissar jag att standardtankstorleken är en balans mellan kostnad och efterfrågan. På Mercedes kunde man åtminstone förr beställa större tank, den blev då närmare 100l, men det verkade inte vara så stor efterfrågan.

Jag gissar att folk helt enkelt har vant sig vid det och efterfrågar vare sig större eller mindre i någon högre grad, hade den varit 10 liter mindre så hade folk tagit det.

Väldigt liten andel av turerna är så långa att det spelar någon roll, för ICE blir det ju lite annorlunda eftersom få bor på en bensinstation, så då blir det någon form av omväg och bök men för el (gäller bara om man laddar hemma) så är det oftast en ickefråga.
Sedan minskade Mercedes den ordinarie storleken på tanken och den tidigare ordinarie storleken blev tillval extra stor tank 😮. Å andra sidan är förbrukningen lägre nu än för tio eller 20 år sedan.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
M
D djac skrev:
Sen är det ju tråkigt att titta på saker ur det ekonomiska perspektivet och jag säger inte att man inte ska unna sig men hade du hyrt en båt för 10.000kr för en eftermiddag?
Absolut inte!
Vad jag menar är att även om inte nyttjandefrekvensen går ihop ekonomiskt så finns det andra värden än just "billigast" i kalkylen. Dom allra flesta hade kunnat lösa sina livspussel med en Zoe, ändå köper folk utan barn Mustang, ID4/5, EQ och allt vad stora elbilar heter. Det finns ju andra värden än ekonomi. Lite som att en miljardär alltid har en startklar Bombardier ståendes på närmsta flygplats😅
 
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tvivlar på att det blir billigare med en mopedbil för jobbpendling jämfört med att använda befintlig bil som antagligen behövs av andra skäl.
Han tankade bilen bara två gånger per år, enligt egen utsago. Så den lär ju inte användas till så mycket mer.
Det är anledningen till att jag reagerade på hur otroligt mycket karln var beredd på att betala för sin arbetspendling.
 
  • Gilla
lutorm och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
G OMathson skrev:
Självklart vill tillverkarna få upp volymen för att konkurrera med andra, man har många fasta kostnader, utveckling, certifiering, lokaler, maskiner osv.
Jodå, när det går,
De som slipar diamanter ökar ju inte sin verksamhet av någon anledning.
 
Mikael_L
P Pin skrev:
Sedan minskade Mercedes den ordinarie storleken på tanken och den tidigare ordinarie storleken blev tillval extra stor tank 😮. Å andra sidan är förbrukningen lägre nu än för tio eller 20 år sedan.
Ja tänk att min första bil hade 30 liters, eller var det 35 liters tank, och då drog den 1liter/mil också.
Men då fanns det å andra sidan bensinmackar precis överallt, t.ex. i varannat gathörn, och i snitt var 3'e mil längs landsvägarna.

Jag undrar hur det kommer se ut med bensinmackstätheten, om säg 10 år ...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Han tankade bilen bara två gånger per år, enligt egen utsago. Så den lär ju inte användas till så mycket mer.
Det är anledningen till att jag reagerade på hur otroligt mycket karln var beredd på att betala för sin arbetspendling.
Nej jag använder i princip enbart min bil till och från jobbet, den är väl vad man skulle säga en andrabil.
Min chef kan komma i nästa vecka och säga att from. Måndag ska du jobba 3 mil bort i en annan kommun, även om jag inte tror det. Men som byggare så blir ju jobbet man är på färdigt nån gång och då vet man aldrig vart man hamnar.

Och jag skrev 4-5 mån är det mellan tankningarna sedan midsommar. Säg 3ggr per år så stämmer det bättre. Jag får 25kr/mil skattefritt av min arbetsgivare för mina resor tur&retur mellan hemmet och jobbet. Så det täcker soppan gott och väl iaf.😳
 
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja tänk att min första bil hade 30 liters, eller var det 35 liters tank, och då drog den 1liter/mil också.
Men då fanns det å andra sidan bensinmackar precis överallt, t.ex. i varannat gathörn, och i snitt var 3'e mil längs landsvägarna.

Jag undrar hur det kommer se ut med bensinmackstätheten, om säg 10 år ...
Minns när vi åkte till Idre för några år sedan. Då var man tvungen att stanna och tanka i Mora för sedan var det många mil innan en mack. Men det kanske har ändrats, detta var 10-12 år sedan. Undra hur det ser ut med laddinfrastruktur där.
 
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jodå, när det går,
De som slipar diamanter ökar ju inte sin verksamhet av någon anledning.
Kinesiska små elbilar kan nog inte jämföras med diamanter, Breitlingklockor osv
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja tänk att min första bil hade 30 liters, eller var det 35 liters tank, och då drog den 1liter/mil också.
Men då fanns det å andra sidan bensinmackar precis överallt, t.ex. i varannat gathörn, och i snitt var 3'e mil längs landsvägarna.

Jag undrar hur det kommer se ut med bensinmackstätheten, om säg 10 år ...
Min första bil hade 30 liter tank, men drog under 0,6 så det var ok. Sedan var det 50 liter tank och 1,2 liter milen så det var ingen förbättring.
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
Minns när vi åkte till Idre för några år sedan. Då var man tvungen att stanna och tanka i Mora för sedan var det många mil innan en mack. Men det kanske har ändrats, detta var 10-12 år sedan. Undra hur det ser ut med laddinfrastruktur där.
Säkert sämre med den med.

Det går inte att påstå att laddinfrastrukturen är bättre än bensinmacks, men å andra sidan är det fortfarande många fler ICE-bilar på vägarna.
 
Mikael_L
G OMathson skrev:
Kinesiska små elbilar kan nog inte jämföras med diamanter, Breitlingklockor osv
Jag menade mer att det finns inte mer jobb att göra än diamanter som grävs fram.
Och på samma sätt med elbilar, det är ingen vits att bygga fler än vad man kan köpa batterier till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.