1 527 812 läst · 24 843 svar
1528k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag vet inte om du missat det, men för många som köper bränslebil så är storleken på tanken relevant.D djac skrev:
Vi kan ju vända på det, varför har alla bränslebilar en tank på 50-60 liter när det skulle räcka lika bra med 20 liter?
Jag tror du missar den detaljen att folk gör olika typer av resor. Och har man en bil för långresor är det en marginell extrakostnad att ta den bilen även för korta resor. Det blir dyrare att både ha en bil för långresor och en mopedbil för korta resor.Mikael_L skrev:
Eldriven cykel väljer många nog bort beroende på att den inte är så himla praktisk när det är dåligt väder.
250 mil/år i vardagspendlande ja, sen kanske några hundra mil om året i långresor, och ett par hundra mil med husvagn på semestern?GoC skrev:
Det är så många som verkar missa hela bilden.
Nu var det Markarbetarens körning jag svarade påN Nerre skrev:
”Jag har en dieselbil. Har 1 mil t&r till jobbet. Uppgiven förbrukning ligger på 0,4L/mil, men i realiteten ligger den nog på 0,6 nu med dieselvärmare på morgonen. Tanken rymmer 62L och med 22 arbetsdagar/mån så blir det 4-5 månader mellan tankningarna”
Inte den hela bilden du skriver om.
Men du kanske har full kontroll på Markarbetarens resor med Volvon?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 586 inlägg
Nerre pratar som vanligt om sig själv, trots att vi redan konstaterat sjuttioelva gånger att det inte finns en elbil som passar honom just nu.
Redigerat:
De behöver inte få upp någon volym.G OMathson skrev:
De har redan brist på så många komponenter att de inte kan tillverka fler EV.
Utan just nu passar man på att hålla så högt pris som möjligt och istället tjäna mer pengar.
När fler batterifabriker har kommit igång, när fler motorfabriker kommit igång, när underleverantörer klarar av att leverera större mängd kraftelektronik osv osv, så kommer produktionen öka, marknaden mättas och priserna sjunka.
Det tror min kristallkula åtminstone.
Men den har ju fel ibland, så vi får vänta och se.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Nu svarade jag på precis det markarbetaren skrivit om sin bilkörning, jag svarade inte på "folk".N Nerre skrev:Jag tror du missar den detaljen att folk gör olika typer av resor. Och har man en bil för långresor är det en marginell extrakostnad att ta den bilen även för korta resor. Det blir dyrare att både ha en bil för långresor och en mopedbil för korta resor.
Eldriven cykel väljer många nog bort beroende på att den inte är så himla praktisk när det är dåligt väder.
Så vill du diskutera folk i allmänhet så kan du skippa att citera mig i min diskussion som här gällde en viss
persons bilresor.
Du brukar ju själv vara väldigt noga med att det du skriver här i tråden ska handla om just bara ditt eget bilanvändande, och reagera starkt på när andra svarar med saker som gäller folk i allmänhet.
Om vi antar att det är en marknadsekonomi vi lever i så gissar jag att standardtankstorleken är en balans mellan kostnad och efterfrågan. På Mercedes kunde man åtminstone förr beställa större tank, den blev då närmare 100l, men det verkade inte vara så stor efterfrågan.N Nerre skrev:
Jag gissar att folk helt enkelt har vant sig vid det och efterfrågar vare sig större eller mindre i någon högre grad, hade den varit 10 liter mindre så hade folk tagit det.
Väldigt liten andel av turerna är så långa att det spelar någon roll, för ICE blir det ju lite annorlunda eftersom få bor på en bensinstation, så då blir det någon form av omväg och bök men för el (gäller bara om man laddar hemma) så är det oftast en ickefråga.
Nja, det är ju ett märkligt sätt att räkna på men inte ovanligt, det finns ganska många som köper en större och dyrare bil för den där resan till fjällen, en gång om året, de år den blir av, i övrigt har de ett ganska normalt användningsmönster. Då blir den resan ganska dyr, en bil som kostar några tusen extra i månaden gör att det hade varit bättre att köpa en bil för vardagen och sen hyra för den där resan, något som oftast är billigare än att köra sin egen iaf.N Nerre skrev:Jag tror du missar den detaljen att folk gör olika typer av resor. Och har man en bil för långresor är det en marginell extrakostnad att ta den bilen även för korta resor. Det blir dyrare att både ha en bil för långresor och en mopedbil för korta resor.
Eldriven cykel väljer många nog bort beroende på att den inte är så himla praktisk när det är dåligt väder.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Upplever aldrig att det behövs kylas innan avfärd. AC'n tar ned temperaturen ganska fort. Jag kan skicka ned alla fönstren med fjärrkontrollen, räknas det?😏Mikael_L skrev:
Däremot på vintern, eller nu på hösten, starta värmen via appen, både direkt eller via klockslag, slippa skrapa is, kommer aldrig köpa en bil utan förklimatisering.
Så länge de gamla tillverkarna lever och håller uppe prisbilden så passar såklart de nya på att låta priserna ligga högre, det är tillfälligt och antingen ställer de gamla om eller så försvinner de, effekten blir detsamma för marknaden.G OMathson skrev:
Men jag kan lova dig att du inte kan köpa en elbil tillverkad 2015 eller senare som inte har detta, och väldigt många kan också förklimatisera med AC.M Markarbetaren skrev:
Det är bara med äldre EV samt ICE, som du kan behöva se upp lite.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Om resan till fjällen innehåller en större 4-hjulsdriven bil för både komfort och extra livskvalitet så är många beredda att det får kosta lite extra.D djac skrev:
OT:
Jag var ute 2ggr med min båt i år, pojken sjösatte inte ens sin, dem ligger på samma konto kan vi säga. Kostnad för 2 båtplatser och p-kort 13000kr, bottenfärg, försäkring mm. 8000kr. Så drygt 10000kr/st kostade dom 2 utflykterna vi gjorde detta året. Dom flesta hade nog sagt att det är bättre/billigare att hyra båt dom 2 gångerna.