1 538 708 läst · 24 933 svar
1539k läst
24,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag har redan en mängd alternativ, cykel, elcykel, el-mc, vanlig mc, apostlahästarna, buss 200m från hemmet som stannar 100m från jobbet. Men som sagt innan, går man ute 8 tim/dag så är det ganska skönt att sätta sig i en varm bil och köra dom 5 kilometrarna hem istället för dom andra alternativen...2-hjuligt i ösregn...trängas på en buss..Mikael_L skrev:Då börjar det bli många alternativ.
Förutom cykel, så finns det eldriven cykel, mopedbil och annat som blir både billigare och miljövänligare, och lika praktiskt och nästan lika snabbt.
Om nu pengar inte spelar så stor roll för dig, varför slår du inte till på en fin elbil för att uppleva den trivsamma lyxen att köra elbil. När du väl provat kommer du vara fast.
För att anknyta till tråden och din fråga så ställde jag en fråga för några timmar sedan gällande MG4 X power, så vem vet😉
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Saxat direkt från Volvos hemsidaM Markarbetaren skrev:
”Alla Volvobilar som nu är i produktion och har Volvos egentillverkade fyrcylindriga dieselmotor kan tankas med HVO100 – utan att några anpassningar behöver göras.”
https://www.volvocars.com/se/edit/artikel/allt-om-hvo100
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag bara reagerade på att du alltså inte bryr dig så mycket om vad dina resor till arbetet kostar dig, det är tydligen helt egalt för dig.M Markarbetaren skrev:Jag har redan en mängd alternativ, cykel, elcykel, el-mc, vanlig mc, apostlahästarna, buss 200m från hemmet som stannar 100m från jobbet. Men som sagt innan, går man ute 8 tim/dag så är det ganska skönt att sätta sig i en varm bil och köra dom 5 kilometrarna hem istället för dom andra alternativen...2-hjuligt i ösregn...trängas på en buss..
För att anknyta till tråden och din fråga så ställde jag en fråga för några timmar sedan gällande MG4 X power, så vem vet😉
Därför fanns det ingen anledning för dig att krampaktigt hålla fast vid en dieselbil, utan en elbil med världens minsta batteri skulle funka hur bra som helst. Det ger dig inte billigare resor, men det spelar alltså ingen roll, ...om priset för resan spelade någon roll skulle du inte använda en bil alls.
Ja det kan ju också vara så att du inte har den minsta möjlighet att ladda, vare sig hemma eller på jobbet - och då kommer saken i ett helt annat ljus, det blir plötsligt väldigt knepigt med elbil för dig. Då förstår jag valet (eller icke-valet) bättre.
Men ska man tänka rent ekonomiskt så är köp av elbil lite tveksamt egentligen just nu.
Det kostar ju mindre att bygga en elbil än en ICE-bil, så de höga priserna beror ju bara på att efterfrågan är större än tillverkningsvolymen (och antalet på begagnatmarknaden).
När väl produktionskapacitet har kommit ikapp så sjunker ju priserna på elbilar, vilket är lite tråkigt för den som köpt en ny de senaste åren, plötsligt blir värdeminskningen rejält stor.
Egentligen är alla slags bilköp vanskliga just nu.
Elbilar av den anledning jag skrev här ovan.
ICE-bilar för att de kan komma att bli totalt iskalla på begagnatmarknaden om några år.
Det går inte att säga något säkert, men det är möjligt att det blir såhär.
edit:
Har man en äldre ICE som därför har ganska lågt värde och i praktiken är typ avskriven, och inte kör mer varje år än att en annan bil går att räkna hem ekonomiskt pga av billigare driftskostnader, då ska man nog lugnt sitta kvar med samma bil tillsvidare, iaf om man resonerar 100% ekonomiskt.
Det kostar ju mindre att bygga en elbil än en ICE-bil, så de höga priserna beror ju bara på att efterfrågan är större än tillverkningsvolymen (och antalet på begagnatmarknaden).
När väl produktionskapacitet har kommit ikapp så sjunker ju priserna på elbilar, vilket är lite tråkigt för den som köpt en ny de senaste åren, plötsligt blir värdeminskningen rejält stor.
Egentligen är alla slags bilköp vanskliga just nu.
Elbilar av den anledning jag skrev här ovan.
ICE-bilar för att de kan komma att bli totalt iskalla på begagnatmarknaden om några år.
Det går inte att säga något säkert, men det är möjligt att det blir såhär.
edit:
Har man en äldre ICE som därför har ganska lågt värde och i praktiken är typ avskriven, och inte kör mer varje år än att en annan bil går att räkna hem ekonomiskt pga av billigare driftskostnader, då ska man nog lugnt sitta kvar med samma bil tillsvidare, iaf om man resonerar 100% ekonomiskt.
Och tänker jag lite mer ideologiskt, dvs att det gäller att fasa ut fossila bränslen, så gäller mitt förra inlägg ändå.
Det är bäst att de som kör mest byter till elbil först, dvs de som kan räkna hem lägre driftkostnad gentemot inköpspris.
Det är bäst att de som kör mest byter till elbil först, dvs de som kan räkna hem lägre driftkostnad gentemot inköpspris.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 615 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 615 inlägg
Därför VW stänger produktionslinor för elbilar?Mikael_L skrev:Men ska man tänka rent ekonomiskt så är köp av elbil lite tveksamt egentligen just nu.
Det kostar ju mindre att bygga en elbil än en ICE-bil, så de höga priserna beror ju bara på att efterfrågan är större än tillverkningsvolymen (och antalet på begagnatmarknaden).
När väl produktionskapacitet har kommit ikapp så sjunker ju priserna på elbilar, vilket är lite tråkigt för den som köpt en ny de senaste åren, plötsligt blir värdeminskningen rejält stor.
Egentligen är alla slags bilköp vanskliga just nu.
Elbilar av den anledning jag skrev här ovan.
ICE-bilar för att de kan komma att bli totalt iskalla på begagnatmarknaden om några år.
Det går inte att säga något säkert, men det är möjligt att det blir såhär.
edit:
Har man en äldre ICE som därför har ganska lågt värde och i praktiken är typ avskriven, och inte kör mer varje år än att en annan bil går att räkna hem ekonomiskt pga av billigare driftskostnader, då ska man nog lugnt sitta kvar med samma bil tillsvidare, iaf om man resonerar 100% ekonomiskt.
En elbil för 600k kostar i bara ränta (7%) 3500kr/mån (även utan värdetapp). En fossilbil med värdetapp på 30kkr/år kan tankas och köras 1000mil för den pengen...
Alla bilar är för dyra just nu. Särskillt elbilar behöver komma ner i pris.
En bil i golfklassen som gick 20mil på el och till priset av en dieselgolf (300k) hade sålt som smör. Konstigt att ingen riktar sig till den marknaden...
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 720 inlägg
VW jobbar väl på sin iD2All som ska kosta i den häraden.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 615 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 615 inlägg
När id3 life 58kW lanserades i sverige kostade den 430kkr. Nu är billigaste id3an dyrare än vad inflationsökningen motiverar.
Blir det inte billigare med batterier osv så att dom kan sänka priserna istället för att stänga produktionslinor? Öppet mål för kinesiska tillverkare ju...
Komiskt att man i kina får 3st id3or till priset av en i sverige...
Blir det inte billigare med batterier osv så att dom kan sänka priserna istället för att stänga produktionslinor? Öppet mål för kinesiska tillverkare ju...
Komiskt att man i kina får 3st id3or till priset av en i sverige...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 720 inlägg
Folk är väl fortfarande beredda att betala dessa priser helt enkelt.
Bilmarknaden är i överlag lite knäpp och i ofas nu.Attitudeswe skrev:
Och just elbilsmarknaden är speciell av ytterligare en anledning - som beror på att det är ett ganska nytt produktsegment som fortfarande till stor del vänder sig mot "early adaptors", samt har begränsningar i tillverkningsvolym, flaskhalsar på flera ställen.
Det är lite som när smartphone kom, eller gamla NMT-mobiltelefoner för den delen, eller när induktionspisar kom osv osv.
I början strävar alla efter att tillverka dyra toppmodeller och vänder sig bara till en smal och rik kundgrupp.
Sen när det börjar bli lite mer volymer så måste man öka kundgruppens storlek och därmed även sänka priserna (och nästan alltid även sänka vinstmarginalen).
Och till sist kan marknaden komma i balans, så alla tillverkare försöker finna sina kunder bland alla segment av köpare, och produktionsapparaten är något lite överdimensionerad - därför blir det konkurrens på riktigt.
Så en folk-elbil kommer, var så säker. Men just nu är ingen intresserad då man redan säljer alla man klarar av att bygga, till högre priser och bättre vinst.