Fairlane Fairlane skrev:
Om en bil A har 50 mils räckvidd och bil B har 100 mils räckvidd, är det en viktig faktor att jämföra för den som ytterst sällan eller aldrig kör er än 25-30 mil i sträck?
Det har jag väl inte påstått?

Då kan man ju fråga sig om det är nån vits med att alltid ha fulladdad elbil när man kör hemifrån om man ändå inte kör mer än 5-10 mil om dagen?
 
GoC GoC skrev:
då förstår jag, du använder knappt bilen.
Menar du att dagliga resor till arbetet är "använder knappt bilen"?

Jag använder knappt bilen till vardags, däremot på helgerna och semestern. Jag kör som sagt var 800 mil om året, visst är det under det genomsnittliga 1200 mil om året, men du måste inse att de som kör över 2500 mil om året är en minoritet. Jag har postat statistik tidigare i tråden och jag tror det var mindre än 10% av personbilarna som körs mer än 3000 mil om året.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
D
Bowman Bowman skrev:
Är det någon som går i tankarna att köpa en ny dieselbil? :)
Antar att båda sidorna hänger i denna tråden.

För mig lutar det mot dieselbil.
Då har jag gratis laddning på jobbet, och tillgång till att kunna ladda hemma.
Men pallar inte kladdet med kablar, utan ser fram emot att kunna köra 2-3 veckor på en tank osv.

Tycker också att laddhybrid känns som att man dubblerar eventuella problem med två drivlinor som skall samsas med massa elektronik.

Kan någon övertala mig att lägga ~450kkr på en ny elbil istället?
18.000 inlägg, jag tror att allt är täckt faktiskt..
 
D
Bowman Bowman skrev:
Ja jag får nog göra det innan jag skriver under på en stenåldersbil :)
en annan sak som jag tycker är viktigt är parkeringsvärmare, och vettig värme i bilen på vintern brukar det inte vara lite si så där i hybrider och elbilar?
Varierar säkert men min upplevelse är raka motsatsen, allt sånt är ju inget extra på en elbil, benämns tex därför inte parkeringsvärmare, det är helt enkelt bara värme.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
D
TorpAnders TorpAnders skrev:
Jag får inte ihop detta med dom som springer iväg och köper en elbil, bäst för miljön är ju att INTE köpa en ny bil oavsett el eller fossil, varför går så många på detta scam?
Politikerna går i fronten och alla stoppar huvudet under armen och springer efter, men jisses...låt tekniken mogna och bestämma takten istället för miljömupparna.

Det är lika sjukt som köksbytartrenden som de flesta verkar ha fastnat i, bytas för bytandes skull , sinnes,,

Nej behåll det man har så länge som det bara går, det är exakt det som gynnar vår planet mest punkt.
Ja visst det gynnar inte handeln och den globala ekonomin som den ser ut idag men än sen då, vilket är viktigast?

Tillbaks till bilarna, hur i he..ete räknar ni hem en elbil kontra en fossildriven dito som är plus 5 år?
Jag kan svara, det gör ni inte vare sig när det gäller kostnad per mil eller kostnad för miljön punkt.

Här är ett exempel på hur det ser ut, jag tycker att det är givet hur man bör agera om man redan äger och kör en fossilbil.
[bild]
Din takeaway är alltså att fortsätta använda det man har ger mindre miljöpåverkan än att slänga fungerande produkter och hela tiden tillverka nya, -ja det stämmer ju.

Sen blir fordon lite annorlunda än tex ett par jeans eftersom de belastar även vid användning och det gör kalkylen något mer komplex men om du tänker på klimat och miljö så ska man köpa elbil när man måste köpa ny bil och om man köper bil oftare än så, och väljer att sälja den gamla istället för att skrota, så fortsätter fördelarna under hela bilens livslängd.
 
Bowman
D djac skrev:
18.000 inlägg, jag tror att allt är täckt faktiskt..
Vad bra då kan vi ju stänga forumet. :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Det har jag väl inte påstått?
Du skrev: "Det är lite missvisande för en "fulltankad" elbil har bara en bråkdel av räckvidden av en fulltankad bränslebil. Det blir mer intressant om man jämför med hur stor räckvidd man har när man kör hemifrån."

Varför är det mer intressant om man inte använder räckvidden? Det är lite som att säga att det är mer intressant att bil A har en topphastighet på 250 km/h jämförd med bil B som bara klarar 210 km/h. I de allra flesta fall är det rätt ointressant.
N Nerre skrev:
Då kan man ju fråga sig om det är nån vits med att alltid ha fulladdad elbil när man kör hemifrån om man ändå inte kör mer än 5-10 mil om dagen?
Nej det är det inte. Därför laddar inte alla varje dag heller, men man kan lätt styra upp så man får fullt om man behöver åka nästa dag, detta utan att åka hemifrån.
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
D
Bowman Bowman skrev:
Vad bra då kan vi ju stänga forumet. :)
Ur det perspektivet så tror jag att du har rätt, sen har ju diskussionerna bytt riktning i takt med att kunskapsnivån runt ämnet har höjts.
 
D
Fairlane Fairlane skrev:
Du skrev: "Det är lite missvisande för en "fulltankad" elbil har bara en bråkdel av räckvidden av en fulltankad bränslebil. Det blir mer intressant om man jämför med hur stor räckvidd man har när man kör hemifrån."

Varför är det mer intressant om man inte använder räckvidden? Det är lite som att säga att det är mer intressant att bil A har en topphastighet på 250 km/h jämförd med bil B som bara klarar 210 km/h. I de allra flesta fall är det rätt ointressant.

Nej det är det inte. Därför laddar inte alla varje dag heller, men man kan lätt styra upp så man får fullt om man behöver åka nästa dag, detta utan att åka hemifrån.
De som gillar lång räckvidd, varför har de bilar med så kort, skulle ju vara enkelt att efterfråga en ICE-bil med 1000mils räckvidd tex, eller längre, det skulle ju kunna erbjuda möjligheter att tajma tankningarna efter bränslepriserna, eller köra längre sträckor utan att stanna, som jag förstått är viktigt?
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
Jag har en dieselbil. Har 1 mil t&r till jobbet. Uppgiven förbrukning ligger på 0,4L/mil, men i realiteten ligger den nog på 0,6 nu med dieselvärmare på morgonen. Tanken rymmer 62L och med 22 arbetsdagar/mån så blir det 4-5 månader mellan tankningarna😉
Då börjar det bli många alternativ.
Förutom cykel, så finns det eldriven cykel, mopedbil och annat som blir både billigare och miljövänligare, och lika praktiskt och nästan lika snabbt.
Om nu pengar inte spelar så stor roll för dig, varför slår du inte till på en fin elbil för att uppleva den trivsamma lyxen att köra elbil. När du väl provat kommer du vara fast.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
sunnis
En ganska seriös artikel.
Bowman Bowman skrev:
[länk]

Humm, kommer jag skriva under på en ny fossilbil nästa vecka..
Skall försöka provköra några hybrider och elbilar i helgen.
Välskriven men det är tyvärr inte mycket som stämmer.

Artikelförfattaren verkar ha som sport att ladda så dyrt och oförmånligt som möjligt på snabbladdare, och sen kör han upp den dyrt laddade elen i en hybrid som drar 50% mer per mil än vad en elbil normalt sett drar och använder det som argument mot att äga en elbil, riktigt fult argumenterat.

Det blandas friskt med argument om karlshamnsverket som det vore synonymt med elbilsladdare.

Elen har inte heller varit dyr för elbilsladdning, snarare har vi under 2023 haft väldigt billiga spotpriser under nattetid. Min värmepump hemma drar mer el under ett år än vad mina två elbilar gör tillsammans (ca 5000mil total körsträcka).
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
nikasp
Bowman Bowman skrev:
Är det någon som går i tankarna att köpa en ny dieselbil? :)
Antar att båda sidorna hänger i denna tråden.

För mig lutar det mot dieselbil.
Då har jag gratis laddning på jobbet, och tillgång till att kunna ladda hemma.
Men pallar inte kladdet med kablar, utan ser fram emot att kunna köra 2-3 veckor på en tank osv.

Tycker också att laddhybrid känns som att man dubblerar eventuella problem med två drivlinor som skall samsas med massa elektronik.

Kan någon övertala mig att lägga ~450kkr på en ny elbil istället?
Jag kör en diesel och det blir 100% el sen annars får man ju alla nackdelar med en förbränningsmotor. Dvs. massa oljor, vätskor och filter som måste bytas med jämna mellanrum.

Sök på pod Rika Tillsammans som hade en elbilsexpert som gäst i två 1,5 tim avsnitt förra sommaren tror jag det var. Tror han hade ägt 11 elbilar själv vid den tiden samt skrivit bok i ämnet *och* utbildar branschfolk.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
D
nikasp nikasp skrev:
Jag kör en diesel och det blir 100% el sen annars får man ju alla nackdelar med en förbränningsmotor. Dvs. massa oljor, vätskor och filter som måste bytas med jämna mellanrum.

Sök på pod Rika Tillsammans som hade en elbilsexpert som gäst i två 1,5 tim avsnitt förra sommaren tror jag det var. Tror han hade ägt 11 elbilar själv vid den tiden samt skrivit bok i ämnet *och* utbildar branschfolk.
Det är oerhört svårt att framföra riktiga ekonomiska fakta i denna frågan, väldigt mycket känslor som kan uppröras, speciellt hos oss som med förkärlek köpt bilar med några år på nacken och upplevt att vi får stora ekonomiska fördelar.

Man ska söka sig till de som saknar bilintresse men är nördiga gällande ekonomi, lärt mig en del av en fd kollega som var professionell fleet manager men hans erfarenhet får man ju inte som privatbilist.
 
  • Gilla
Zsam
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Menar du att dagliga resor till arbetet är "använder knappt bilen"?

Jag använder knappt bilen till vardags, däremot på helgerna och semestern. Jag kör som sagt var 800 mil om året, visst är det under det genomsnittliga 1200 mil om året, men du måste inse att de som kör över 2500 mil om året är en minoritet. Jag har postat statistik tidigare i tråden och jag tror det var mindre än 10% av personbilarna som körs mer än 3000 mil om året.
5 mil per vecka är väl knappt att använda bilen. Blir 250 mil/år inte på något vis hälsosamt för partikelfiltret om bilen råkar vara utrustat med sådant.
Så vad var din synpunkt i frågan?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
M
GoC GoC skrev:
då förstår jag, du använder knappt bilen. Hoppas du inte har partikelfilter på den bilen. Det lär inte må så bra av det körmönstret.
Tur att det ingår i min maskinskada då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.