P Pin skrev:
Hur räknar du själv egentligen? Eller rättare sagt hur har den som gjort diagrammet du kopierar räknat?
Jo i de begagnade tio år gamla bilarna har inte tillverkningen tagits med. Den anses redan avskriven. Och i de nya bilarna har utsläppen för hela tillverkningen skrivits av på de fem första åren. I verkligen kommer de nya bilarna rulla minst 15 år i snitt så en tredjedel kan hänföras till de första fem åren. På samma sätt behöver påverkan av tillverkningen inte skrivas av innan tioårsdagen för de begagnade bilarna.

Vad gör du när din begagnade bil är 15 eller 20 år gammal. Hela resonemanget bygger ju på att det finns begagnade bilar att tillgå. Oftast byter en bil ägare flera gånger under sin livslängd. (Jag är själv ganska unik som köpt en ny bil och körde den i nästan 15 år).

Bilparken byts alltså ut successivt. Detta innebär att problemet löser sig självt med tiden. Alltså tämligen verkanslöst med förbud för olika Euro klasser i städer tex. Det kommer snart bara att finnas ett litet fåtal sådana bilar.

En elbil räknar man hem med betydligt längre körsträcka än i ditt exempel. Ny bil blir sällan billigare än att köpa begagnad eller köra vidare med det du redan har. Men det är inget unikt för elbilar.

Slutligen tycker jag den globala ekonomin är viktigare än någonting annat. Utan den kan vi glömma miljö, fred, demokrati, mat på bordet och annan ”lyx”.
"Vad gör du när din begagnade bil är 15 eller 20 år gammal. Hela resonemanget bygger ju på att det finns begagnade bilar att tillgå. Oftast byter en bil ägare flera gånger under sin livslängd. (Jag är själv ganska unik som köpt en ny bil och körde den i nästan 15 år)."

Skruvar och kör😆
Ja kanske är dum i huvudet och unik som dagligen kör och pendlar med en 89:a och en 07:a men båda går som smör i solsken och lär så göra i minst tio år till då dom är valda och köpta med omsorg en gång i tiden, har ägt dom mer än 15 år och sköter om dom själv till 100% Är samtidigt medveten om att det inte är alla förunnat att kunna skruva själva. Nu kör jag inte mer än 3000 mil om året kanske värre för dom som pendlar långt att räkna som mig, men jag har då ingen elbilsägande kollega som slår mina kalkyler än.

I övrigt lägger jag mig platt, du har säkert rätt när det kommer till den totala miljöpåverkan.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
"Klyddet med kablar" låter som nått som man hörde när smartphonen kom "ska jag behöva ladda mobilen varje dag, det kommer folk aldrig orka!".

2-3v på en tank låter som att du kommer behöva plugga in bilen ungefär en gång i veckan.
Själv har jag kört hybrid i fyra år och kopplar in bilen i princip varje dag, och det tar inte många sekunder när man kommer hem att koppla in den. Tycker snarare att det är jobbigare att köra in om macken när det väl är dag att tanka.
Jag var tvungen att tanka fossilbilen häromdagen, det slog mig faktiskt vad jobbigt det kändes att ta en liten omväg, istället för att åka direkt hem.
Ja jag vet, det är ett riktigt ilandsproblem.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 9 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
tråkig Passat. Ursäkta men är väl nått av det tråkigaste som finns. Men så klart praktisk på alla vis, men på intet vis en bil som ger nån villhakänsla.
Med rätt motor tycker jag inte den är så dum. Klart det finns roligare men det finns det väl alltid.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Är det någon som går i tankarna att köpa en ny dieselbil? :)
Antar att båda sidorna hänger i denna tråden.

För mig lutar det mot dieselbil.
Då har jag gratis laddning på jobbet, och tillgång till att kunna ladda hemma.
Men pallar inte kladdet med kablar, utan ser fram emot att kunna köra 2-3 veckor på en tank osv.

Tycker också att laddhybrid känns som att man dubblerar eventuella problem med två drivlinor som skall samsas med massa elektronik.

Kan någon övertala mig att lägga ~450kkr på en ny elbil istället?
Låter nästan som du ska ta leasing på en Ford Kuga Phev, bäst att prova.

Ny bil, prisvärd som få, god komfort och bra köregenskaper

Tyvärr finns ju inte Passat Alltrack GTE
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Låter nästan som du ska ta leasing på en Ford Kuga Phev, bäst att prova.

Ny bil, prisvärd som få, god komfort och bra köregenskaper

Tyvärr finns ju inte Passat Alltrack GTE
Googlade lite, den verkar ju också ganska trevlig!
Frågan är om man skall lägga på en hundring till och börja kolla nya Phev.
Jag var och kollade in rav4phev, men stack iväg rejält i pris och var lite ”boxig” rent ut sagt :)
Tack!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag har inte tankat sedan midsommar. Behöver nog tanka inom 2 veckor. Sedan blir det nog i februari nästa gång. Kör dieselbil.
Du kör en dieselhybrid? Vilket märke/modell?

Mvh
 
Bowman
M Markarbetaren skrev:
Jag har inte tankat sedan midsommar. Behöver nog tanka inom 2 veckor. Sedan blir det nog i februari nästa gång. Kör dieselbil.
Jag har tankat flera gånger sen midsommar (eftersom bilen mest körs på semestern).

14 December 497 kr
(ingen tankning hittad denna period)
8 Mars 806 kr
4 Maj 746 kr
1 Juni 612 kr
14 Juli 651 kr
20 Juli 760 kr
27 Juli 688 kr
3 Augusti 873 kr
14 Augusti 578 kr
(Har inte kommit ihåg att skriva ner eventuella senare tankningar)

Men jag tänkte just på det där med att ett argument för elbil brukar vara att den alltid är "fulltankad" när man kör hemifrån.

Det är lite missvisande för en "fulltankad" elbil har bara en bråkdel av räckvidden av en fulltankad bränslebil. Det blir mer intressant om man jämför med hur stor räckvidd man har när man kör hemifrån.

Min bensinbil har ju en räckviddsmätare, den 2 September parkerade jag bilen med 53 mils räckvidd, så även om det där var flera veckor sen jag tankade så hade min bil troligen längre räckvidd än många fulladdade elbilar.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag brukar alltid tanka för 1995:-. Då slår pumpen av automatiskt vare sig det är fullt eller inte...
 
  • Haha
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Det är ju inte helt svart eller vitt.
En ganska seriös artikel.
[länk]

Humm, kommer jag skriva under på en ny fossilbil nästa vecka..
Skall försöka provköra några hybrider och elbilar i helgen.
P Pin skrev:
Hur räknar du själv egentligen? Eller rättare sagt hur har den som gjort diagrammet du kopierar räknat?
Jo i de begagnade tio år gamla bilarna har inte tillverkningen tagits med. Den anses redan avskriven. Och i de nya bilarna har utsläppen för hela tillverkningen skrivits av på de fem första åren. I verkligen kommer de nya bilarna rulla minst 15 år i snitt så en tredjedel kan hänföras till de första fem åren. På samma sätt behöver påverkan av tillverkningen inte skrivas av innan tioårsdagen för de begagnade bilarna.

Vad gör du när din begagnade bil är 15 eller 20 år gammal. Hela resonemanget bygger ju på att det finns begagnade bilar att tillgå. Oftast byter en bil ägare flera gånger under sin livslängd. (Jag är själv ganska unik som köpt en ny bil och körde den i nästan 15 år).

Bilparken byts alltså ut successivt. Detta innebär att problemet löser sig självt med tiden. Alltså tämligen verkanslöst med förbud för olika Euro klasser i städer tex. Det kommer snart bara att finnas ett litet fåtal sådana bilar.

En elbil räknar man hem med betydligt längre körsträcka än i ditt exempel. Ny bil blir sällan billigare än att köpa begagnad eller köra vidare med det du redan har. Men det är inget unikt för elbilar.

Slutligen tycker jag den globala ekonomin är viktigare än någonting annat. Utan den kan vi glömma miljö, fred, demokrati, mat på bordet och annan ”lyx”.
En till
https://www.byggahus.se/forum/threads/foer-tidigt-att-koepa-elbil-raeckvidd.326730/post-5442016
 
useless useless skrev:
Jag brukar alltid tanka för 1995:-. Då slår pumpen av automatiskt vare sig det är fullt eller inte...
Samma här, inget och fundera på🤣
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
En till
[länk]
Konstig artikel, samt att förutsättningarna ändras rätt snabbt med tanke på utveckling, konkurrens och fler beg elbilar framöver.
 
Bowman
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Konstig artikel, samt att förutsättningarna ändras rätt snabbt med tanke på utveckling, konkurrens och fler beg elbilar framöver.
Ja den verkade lite färgad av att någon inte ville ha en elbil helt klart.
Men i uppföljande artikeln som tog med lite arga kommentarer, togs däckkostnader upp. Den verkar vara lite skillnad till elbilens nackdel, men det kanske inte är riktigt så illa?
 
Bowman
TorpAnders TorpAnders skrev:
En till
[länk]
För mig, är miljöaspekten helt irrelevant.
Jag tar enbart beslutet på bekvämlighet och kostnad.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.