Krilleman Krilleman skrev:
Nej absolut inte, bara vintertid när solen inte lyser och vinden inte blåser.
=
Inte så ofta.

Kallt är det dock fortfarande i Norrland.
2022 var väl Januari månaden med högst produktion av vindel, eller om det var i år?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Rullar elbilarna dessutom i Tyskland är dom dessutom extra miljövidriga.

Bra va?!
Inte på lång när lika miljövidrigt som en ICE-bil. Brunkolframställd el är bara en liten del av elen du laddar med.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Fast att vi är största nettoexportören av el innebär väl ändå så inte att vi inte köper el av Tyskland när solen inte lyser och vinden inte blåser...

Svea Rike köper el av Tyskland, vill du förneka det faktumet?

Brunkol laddar alltså elbilarna på en vindstilla natt.
Vi har väl knappt något effektbehov på natten så Sveriges el räcker nog att ladda bilar.

Är du orolig för detta? Du verkar ha klimatångest.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Krilleman Krilleman skrev:
Du sätter huvudet på spiken med denna kommentaren.

Idag är säljs det inga rena elbilar till privatpersoner.

Elbilarna som säljs idag är dom som fiktivt anger en "miljöbilspolicy" som krav.
Fast rena elbilar har aldrig varit miljövänliga på riktigt.

Rullar elbilarna dessutom i Tyskland är dom dessutom extra miljövidriga.

Bra va?!

[länk]
Vi har två privatägda elbilar i hushållet. Både varit i Idre och på Italienska landsbygden med vår Enyaq.

Laddat 5500kWh hemma när elen varit prissatt under 50öre och därmed på marginalen är fossilfri. Laddat kanske 300kWh dagtid ute i europa när det är fossilt på marginalen...
 
  • Gilla
sinuslinus och 5 till
  • Laddar…
Krilleman
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Vi har två privatägda elbilar i hushållet. Både varit i Idre och på Italienska landsbygden med vår Enyaq.

Laddat 5500kWh hemma när elen varit prissatt under 50öre och därmed på marginalen är fossilfri. Laddat kanske 300kWh dagtid ute i europa när det är fossilt på marginalen...
Fast det gör ju ingen skillnad när inga rena bilar köps idag av privatpersoner.
Huvudet på spiken som jag skrev.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BW6Wlw/elbilsforsaljningen-stortdok-efter-slopad-klimatbonus

Det andra var ju just bara ett sidospår med brunkolen. Men ack så intressant!
 
Lite körsbärsplockat elbilshat såhär på lördagskvällen, vilken klassiker.

Att inte många köper elbil efter bonusens försvinnande kan ju absolut inte ha att göra med att många valde att tidigarelägga sitt elbilsköp så de kunde nyttja bonusen. 🤔
Det kan inte heller ha att göra med en allmänt minskande bilförsäljning på grund av det ekonomiska läget 🤔
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 7 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Fast det gör ju ingen skillnad när inga rena bilar köps idag av privatpersoner.
Huvudet på spiken som jag skrev.

[länk]

Det andra var ju just bara ett sidospår med brunkolen. Men ack så intressant!
Jag gissar att när 23 är slut så har det registrerats fler elbilar än vad det gjordes 22.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Krilleman Krilleman skrev:
Fast det gör ju ingen skillnad när inga rena bilar köps idag av privatpersoner.
Huvudet på spiken som jag skrev.

[länk]

Det andra var ju just bara ett sidospår med brunkolen. Men ack så intressant!
Jag gissar att du inte menar inga bokstavligt, för det kan jag i så fall säga att jag vet flera privatpersoner som helt frivilligt har köpt en elbil senaste månaderna. Eller är det någon lek med ord att ren kan den inte bli för att den laddas med tysk brunkol?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
G
Fast inom elsystemet nordpol eldaste alltid fossilt för att producera el, mer eller mindre, i synnerhet då de gryne, mp och andra lyckades att stänga ner befintliga reaktorer så elbilar laddas till viss del med brunkolsförbränning, sen producerad i huvudsak batterierna i Kina, energikrävande till stor del mha, ja vad tror ni?
 
Är lösningen alltså att styra bort från elbilar och återgå till fossila bränslen i bilar?

Ni vill göra det av miljöskäl? För att ni är oroliga för framtiden om vi skulle sluta att bränna fossilt bränsle, som vi dessutom köper från diktaturer? Vilket är en helt annan smutsig sida av myntet som driver krig och elände.

Ser ni inte att era tankar liksom inte går ihop? Ni sitter och hatar och grinar över elbilar som förväxta bebisar för att ni kopplar ihop dem med någon miljömupp ni stört er på. Samtidigt framställer ni er själva, väldigt falskklingande, som miljöns räddare.

Hur kan ni tycka att koldioxiden som kommer ur brunkolskraftverken är så hemsk och farlig, samtidigt som vi måste göra allt som går för att fortsätta släppa ut koldioxid ur våra bilar genom att fortsätta köpa ICE-bilar? Bara inte elbilarna vinner.
 
  • Gilla
lutorm och 7 till
  • Laddar…
Krilleman
Kretikos Kretikos skrev:
Jag gissar att när 23 är slut så har det registrerats fler elbilar än vad det gjordes 22
Tvärt om.

Har du fakta så länka gärna!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Tvärt om.

Har du fakta så länka gärna!
Kollade lite snabbt på mobility sweden och nyregistrering av elbilar. Drygt 80k tom september i år mot ca 95k under hela 22.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 7 till
  • Laddar…
Krilleman
Kretikos Kretikos skrev:
Kollade lite snabbt på mobility sweden och nyregistrering av elbilar. Drygt 80k tom september i år mot ca 95k under hela 22.
Gäller den siffran just det efterfrågade privatkunderna?

Eller blandar du ihop dom "gröna" företagarna nu med dess leasingbilar?

Länka gärna så vi alla ser hur du menar!

För du hade ju fakta... 🤔
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.