1 538 517 läst · 24 933 svar
1539k läst
24,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Vet inte riktigt vad du är ute efter här. De flesta nya bilar går ju som privat eller företagsleasing. Det jag kollade var antalet nyreggade elbilar punkt. Lätt att kolla på mobility swedens site.Krilleman skrev:
https://mobilitysweden.se/statistik/databas-nyregistreringar
Eh, nybilsregistrering har väl aldrig nånsin delats upp i privat och företag eller har du sett någon sådan redovisning genom tiderna?Krilleman skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 720 inlägg
Inget slår en elbilshatares magkänsla 😉
Medlem
· Västmanland
· 1 655 inlägg
Inte första eller sista gången detta ventileras, och där rök den kalkylen ännu ett steg.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/dackkostnaden-skenar-for-elbilar/
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/dackkostnaden-skenar-for-elbilar/
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Fast vår MY och en XC60 B4 väger typ lika, sen får man ju jämföra samma storlek på däck om det ska vara rättvist(annars kan jag nästan lova att större och bredare alltid är dyrare).TorpAnders skrev:
Så då är det väl körstilen som återstår då? För inte tror jag svärmor skulle köra mer aggressivt i vår MY än i sin XC60, även om vi säkert har mer än dubbla effekten.
Vår grannes XC90 med 22” har troligen högre däckkostnad än vår MY, men det är ju som att jämföra päron och äpplen.
En annan kompis budgeterar ~150 kkr(något år gammal siffra) på däck till sin ICE-bil per år, då är den inte ens gatureggad och går rätt få mil per år. Tror han har 18” fälg, dock gissar jag den är 13” bred där bak också.
Däckskostnad har ökat generellt oberoende av drivmedel utifrån att många vill ha större, bredare och lägre profil på däcken, utseendeval.TorpAnders skrev:
Vår bil har 18" fälg som standard men som godkända tillval upp till 21", vilket blir betydligt dyrare däck när det ska bytas.
Så däckskostnad är till stor del "stora hjulsjukan" för utseende, även om viktklass påverkar också.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 720 inlägg
Sen kan ju däck variera i pris utifrån var man köper det med.
Medlem
· Västmanland
· 1 655 inlägg
Tror jag läst att elbilar "måste" ha stora hjul?A AndersS skrev:Däckskostnad har ökat generellt oberoende av drivmedel utifrån att många vill ha större, bredare och lägre profil på däcken, utseendeval.
Vår bil har 18" fälg som standard men som godkända tillval upp till 21", vilket blir betydligt dyrare däck när det ska bytas.
Så däckskostnad är till stor del "stora hjulsjukan" för utseende, även om viktklass påverkar också.
Jag har inte hängt med i detta med elbilar alls då problemen med räckvidden och tillgängligheten på laddning gör hela konceptet ointressant för mig.
Vi fick dock för nått halvår sen en minibuss på jobbet som är eldriven, dessa minibussar använder vi enbart för interntransporter inom fabriksområdet och de rullar max 3-4mil på en arbetsdag, så här passar eldriften in som handen i handsken.
En annan aspekt som vi uppskattar är att nu kan man ju låta bilen stå med a/c eller värme på en stund innan avfärd utan att någon kan tjuta om tomgångskörning, de kan även stå hela rasterna med klimatanläggningen igång utan att någon har rätt till en åsikt om det.
Men herredjävlar vilken skillnad det gjorde när vi nu fick på de dubbade vinterhjulen, typ 1/3 av den redan låga räckvidden försvann......
Att den sen kostade runt halvmiljonen mer än de minibussar vi brukar köpa till detta ändamål är ju företagets huvudvärk, vi sliter rätt hårt på grejerna så denna kommer inte hålla mer än max 2-3år innan den går till skrot precis som alla tidigare minibussar.
Det kostar att sitta på en moralisk hög häst och mysa, men det ser ju bra ut på papper också.
Vi fick dock för nått halvår sen en minibuss på jobbet som är eldriven, dessa minibussar använder vi enbart för interntransporter inom fabriksområdet och de rullar max 3-4mil på en arbetsdag, så här passar eldriften in som handen i handsken.
En annan aspekt som vi uppskattar är att nu kan man ju låta bilen stå med a/c eller värme på en stund innan avfärd utan att någon kan tjuta om tomgångskörning, de kan även stå hela rasterna med klimatanläggningen igång utan att någon har rätt till en åsikt om det.
Men herredjävlar vilken skillnad det gjorde när vi nu fick på de dubbade vinterhjulen, typ 1/3 av den redan låga räckvidden försvann......
Att den sen kostade runt halvmiljonen mer än de minibussar vi brukar köpa till detta ändamål är ju företagets huvudvärk, vi sliter rätt hårt på grejerna så denna kommer inte hålla mer än max 2-3år innan den går till skrot precis som alla tidigare minibussar.
Det kostar att sitta på en moralisk hög häst och mysa, men det ser ju bra ut på papper också.
Medlem
· Västmanland
· 1 655 inlägg
3-4mil per dag och ni skrotar dem efter 2-3år?K Kasken skrev:Jag har inte hängt med i detta med elbilar alls då problemen med räckvidden och tillgängligheten på laddning gör hela konceptet ointressant för mig.
Vi fick dock för nått halvår sen en minibuss på jobbet som är eldriven, dessa minibussar använder vi enbart för interntransporter inom fabriksområdet och de rullar max 3-4mil på en arbetsdag, så här passar eldriften in som handen i handsken.
En annan aspekt som vi uppskattar är att nu kan man ju låta bilen stå med a/c eller värme på en stund innan avfärd utan att någon kan tjuta om tomgångskörning, de kan även stå hela rasterna med klimatanläggningen igång utan att någon har rätt till en åsikt om det.
Men herredjävlar vilken skillnad det gjorde när vi nu fick på de dubbade vinterhjulen, typ 1/3 av den redan låga räckvidden försvann......
Att den sen kostade runt halvmiljonen mer än de minibussar vi brukar köpa till detta ändamål är ju företagets huvudvärk, vi sliter rätt hårt på grejerna så denna kommer inte hålla mer än max 2-3år innan den går till skrot precis som alla tidigare minibussar.
Det kostar att sitta på en moralisk hög häst och mysa, men det ser ju bra ut på papper också.
vad jobbar du med?