1 527 695 läst · 24 843 svar
1528k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det är på inga sätt milen som sliter, de dieselbussar vi haft hittills har knappt rullat 5000mil innan de är totalslut.P para skrev:
Bussarna används för att köra runt personal och utrustning, tung och skitig utrustning. Folket sitter med blöta, oljiga och extremt skitiga kläder. De används som arbetsredskap helt enkelt. Tänk tung o skitig industri.
Som många andra elbilsartiklar så är tydligen VW ID.4 en måttstock för samtliga andra modeller av elbilar på marknaden.TorpAnders skrev:
Det är bara MEB-plattformen som har olika dimensioner fram och bak men artikelförfattaren menar på att detta är någon slags bransch-praxis bland elbilar.
Finns många elbilsmodeller som inte har nämnvärt högre slitage än fossil motsvarighet.
En annan trend är att det slarvas med hjulinställningar, särskilt hos VW. Felaktiga hjulinställningar kan slita ner ett helt nytt däck ända ner till corden på några hundratals mil. Inget unikt för elbilar men har varit ett stort problem för många VW ID ägare.
Min privata ID.4 inkl 2st Skoda Enyaqs på jobbet har inte haft något onormalt däckslitage, utan snarare tvärtom rätt bra mönster kvar för miltalen. Men då kommer Skoda med bättre däck från fabrik och jag hade tur med min ID.4 att få rätt däck från fabrik (det levererades lite olika däckmodeller i början).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 297 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 297 inlägg
Nej, det är inte första och troligen inte sista gången den artikeln kommer upp och den har redan tidigare sågats. Exakt samma däck gick att köpa väldigt mycket billigare utan att ens jaga. Det pris som angavs var nog det klart dyraste.TorpAnders skrev:
Om du ska tanka bilen och kommer till en plats där det finns två stationer och på den ena kostar dieseln 40 kr/l och på den andra 25 kr/l. Vilken väljer du? Jag tror de flesta väljer att betala 25 kr/l, men när man ska hata elbilen så väljer man den dyra firman när man ska jämföra priset på däck...
Ungefär som artikeln som länkades igår, artikelförfattaren laddar en MB hybrid (som f.ö är den enda hybridmodellen som går att DC-ladda) och laddar så dyrt som möjligt på Ionity fast bilen har laddavtal via Mercedes till 1/3 av kostnaden och sedan med skyhög förbrukning som denna bil har på batteridrift (ca50% högre en vanlig elbil) använder det som ett argument mot elbilar.Fairlane skrev:Nej, det är inte första och troligen inte sista gången den artikeln kommer upp och den har redan tidigare sågats. Exakt samma däck gick att köpa väldigt mycket billigare utan att ens jaga. Det pris som angavs var nog det klart dyraste.
Om du ska tanka bilen och kommer till en plats där det finns två stationer och på den ena kostar dieseln 40 kr/l och på den andra 25 kr/l. Vilken väljer du? Jag tror de flesta väljer att betala 25 kr/l, men när man ska hata elbilen så väljer man den dyra firman när man ska jämföra priset på däck...
Jag är dock glad över alla elblshatare och elbilsskeptiker.
Det tar längre tid innan volymen av elbilar når nivån att vi får en extra skatt på elbilar, det är skönt att vara skattefrälse så länge som möjligt.
Vi fick nya grannar, och något prat ledde fram till att jag körde elbil som arbetsbil.
Och grannens kommentar kom blixtsnabbt "Ja men det blir väldigt dyrt när du ska byta batteri!"
Och jag svarade bara "Japp!"
Han får gärna bli en av dem som missar hela tåget, och börjar köra elbil när alla fördelar har försvunnit.
Det tar längre tid innan volymen av elbilar når nivån att vi får en extra skatt på elbilar, det är skönt att vara skattefrälse så länge som möjligt.
Vi fick nya grannar, och något prat ledde fram till att jag körde elbil som arbetsbil.
Och grannens kommentar kom blixtsnabbt "Ja men det blir väldigt dyrt när du ska byta batteri!"
Och jag svarade bara "Japp!"
Han får gärna bli en av dem som missar hela tåget, och börjar köra elbil när alla fördelar har försvunnit.
Fast rent så gör jag ju inte det ändå. Jag väljer ju nu elbilen 95% av resorna om året. Resten väljer jag för att jag tar med cykeln, köper större saker/smutsiga saker, kör till tippen, och för att motorn ska bli varm.Krilleman skrev:Du sätter huvudet på spiken med denna kommentaren.
Idag är säljs det inga rena elbilar till privatpersoner.
Elbilarna som säljs idag är dom som fiktivt anger en "miljöbilspolicy" som krav.
Fast rena elbilar har aldrig varit miljövänliga på riktigt.
Rullar elbilarna dessutom i Tyskland är dom dessutom extra miljövidriga.
Bra va?!
[länk]
Hade de satt fler laddare med lite kräm så vågar nog folk köra där.
Det går fler och fler elbilar på vägarna dock än för ett år sen och jag ser fler nya parkerade vid villor i närområdet. Men du har nog samtidigt missat att försäljningen har i princip tvärstannat på alla sällanköp??? Eller du låg ner under en sten?
Häng med till en galleria kan jag visa dig. Lovar dig att vi behöver inte trängas i en enda butik iallafall =)
Det finns inga fordon som är miljövänliga på riktigt, så det handlar om hur skitig du väljer att bli. Oljan är inte ren i något steg på väg ner i din tank, det får man ju också tänka på.
Personligen skiter jag i vilket, jag kör det jag känner för den dagen. Jag har elbil bara för att jag ville ha en helt ny bil och en diesel hade varit dyrare än elbilen trots att elbilen är för dyr. Det enda jag ångrar mig är att jag leasade en vw och inte köpte en annan =)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 297 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 297 inlägg
Jag förstår inte alla dessa som fortfarande tror att man måste byta batterier hela tiden, men som sagt det är väl tacksamt att alla inte förstår. Undrar hur han hade reagerat om du svarat "Ja, det är sant, men det var ju dyrt att byta motor i dieselbilen varannat år också". 😉Mikael_L skrev:Jag är dock glad över alla elblshatare och elbilsskeptiker.
Det tar längre tid innan volymen av elbilar når nivån att vi får en extra skatt på elbilar, det är skönt att vara skattefrälse så länge som möjligt.
Vi fick nya grannar, och något prat ledde fram till att jag körde elbil som arbetsbil.
Och grannens kommentar kom blixtsnabbt "Ja men det blir väldigt dyrt när du ska byta batteri!"
Och jag svarade bara "Japp!"
Han får gärna bli en av dem som missar hela tåget, och börjar köra elbil när alla fördelar har försvunnit.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 579 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Jag har länge försökt att förstå vad det är som gör att elbilar sticker så i ögonen på en viss kategori av människor. Ingen tvingas ju att köpa elbil, det är ju helt frivilligt. Det närmsta jag har kommit en förklaring är ”den svenska avundsjukan”, oftast är de som låter högst om hur dåligt det är med elbil de som inte har råd.
En allmän inställning att det som är nytt är av ondo är inte så ovanligt. Heta argumentationer med slutsatsen att katalysator, elektronisk motorstyrning, ABS-bromsar, airbag eller antisladdsystem är något som kommer bli ett elände i framtiden. Gå sönder i tid och otid och ingen kommer att förstå hur det skall repareras alternativt att det skapar extrema kostnader. Men visst skulle man önska sig att den som inte har en elbil och inte vill ha en elbil och heller inte har någon erfarenhet av elbilar var lite tryggare i sin övertygelse. Vore de det kanske de inte skulle lägga lika mycket tid på att förstöra tråden.JanneJanne123 skrev:
Varför behöver en elbil större fälgar/hjul? Att man kan behöva större fälgar skulle väl vara utifrån att få plats med större bromskivor. Men på många bilar med monterade stora fälgar sitter det sedan små bromskivor, enbart utseende som i mina ögon ser "billigt" ut.TorpAnders skrev: