1 538 517 läst · 24 933 svar
1539k läst
24,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Var tvungen att kolla på vår Volvo V90CC. Bytte 2022 efter 9000mil (5 år) och runt 6000 mil på sommardäcken. Valde samma som original, de gamla var på gränsen till godkända.P Pin skrev:
Nya däck Michelin Latitude Sport 3 XL VOL, 235/55-18". Totalt på 9000 kr för fyra däck/omläggning/balansering, egen transport av hjul till däcksfirman.
Varför blir elbilsdäck så dyra enligt vad som skrivs, Volvon har en tjänstevikt på 2 ton och totalvikt 2,4, så den väger också lite.
Redigerat:
Nej, brukar reagera på när folk använder specialfall som generalisering, och brukar då ta upp mitt eget användande som exempel på varför deras generalisering inte gäller för alla.Mikael_L skrev:
När försökte du sist hyra bil till Sportlovet?D djac skrev:
Ett av de argument som jag tagit upp flera gånger tidigare är tillgängligheten. Inget biluthyrningsföretag har tillräckligt med bilar för att klarar de värsta topparna, att äga en bil själv innebär att man har full tillgänglighet. Och det är vi nog en hel del som är beredda att betala lite extra för.
Ja Volvon väger lite, jämfört med min bil som har totalvikt 2,7 ton. Den har 275/55 på 20 tums fälg. Elbilsdäcken är ofta motsvarande SUV däck i dimension och.vilken vikt de ska klara. Å andra sidan behöver de oftast inte klara 270+ km/h.A AndersS skrev:Var tvungen att kolla på vår Volvo V90CC. Bytte 2022 efter 9000mil (5 år) och runt 6000 mil på sommardäcken. Valde samma som original, de gamla var på gränsen till godkända.
Nya däck Michelin Latitude Sport 3 XL VOL, 235/55-18". Totalt på 9000 kr för fyra däck/omläggning/balansering, egen transport av hjul till däcksfirman.
Varför blir elbilsdäck så dyra enligt vad som skrivs, Volvon har en tjänstevikt på 2 ton och totalvikt 2,4, så den väger också lite.
Exemplen i artikeln var för att få de mest extrema priserna.
Fördelen är ju inte att man har 30, 40 eller 100 mils räckvidd på morgonen, fördelen är att den är fulltankad och att man inte behöver passera macken på väg till jobbet eller hem från bion eller vad det nu kan vara. Jag kör diesel och tycker väl inte att tankning är nån jättehassel men ibland är det irriterande. Stressad men måste tanka. Råkat köra ner den på reserven så värmarn inte startar en kall morgon.N Nerre skrev:
De 300 kg i totalvikt, dvs när man kör fullastat ska ha marginell betydelse på slitage, 2000 mil jämfört med våra 6000 mil. 😉P Pin skrev:
Däremot så kan vår fyrhjulsdrift påverka positivt, men det har ju elbilar också.
Så jag köper inte att elbilar behöver ha så dyra däck, men med leasing/företagsbil så bryr man sig inte, egen erfarenhet har tidigare haft det i 25 år)
Betalar alltid mina bilar privat så får jag välja själv vad jag kör.A AndersS skrev:De 300 kg i totalvikt, dvs när man kör fullastat ska ha marginell betydelse på slitage, 2000 mil jämfört med våra 6000 mil. 😉
Däremot så kan vår fyrhjulsdrift påverka positivt, men det har ju elbilar också.
Så jag köper inte att elbilar behöver ha så dyra däck, men med leasing/företagsbil så bryr man sig inte, egen erfarenhet har tidigare haft det i 25 år)
Har också 4WD.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 123 inlägg
Pratar vi viktskillnaden mellan elbilar och diesel så verkar de som har samma kaross skilja runt 200-350kg högre vikt för elbilen.
XC40 D4 Awd väger alltså ca 210kg mindre än XC40 Recharge.
Dedikerade elbilsplattformar bantar lote och som vi redan vet är Tesla Model 3 riktigt lätt
XC40 D4 Awd väger alltså ca 210kg mindre än XC40 Recharge.
Dedikerade elbilsplattformar bantar lote och som vi redan vet är Tesla Model 3 riktigt lätt
Hur tusan skall jag kunna veta det. Jag svarade på hans kommentar om hur mycket han körde per dag, hur många gånger per år han tankade och bilens förbrukning.N Nerre skrev:
Därav en slutsats om att bilen används ytterst sparsamt.
Det hade du tydligen en helt egen antagelse om mängd långresor och husvagnsdragande utöver det som han angav.
Underligt att du dyker upp som gubben i lådan och ifrågasätter och påstår att Markarbetaren minsann kör betydligt mer än han själv redogör för.
Så vart fick du nu infon om dessa utsvävningar i långkörande och släpandes på husvagn?
Eller var ditt eget bilkörande du speglade i kommentaren?
Redigerat:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Det var ett svar/fråga till @TommyC beträffande hans ovilja mot att skaffa elbil pga. batteriets brandrisk. Därför jag undrade lite hur hans övriga vanor ser ut gällande batterier i andra produkter.D djac skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 123 inlägg
Detta är väl en gammal repost då
https://www.nyteknik.se/fordon/bensinbilar-brinner-fem-ganger-oftare-an-elbilar/150607
https://www.nyteknik.se/fordon/bensinbilar-brinner-fem-ganger-oftare-an-elbilar/150607
Vilket inte motiverar större och dyrare hjul för elbil, följer mera den generella trenden med större, bredare och mera lågprofil oberoende av drivmedel.Johannes Carlsson skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Då batteriepaketet oftast ligger mellan hjulen i golvet blir designen av karossen något högre och då ser det bättre ut med större diameter på hjulen antar jag. Stor diameter har ofta mer bredd, tyvärr ökar rull och luftmotståndet, ljud och pris.