P Pin skrev:
Under 3000 mil under perioden varav kanske 1000 mil på vinterdäcken.
Var tvungen att kolla på vår Volvo V90CC. Bytte 2022 efter 9000mil (5 år) och runt 6000 mil på sommardäcken. Valde samma som original, de gamla var på gränsen till godkända.
Nya däck Michelin Latitude Sport 3 XL VOL, 235/55-18". Totalt på 9000 kr för fyra däck/omläggning/balansering, egen transport av hjul till däcksfirman.

Varför blir elbilsdäck så dyra enligt vad som skrivs, Volvon har en tjänstevikt på 2 ton och totalvikt 2,4, så den väger också lite.
 
Redigerat:
GoC GoC skrev:
Inte den hela bilden du skriver om.
Men du kanske har full kontroll på Markarbetarens resor med Volvon?
Nej, men du verkar ha full koll på att Markarbetaren inte använder bilen till annat än jobbpendling?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du brukar ju själv vara väldigt noga med att det du skriver här i tråden ska handla om just bara ditt eget bilanvändande, och reagera starkt på när andra svarar med saker som gäller folk i allmänhet.
Nej, brukar reagera på när folk använder specialfall som generalisering, och brukar då ta upp mitt eget användande som exempel på varför deras generalisering inte gäller för alla.
 
D djac skrev:
Både bättre och billigare att hyra för den resan, du får årets modell med nya däck till en lägre milkostnad, bara win!
När försökte du sist hyra bil till Sportlovet?

Ett av de argument som jag tagit upp flera gånger tidigare är tillgängligheten. Inget biluthyrningsföretag har tillräckligt med bilar för att klarar de värsta topparna, att äga en bil själv innebär att man har full tillgänglighet. Och det är vi nog en hel del som är beredda att betala lite extra för.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Oavsett så är den längre räckvidden inget som imponerar om man inte behöver den.
Och på samma sätt är möjligheten att ladda hemma inget som imponerar om man inte behöver den.
 
A AndersS skrev:
Var tvungen att kolla på vår Volvo V90CC. Bytte 2022 efter 9000mil (5 år) och runt 6000 mil på sommardäcken. Valde samma som original, de gamla var på gränsen till godkända.
Nya däck Michelin Latitude Sport 3 XL VOL, 235/55-18". Totalt på 9000 kr för fyra däck/omläggning/balansering, egen transport av hjul till däcksfirman.

Varför blir elbilsdäck så dyra enligt vad som skrivs, Volvon har en tjänstevikt på 2 ton och totalvikt 2,4, så den väger också lite.
Ja Volvon väger lite, jämfört med min bil som har totalvikt 2,7 ton. Den har 275/55 på 20 tums fälg. Elbilsdäcken är ofta motsvarande SUV däck i dimension och.vilken vikt de ska klara. Å andra sidan behöver de oftast inte klara 270+ km/h.

Exemplen i artikeln var för att få de mest extrema priserna.
 
N Nerre skrev:
Och på samma sätt är möjligheten att ladda hemma inget som imponerar om man inte behöver den.
Fördelen är ju inte att man har 30, 40 eller 100 mils räckvidd på morgonen, fördelen är att den är fulltankad och att man inte behöver passera macken på väg till jobbet eller hem från bion eller vad det nu kan vara. Jag kör diesel och tycker väl inte att tankning är nån jättehassel men ibland är det irriterande. Stressad men måste tanka. Råkat köra ner den på reserven så värmarn inte startar en kall morgon.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ja Volvon väger lite, jämfört med min bil som har totalvikt 2,7 ton. Den har 275/55 på 20 tums fälg. Elbilsdäcken är ofta motsvarande SUV däck i dimension och.vilken vikt de ska klara. Å andra sidan behöver de oftast inte klara 270+ km/h.

Exemplen i artikeln var för att få de mest extrema priserna.
De 300 kg i totalvikt, dvs när man kör fullastat ska ha marginell betydelse på slitage, 2000 mil jämfört med våra 6000 mil. 😉
Däremot så kan vår fyrhjulsdrift påverka positivt, men det har ju elbilar också.
Så jag köper inte att elbilar behöver ha så dyra däck, men med leasing/företagsbil så bryr man sig inte, egen erfarenhet har tidigare haft det i 25 år)
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
De 300 kg i totalvikt, dvs när man kör fullastat ska ha marginell betydelse på slitage, 2000 mil jämfört med våra 6000 mil. 😉
Däremot så kan vår fyrhjulsdrift påverka positivt, men det har ju elbilar också.
Så jag köper inte att elbilar behöver ha så dyra däck, men med leasing/företagsbil så bryr man sig inte, egen erfarenhet har tidigare haft det i 25 år)
Betalar alltid mina bilar privat så får jag välja själv vad jag kör.
Har också 4WD.
 
Pratar vi viktskillnaden mellan elbilar och diesel så verkar de som har samma kaross skilja runt 200-350kg högre vikt för elbilen.

XC40 D4 Awd väger alltså ca 210kg mindre än XC40 Recharge.

Dedikerade elbilsplattformar bantar lote och som vi redan vet är Tesla Model 3 riktigt lätt
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Nej, men du verkar ha full koll på att Markarbetaren inte använder bilen till annat än jobbpendling?
Hur tusan skall jag kunna veta det. Jag svarade på hans kommentar om hur mycket han körde per dag, hur många gånger per år han tankade och bilens förbrukning.
Därav en slutsats om att bilen används ytterst sparsamt.
Det hade du tydligen en helt egen antagelse om mängd långresor och husvagnsdragande utöver det som han angav.
Underligt att du dyker upp som gubben i lådan och ifrågasätter och påstår att Markarbetaren minsann kör betydligt mer än han själv redogör för.
Så vart fick du nu infon om dessa utsvävningar i långkörande och släpandes på husvagn?
Eller var ditt eget bilkörande du speglade i kommentaren?
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
M
D djac skrev:
Det finns rätt mycket regler runt förvaring av bensin, just för att det är så brandfarligt, man kan såklart ha brandfobi och vilja rensa sin miljö från allt som kan antändas men om man inte lider av detta så tror jag att det går på ett ut, möjligtvis med lite mindre risk med elbil.
Det var ett svar/fråga till @TommyC beträffande hans ovilja mot att skaffa elbil pga. batteriets brandrisk. Därför jag undrade lite hur hans övriga vanor ser ut gällande batterier i andra produkter.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Pratar vi viktskillnaden mellan elbilar och diesel så verkar de som har samma kaross skilja runt 200-350kg högre vikt för elbilen.

XC40 D4 Awd väger alltså ca 210kg mindre än XC40 Recharge.

Dedikerade elbilsplattformar bantar lote och som vi redan vet är Tesla Model 3 riktigt lätt
Vilket inte motiverar större och dyrare hjul för elbil, följer mera den generella trenden med större, bredare och mera lågprofil oberoende av drivmedel.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
G
Då batteriepaketet oftast ligger mellan hjulen i golvet blir designen av karossen något högre och då ser det bättre ut med större diameter på hjulen antar jag. Stor diameter har ofta mer bredd, tyvärr ökar rull och luftmotståndet, ljud och pris.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.