Stora hjul är bara styling. Och bredden går mycket på marktryck. Har ingenting med elbilar att göra.

Renault Zoe och Dacia Spring etc har ju små hjul 😉
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Går att få samma storlek med mindre fälgar genom att inte välja onödigt låga profiler, men är inte "moderiktigt".
Såvida inte bromsarna kräver det, vilket på våra standardbilar sällan är kravet.😉
 
ullberg
13th Marine 13th Marine skrev:
BMW i3 med.

Sen ska man väl jämföra en SUV med en SUV och inte en kombi.
A ajn82 skrev:
Inte Bmw I3 heller
i3 har väl stora, om än smala (åtminstone I3, i3s har lite bredare) däck. Min i3 (iof en s) hade 20” med lite eltejp på, relativt bilens storlek hade den enorma hjul. Dessutom en så ovanlig dimension att det fanns exakt en tillverkare med de korrekta dimensionerna (avs i3s för ca 1,5 år sedan, kanske bättre nu) viket inte borgar för det bästa priset…

Men även om det är stora (& ofta dyra) däck på ”tjusigare” elbilar är det väl inte sant för alla, stellantis-gruppen är väl ett exempel utöver Zoe som kör med helt normala dimensioner.

Ingen av mina tre elbilar så här långt har ätit däck mer än mina 7 (om jag minns rätt) ICE bilar - men däcken till exv min i3 var ganska dyra (om det var något magiskt eller bara ett naturligt monopol vet jag inte, kanske båda)

/U
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Däckdimension är som sagt rätt mycket ett mode. För länge sen körde jag Saab 9000 och dimensionen var 195/65/15 vilket var en mycket vanlig dimension då vilket påverkade priset. Sen blev det en 9-5 kombi där det var den dimensionen på vinterdäcken medan det var 225/45/17 på sommardäcken vilket blev märkbart dyrare. Det räknades då som lite extremt, men nu är 17" snarare litet på en lite större bil. En av mina bilar som jag kör nu har antingen 235/45/17 eller 225/45/17 (givetvis är andra dimensioner också möjliga). Det kan skilja en knapp tusenlapp i pris för fyra däck. Klart det blir dyrt med 20" av udda dimension. Det är dock inget som i sig beror på om bilen går på el, bensin eller diesel, utan oftast ett onödigt mode. Man ser ju folk som klämmer på extrema däck på sina bilar och väljer LingLong för att hålla ner priset. Jag kan inte förstå hur man kan slänga på den extremaste dimensionen som går på ett par vinterdäck för att det ser coolt ut, och sen köpa skräpdäck. Utseende viktigare än säkerhet?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Går att få samma storlek med mindre fälgar genom att inte välja onödigt låga profiler, men är inte "moderiktigt".
Såvida inte bromsarna kräver det, vilket på våra standardbilar sällan är kravet.😉
Tja, på min standard familjeelbil är bromsarna såpass stora så det krävs 19” fälgar.
 
GoC GoC skrev:
Tja, på min standard familjeelbil är bromsarna såpass stora så det krävs 19” fälgar.
Precis, vad jag skriver om bromsar, vår kräver 18" utifrån bromsoken men som tillbehör vid beställning fanns det 20-21" från fabrik, idag troligtvis 22".😎
 
richardtenggren
A AndersS skrev:
Precis, vad jag skriver om bromsar, vår kräver 18" utifrån bromsoken men som tillbehör vid beställning fanns det 20-21" från fabrik, idag troligtvis 22".😎
CC:n är väl dödad till och med 😉
Tror dock de hade 21” som störst original, en kollega har det i alla fall 😊

Men om det ska vara snyggt vill man ju även ha fasta ok och inte flytande 😊
 
D
N Nerre skrev:
När försökte du sist hyra bil till Sportlovet?

Ett av de argument som jag tagit upp flera gånger tidigare är tillgängligheten. Inget biluthyrningsföretag har tillräckligt med bilar för att klarar de värsta topparna, att äga en bil själv innebär att man har full tillgänglighet. Och det är vi nog en hel del som är beredda att betala lite extra för.
Antar att du med samma logik, om du nu har dessa vanor, också har ett eget tåg och ett flygplan, alla andra vet vid samma tidpunkt som man bokar fjällboendet, oftast 10 månader i förväg, att det kommer medföra en resa och har god tid på sig för att boka en bil.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Då batteriepaketet oftast ligger mellan hjulen i golvet blir designen av karossen något högre och då ser det bättre ut med större diameter på hjulen antar jag. Stor diameter har ofta mer bredd, tyvärr ökar rull och luftmotståndet, ljud och pris.
Ja, det är ett fenomen som kommit upp tidigare, den allmänna inflationen i däcksstorlekar, detta medför generellt ökade kostnader och sämre komfort, även motorsvaga standardbilar bestyckas med det som för inte länge sedan var extremdäck.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
CC:n är väl dödad till och med 😉
Tror dock de hade 21” som störst original, en kollega har det i alla fall 😊

Men om det ska vara snyggt vill man ju även ha fasta ok och inte flytande 😊
Kan vara så, jag har ytterst sällan kollat på nya bilar av samma modell som vi har. Men när det blir dags för modellbyte då väcks intresset och ännu har det inte kommit något alternativ.😉 Så vid de två senaste bytena hade vi bara sett den på bild😎 Kollar lite mera nu när det gäller elbilar.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Antar att du med samma logik, om du nu har dessa vanor, också har ett eget tåg och ett flygplan, alla andra vet vid samma tidpunkt som man bokar fjällboendet, oftast 10 månader i förväg, att det kommer medföra en resa och har god tid på sig för att boka en bil.
Eller som syrran som åkte med familj förra vintern (sportlovet). De bokade bil 3-4 veckor innan och det gick bra. Dock fick de ju inte sin egen bil som de har lärt sig packa som ett Tetris-spel... 😉
 
  • Gilla
AmbiJens och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Eller som syrran som åkte med familj förra vintern (sportlovet). De bokade bil 3-4 veckor innan och det gick bra. Dock fick de ju inte sin egen bil som de har lärt sig packa som ett Tetris-spel... 😉
Vissa verkar inte ens hört talas om tåg eller buss...
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
engs
Kretikos Kretikos skrev:
Och nu ett inlägg som knyter an till trådens ämne. Vi tillhör skaran som lyckats drälla fram fler än tre barn (4), vilket gör att vi blir låsta till bilar som har sex eller sju säten. Historiskt har det inte varit några större bekymmer men nu är det ett litet glapp i marknaden gällande detta. Vårt körmönster är väl ganska vanligt för folk i storstad. Bor i Spånga i Stockholm. Vi cyklar till jobb om det inte är katastrofväder. Jag till gamla stan och min fru till Barkarby. Tar tåg om det inte går att cykla. Bilen går 1g/v till mataffären (under 2km tor) och kanske till nån träning/match vintertid och ev utflykt, tippen eller nåt annat på helgen. Utöver detta så pendlar vi till vår stuga i härjedalen ca 8-12 ggr/år ca 60 mil enkel väg och vartannat år rullar vi ner i Europa. Vi behöver 4-rull för att ta oss till stugan. Vi har sedan barn 2 och 3 (tvillingar) kört 7-sits. Först en grand Picasso, sjukt bekväm bil, och därefter En drös Sharaner med automat och 4motion som förmånsbilar. När denna togs bort ur modellprogrammet som förmånsbil köpte vi en likadan beggad. Den dog älgdöden så vi fick köpa en till likadan. Blev iofs en Alhambra. Sharanen måste vara den ultimata bilen om man behöver fler än 5 platser. Inte så bussig att köra. Lastar fantastiskt. Fanns med 4motion. Automatiska skjutdörrar!
Så.. Vad kommer ersätta denna I framtiden? Inga nya tillverkas längre (vilket också syns på begagnatpriserna). Model X skulle funka. Har individuella säten på andra raden och går att få med 4-rull. Men priset gör att den skjuter ut sig samt idiotdörrarna. Vi har alltid takbox och ofta cykelhållare på draget när vi kör hela familjen. Finns nån/några elsuv:ar med 7-sits men de är väldigt trånga jämförelsevis och onödigt dyra. Här finns ett klart hål i utbudet och det känns lite trist att behöva vänta minst tre till fem år innan man kan byta till el och då till nåt som rullat kanske 2-3 år redan. ID-Buzz gtx är väl egentligen den enda som verkar vara på gång.
Jag kan inget alls om denna modelltyp, men råkade se lite av denna video så tänkte tipsa.

Maxus Mifa 9.
https://www.vibilagare.se/nyheter/maxus-mifa-9-2024-minibuss-med-eldrift-nu-i-sverige

Misstänker att Buzz GTX är ett bättre val.
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Eller som syrran som åkte med familj förra vintern (sportlovet). De bokade bil 3-4 veckor innan och det gick bra. Dock fick de ju inte sin egen bil som de har lärt sig packa som ett Tetris-spel... 😉
Jag har nämnt det tidigare men tycker fortfarande det är tankeväckande, har bekanta med mycket god ekonomi, fin, stor ny bil men de kör aldrig på semester i egen bil, de anser att det helt enkelt är för dyrt, de hyr motsvarande, ibland tom samma, bilmodell och visar tydligt att milkostnaden då blir lägre. Deras goda ekonomi kan ju kanske delvis förklaras av att de gör medvetna, om än i del tyckes tråkiga, val.
 
  • Gilla
lutorm och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag har nämnt det tidigare men tycker fortfarande det är tankeväckande, har bekanta med mycket god ekonomi, fin, stor ny bil men de kör aldrig på semester i egen bil, de anser att det helt enkelt är för dyrt, de hyr motsvarande, ibland tom samma, bilmodell och visar tydligt att milkostnaden då blir lägre. Deras goda ekonomi kan ju kanske delvis förklaras av att de gör medvetna, om än i del tyckes tråkiga, val.
Den kalkylen vill jag se med samma bilmodell! Och definition på åker på semester säger inte så mycket.😎
Har kunnat räkna hem det en gång och med hyra av mindre buss som tog åtta personer på en längre europaresa med några hundra mil istället för två bilar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.