1 509 942 läst · 24 708 svar
1510k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
De flesta leasingavtal är på 36 månader, så byte var tredje år är ”standard” om man kör på leasing.C CM1234 skrev:Men Nicke…..nu läser du in sånt som jag aldrig påstått? Jag FRÅGADE varför det finns en anledning att byta så ofta. Jag har aldrig påstått att en ägare är bättre än…tio!
Tyvärr så har skroten varit slutdestination för dom två bilar jag haft tidigare, dock tror jag att ena bilen fulade dom och exporterade istället…….
Du behöver inte bli defensiv när det gäller precis allt utan jag ställde endast en fråga. Ta det lugnt.
Håller helt med!Nicke Nyfiken skrev:
Något jag personligen hade önskat vore nån morot eller stöd till BRF:er m.m för att öka chansen att det installeras laddplatser
Jag vet att många tycker miljön är morot nog men styrelsen som sitter i min förening är inte intresserade, dels för kostnaden men främst för dom tycker det är för krångligt
Självbyggare
· Stockholm
· 9 886 inlägg
Kollade försäkringarna noga innan vi bytte. EQS är för oss nästan exakt på kronan lika dyr som en 520d att försäkra (6800kr/år) och ca 3500kr/år billigare än X5an. Då är EQS nästan 50% dyrare än X5 i inköp.pacman42 skrev:
EQE kostar oss ca 5900kr/år, någon hundring billigare än 520n.
Så jag skulle säga att inte går att säga generellt att elbilar är dyrare att försäkra. Försäkra Tesla har jag hört historier om som är allt från billigt till rena rånet.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Men elbaklucka vill man helst inte ha. Om den funkar lika bra som infotainment på vw så vill man verkligen inte ha den därAndreas_Hansson skrev:
Du menar menar chefen slipper boka och planera i någon app när han tar tåget?😉Isakare skrev:
Om chefen kör regelbundet mellan Göteborg och Stockholm och ändå har valt det minsta batteriet behövs ca 45-60 minuters laddning på vägen. Hade han tänkt till lite och köpt större batteriet behövs 30-45 minuter laddning på den sträckan.
Känns som att det är någon som hittar på i den här historien och du borde nog undersöka vad chefen använder sin "restid" till.🙃
/Krille
Rejält manligt, pissepaus kan man ta exakt var som helst utan mackar och blir bara av med 1-2 minuter. Längsta jag kört milmässigt var 120 mil med 2 stopp, en för att kasta in en tant och en för att kasta ut tanten. (färdtjänst)Jonatan79 skrev:
Pissa bör man göra om man inte vill ändra färgen på strålen.
Kanske vila något ibland också så man inne blir en fara i trafiken….R Rkarlsson skrev:
Jag håller med, piska och morot har funkat förr, jag hade gärna sett bägge i det här fallet, då kunde det vara självfinansierande.C CM1234 skrev:Håller helt med!
Något jag personligen hade önskat vore nån morot eller stöd till BRF:er m.m för att öka chansen att det installeras laddplatser
Jag vet att många tycker miljön är morot nog men styrelsen som sitter i min förening är inte intresserade, dels för kostnaden men främst för dom tycker det är för krångligt
Jag har hittat en anledning emot elbilen till.Nicke Nyfiken skrev:Jag ogillar de som kör fossilt fast de skulle kunna köra elbil. Istället hitta de på 10 löjliga anledningar till varför en elbil inte duger år dem. Många gånger handlar det om ren bekvämlighet.
De värsta är de som köper helt nya dyra fossilbilar bara för att de inte är beredda på att göra minsta lilla avkall på någonting. Har inte elbilen minst 100 mils räckvidd, kan ladda fullt på 4 minuter och dra 2,5 tons släpvagn så är den värdelös, fast personer ifråga anväder bilen till 99% att köra till/från jobbet och andra småturer på några mil, och har inget körkort för att dra tungt släp.
Jag kan inte köra långt ut på skeptiska skogsvägar för att plocka svamp. Risken att trycka till batterilådan är katastrofalt hög och jag riskerar brand några veckor efter.
Skåpbilen riskerar bara att rosta upp och jag kan själv trycka till plåten och spruta lite rostskydd
Det är inviduellt faktiskt.Jonatan79 skrev:
Mina dåvarande pass var 13 timmar utan raster. Den månad som innehöll flest timmar var 330 timmar under semestertid.
Jag sa upp mig när scheman innehöll 2 st 70 timmars veckor på en månad. Mest för att lönen var sämre än en städares.
Min kompis har skrivit i en facebookgrupp men är inte med här. Menar du att man måste vara med på byggahus för att det skall räknas? Han lade ut en bild också på laddkön, men eftersom det inte är min bild så lägger jag inte ut den här.Fairlane skrev:
För mig räcker det att veta att det händer i verkligheten, det är mycket som står i dessa trådarna siom inte är speciellt verklighetsbaserade. Att det är köer vid laddstationer i semestertider är ett faktum oavsett om någon i denna tråden upplevt det eller ej. Förra veckan var det så i Malmöområdet.