JanneJanne123
C CM1234 skrev:
Men Nicke…..nu läser du in sånt som jag aldrig påstått? Jag FRÅGADE varför det finns en anledning att byta så ofta. Jag har aldrig påstått att en ägare är bättre än…tio!

Tyvärr så har skroten varit slutdestination för dom två bilar jag haft tidigare, dock tror jag att ena bilen fulade dom och exporterade istället…….

Du behöver inte bli defensiv när det gäller precis allt utan jag ställde endast en fråga. Ta det lugnt.
De flesta leasingavtal är på 36 månader, så byte var tredje år är ”standard” om man kör på leasing.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det åsikten kan du tillskriva någon annan än mig.

Som jag skrivit tidigare så är inte elbilar lämpliga för alla.
Däremot finns det många som kan men inte vill, och det är från dem vi ser de mest löjeväckande argumenten.
Håller helt med!

Något jag personligen hade önskat vore nån morot eller stöd till BRF:er m.m för att öka chansen att det installeras laddplatser

Jag vet att många tycker miljön är morot nog men styrelsen som sitter i min förening är inte intresserade, dels för kostnaden men främst för dom tycker det är för krångligt
 
pacman42 pacman42 skrev:
En nackdel är dock att när de går sönder blir det dyrt. Försäkringarna är därför inte billiga på elbilar, bolagen tar det säkra före det osäkra misstänker jag dock.
Kollade försäkringarna noga innan vi bytte. EQS är för oss nästan exakt på kronan lika dyr som en 520d att försäkra (6800kr/år) och ca 3500kr/år billigare än X5an. Då är EQS nästan 50% dyrare än X5 i inköp.

EQE kostar oss ca 5900kr/år, någon hundring billigare än 520n.

Så jag skulle säga att inte går att säga generellt att elbilar är dyrare att försäkra. Försäkra Tesla har jag hört historier om som är allt från billigt till rena rånet.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
C CM1234 skrev:
Något jag personligen hade önskat vore nån morot eller stöd till BRF:er m.m för att öka chansen att det installeras laddplatser
Det finns väl redan iom det ”gröna avdraget”?
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Fuskwagen kör ju med paket på basala grejer som backkamera och elbaklucka.

Det lustiga är att bilarna inte är billiga fast de saknar den basala utrustningen.
.
Men elbaklucka vill man helst inte ha. Om den funkar lika bra som infotainment på vw så vill man verkligen inte ha den där :)
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Finns det inga mackar där du bor?
Vem behöver 190 mils räckvidd?
Jo 2 st. En 60 meter gångväg från mig. Men kom igen, behöver jag bara fylla på en gång i månaden är det ju helt super. Med kommande bil får jag ju fylla på hela 2 ggr :)
 
Isakare Isakare skrev:
Japp, det tar längre o längre tid innan han dyker upp, han har väl lärt sig att åka sakta och ladda mindre.
Senast som sagt tog han tåget ist, flaxa iväg lite fort med elbilen verkar inte vara nån hitt, resan måste ju planeras i en app 😉
Du menar menar chefen slipper boka och planera i någon app när han tar tåget?😉

Om chefen kör regelbundet mellan Göteborg och Stockholm och ändå har valt det minsta batteriet behövs ca 45-60 minuters laddning på vägen. Hade han tänkt till lite och köpt större batteriet behövs 30-45 minuter laddning på den sträckan.

Känns som att det är någon som hittar på i den här historien och du borde nog undersöka vad chefen använder sin "restid" till.🙃

/Krille
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Köp en Peugeot 508 med lilla dieseln så har du det i verkligheten
Tack. Ska lägga till det i listan över bilar jag ska prova när det är kort tid kvar på elbilen =)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det finns väl redan iom det ”gröna avdraget”?
Främst är det nog att komma överens i föreningen och faktiskt våga ta ett beslut. Ingen i styrelsen vill egentligen sitta där och det är total brist på intresse från resten av föreningen
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
10-12 timmar nonstop det är maaaanliiiigt! Har du tränat upp blåsan länge? Kör du så ofta ? Den vanliga Svennebananen gör nog inte det…
Rejält manligt, pissepaus kan man ta exakt var som helst utan mackar och blir bara av med 1-2 minuter. Längsta jag kört milmässigt var 120 mil med 2 stopp, en för att kasta in en tant och en för att kasta ut tanten. (färdtjänst)

Pissa bör man göra om man inte vill ändra färgen på strålen.
 
R Rkarlsson skrev:
Rejält manligt, pissepaus kan man ta exakt var som helst utan mackar och blir bara av med 1-2 minuter. Längsta jag kört milmässigt var 120 mil med 2 stopp, en för att kasta in en tant och en för att kasta ut tanten. (färdtjänst)

Pissa bör man göra om man inte vill ändra färgen på strålen.
Kanske vila något ibland också så man inne blir en fara i trafiken….
 
D
C CM1234 skrev:
Håller helt med!

Något jag personligen hade önskat vore nån morot eller stöd till BRF:er m.m för att öka chansen att det installeras laddplatser

Jag vet att många tycker miljön är morot nog men styrelsen som sitter i min förening är inte intresserade, dels för kostnaden men främst för dom tycker det är för krångligt
Jag håller med, piska och morot har funkat förr, jag hade gärna sett bägge i det här fallet, då kunde det vara självfinansierande.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Jag ogillar de som kör fossilt fast de skulle kunna köra elbil. Istället hitta de på 10 löjliga anledningar till varför en elbil inte duger år dem. Många gånger handlar det om ren bekvämlighet.

De värsta är de som köper helt nya dyra fossilbilar bara för att de inte är beredda på att göra minsta lilla avkall på någonting. Har inte elbilen minst 100 mils räckvidd, kan ladda fullt på 4 minuter och dra 2,5 tons släpvagn så är den värdelös, fast personer ifråga anväder bilen till 99% att köra till/från jobbet och andra småturer på några mil, och har inget körkort för att dra tungt släp.
Jag har hittat en anledning emot elbilen till.

Jag kan inte köra långt ut på skeptiska skogsvägar för att plocka svamp. Risken att trycka till batterilådan är katastrofalt hög och jag riskerar brand några veckor efter.
Skåpbilen riskerar bara att rosta upp och jag kan själv trycka till plåten och spruta lite rostskydd ;)
 
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske vila något ibland också så man inne blir en fara i trafiken….
Det är inviduellt faktiskt.
Mina dåvarande pass var 13 timmar utan raster. Den månad som innehöll flest timmar var 330 timmar under semestertid.

Jag sa upp mig när scheman innehöll 2 st 70 timmars veckor på en månad. Mest för att lönen var sämre än en städares.
 
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Det är vad jag sett inte någon som skrivit det i den här tråden iallafall.
Min kompis har skrivit i en facebookgrupp men är inte med här. Menar du att man måste vara med på byggahus för att det skall räknas? Han lade ut en bild också på laddkön, men eftersom det inte är min bild så lägger jag inte ut den här.

För mig räcker det att veta att det händer i verkligheten, det är mycket som står i dessa trådarna siom inte är speciellt verklighetsbaserade. Att det är köer vid laddstationer i semestertider är ett faktum oavsett om någon i denna tråden upplevt det eller ej. Förra veckan var det så i Malmöområdet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.