Nicke Nyfiken
R Robert-san01 skrev:
Jag fick uppleva kö vid laddning ca 50% av gångerna jag laddade på vår resa till Prag förra veckan.
Ionity?
 
Nissens
K Krille4 skrev:
Det är ändå rätt intressant att det väldigt ofta är just "kompisar" till de som är negativa till elbilar som sitter fast i långa köer till laddstationer.

De som faktiskt själva har elbil verkar konstigt nog väldigt sällan hamna i dessa långa köer.

/Krille
Nu vet jag att min kompis har en elbil, det är hans första säsong med BMW:s dito. Det var tydligen på iOnity det var kö, de får bättre pris via BMW.

Du kanske tycker att det är konstigt att folk har vänner, för mig är det naturligt. Du borde prova att skaffa en. 😊
 
Redigerat:
R Robert-san01 skrev:
Kollade försäkringarna noga innan vi bytte. EQS är för oss nästan exakt på kronan lika dyr som en 520d att försäkra (6800kr/år) och ca 3500kr/år billigare än X5an. Då är EQS nästan 50% dyrare än X5 i inköp.

EQE kostar oss ca 5900kr/år, någon hundring billigare än 520n.

Så jag skulle säga att inte går att säga generellt att elbilar är dyrare att försäkra. Försäkra Tesla har jag hört historier om som är allt från billigt till rena rånet.
Vet du vad helförsäkring kostar för EQE och EQS efter ett par år? Verkar vara bra priser du fått. Min BMW kostar över 12000 om året och de flesta bolag vill ha över 20 000. Nypris och motorstyrka på min (prisnivå som X5 ungefär) är typ mittemellan EQE och EQS tror jag.
 
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Va? Det är k trådarna här på byggahus man hävdar att köerna inte finns.

Att kompisen nyligen stod i en laddkö och dessutom fotograferade den visar att de på byggahus som så självsäkert påstår att detta inte händer har fel helt enkelt.

Det är hans första säsong med elbil, kul att hamna i laddkö direkt på semestern…
Ok så här gick tråden.

Du antyder att folk påstår att det inte finns några köer.
Jag skriver att det iallafall inte har påstått något sådant i den här tråden.
Du svarar då med att din kompis inte är här utan på Facebook.

Den rimliga slutsatsen blir då att set är på Facebook du läst påståendet om att inga köer finns.


Problemet är väl att du faktiskt inte läser vad folk skriver. Det är ingen som påstår att laddköer inte finns. Det är din halmgubbe.

Det folk skrivit är att de inte stått i köer och att det nästan alltid går att undvika, antingen genom att åka lite tidigare/senare, genom att ladda lite tidigare/senare eller genom att inte ladda på fel laddkedja.

Kön som din kompis stod i och som han fotograferade, vilken laddkedja var det? Jag kan ana vilken kedja det var. Troligen så hade din kompis kunnat klara sig utan att köa om han valt en annan kedja kanske lite dyrare.

Det är ju som när jag åkt med barnen till skolan på morgonen och undvikit köer genom att ta en annan väg. Den normala vägen har köer, men jag slipper dessa köer genom att välja en annan väg. Med ditt sätt att läsa har jag väl precis påstått att det inte finns några köer...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Byta så ofta?
Om jag hade sålt 2 vanliga fossilbilar på 8 år som redan var begagnade när jag köpte dem, hade du garanterat inte reagerat. Men eftersom det var elbilar så måste det ifrågasättas.

Men för att stilla din nyfikenhet:

Första elbilen som var begangnad var en korttidsleasing, och var helt enkelt för dyr att behålla efter den rabatterade "prova på perioden", så den släppte vi ganska fort.

Andra bilen köpte vi begagnad och behöll i nästan 7 år. Undertiden växte barnen, och 3 tonåringar satt inte särskilt bra i baksätet på den bilen. Dessutom började garantin att närma sig utgångsdatum. Så jag bestämde mig för att byta till en annan model som passade vår familj bättre.

Eftersom de begagnade bilarna av den modellen var betydligt dyrare än en ny så blev det en ny. Det var alltså av snålhet jag köpte en ny bil. 😉
Planen är att behålla bilen i många år.

Känns det fortfarande konstigt eller orimligt?

Hur länge har du själv behålla dina bilar. Och varför har du inte behållit dem längre. Varför byter du så ofta?
Och där fortsätter han….

Hade det gällt fossilbilar så hade jag ställt samma fråga men eftersom det nu gäller elbilar så är det väl den frågan som blir? Sluta vara så paranoid/defensiv i ditt korståg att försvara elbilens framfart. Jag har redan tydliggjort att jag har inget emot elbilar.

Tack för förklaringen. Jag frågade för att jag ärligt talat inte visste, behöver inte betyda att jag klankar ner på dina val 👍

Anledningen till att jag inte behöll mina längre var 100% ekonomiskt. Blev till slut alldeles för dyrt att hålla dom rullande. Särskilt den sista som drog galet mycket diesel när jag pendlade nästan 20 mil om dagen…..sjukt dyr i drift 🥲
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är väldigt många som inte heller har någon möjlighet att köpa dyr fossilbil. Ja de kan inte ens köpa en billig ny fossilbil, och verkligen inte en elbil.
Jag antar att du är medveten om detta, och bara argumenterar för att ... :thinking:
... ja nånting, jag kommer inte på vad ...

edit:
Men var lugn, ta det lugnt som jag. Det kommer ju hela tiden ut fler och äldre elbilar på begagnatmarknaden.
Vi (du och jag) behöver inte marknadsföra elbil det minsta, det här skiftet är här för att stanna. Det är inte som motorgasbilar, etanolbilar och gasbilar - produkter som aldrig blev något.
Det finns ett enda hot, det är att politiker plötsligt skattar ihjäl elbil, men det är väl inte troligt att de gör detta och låter fossilbilen få bättre villkor, så det tror jag inte på.

Vi behöver inte hålla på och pudra elbilen med gulddamm, det går åt det hållet oavsett hur mycket eller lite du hyllar konceptet.
Jag tänker nog på det mest enkla sätt, om bilparken är ungefär oförändrad så betyder ju sålda nybilar allt för övergången, ju fler nya fossilbilar som säljs ju längre tid kommer det ta, tror det var så enkelt det kan bli?
 
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Ok så här gick tråden.

Du antyder att folk påstår att det inte finns några köer.
Jag skriver att det iallafall inte har påstått något sådant i den här tråden.
Du svarar då med att din kompis inte är här utan på Facebook.

Den rimliga slutsatsen blir då att set är på Facebook du läst påståendet om att inga köer finns.


Problemet är väl att du faktiskt inte läser vad folk skriver. Det är ingen som påstår att laddköer inte finns. Det är din halmgubbe.

Det folk skrivit är att de inte stått i köer och att det nästan alltid går att undvika, antingen genom att åka lite tidigare/senare, genom att ladda lite tidigare/senare eller genom att inte ladda på fel laddkedja.

Kön som din kompis stod i och som han fotograferade, vilken laddkedja var det? Jag kan ana vilken kedja det var. Troligen så hade din kompis kunnat klara sig utan att köa om han valt en annan kedja kanske lite dyrare.

Det är ju som när jag åkt med barnen till skolan på morgonen och undvikit köer genom att ta en annan väg. Den normala vägen har köer, men jag slipper dessa köer genom att välja en annan väg. Med ditt sätt att läsa har jag väl precis påstått att det inte finns några köer...
Ok, då var det ett missförstånd inledningsvis.

Jodå, det var någon som påstod att hen aldrig varit i någon laddkö ens på semestertid.

Vännen har en ny BMW och de får tydligen specialpris via iOnity, så där var laddkön.

Så, visst går det kanske att undvika laddköer om man kör på nätterna, men det är inte realistiskt att köpa en bil för över en halv miljon och sedan köra på nätterna för att kunna tanka.

Det är ju bara dumheter att resonera så, men då är det utrett, för den genomsnittsliga elbilsföraren så gäller det att räkna med att lite nu och då sitta i laddköer.

Känns bra att avvakta ett tag till med renodlad elbil.
 
Redigerat:
Nissens
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Bra påminnelse. Jag glömde ju detta outslitliga argument för varför elbilar är värdelösa.

8 år med elbil utan att ha spenderat en minut i kö. Men det har hänt andra så det är lika bra att skänka bort bilen meddetsamma, innan alla förstår att den är oanvändbar.
Nu är ju inte livet svart/vitt, det är en gråskala. Att förneka verkligheten som den ser ut blir inte bra.

När man har elbil och brukar den vid normala tider på dygnet får man räkna med att hamna i laddköer lite nu och då, speciellt i semestertider.
Det är bra att vara medveten om det. För mig passar det inte, men det kan passa andra. 😊
 
Nicke Nyfiken
C CM1234 skrev:
Och där fortsätter han….

Hade det gällt fossilbilar så hade jag ställt samma fråga men eftersom det nu gäller elbilar så är det väl den frågan som blir? Sluta vara så paranoid/defensiv i ditt korståg att försvara elbilens framfart. Jag har redan tydliggjort att jag har inget emot elbilar.

Tack för förklaringen. Jag frågade för att jag ärligt talat inte visste, behöver inte betyda att jag klankar ner på dina val 👍

Anledningen till att jag inte behöll mina längre var 100% ekonomiskt. Blev till slut alldeles för dyrt att hålla dom rullande. Särskilt den sista som drog galet mycket diesel när jag pendlade nästan 20 mil om dagen…..sjukt dyr i drift 🥲
Det är bara att som elbilsägare är man ständigt ifrågasatt. Och det ställs en massa löjliga frågor som ingen ställer till fossilbilsägare. Men det har blivit bättre med åren efterhand som elbilsförsäljningen har ökat.

Men visst, jag är säker lite väl mycket på tårna fortfarande ibland . Sorry för det!

20 mils jobbpendling låter som upplagt för elbil. Men jag förstår att för dig saknas några vitala förutsättningar.
Synd för det är ett trevligare sätt att ta sig fram.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Ok, då var det ett missförstånd inledningsvis.

Jodå, det var någon som påstod att hen aldrig varit i någon laddkö ens på semestertid.

Vännen har en ny BMW och de får tydligen specialpris via iOinity, så där var laddkön.

Så, visst går det kanske att undvika laddköer om man kör på nätterna, men det är inte realistiskt att köpa en bil för över en halv miljon och sedan köra på nätterna för att kunna tanka.

Det är ju bara dumheter att resonera så, men då är det utrett, för den genomsnittsliga elbilsföraren så gäller det att räkna med att lite nu och då sitta i laddköer.

Känns bra att avvakta ett tag till med renodlad elbil.
Ingen har påstått att köer inte finns, tvärtom har det tydligt pekats ut en kedja, där många får rabatt första året. För att spara några 100-lappar så väljer man att stå i kö några timmar. Snåla personer köper en bil för en halvmiljon för att sen spara några 100-lappar några ggr per år...

Man behöver inte köra mitt i natten, ofta räcker det med mindre förändringar än så. Det har hjälpt mig de senaste 30 åren att köra lite tidigare eller lite senare även på semestern för att slippa köerna i trafiken. Vissa platser vet man att det kommer bli kö söndagseftermiddag till exempel, när folk är på väg hem från landet. Jag stannar hellre tre timmar till på landet och kommer hem en timme senare än om jag valt och ställa mig i köerna.

Om du tänker vänta tills alla extremfall hanteras så förstår jag inte hur du kan köpa bil överhuvudtaget. Extremfallen är för dyrt att lösa och då riskerar man kö, oavsett om det är vid laddstolpen, i trafiken, i toakön på bensinstationen etc
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Jag tänker nog på det mest enkla sätt, om bilparken är ungefär oförändrad så betyder ju sålda nybilar allt för övergången, ju fler nya fossilbilar som säljs ju längre tid kommer det ta, tror det var så enkelt det kan bli?
Det är ju klart lite problematiskt (om man vill se ett så snabbt skifte som möjligt), att det fortfarande säljs ICE.

Är det någon som har lite statistik över hur det är just nu (de senaste månaderna, typ)
Och när man funderar på ICE, vilka bilar är det som säljs som sådana?
Är det t.ex. större andel av hantverkarbilar (Caddy och större) t.ex.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det är bara att som elbilsägare är man ständigt ifrågasatt. Och det ställs en massa löjliga frågor som ingen ställer till fossilbilsägare. Men det har blivit bättre med åren efterhand som elbilsförsäljningen har ökat.

Men visst, jag är säker lite väl mycket på tårna fortfarande ibland . Sorry för det!

20 mils jobbpendling låter som upplagt för elbil. Men jag förstår att för dig saknas några vitala förutsättningar.
Synd för det är ett trevligare sätt att ta sig fram.
Tycker vi drar ett streck över det 😁

Hade jag haft tillgång till laddning och lite mer begagnat på marknaden så hade det nog blivit nån liten elbil

Vi får inte glömma att elbil på denna skala är relativt nytt och det kommer krävas tid innan fossilarna fasas ut. Tills dess så är jag tyvärr fast med min diesel, som egentligen inte är lämplig nu när jag inte har 20 mil ToR till jobbet….
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Nissens Nissens skrev:
Nu är ju inte livet svart/vitt, det är en gråskala. Att förneka verkligheten som den ser ut blir inte bra.

När man har elbil och brukar den vid normala tider på dygnet får man räkna med att hamna i laddköer lite nu och då, speciellt i semestertider.
Det är bra att vara medveten om det. För mig passar det inte, men det kan passa andra. 😊
Det mest tröttsamma är att INGEN här har sagt att det aldrig är laddköer. Ändå fortsätter du att hävda så i inlägg efter inlägg.🙄
Är det inte dags för dig att sluta med ditt trams?

Jag har själv skrivit om laddköer flera gånger och många med mig. Såg laddkö på Ionity senast i lördags i Helsingborg när jag körde förbi. 9 bilar i kö till 6 laddstolpar. Snålheten bedrar visheten.😂 Eller så värderar folk sin tid väldigt annorlunda än jag.🤔
Hur som helst bra att de håller sig till Ionity.

Men faktum kvarstår att jag fortfarande efter 8 år med elbil aldrig behövt vänta en minut. Och det är det som retar dig så mycket att du påstår att jag förnekar att det finns köer, eller att jag ljuger, vilket du också påstått vid några tillfällen. 😂
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 3 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ju klart lite problematiskt (om man vill se ett så snabbt skifte som möjligt), att det fortfarande säljs ICE.

Är det någon som har lite statistik över hur det är just nu (de senaste månaderna, typ)
Och när man funderar på ICE, vilka bilar är det som säljs som sådana?
Är det t.ex. större andel av hantverkarbilar (Caddy och större) t.ex.
Jag tycker det är där man ska börja och därför som det var så skadligt för oss alla (men inte för oljediktatorerna som drar i snörena) när Tidölaget tog bort elbilsstimulansen samtidigt som man stimulerar (och har lyckats) en ökad fossilbränslekonsumtion, det slår liksom från två håll men såklart för varje nysåld ICE-bil så säkrar man ju bränsleförsäljningen för 15-20 år.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nu vet jag att min kompis har en elbil, det är hans första säsong med BMW:s dito. Det var tydligen på iOnity det var kö, de får bättre pris via BMW.

Du kanske tycker att det är konstigt att folk har vänner, för mig är det naturligt. Du borde prova att skaffa en. 😊
Det är väl ingen som förnekar att det finns köer ibland.

Bara för att din kompis en gång fick stå i kö när det var specialpris kan du väl inte på allvar mena att man kan dra slutsatsen att man måste köra på natten för att slippa köer?

Funderar själv på Tesla och blev förvånad över att det varken var kö för laddning på förmiddagen midsommarafton eller eftermiddagen midsommardagen. Då hade jag förväntat mig att det skulle vara köer.

/Krille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.